De oudste Bugatti Veyron ter wereld is te koop

Auteur: , 68 Reacties

Dit is namelijk chassisnummer numero uno, oftewel de allereerste Bugatti Veyron. Je weet wel, toen de supercar der supercars nog niet was verprutst door carbon plaatwerk en andere opzichtige tierlantijntjes.

Toen Bugatti de allerlaatste Veyron ooit presenteerde, de Veyron La Finale, was ik niet alleen opgelucht dat er eindelijk een einde aan het geleur met VAG’s prestigeproject. Het viel me ook op hoe goed de Veyron er ‘vroeger’ eigenlijk uitzag, voor hij ten prooi viel aan carbon plaatwerk, gekleurde velgen en andere opzichtige opsmuk. Een fan van de Veyron ben ik nooit geweest, maar zo’n origineel exemplaar is toch wel fraai opgedroogd.

Heb ik even geluk: Sotheby’s gaat precies dat exemplaar veilen. Het aller, allereerste exemplaar dus, chassisnummer 001. Op de teller staat slechts 1230 kilometer en je krijgt er gratuit twee jaar extra garantie en daarbovenop nog eens twee jaar gratis onderhoud. Een bonusje van ruim 100.000 euro, zo schijnt. Wil je aan het langste eind trekken, dan zul je naar verwachting tussen de 1,8 en 2,4 miljoen dollar moeten neertellen voor de Veyron.

Overigens maakt deze Bugatti Veyron 16.4 deel uit van de Pinnacle Portfolio, de monsterverzameling van circa 65 miljoen euro, die 13 augustus in Monterey onder de hamer gaat. Tussen al het lekkers vind je overigens nog een tweede Veyron, een maagdelijk witte Super Sport (chassisnummer 300). Maar dit is de Veyron die je wilt, dus bieden maar!



68 reacties

Grapje zeker? met je “bieden maar
@clarkson: grapje? Wist je niet dat iedereen hier op autoblog miljonair is?
@mab: he, ik kan niet in andermans portomonee kijken.
@MAB: degenen met kroontje zelfs miljardair!
Ik bied het chassis nr
@bartes46: in miljoenen?
Ik wil hem niet, voor geen goud
Mij valt op hoe oud dat tie eruit ziet…
@norge: ja echt he, als je hem naast een T-Ford zet zie je amper verschil
@norge: idd, en aan die vloermatten te zien heeft deze wagen eerder 12500 km gereden…
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe snel deze nou wordt verkocht. Bij Bugatti hadden ze er op het einde nogal moeite mee, naar het schijnt.

Trouwens, 1260 km op de teller, daar is dus amper mee gereden. Eerste eigenaar heeft hem alleen maar ‘voor de heb’ gehad, zo lijkt het. Zonde. Maar wel leuk voor de nieuwe eigenaar.
@RRRobert: de eigenaar heeft zoveel auto’s dat hij er niet eens aan toe is gekomen.
@RRRobert: dat zijn toch behoorlijk wat uurtjes stapvoets door het centrum van Londen “gassen” met de automaat in N.
Tussen de 1,8 en 2,4 miljoen? er is vast wel iemand zo gek, om hier een veeeeeeel groter bedrag voor neer te leggen.
Toen ie uit kwam was ie supercool. Als ik de foto’s zo terug zie dan is het een hele vette bak. Ze hadden alleen moeten stoppen na 100 stuks want de oneindigheid aan speciale edities heeft hem verprutst bij de liefhebber. We werden moe van de veyron, en dat is zonde!
Een van de beste kleurstellingen toch nog, maar dat interieur, bah.
Iedereen die schreeuwt dat ‘ie zo’n Veyron nooit wilt hebben, wees maar gerust mijn kind, dat zal ook nooit gebeuren.

Ik weet nog heel goed hoe enthousiast ik was toen de 1e Veyron uitkwam. Wat een apparaat, vol met techniek die anno 2015 nog steeds gewaardeerd wordt. Ooit de documentaire gezien van How It’s Made? over de Veyron? Zo niet bekijk die maar eens. Het doet je gewoon 2x laten nadenken wat voor meesterwerk deze auto is. Al had er een BMW, MB, Of Corvette logo op gezeten; één ding is een keiharde feit die niemand kan veranderen: de Veyron is en blijft een icoon. Ook over 30 jaar.
@VWTouran75: Mooi gesproken *maakt een buiging*. Een prestige object. Ik heb er nog nooit 1 in het echt mogen zien, maar naar de ‘algemene’ stukken gelezen hebben, is er niets wat in de buurt komt qua kwaliteit. Koenigsegg… Ja sneller, maar de luxe qua interieur. Brrr, respect ten top
@GH: Wat vaker in Rotterdam rondstruinen, met een beetje mazzel zie je er 1 langsrijden ;)
@GH: Laatst voor mijn huis, in de stromende regen een kollone supercars met voorop een Veyron, gewoon onwerkelijk hier waar ik woon.
Ferrari’s/lambo’s/porsche’s /AM etc etc etc etc
@VWTouran75:

