Want met de huidige onbelaste kilometervergoeding komen we er niet.
Als jij een leaseslet van de baas hebt, inclusief tankpkas en onderhoud in het contract, mag je wat ons betreft even doorklikken naar het volgende artikel. Dit gaat jou -geluksvogel- namelijk niet aan, we richten ons even op de arme sloeber die met de privé-auto naar het werk moet.
Die krijgt sinds jaar en dag namelijk maximaal 19 cent per kilometer aan onbelaste reiskostenvergoeding en dat is ook al sinds jaar en dag te weinig. Die werknemer roept dat al jaren, maar nu komt er eindelijk georganiseerde steun en wel van vakbond CNV.
Onbelaste kilometervergoeding naar 23 cent
Die vakbond vindt de 19 cent die je per kilometer onbelast mag declareren veel te weinig. Die is ingesteld in 2006 en dekte eigenlijk toen de kosten al niet. En dat terwijl de benzineprijs in 2006 op zo’n 1,35 euro per liter lag. Tegen bijna 2,50 anno nu.
Daarom wil CNV dat het kabinet de onbelaste kilometervergoeding per direct ophoogt naar 23 cent. Volgens de vakbond ga je naar je werk om geld te verdienen en niet om uit te geven en dat gebeurt wel met die 19 cent per kilometer.
De regering heeft wel plannen om de reiskostenvergoeding aan te passen aan de huidige prijzen, maar wil dat pas in 2024 gaan doen. Volgens CNV is dat veel te laat en moet er nu actie komen. Of, in de taal van de gemiddelde vakbond; er moet NU direct ACTIE komen. ACTIE! ACTIE! ACTIE!!!
Ook 23 cent per kilometer is te weinig
Alles leuk en aardig, maar met die 4 cent extra aan onbelaste kilometervergoeding ben je er nog lang niet. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat een redelijke kilometervergoeding anno 2022 op 39 cent ligt. Daarmee dek je niet alleen de benzinekosten, maar ook de (WA + Casco) verzekering, onderhoud en allerhande belastingen.
Da’s dus inderdaad ruim 2 keer meer dan de huidige 19 cent. Dus hartstikke leuk dat vakbond CNV zich inzet voor 4 centjes extra per kilometer, het blijkt dus dat je dan alsnog 16 cent per kilometer zelf mag ophoesten. Lekker dan.
BeDaNkT RoVeRhEiD!!1!
Dutchdriftking zegt
Altijd een lastige, je wilt mensen tenslotte motiveren werk dicht bij huis te zoeken, of een woning dichter bij je werk, afhankelijk waar je vanuit gaat. Met hogere kilometervergoeding stimuleer je dit natuurlijk niet. Dus een onbelaste vergoeding van 35 cent, maar tot een maximale afstand (enkele reis) van 40km lijkt mij een mooi compromis. Overigens zou deze 4 cent op maandbasis toch op een paar tientjes uitkomen voor de meesten, niet schokkend, maar wel net het verschil van de volle tank TOV half december.
rogerzz zegt
Als we iets hebben geobserveerd/geleerd is toch wel hoe inelastisch en niet flexibel rijgedrag is, nadat maandagochtend het nieuwsbericht ‘benzine is te duur voor de normale burger’ werd geroepen om 8.00 op de radio kwam de lijst filemeldingen, en dat waren er een boel. Ik zat die ochtend met heel veel normale mannen en vrouwen gewoon in de auto.
Dat hele stimuleren of hogere belastingen heffen.. dat lijkt toch een illusie. Ik woon 100km enkele rit van mijn werk en werk thuis als het kan/mag/moet, en ik ga met de auto naar mijn werk als het kan/mag/moet. Ongeacht of het nou 2 of 3 of 4 euro de liter is, ik ga met de auto. Verhuizen is geen optie, OV is geen optie, het is wat het is. En een paar km zelf betalen zou ik ook niet van wakker liggen, voor die paar euro ga ik niet op zoek naar een andere werkgever (wat ook niet mogelijk is; uniek bedrijf, geen vergelijkbare werkgevers).
DeWitteCondor zegt
@dutchdriftking: precies. Wel moeten de werkgevers ook meebewegen. Het is niet enkel een belastingkwestie.
roadster1976 zegt
Als het kan; meer thuis laten werken. Mijn werkgever geeft mij die vrijheid. Het verbaasd mij echt hoeveel werkgevers weer willen hebben dat je 3 of 5 dagen naar kantoor gaat…
flutterby zegt
@roadster1976: bij ons is het minimaal 3 dagen op kantoor en maximaal 2 dagen thuis. Persoonlijk zit ik al anderhalf jaar op dit schema en de afwisseling is wel erg prettig al zal een dagje minder kantoor mijn voorkeur zijn.
