
Verwen je oogballen met de nieuwe NIO ET5.
Ja jongens en meisjes, dit is ‘m dan, de withete nieuwe NIO ET5. Het is de nieuwste creatie van het Chinese NIO. Je kent die naam wellicht van de recordpoging voor een (elektrische) auto op de Nürburgring enkele jaren geleden, of omdat je op de beurs altijd op zoek bent naar aandelen met potentie en in deze toko het nieuwe Tesla ziet.
NIO’s zijn echter voorlopig nog niet bepaald op elke Europese straathoek te vinden. Dat heeft alles te maken dat in Europa voorlopig alleen de ES8 aangeboden wordt, een grote elektrische SUV. En ook met dat als we het dan hebben over ‘Europa’, het stiekem alleen gaat om D66-heilstaat Noorwegen. Het zij je dus vergeven als je het merk eigenlijk alweer vergeten was.

Doch in dat laatste geval, schudden we je nu bruusk wakker. NIO komt namelijk vrijwel geruisloos doch met rasse schreden om de hoek knallen, om pas te stoppen bij jou voor de deur. De nieuwe Nio ET5 wordt binnenkort namelijk jouw nieuwe leasetopper. Dan weet je dat maar vast. Deze frontale aanval op de Tesla Model 3, werd gisteren onthuld tijdens NIO Day. Dat is een evenement dat een beetje lijkt op Tesla’s Battery Day of Autonomy Day, alleen dan van NIO.
Ook qua styling wordt er behoorlijk veel gejat voor de NIO ET5. We zien overduidelijk invloeden van Tesla, maar en profil zien we ook een klein beetje BMW i4. De doorlopende achterlichtunit heeft NIO misschien wel afgekeken bij Porsche. In ieder geval hebben ze er wel zelf een toffe naam voor bedacht, namelijk IllumiBlade. Mooi.

Maar hoe moet je die ET5 dan plaatsen? Wel, qua afmetingen is het een soort D-segmenter, met een lengte van 4,79 meter. De wielbasis is met 2,88 meter behoorlijk fors voor die lengte, zoals we dat kennen van EV’s. Qua motorisering is er een 150 kW motor voor de vooras en een 210 kW motor voor de achteras. Het systeemvermogen mag je in dit geval gewoon simpel optellen, dus dat is 360 kW (480 pk). De capaciteit van de accu is minimaal 75 kWh (basis), maar 100 kWh is ook leverbaar. Er komt naar verluidt ook nog een versie met een capaciteit van 150 kWh, maar die wordt voorlopig nog niet aangeboden.
Nürburgringrecords zal je niet breken met de ET5, maar dankzij een 50/50 gewichtsverdeling, laag zwaartepunt en ‘NIO Smart AWD’ moet lekker vlot met het verkeer meekomen geen issue zijn. Nul-naar-honderd duurt naar verluidt 4,3 seconden. NIO meldt trots dat als je die enorme snelheid bereikt, je binnen 33,9 meter toch ook weer stil kan staan dankzij de schijfremmen met vier zuigers rondom.

In het interieur zien we -je verwacht het niet- een Tesla-achtige setup, met een groot scherm in het midden. Daarboven zit een soort creepy poppetje waar je tegen kan praten en die je dingen kan vragen. Wij dino’s raken daar een beetje kriebelig van. Opvallend is dat de nieuwe Nio ET5 in tegenstelling tot de Tesla Model 3 ook een schermpje voor de neus van de bestuurder heeft. Daar kunnen de Chinezen zich dus vast mee onderscheiden ten opzichte van de Amerikanen.
Maar ach, schermen en computerkracht dat kennen we nu wel, wat pas echt hip is, is dat NIO de ET5 ook met een augmented reality bril levert, waardoor volgens de fabrikant ‘minder schermen nodig zijn’. De details van wat dat gaat betekenen valt nog te bezien, maar ik heb nu al bijna hoofdpijn.
Minder reden tot hoofdpijn is echter de prijs van al dit moois. Net als bij de Chinees in het dorp, krijg je namelijk veel waar voor je geld. In China kost de basisversie omgerekend zo’n 46.000 Euro. Als dat nou in Nederland ook ongeveer zo zou zijn, gaat het misschien erg meevallen met de bijtelling. Ze komen eraan dus, die NIO’s. Koop Lease dan?
Ziet er prima uit. De kwaliteit, werkelijke range en prijs zullen het succes bepalen.
Om het in perspectief te plaatsen: een Tesla Model 3 standaard range kost in China vanaf €33.000, dus deze NIO is fors duurder.
Naar Europa verschepen, importtarieven, BTW: deze NIO gaat met gemak over de €60k.
Dan heb je ondertussen ook andere leuke auto’s in dit segment: EV6, Ioniq5, Polestar 2 (ook Chinees), en natuurlijk de.Model 3.
‘En profil zien we ook een beetje BMW i4’.
Nou, die zie ik er niet in terug. Wel de Model 3 (weer).
Het is inderdaad wel heel onbeschaamd een Tesla-kloon. Nou ja, dat is dan weer een compliment aan Musk, zullen we maar zeggen.
Gelukkig gaat de EU hier nog wat invoerheffingen op los laten.
Ik zie de model 3 er wel in maar om het nu een kloon te noemen…nee! Vind het gewoon wel een fraai design te noemen, idd benieuwd naar definitieve prijs en specs
Het is misschien overdreven geaccentueerd voor de foto, maar die interieurverlichting ziet er serieus storend uit om s avonds te rijden.
Super strak design m.i. en met 100 kwh zit de range meer dan snor. Wat lijkt een Model 3 hiernaast ineens bejaard zeg.
Zo hee, dit is de eerste Chinese auto waar ik heel hebberig van word. Ben benieuwd of deze naar Nederland komt en wat de definitieve prijzen worden.
Ziet er goed uit maar ik geloof er niets van dat die 100 en 150 kWh packs betaalbaar gaan zijn en ook al niet dat ze snel beschikbaar zullen zijn.
De enige Chinees waar ik warm voor loop zit bij ons op de hoek.
“Model 3 killer” wordt dit niet. Dit is het volgende lego blokje dat de grafsteen van de Europese automobielindustrie gaat vormen.
Eerst kwamen de Japanners, toen de Koreanen, nu Tesla en morgen de Chinezen. En wat hebben de “experts” gelachen. De Japanse rotzooi ziet er niet uit. De Hyundai Pony is bagger, Tesla heeft enorme spleten tussen de panelen en heb je het crashresultaat van de Landwind gezien?
Wij Europeanen onderschatten de kracht van innovatie. Toyota heeft de manier waarop je een bedrijf organiseert op zijn kop gezet. Kia/Hyundai hebben perfecte copy/paste gedaan. Tesla doet het op eigen wijze met de combinatie van hard- en software en de Chinezen maken weer de perfecte copy paste. In de tussentijd lobbyen de Europese autofabrikanten om de innovatie te vertragen omdat ze het tempo niet kunnen bijbenen.
It’s do or die. Innovatie was nog nooit zo moeilijk om te stoppen. Ik voorzie dat minstens 2 Europese OEM’s de oortjes gaan strekken de komende 10 jaar.
Tesla’s hoeven niet door ander uit hun lijden te worden verlost, daar zorgt de zelfontbranding modus al wel voor
Tesla day? Wanneer is dat..?
Elke dag.
@jaapiyo: wel op Autoblog ja ;)
Ik vind ‘m eigenlijk best fraai, ben benieuwd wat ie werkelijk zal gaan kosten en hoe de kwaliteit is,