Onlangs behandelden we hier nog de Volkswagen California XXL, maar Fiat zit ook niet stil op het gebied van bazige busjes.
Op de Düsseldorf Caravan Salon van 2017 presenteert Fiat Professional namelijk onder andere deze Ducato 4×4 Expedition. Fiat wil met deze stoere bus benadrukken dat de Ducato de koning onder de camper-busjes is. Volkswagen heeft wellicht de naam, maar de Ducato vormt de basis voor meer campers dan welk ander busje dan ook in Europa. Fiat bombardeert zichzelf dan ook als de ‘Leader in Freedom’.
De camper-business is een steeds interessantere markt voor fabrikanten. Dit jaar worden er in Europa naar verwachting zo’n 105.000 campers verkocht in Europa, wat een groei betekent van tien procent ten opzichte van vorig jaar. Ten opzichte van 2009 worden er dit jaar zelfs 60 procent meer campers verkocht. Deels kan je dat toeschrijven aan de CRISAS!1!!, maar Fiat denkt dat het ook te maken heeft met het feit dat mensen campers vaker zien als ‘een expressie van hun persoonlijke lifestyle’:
More and more enthusiasts are viewing their recreational vehicles not just as a practical solution, but also as an expression of their personal lifestyles, lived off the beaten track.
Dat soort marketinggeneuzel lezen we wel vaker, maar Fiat gaat in de bijgeleverde plaatjes zo overboard met alle lifestyle-clichés dat het grappig wordt. We zien mensen sprongen maken op crossmotors, een klassiek propellorvliegtuigje, mensen die bovenop de auto staan te juichen voor een windvaan, kitesurf-actie, een parachute, banden op het dak et cetera. Wij kijken er na al deze adrenaline vast naar uit om de Ducato Expedition op te zien duiken in zijn natuurlijke habitat: het TV-programma ‘We Zijn er Bijna’.
mashell zegt
1. Waar gaan jullie dit jaar naar toe op vakantie?
2. Wij gaan naar Kaapstad.
1. Oei, dan kom je in al die eindeloze wachtrijen op Schiphol.
2. Hoezo? Wij gaan gewoon met de camper.
fanboy zegt
@mashell: Overland is de leukste manier! Ik vond zelf ook het vliegtuig niet nodig om in Nepal te komen.
Meer on topic, het is best een gave bus geworden, en ik denk dat deze de meeste van de leuke bergweggetjes wel op komt. Maar ik ben al voorzien (van iets veel ouders, ik heb het geld niet voor gloednieuwe camperbussen, wat een fortuin kosten ze allemaal)
martijnh zegt
Ja hoor Autoblog, ze hadden hele normale foto’s moeten maken. Met een tentje voor de camper en twee campingstoeltjes. Ik vind de foto’s juist wel goed gelukt en de marketing ook: jullie plaatsen er een artikel over waarvan 1/3 van jullie blog gaat over de camper. Marketing done right.
Loek zegt
Tsja, dit is ook reclame. Fiat is de laatste die lacht.
Senne zegt
Ik zie het probleem niet eigenlijk ?
jaapiyo zegt
@senne: ik ook niet.
2505 zegt
@jaapiyo: wat is er dan zo hilarisch aan? De persplaten laten uitstekend zien waar zo een ding geschikt voor is, mooi toch zo een avontuurlijke camperbus?
gallardogt zegt
@deuxmillecinqcentetcinq: Hilarisch in de zin van dat het een parodie op hun eigen produkt is, waarschijnlijk bewust gedaan. Wel tricky omdat het de boodschap naar de doelgroepen kan vertroebelen. Maar als de campagne succes heeft is het zeker een Effie reclame prijs waard en anders wel een Cannes Lion als de hele intenationale reclamewereld ligt te schuddebuiken van het lachen.
heidekonijn zegt
@deuxmillecinqcentetcinq: Precies dit. Maar we waren wel nieuwsgierig eh? Toch even geklikt.
Vraag me af: moet jouw reactie vanaf nu ook nog worden goedgekeurd? Kritiek op de clickbait titels van de auteur zijn hier blijkbaar niet welkom.
bischero zegt
@senne: vind het ook een vreemde post
willemseles zegt
In de VS en Afrika vast geschikt, maar doet me gelijk denken aan die Deen op weg naar NL en bij Leer (DE) de tunnel niet in durfde en op de middelste rijstrook zijn camper parkeerde. Lef of niet, deze past gewoon niet.
