De Nissan GT-R gaat letterlijk volwassen worden

Auteur: , 29 Reacties

Jazeker, een stemgerechtigde GT-R.

Nissans GT-R '19

De impact van de Nissan GT-R laat zich eenvoudig omschrijven. Het Japanse monster werd ontworpen en ontwikkeld om de 911 Turbo van de troon te stoten. Dat deed de snelle Nissan met verve. Voor het geld van een 997 Carrera had je een auto die sneller was dan een 911 Turbo. Goede deal.

Nissan GT-R Spec V (R35) '09

Maar de tijd des tijds begint wel een beetje aan de auto te knagen. Sinds de GT-R Proto concept uit 2001, is er qua design weinig veranderd. De GT-R kwam op de markt in 2008. In die tussentijd is de auto zeer geregeld voorzien van een technische update. De laatste modelupdate dateert uit 2016 en dat was meteen een hele flinke: de transmissie en het interieur werden grondig aangepakt. Ook kreeg de ‘R35’ een nieuwe snuit.

Nissan GT-R Egoïst (R35) '10

Maar verder bleef veel bij het oude. De concurrentie heeft ook niet stil gezeten. Ergo: de jaartjes beginnen wel degelijk te tellen voor deze super-Nissan. Maar volgens GT-R ontwikkelingschef Hiroshi Tamura zit een opvolger er voorlopig niet in. In gesprek met Motoring geeft hij aan dat ze nog een belangrijke beslissing moeten afwachten.

Nissan GT-R Anniversary (R35) '13

Er gaan al langer geruchten dat de nieuwe Nissan GT-R een geëlektrificeerde aandrijflijn gaat krijgen. Dat bevestigt Tamura nogmaals. Maar het is de mate waarin dat gaat gebeuren. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de GT-R een hybride aandrijflijn zou krijgen. Daarvoor is het nu eigenlijk te laat. Op dit moment zijn er voldoende auto’s als de Honda NSX die aan die behoefte voldoen. De nieuwe Nissan GT-R gaat hoogstwaarschijnlijk geheel elektrisch worden.

Nissan GT-R 50th Anniversary Edition (R35) '19

Het gaat alleen wel eventjes duren voordat het zo ver is. Hoe moet het dan met de huidige GT-R? Daar heeft Tamura ook een antwoord op. De GT-R R35 blijft namelijk tot die tijd in productie als het aan hem ligt. Volgens de Tamura is de R35 dusdanig ontworpen dat ‘ie met gemak 20 jaar mee moet kunnen gaan. Juist, je leest het goed: tot 2028 dus. Dus mocht je twijfelen of je moest wachten of kopen, sla je slag bij de Nissan dealer.

Nissan GT-R

Van boven naar onder:
Nissan GT-R Spec V (R35) ’09
Nissan GT-R Egoist (R35) ’10
Nissan GT-R 45th Anniversary (R35) ’15
Nissan GT-R 50th Anniversary (R35) ’19
Nissan GT-R50 Concept by Italdesign ’18



29 reacties

Ben ik de enige die deze generatie GT-R maar niets vind? Ja, het gaat heel hard voor stukken minder geld maar er zit voor mijn gevoel geen ziel in. Heel klinisch. Begin ook wel R35 moe te worden na een goede 10 jaar.
@viezefreddyw: toch is het nog steeds een verbluffend goed rijdend apparaat, het gemak waarmee zo’n ding snelheid maakt is ronduit indrukwekkend. En ik ben echt wel wat gewend.
@amghans: Prijs is in 10 jaar bijna verdubbeld, dat mag dan ook wel.
@viezefreddyw: Ik denk niet dat je de enige bent, maar ik deel je mening niet. Ik vind het echt een super auto mooi en goed ontworpen en het rijd echt geweldig. Ik heb vorig jaar 4 weken 1 mogen rijden van een kennis. Ik heb echt 4 weken met een dikke grijns in gereden. Als ik heb ooit kan aanschaffen als fun auto erbij dan zou ik het zonder twijfel direct doen.
@viezefreddyw: Same, ik vind hem ook niet mooi zowel binnen als buiten niet. Ik vond de R32, R33 en R34 wel weer mooi.
@viezefreddyw: toen hij uitkwam had ik mijn twijfels. Maar dat werd steeds minder, door alle goede reviews, door alle trackrecords, door te zien hoe het alle concurrenten versloeg. En dan nog alle dragracing records. Technisch geavanceerd en erg goed voor mods net als zijn voorgangers.
@viezefreddyw: Niet mee eens en zo klinisch is hij niet eens… aandrijflijn is goed hoorbaar en rauwer dan een 911 Turbo. Daarnaast vind ik het ontwerp vrij tijdloos.
Toen hij net uit was vond ik de GT-R echt een enorm gave bak. Lekker dik en hij oogde destijds bijna futuristisch.