Ik heb die docu die je noemt gezien en bij het stukje waarbij verteld werd dat de motor er op de testbank voor zorgde dat de afzuiginstallatie in de hens vloog was mijn eerste reactie “Waarom is die fik niet verder gegaan en is de hele fabriek niet afgefakkeld?” Ik vind de Veyron echt zo’n hondslelijke auto dat hij wat mij betreft de naam Bugatti niet eens waardig is.
@VWTouran75: techniek ok. Veel cilinders met nog meer turbo’s ok. Design is gewoonweg lelijk. En een icoon tja. Dat is een kever ook maar daar zit ook niet iedereen op te wachten. Het is een huzarenstukje van een tijd dat alles kon en de bomen tot in de hemel groeiden. Dat allemaal een farce bleek.
@VWTouran75: Absoluut eens, een meesterstuk kwa engineering is de Veyron, afwerking van het allerhoogste niveau en kan nog mee komen met de snelste wagens ter wereld en dat tien jaar na dato nog steeds.
Het VAG azijn afzeik gebeuren is meer hier elkaar nablaten.
@VWTouran75: zit meer technologie in een Prius hoor. En die ziet er nog moderner uit ook.
@norge: Wat een onzin, begin 1900 waren er al elektrische wagens.
@bofkont: Want een Prius is alleen maar elektrisch…..
@norge: De veyron is veel meer hoogstaande engineering dan een prius, reken daar maar op.
Dat dat door VAG is gedaan is natuurlijk weer tegen het zere been.
@bofkont: He-le-maal niets mis met VAG. Ik heb liever een Golf 7 dan een Mito bijvoorbeeld.
@xxxheidi: Hoewel ik Alfa zeer hoog heb zitten, vind ik de mito nu net weer helemaal niets.
Dus ik ga met je mee.
@VWTouran75: dat gevoel heb ik nou met een F40.
@rhyo: een Veyron mag niet eens in de schaduw van een F40 staan imo.
Wanneer is hij dan gebouwd?
@henk123456:
September 2005, hij is dus bijna 10 jaar oud.
@carnut: 10 jaar alweer. Ik weet nog dat ik er een zag in een Duits winkelcentrum in Berlijn. Toen kon ik het merk Bugatti niet plaatsen.
Jeetje autoblog, jullie hebben de website van RM auctions wel echt helemaal gevonden he?
Verpulverde alle concurrenten, specificaties werden voor onmogelijk gehouden. Is Piech wel gelukt. Orestatie van groot formaat.
Er zijn weinig auto’s waarbij ik totaal geen emotie voel, maar dit is er een. Nog steeds.
Laten ze bij Bugatti eens een auto ontwerpen die spannend aanvoelt tot 100 km, uitdagend tot 200 en zweethanden daarboven. Maar denk niet dat VAG dat lukt, die Duitsers zijn alleen geïnteresseerd in technische perfectie.
@danmar: die zijn er toch al? Koop een leuke youngtimer.
@alfablog: Je hebt gelijk. Punt.
@danmar: Lijkt me dan weer wel grappig als je de Veyron naar de Kwikfit brengt om hem te laten keuren.
Heh, wat vervelend die reclame bij de foto. NEE, IK HOEF GEEN OPEL!
@thezwart: Oh ;)
@thezwart: Betaal dan voor je premium account. Dan heb je geen reclame. Ik doe het ook niet maar, ik zeur dan ook niet over die reclames.
@thezwart: Waaarom niet? Nog geen rijbewijs?
Voor tussen de 600K en 900K kun je een 100% gelijkwaardige Veyron aanschaffen. Waarom zou je 1 a 2 miljoen euro extra betalen voor de eerste? Er staat nummer 001 op. Nou poe poe. Het is de zelfde auto als alle andere 16.4 Veryrons in rood-zwarte kleurstelling.
@kilum: Investering, deze auto wordt alleen nog maar meer waard.
@dutchcourage86: denk dat dat wel tegenvalt, tis niet echt een super gewilde auto ala laferrari
@bouwvakkert: De waarde van de Veyron is inderdaad afgelopen jaren teleurstellend geweest, maar als je op Mobile.de en autoscout kijkt zie je toch dat deze auto’s beetje bij beetje in waarde stijgen.

