Caterham komt met nieuw model, maar niemand ziet het

Auteur: , 32 Reacties

Een facelift bij Alfa-Romeo lijkt grondiger, maar onderhuids is er wel degelijk het een en ander nieuw. Zodanig, dat Caterham het hun beste auto ooit noemt.

Je zou het niet zeggen, maar je kunt bij Caterham terecht voor maar liefst acht verschillende modellen, variërend in prijs van 15.995 pond tot 46.495 pond en van een 660cc driecilinder met 80 pk tot een 2.3 Ecoboost met 260 pk of 2.0 met Supercharger en 315 pk. Deze gloednieuwe Caterham Seven 310 valt daar mooi tussen en is, zoals de fabrikant dat noemt “a happy accident that may just take the Seven to the pinnacle of its prowess.” Even later roepen ze zelfs “If Caterham was only going to make one Seven for the rest of its days, this would be it.”

Stevige woorden, wat maakt deze Caterham dan zo goed? Volgens de fabrikant bevindt de auto zich in een sweet spot en biedt hij een perfecte balans tussen vermogen, rijeigenschappen en prijs. Het atmosferische 1.6 Ford-blokje kreeg hetere nokkenassen en enkele andere aanpassingen waarmee hij net de 100pk/l niet aantikt: 152 pk. Op een gewicht van 540 kilo goed voor 0-100 km/u in 4.9 seconden en een top van 205 km/u.

Dat alles is te koop vanaf circa 26.000 euro, maar voor dat geld moet je hem wel zelf in elkaar schroeven. Wil je een kant en klare auto, dan moet je 3,5 mille extra wisselen bij een GWK wisselkantoor en ook een normale voorruit staat op de optielijst. Net als led-verlichting, een absolute primeur voor de kleine sportwagenfabrikant. Overigens heeft de Caterham 270 hetzelfde Ford-blok als deze 310, maar dan zonder de aanpassingen aan nokkenas waardoor het vermogen op 135 pk blijft steken. Voor minder dan 2000 euro past de fabriek de specificaties aan naar die van het nieuwe model. Mocht je dit alles nog steeds te duur vinden, dan heeft ondergetekende nog wel een tip.



32 reacties

Dit moet toch zo mooi zijn voor een vroege zondagmorgen! Al word je natuurlijk stikjaloers wanneer de buurman een Donkervoort GTO aanschaft.
@dutchdriftking: doe maar zaterdag XD
@480turbo: want bible belt?
@coffeecup: Nee, anders moet ie nog een dag wachten.
@dutchdriftking: ja en nee.

De Donkervoort is een veel serieuzere sportwagen. Ondanks dat het beide sigaren op wielen zijn, zijn er mega grote verschillen. Prestaties, motor, bouwwijze.

Maar met name de rijgeigenschappen. De Caterham is licht, dartel, speels en kun je uitwringen als een handdoek. De Donkervoort heeft véél meer grip en vermogen. Zie het als een Boxster en een 911 GT2 RS. Beide zijn enigszins gelijk, maar er zijn enorme verschillen.

Oh, en de prijs. Voor een Donkervoort kun je een paar seizoenen racen met een Caterham.
@willeme: grote verschillen in prestaties? , valt wel mee hoor!
@toniominestrone: een 1.6 met 152pk en nauwelijks koppel of een dry-sumped 2.5 vijfcilinder turbo met 200pk méér en een enorme bak koppel op ongeveer hetzelfde gewicht.

Enorm verschil, de Donkervoort is veel sneller. Je moet echt een 620R er naast zetten om een beetje in de buurt te komen.
@willeme: vooral de prijs. Voor 30k heb je alleen de wielen bij een Donkervoort.
@willeme: klopt. Maar zo’n 5 cilinder van Audi in zo’n sigaar is toch heerlijk!
@dutchdriftking: Donkervoort is veel meer een kwaliteitsproduct. Niet alleen de bijzondere motor, maar ook de gehele constructie en bouwwijze zijn veel moderner, beter en daardoor dus veel duurder.

