Elke maand horen we dat de occasionprijzen weer wat zijn gestegen. Maar hoe is dat deze maand? Hebben we goed, of slecht nieuws voor je?
Over de prijzen in Europa kunnen we bladzijden vol schrijven, over de prijzen in Nederland misschien nog wel meer. De inflatie stijgt harder dan ooit en dat betekent simpel gezegd dat alles duurder wordt. Je merkt het vooral aan de pomp of aan de elektriciteitsrekening, maar vergis je niet, bijna alles is duurder geworden.
Alhoewel, niet alle prijzen zijn gestegen. Want vanmorgen lazen we in de krant dat de huizenprijzen na een opeenvolgende stijging van jaren zijn gedaald. In het eerste kwartaal kostte een huis gemiddeld 2,1% minder dan een kwartaal eerder. Een voorbode?
Maar de huizenprijzen, zeggen die ook iets over de occasionprijzen?
Hebben we goed of slecht nieuws?
Laten we maar met de deur in huis vallen, de daling van de huizenprijzen zegt in dit geval niets over de occasionprijzen. Voor een tweedehands auto moest in Nederland namelijk vorige maand gemiddeld 1,3% meer worden betaald dan een maand eerder, blijkt uit cijfers van Autoscout24.
De gemiddelde prijs van een occasion komt daarmee uit op een recordprijs van 22.723 euro. Daarmee is een tweedehandsje gemiddeld 276 euro duurder dan een maand eerder. En als antwoord op de vraag of we goed of slecht nieuws voor je hebben; dat hangt er vanaf. Of je een auto wil kopen of te koop aanbiedt.
Meer vraag dan aanbod
De prijs is inmiddels al 11 maanden aan een stuk aan het stijgen. Dat komt -heel simpel- door de hoge vraag en het relatief lage aanbod. En die vraag is zo hoog, omdat er vanwege het chiptekort minder nieuwe auto’s worden geproduceerd. Bovendien heeft de auto-industrie ook enorm veel last van de oorlog in Oekraïne.
En als je denkt dat het de moeite loont om dan maar goedkoop een auto in het buitenland op te pikken, heb je het helaas mis. In vrijwel heel Europa stijgen de prijzen. En vooral in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk moet je nu even niet zijn voor je tweedehandsje. De occasionprijzen liggen daar gemiddeld op en rond de 27.000 euro. Flink duurder dus dan bij ons.
Maar gelukkig zijn er twee landen waar de occasionprijzen iets zijn gezakt. In België daalde de prijs voor een occasion met 0,6% en in Italië ging hij met 0,03% naar beneden. En in dat laatste land betaal je ook nog eens het minst voor de gemiddelde occasion, namelijk €21.416.
Mocht je besluiten dan nog maar even te wachten met het kopen van een ‘nieuwe’ tweedehands, er is totaal geen zicht op een verlaging van de occasionprijzen. Slecht nieuws dus voor de koper.
Maar goed nieuws dus voor de verkoper, om het maar eens positief af te sluiten.
Dutchdriftking zegt
Ja occasions zijn zeker duur op het moment. Driftig op zoek naar een 159, maar ondanks de leeftijd en de kilometerstanden durft men er nog flink geld voor te vragen…
flutterby zegt
@dutchdriftking: hier op zoek naar een e91, maar onder de 2 ton zijn de prijzen niet leuk meer.
Thijs zegt
Ik heb binnenkort een e91 325d met M-sport pakket (227dkm) in de aanbieding mocht een diesel je interesse hebben (ik wacht op mijn i4).
ar166 zegt
@dutchdriftking: Zit met dezelfde zoektocht en was ook tot die conclusie gekomen. Wat voor een 159 zoek je?
Dutchdriftking zegt
@ar166: facelift TI SW met 2.0 JTDM of 1750tbi.
vbarchetta zegt
Voor de verkoper ook niet altijd zo positief nieuws. Ja okéy, occasions verkopen snel, maar de inkoopprijzen van de juiste occasions zijn ook schreeuwend duur, als ze überhaupt wel in te kopen zijn…! Dus de extra hoge verkoopprijs vertaald zich niet altijd in extra opbrengst voor de verkoper…..
snelheidisrelatief zegt
Gedaald of minder gestegen? Als ik het goed heb begrepen is de gemiddelde huizenprijs 2,1% minder gestegen dan het kwartaal ervoor. En dat waren, en zijn nu nog, enorme prijsstijgingen. Maar verbeter me vooral als ik het mis heb.
fanboy zegt
@snelheidisrelatief: Als ik het nu.nl artikel hierover lees dan begrijp ik dat de woningwaarde wel degelijk 2.1% gedaald is ten opzichte van vorig kwartaal. Alleen dat er nog sprake is van een stijging in vergelijking met eerste kwartaal vorig jaar.