DeWitteCondor zegt
@flutterby: same here. Ik zou ook prima 3 of 4 dagen thuis kunnen werken maar men verwacht mij op kantoor. Ik denk dat het de laatste stuiptrekkingen zijn van de grijze generatie die nu bij het gemiddelde bedrijf op het pluche zit. Uiteindelijk is er maar 1 oplossing voor de files en terugdringen uitstoot: zo min mogelijk en zo gespreid mogelijk reizen. Dat maakt regios buiten randstad ook aantrekkelijker om te wonen. Als je slechts 1 a 2 dagen p wk naar kantoor reist is een uur of zelfs anderhalf niet direct een ramp.
flutterby zegt
Deze leaseauto is hier ook van de baas, maar bij de werkgever krijg ik 19ct belastingvrij. Gelukkig rijd ik elektrische voor minder.
karhengst zegt
Het volgende artikel gaat over een diesel Hummer. Geloof dat je daar je tankpas wel mee in de knieën dwingt.
Wat dit onderwerp betreft: tijd om te demonstreren tegen de vakbond? Waarschijnlijk verwacht men een normalisering van de brandstofprijs maar dan nog is het een doekje voor het bloeden.
faalhaas zegt
Ja, allemaal excuses zoeken met oa de dure brandstof om meer geld afgetroggeld te krijgen. Als iedereen een elektrische auto private leased dan geef je niks uit aan brandstof! 19 cent zonder btw ? Weg ermee! Meer geld voor het bedrijf! Partij tegen de burger!
thomcarspotter zegt
Foto credit: https://www.autoblog.nl/spot/2017/1/456-gt-188007
luchtgekoeld zegt
Niet zeuren jongens! Omdat mijn werkgever het autogebruik wil ontmoedigen krijg ik 15 cent per km. Als je met de fiets komt krijg je 19 cent…. Goed dat het geen 1 april is vandaag want dan zou je me niet geloven…
Robert zegt
@luchtgekoeld: dat zijn werkgevers die je moet vermijden. Of verlaten.
Ik heb wel eens gewerkt op een afstand woonwerkverkeer van 21 km, met de fiets net te ver en met het OV niet te doen. De loopafstand tussen de dichtstbijzijnde bushalte en de voordeur van mijn toenmalige werkgever kostte me meer tijd dan de autorit van deur tot deur. En ik heb een stevige tred.
Veel mensen werken op een industrieterrein. En dat zijn nou net de locaties die het slechtst zijn bediend qua OV aansluitingen.
karhengst zegt
Fiets in de kofferbak, 34ct/km. Goeie regeling.
DeWitteCondor zegt
@luchtgekoeld: Zuur. Weet niet waar je werkt natuurlijk maar het is momenteel een werknemersmarkt. Bedrijven vechten om personeel en matige reiskostenvergoedingen zijn ook vaak een reden om te vertrekken.
Verder een betuttelende en zeikerige maatregel. Zet je auto 3 straten verderop en doe t laatste stukje met de vouwfiets. Hoppa.
luchtgekoeld zegt
@dewittecondor: ach weet je, voor het overige heb ik echt een prima werkgever met mooie salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Daarbij komt nog dat ik gewoon thuis kan werken en de auto of motor stof staat te vergaren. Alleen het idee van die 15 cent staat me niet aan.
padoempats zegt
Parkeren zou eigenlijk ook buiten de 19c onbelaste kms moeten vallen als je voor zakelijk doel met prive auto gaat parkeren. Ook zo’n rare regel dat dat inclusief is.
degrotemuis zegt
Lekker nuttig, zo’n onbelaste reiskostenvergoeding. Weet je wat, maak er 4 euro per km van!
Een klein detail, dat een vergoeding niet belast wordt tot 23, 39, 400 cent per km betekent nog niet dat je werkgever ook de vergoeding ophoogt naar dat bedrag. Onthoud dat niet ieder bedrijf een multinational met een gezonde positie is. En ook die zullen niet staan te springen om extra kosten.
En ook wel lekker gemakkelijk, het bedrijfsleven op laten draaien voor de gestegen kosten maar als overheid zelf wel extra inkomsten uit belastingen hebben. Dubbel extra inkomsten omdat bedrijven die wel de vergoeding verhogen dat vast door zullen belasten in hun prijzen, wat ook weer extra omzetbelasting genereert.
Ik zie meer heil in lagere brandstofaccijnzen. Dat houdt woon-werk én transport betaalbaar.
faithnomore zegt
Wat hebben jullie een fijne en rationele vakbond. Een legitieme eis zonder grote economische schade. Zie ik hier niet gebeuren.
In België komen vakbonden eigenlijk alleen op voor werklozen en ambtenaren. Ze zijn dan ook tegen bedrijfswagens of eender welk voordeel een hardwerkende mens kan hebben.
shicomm zegt
De bonden moeten toch iets zeggen om de schaapjes tevreden te houden…
Met de auto naar je werk kost je gewoon altijd geld ; direct of indirect..
Tuurlijk is de huidige vergoeding een giller en is die 4 cent extra niet meer dan een doekje tegen het bloedden.
Gezien het feit dat we ( iig tijdelijk ) het kwartje van kok terug krijgen binnenkort zie ik het niet gebeuren dat de automobilist er nog beter af gaat komen…