En nu vind ik het nog steeds een enorm gave bak. Dat futuristische is er al lang en breed vanaf, maar anno 2019 oogt hij als een heerlijk pure old school sportwagen en is juist dat “ouderwetse” zijn grote kracht.

Wat mij betreft kan hij nog wel een paar jaartjes mee.
Nog altijd vind ik dit een geweldige auto, ook na al die jaren. En dat -ie zo lang in productie blijft (en nog steeds goed mee kan met de concurrentie) maakt hem alleen maar meer iconisch.
Als ik er 1 zie staan of rijden dan is mijn dag altijd weer beter. Na zoveel jaar. Dan heb je iets goeds ontworpen.
Ik denk dat dit de enige Nissan is die ik wel zou willen.
Maar ik denk niet dat ik hem zou kopen als ik hem zou kunnen betalen… er is zoveel meer leuks op de markt.
@tjorque: Nissan Cefiro A31, Nissan Sunny GTI-R,Patrol Nismo, 240Z, Sylvia, 300ZX. Zou ik ook wel willen.
En de volgende wordt elektrisch….. weer een legende die gaat sterven.
@dracae: gebeurd elke paar jaar, en nieuwe legendes staan elke paar jaar op.
De allereerst versie van de r35 zoals bovenaan afgebeeld blijft toch wel de mooiste
Toen hij uitkwam vond ik hem maar niets. Een vadsige Playstation-special met 480 pk, met de afmetingen en massa van een VW Transporter. Boeiend.

Maar… Met de jaren is ben ik bijgedraaid. Na een dagje sturen met de 550 pk-versie past slechts één woord: RESPECT. In kapitalen. Wat een apparaat. Niks gaat harder per euro. En ondanks alle elektronica voelt het ding ‘levend’ aan, bij gebrek aan een beter woord. Op de Aurobahn is het het zoveelste umpteen-horsepower kanon. Maar zoek een bergpas op en hij wordt 2 keer zo klein en je gooit en smijt er mee alsof het niks is. De adrenaline komt uit je oren. Ik wil er een.
Afgezien alle playstation reacties, het was mijn voorlaatste auto. Vrijwel nieuw gekocht, bizarre auto absoluut en konden (kunnen) tot op heden ten dage weinig andere auto’s aan tippen. Kan simpelweg geen kritiek hebben, hooguit het estitische oogpunt….
@jagftype: en nu een JAG? Cabrio? Leeftijd dingetje?
Vreemd genoeg vind ik de gtr in het echt altijd veel mooier dan op foto’s. Prijs is natuurlijk wel een ding, een Nissan sportauto met Nissan Juke interieur die auto’s verslaat die 2 of 3 keer zo duur zijn is gewoon intressanter dan een Nissan sportauto
@cabriohater: met een premium interieur die even duur is als een AMG GT.
Ik vind het nog steeds een mooie auto om te zien. Sommige auto’s worden lelijk oud maar deze niet
Ik heb ooit is een gesprek gehad met een verkoper bij VKV Amsterdam. De Gtr verkoopt totaal niet meer.
Zij hadden er 1 verkocht in een heel jaar. iedereen is er ook wel een beetje op uit gekeken.
Door de uitstoot is het USP in Nederland wel verdwenen. Maar in Amerika heb je nog altijd voor een spotprijs supercar prestaties! Wellicht verkoopt hij daar voorlopig nog wel even.
Tja, nooit een GTR fan geweest (heb supra gehad, dat zegt denk al genoeg), maar van alle GTR’s blijft dit toch wel echt BY FAR de meest FUGLY versie die ze gemaakt hebben, na dik 10 jaar blijf ik hem honds lelijk vinden… wel jammer dat de volgende elektrisch gaat worden…. dan word ie sws never nooit interessant meer (voor mij in ieder geval)
@spykerboy: toch rijdt die 10 jaar oude GTR rondjes om die nieuwe BMW Z4 coupe met Toyota logo…
@dper4mance: ik heb het ook niet over de huidige supra, maar de MKIV nog.. Daarbij zou mij dat echt worst wezen, gaat om het gevoel dat een auto geeft en de beleving, heb meermaals de R35 gereden, maar geeft mij totaal geen wow gevoel ofzo, laat mij echt koud, dan liever iets langzamers (zoals mn M3) dan een auto wat sneller is maar ik nooit van zou genieten zelf.
Persoonlijk vind ik het design ook een van de sterkste punten van de Nissan GT-R (R35).
Ziet er nog steeds strak uit na vele jaren en is zonder twijfel mijn onbetwiste favoriet.
Het is niet per se mijn type sportauto, maar ik kan hem wel enorm waarderen. Ik vind hem ook best fraai (wel zonder spoilertje) en de prestaties zijn bizar.
Gezien mijn nickname kan ik hier geen objectief commentaar op geven…😜 😇

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).