Maar echt veel mensen (waaronder veel journalisten) begrijpen een daling van een groei niet en schrijven dat verkeerd op. Als je dan nog een kwartaal gaat vergelijken met vorig kwartaal of hetzelfde kwartaal een jaar eerder, zijn veel mensen het kwijt.
aschja zegt
3 jaar geleden onze Auris gekocht voor 17.000 als tweedehandse auto met 90.000km. Zojuist bij de dealer achtergelaten voor €12500 zonder iets terug te kopen. Met 170.000km op de teller. €4500 afschrijving. Best netjes.
bmwe46m3balling zegt
@aschja: als je niks hebt terug gekocht waarom heb je het niet via particulier verkocht maar aan de dealer. Had je nog wel meer overgehouden dan 12.500.
toniominestrone zegt
@bmwe46m3balling: dacht ik ook, dealer=handel.
aschja zegt
Geen zin in mensen over de vloer.
Dieseltor zegt
Ook geen Oekraïners?
Erik zegt
Nieuwe Dacia Jogger Bi-Fuel 7p besteld op 03-01-2022, levering juni 2022. Ingeruild Dacia Logan MCV Bi-Fuel 15Th Anniversary (Stepway). MCV is in juni 21 maanden oud. Nieuwprijs € 16.300,- — > Inruil € 14.400. Afschrijving € 1.900,00 (!!) in 21 maanden …. Volgens de Renault/Dacia dealer gaat hij de showroom in voor € 14.995,- met 3 jaar ‘rest garantie’.
Variomatic zegt
Eh.. ik zie totaal niet in waarom dit zou moeten gelden voor oudere occasions.. voor een zeer jonge occasion die een alternatief is voor een nieuwe die niet leverbaar is door het chiptekort wel. Heel veel in de lockdowns in een impuls aangeschafte oude barrels worden nu juist weer verkocht vanwege de hoge brandstofprijzen..
faalhaas zegt
Geeft de gemiddelde koper 22K eypo uit aan een occasion? Dat geld moet echt over de plinten klotsen.
ouwedibbes83 zegt
@faalhaas: gemiddeld hoeft niet de mediaan te zijn. Stel het merendeel staat te koop van 20K of minder, maar de rest is een hele klap duurder (bijna nieuwe auto’s, bijzonder exotisch spul, etc), dan kun je gemiddeld nog wel op 22K uitkomen maar kopen de meesten een occasion onder de 20K
patrick_koning zegt
Ik heb nog een leuk Renault Laguna Coupé te koop. Romige 3.5 V6 met fijne automaat.
tmenges zegt
@patrick_koning: denk dat de stijging voor ongeveer alles geldt behalve een Laguna met een zuipende 6 cilinder gezien de brandstofprijzen
Tonnie zegt
@patrick_koning: precies wat ik wil als m’n auto uit fe lease loopt deze zomer. Alleen geen wit, grijs of zwart en dat zijn ze bijna allemaal helaas.
Focus zegt
Inruilwaarde vaak ook hoger als occasions iets duurder wordt.
Ot92 zegt
Hier op zoek naar een autootje van het A-segment. Maandje terug 7 tot 9 jaar oud hok zo’n 5 a 6000 euro, nu ineens durft men gewoon even 7000 euro voor te vragen. Dat zijn er dan niet een paar maar iedereen… Morgen even snel een Upje aanschaffen voordat ie 10.000 euro gaat kosten.
cthijs zegt
Ik denk dat het mooie spul allemaal naar het buitenland gaat daardoor is hier niks fatsoenlijks voor een redelijke prijs te krijgen.zelfs de prijs van de brandstof heeft daar geen invloed meer op,wat vroeger wel was.
flyerbunch zegt
Hoorde op het nieuws dat de daling in B juist kwam vanwege de oorlog in Oekraïne. Reden is dat er normaal veel handel wordt gedreven met Polen en andere Oost-Europese landen. Die handel ligt nu stil dus..