Rob zegt
BMW spant nog wel de kroon kwa debiele persfoto’s. Ik bedoel, wat is dit nu weer in vredesnaam?
http://www.bmw.nl/dam/brandBM/marketNL/countryNL/nl_NL/newvehicles/2-serie/active-tourer/2014/foto-video/bmw-2-serie-active-tourer-wallpaper-03-1920×1200.jpg.resource.1422374530733.jpg
Edge zegt
@rob: Die kinderen hopen dat je het Gran Divorce sausje eraf kunt spelen en dan een echte mooie 2-serie coupé overhoudt
flutterby zegt
@Edge: domme kinderen, dat is de ActiveTourer xD
HzR zegt
En de meeste mensen die er een kopen zijn waarschijnlijk 50 …
HzR zegt
@hzr: 50 plus…
trustmeiamanengineer zegt
Best wel een kek ding!
En zou sowieso m’n voorkeur hebben over zo’n Transporter Babyboomer mobiel.
rufctr01 zegt
Ik vind het zeker een mooie camper om te zien. De persplaten zijn best goed gelukt.
2wheeler zegt
Ha Chris, nog plannen van het weekend? Ik ga met m’n motor over mijn camper heen springen.
Fijn weekend.
2wheeler zegt
@2wheeler: desalniettemin vind ik ‘m wel tof!
ikschrijfookoverautos zegt
Hilarisch… of inspirerend?
LaLancia zegt
Ik vind de persplaten ook prima gelukt. Vaak zijn ’t van die haastig in elkaar geflanste fotoshops.
Wat mij overigens meer zorgen baart is dat Fiat met VW in gesprek is over een samenwerking op LCV gebied.
Rob zegt
@lalancia:
En waarom baart dat je zorgen?
apriliarsv zegt
Al met al zie ik t wel zitten om de RSV in de laadruimte te schuiven en richting de Dolomieten te kachelen..
sr20det zegt
@apriliarsv: ruitensproeivloeistof?
metalmike zegt
@sr20det: rationele- en seksuele vorming?
postzegel zegt
@metalmike: recreational sports vehicle
desjonnies zegt
Kamperbaas ben je met een 1979 109 LaRo Diesel Stationwagon met Nissan Patrol aandrijving, een tropendak en een topsleeper tent zodat de wilde hyena’s je niet in de kleauten kunnen bijten.
Bijna kamperbaas ben je met de Citroėn HY ribbeltjesbus, verlengd en verhoogd gekwast, niet gespoten met van die idyllische reparatie plaatjes om een ietwat arremoedige-bohémien achtige indruk te wekken. Een morsige doos met lege wijnflessen is een must
Ander absoluut toppertje is deVolkswagen typ 1,het beroemde VW busje, geadoreerd door velen die er nog nooit een meter mee gereden hebben anders is de ervaring geheel anders.
Voordeel van deze is dat de T1 Type 3, de laatste gewoon in fatsoenlijke staat als Westfalia klasse en sexloos is maar dat het model 1 DE spijlbus het ultieme hippie- hipster- oudere jongere-schoolmetdenbijbel of nooi gestopt met roken/snuiven/partnerruil/ sexmobiel is.
Ergo, laat de Fiat gewoon bij Harry en Sabine, Kees de frikandellenkoning uit Rucphen en zijn Jolanda, Wim Peters en Sonja (zijn tweede vrouw de smeerlap) Peter en Wendeling en laat de overige campers aan de drop outs alternativos en handige Harrys.
Met excuses voor het niet noemen van:
Ford Transit Mk I & II
Renault Estafette.
VW LT type 1
Bedford CF
Commer (and quell)
Saviem SG2
Peugeot J7 & 9
DAF 400
En alle andere ouwe meuk dat is opgeslagen in boerenschuren of onder brakke afdakjes.
Ik, ik neem een Horel vier srerren en een komeet.
noosaheads zegt
@desjonnies: Een HY zou ik laten staan, voor je het weet staan er allemaal mannen met baarden, Fitgirls en andere moeilijke hipstermensen voor je golfplatencamper denkende dat je eigenaar van een foodtruck bent.
pa045 zegt
Ik zie eigenlijk niet eens een camper. Eerder een mobiele werkplaats. Dus @jaapiyo: zie ik het echt zo verkeerd of raakt het hele artikel kant noch wal?
rolov zegt
Geen foto’s van het interieur? Jammer weer. Ik vind het een geweldige bus. Motor achterin en gaan! Nog steeds een droom om een camper met motorlift erop te hebben.