Caterhams hebben overigens absoluut hun charme. Het is het geesteskind van Colon Chapman dat ze bouwen, nog altijd in pure vorm. Absoluut wat voor te zeggen.
LED op een Caterham… Doe maar niet.
@phaeton: led op caterham…
Hahahahahahaha oke ik ga weer naar bed doei
Blijft leuk speelgoed! Lekker een weekend bergweggetjes mee rijden.

Overigens verwar ik deze, vooral aan de achterkant, vaak met de oudere Donkervoorts.
Ik vind het erg knap hoe zij al zo lang kunnen overleven in deze handel. Aangezien dit toch vrij specifiek spul is. Wat ik wel jammer vind is dat het model nooit gewijzigd word qua looks. Dat doet Donkervoort toch een stuk beter. Die hebben nog steeds de ‘look’ maar ogen een stuk moderner. De al oude 7 kit is nou wel gedaan als je het mij vraagt.
@E34M5Touring: wellicht is het onveranderd model de reden van hun succes?
@pinut187: Vast. Neemt niet weg dat ik een klein beetje meer variatie qua styling niet verkeerd zou vinden.
@E34M5Touring: dat hebben ze gedaan met de Caterham 21 maar dat is nooit een groot succes geworden: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Caterham_21
@stephane8200: ja die lijkt toch niet op de huidige . Is toch hetzelfde als een 911 . Maak hem moderner en geen ander model. Dat werkte niet tenzij het een SUV is…. Misschien is dat wat voor caterham.
@stephane8200: klopt. De 21 was een leuk concept. Alleen bijzonder duur in vergelijking met de Renault Sport Spider en met name de Lotus Elise. Het was gewoon een 7 met polyester body erop.

Misschien ooit eens een mooie 21 VHPD opzoeken. 190pk op 700 kilo moet wel vooruit gaan!
@E34M5Touring: mee eens. Ik vind dit ook behoorlijk oudbollig overkomen. Ik waardeer deze auto’s erg maar ze moeten idd met hun tijd meegaan. Of tenminste een maken doe met hun tijd is meegegaan om de jongere generatie wat meer op hun wenken te bedienen. Niet iedereen wilt in een super seven rijden.
@E34M5Touring: dan zouden ze die AeroSeven eens moeten maken
@E34M5Touring: Het uiterlijk mag dan hetzelfde zijn, onderhuids is vrijwel alles veranderd. In 2007 zijn de laatste grote veranderingen geweest aan het chassis. Het frame is toen metrisch geworden en de wielgeometrie weer naar de laatste maatstaven is geüpdatet. Ook is het frame weer lichter en 12% stijver geworden.
De aankomende veranderingen zijn chrome molybdeen buizen van Reynolds (van de fietsframes)
Is het nou nog steeds zo, dat de ‘bouwpakket-uitvoering’ wordt vergezeld van een handleiding hoe je de auto geheel moest demonteren, om zo bepaalde wetgeving te omzeilen?
@RRRobert: daar heeft @dizono een briljant artikel over geschreven!

Tegenwoordig is de wetgeving anders, dus je krijgt niet meer een tijdschrift erbij.
Ecoboost.. Aan die benaming kan ik maar niet wennen. “Voor de zondag heb ik een sportwagen, met een lekker ecoboost blok onder de motorkap”. Nee, het klinkt gewoon niet.. Het werkt daarentegen wél.
Ik heb er ooit één willen kopen. Maar zo’n bedrag voor een auto zonder deuren of airco is eigenlijk best belachelijk. En bij de tweedehands modellen staat het stuur vaak aan de verkeerde kant.
@driftkicker: of zijn ze echt he oud.
@driftkicker: ik heb er nog niet zo lang geleden een gebouwd. Het kan echt veel goedkoper dan de prijzen die Caterham opgeeft, tenminste als je zelf handig bent. Zo heb ik zelf mijn Duratec motorblok, diff en versnellingsbak opgebouwd. Dat zijn de grootste kosten aan het project.
Heerlijk! Ik zou nog wel eens een Seven/caterham/donkervoort willen hebben
Supergaaf. Spartaans, puur, licht, wendbaar en meer dan snel genoeg. Atmosferisch, handgeschakeld en RWD.
And British!
Het is leuk maar side impact score is echt te laag om je nog door te laten vangen…
Ze hebben behoorlijk veel motoren

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).