Vroeger kon je voor ongeveer €700.000 tot €850.000 een veyron kopen, maar tegenwoordig zie ik op deze sites (andere sites niet meegerekend) dat er maar twee Veyron’s onder de €1.000.000 te koop staan (grand sport, supersport en vitesse niet meegerekend).

Daarnaast is dit chassisnummer 001. Sommige mensen willen daar eenmaal meer voor betalen. Ik ben benieuwd. Veyron’s hebben altijd voor teleurstellende veilingresultaten gezorgd :)
popnagels wtf? Ook het grilletje ziet er, van dichtbij, niet echt premium uit. Maar goed. Doet niets af aan het feit dat wat de gek er voor geeft natuurlijk leading is in dit soort veilingen.
Ik ben het met je eens dat al die carbon dingen toch niet passen bij dit ‘ingetogen’ design. Doe maar lekker bij je Koenigsegg of Pagani. En er zijn wel wat updates geweest die nog het design goed doen. Ik vind bv de nieuwe koplampen en de horizontale split in de luchtopening voor best geslaagd. Toch is het meeste een achteruitgang. En ik zou mijn geld er niet aan uitgeven als ik het had. Een indrukwekkend apparaat maar er zijn nog vele auto’s die ik meer begeer.
Ik denk niet dat er nog een fabrikant komt, die zoveel geld in een prestige project gaat pompen. De Veyron was/is uniek en niet alleen om het aantal pk’s.
Gaaf hoor!
Veyron is zeker een technisch hoogstandje maar in mijn ogen toch de Mini op de supercarmarkt. Roemrijk gestorven merk opnieuw leven in geblazen als geldkoe – wat VAG schijnbaar niet gelukt is. Zoals ook de Mini is de Veyron tot op de laatste druppel uitgemolken… Ik vind het technisch een fraaie prestatie en een gedurfde zet van VAG maar hij maakt weinig emotie los bij mij :/
@davelepeef: hmm je hebt gelijk, maar mijn vrouwtje rijdt in een Mini en my lord wat rijdt dat ding fijn zeg! Dus commentaar ja, wil ik hem toch: ja
@almera-ga16det: het is natuurlijk ook geen verkeerd spul, maar het met name bij de Veyron mist er dat gevoel wat bijvoorbeeld bij Pagani wel is, zo’n Italiaan met een visie, kleine werkplaats, passie. Bij de Veyron zie k een club Duitsers in witte jassen met net ff té grote rekenmachines. Overigens zelfde idee bij McLaren, klinisch. Maar dat heeft wél de goede historie en feeling… En een Mini, natuurlijk leuk. Da’s ’n Imac en een Iphone ook ;)
1 van de weinigen die ik wel wil hebben
Kijk, dit is inderdaad wel een mooie Veyron.
Nee, die heeft allemaal kinderziektes
@heat59: 2 jaar garantie en 2 jaar gratis onderhoud moet dat ruimschoots goedmaken.
Wel km’s maken uiteraard.
Maar lijkt mij zeer sterk dat er kinderziektes inzitten deze wagen is zo door en door ontwikkeld door de beste technici ter wereld.
Ik zat nog even tussen die verzameling auto’s te kijken..
Weet iemand waarom er een Enzo tussen staat die tussen de 4 en 6 miljoen dollar op moet leveren? Is dat niet een beetje veel? Helemaal vergeleken met de F50 en F40?
Waarom is de Enzo zoveel duurder?
@gemaskerdemuchacho: nieuwer ;) Maar goede vraag. F40 zijn er 3x zoveel van gebouwd, F50 was nooit erg populair… Misschien daarom??
Dezelfde die de olie zuipers maakten toch?
@norge: Als reactie tegen @bofkont ..
Dat gratis onderhoud zou ik het voor doen
De eerste moet gewoon in een museum. Stel dat de eigenaar hem in de prak rijdt?!
@dinges88: ja wat dan? Nog 299 van die winkeldochters over met weinig kilometers.. Persoonlijk heb ik helemaal niets met het concept, de styling, de positionering. Ik gok dat er slechts weinig auto’s zijn met zo’n hoog prijskaartje die over 20jaar minder waard zijn…
@w0o0dy: moet jij weten, ik vind het ook niet de mooiste auto maar ik vind gewoon dat het eerste meesterwerk in een museum komt.
Mooi dat gehoor apparaat kleurig interieur!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).