Skoda probeert nog altijd van het Oostblok-imago af te komen, waar sommige mensen het Tsjechische merk nog mee associeren. Onterecht, want het merk heeft in haar lange historie zoveel mooie auto’s gebouwd. Zoals deze Skoda 935 Dynamic uit 1935 bijvoorbeeld.
De Chrysler Airflow zet in 1934 de hele autowereld op zijn kop. Hoewel de consument niks moet hebben van de gestroomlijnde Chrysler, zien veel andere automerken in dat dit de weg is naar de toekomst. Onder andere Peugeot en Toyota komen met welhaast schaamteloze kopieën van de Airflow, maar ook andere merken laten zich inspireren. Zo presenteert Skoda in 1935 dit gestroomlijnde prototype, dat behalve wat Airflow, ook wel een vleugje van het eveneens Tsjechische Tatra in zich heeft.
Nadat het prototype in 1935 enkele beurzen mag opfleuren, verdwijnt de auto uit het zicht. Als Skoda in 1968 een eigen museum opent, doen ze een oproep aan het volk om met interessante auto’s uit het dan al lange verleden (sinds 1895) van het merk aan te bieden. Zo kan het gebeuren dat een boer belt met de mededeling dat hij nog wel een vreemde Skoda in zijn schuur heeft staan. Skoda zelf heeft op dat moment slechts drie foto’s in haar archief van de 935, dus dat de auto weer boven water komt, mag gerust een grote verrassing heetten.
Zo wordt de auto in 2014 tentoongesteld op de Autosalon van Parijs.
Restauratie
Lang staat de auto in ongerestaureerde staat in het museum. Wederom blijkt dat Skoda in die dagen niet al te veel aandacht had voor haar archieven, want als het museum jaren later gerenoveerd wordt, wordt er wederom maar een enkele mededeling over het prototype gevonden: ‘de 935 loopt prima’. Zo zag de auto er ondertussen niet meer uit trouwens, dus restauratie was gewenst.
Dat werd een lang proces, van enkele jaren. Begin 2014 staat een kale carrosserie, al wel met de watergekoelde tweeliter viercilinderboxer met 55 pk achterin. Voor een 4.86-meter lange auto, valt het gewicht met 1170 kilo nog mee. Dankzij de stroomlijn en het relatief lage gewicht, haalt de auto een voor 1935 uitstekende topsnelheid van ruim 140 kilometer per uur.
Nu is de Skoda 935 dus weer helemaal in ere hersteld, niet geheel toevallig 80 jaar na zijn introductie op de Praagse autoshow. Het lijkt dan ook niet meer dan voor de hand liggend, dat Skoda begin oktober de 935 wederom op haar stand zet als de Autoshow Praha haar deuren opent. Tot die tijd moeten we het doen met deze mooie platen.
De tijd… Toen zo’n beetje alle auto’s mooi waren
Gaaf ding
Mooiste Skoda? De Rapid Coupe die mijn vader ooit tussen twee auto.s in had… Porsche voor de werkman zei híj…
De achteras heeft wel een erg positief camber. Vraag me af waarvoor dat gedaan is.
Wel een erg mooie wagen trouwens, waarbij de ontwerpers zich overduidelijk hebben laten inspireren door de luchtvaart.
@moveyourmind: pendelas achteraan zoals bij een kever, staat onder die hoek om het veraderlijke weggedrag een beetje te compenseren https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/Swing_Axle_Diagram.svg/350px-Swing_Axle_Diagram.svg.png
@phdg: Pendelassen. Stop er een paar passagiers in en de wielen staan weer recht. Had de Simca 1000 niet dezelfde constructie? Tatra’s trouwens ook, en de VW Kever. Allemaal niet best voor bochtenwerk.
@oxymoron: Jij ook bedankt!
@phdg: Dankjewel voor de goede uitleg!
Gaaf!
Jatten is van alle tijden……………….
Paul Jaray en Hans Ledwinka, van ’s werelds derde oudste auto-fabriek Tatra, lanceerde de T77 in 1934, de ideeën kwamen voort uit het brein van Paul Jaray die ze samen met directeur en super-techneut Hans Ledwinka mocht realiseren
Ledwinka is een grootheid a la Henry Ford en André Citroën, eigenlijk heeft de alom geprezen oude Ferdinand Porsche zo’n beetje alles te danken aan deze twee heren. – en ook gejat- zullen we maar zeggen !
Oh, in het rijtje oudste auto-fabrikanten zit noch Daimler, noch Mercedes, noch Benz,
noch Daimler-Benz.
De Tatra T 77 :
https://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_77#/media/File:Tatra_87-old.jpg
@desjonnies:
Van Henry Ford kon je niet jatten ..
Al zijn uitvindingen mocht je 1 op 1 kopieëren ..
Die vond dat hele patenteren maar een rare *KNIP*streek met voorbedachte rade ..
-Edit: hou het even netjes en ja, ik ken de geschiedenis-
hopelijk werkt deze link wel :
http://www.penccil.com/files/U_57_341566611630_autowp.ru_tatra_t77_3.jpg
@desjonnies: Als klein jochie bij het verkeersmuseum in Praag oog in oog gestaan met zo’n rood gevaarte. Leek met zijn grote vin rechtstreeks weg gereden uit The Thunderbirds en Tatra is me altijd blijven boeien. Een T77 of T87 staat dan ook in mijn top 3 meest begeerlijke auto’s ooit. Check ook even de link in het artikel over de Tatra T87, vind je vast leuk om te lezen ;)
@dizono:
Bedankt, als 19 jarige student werkte ik ooit bij Pranedra, de ‘staats’ importeur van Tatra vrachtwagens die voornamelijk in het grondverzet werden gebruikt als 6 x 6 of 8 x 8, daar reed ik voor het eerst op het terrein met deze en dat is mijn all-time favorite de
T 813 :
http://www.pmht.net/foto/pmht/09/Tatra813S1.jpg
Geloof me, als die achter je zit, wil je maar één ding : Opzij gaan !
@desjonnies: Met luchtgekoelde V12 en zo’n kenmerkend negatief camber. Gave dingen zijn dat!
@desjonnies: geweldige wagens, heb r nog wel eens aan gesleuteld.
@desjonnies: Heerlijke dingen zijn het! Was vorig jaar van praag naar wenen onderweg en je zag ze gewoon nog steeds rijden. Geweldige apparaten!
http://www.conceptcarz.com/images/Tatra/38-Tatra-77a-Limousine-DV-08_GMG_a01.jpg
Ik woon momenteel zelf in Praag. Ik zie wel vaker schitterende klassieke Skoda’s rijden. Die maakte echt veel mooie auto’s vroeger. Ik denk dat ik zeker in oktober even naar de Autoshow Praha ga. Ben benieuwt wat er nog meer staat :-)
Holy moly wat een mooi ding!!
Wouw! Prachtig!
Je ziet wel dat de ur-kafer (met umlaut) hier wel heel erg vanaf gekeken Is (of van de Tatra…)
Voor een groot deel geleend van Tatra zowel qua techniek als qua vormgeving, maar misschien is daar ook gewoon netjes voor betaald toentertijd. Desalniettemin een schitterende wagen.
Een gestroomlijnde jaren ’30 auto kan bijna niet verkeerd zijn, wat een prachtige ontwerpen zijn uit dat idee komen rollen.
Met een middenmotor!
Op een manier jammer en op een manier mooi dat hij gerestaureerd is