De Duitsers knallen er maar meteen vijf modelvarianten uit.
De nieuwe GTS is vanaf de maand maart van dit jaar te bestellen als Carrera, Carrera 4 (beide als coupé en cabriolet) en als Targa 4. Onder de kap ligt uiteraard de geblazen 3.0 zescilinder, die in dit verband goed is voor 450 pk in plaats van 420 pk in de gewone Carrera. Het koppel van de GTS bedraagt 550 Nm.
Alle GTS’en zijn leverbaar met de handbak met zeven verzetten of de optionele PDK. Porsche Active Suspension Management (PASM) is standaard op dit model en alle varianten staan dan ook op het PASM sport chassis, welke 10 mm lager bij het asfalt hangt.
Prestatiescijfers? Hebben we! De snelste GTS is de Carrera 4 Coupé met PDK en Sport Chrono-pakketje. Deze gaat van 0-100 km/u in 3,6 tellen. De hoogste topsnelheid is voor de Coupé met RWD en een handbak, deze gaat 312 km/u. Wel drukt Porsche ons op het hart dat alle varianten de 300 km/u ruimschoots halen.
Qua uiterlijk onderscheidt de GTS zich van andere elfjes met de brede koets, iets gewijzigde aerodynamica, smoked achterlichten, zwarte details (luchtinlaat vóór, een streep tussen de achterlichten en uitlaatpijpjes). Ook in het interieur zijn de nodige GTS-details aanwezig, daarvoor verwijzen we je naar de gallery. Een rijtest met de vorige GTS check je trouwens HIER.
Nederlandse prijzen zijn op moment van schrijven niet bekend. In Duitsland kun je ‘m echter al bestellen, dus we verwachten binnen afzienbare tijd te kunnen melden wat de GTS hier kost.
UPDATE: Dat wachten op de NL prijzen ging inderdaad rap! Via de mail kregen we de volgende bedragen door, de 911 GTS is vanaf nu te bestellen en vanaf maart worden de eerste exemplaren geleverd.
- 911 Carrera GTS € 156.700
- 911 Carrera 4 GTS € 166.100
- 911 Carrera GTS Cabrio € 171.000
- 911 Carrera 4 GTS Cabrio € 181.400
- 911 Targa 4 GTS € 181.400
Ik heb even op de Porsche site gekeken naar foto’s van de huidige GTS. Het ligt waarschijnlijk aan mij of aan het te kleine scherm van mijn telefoon. Maar ik zie echt geen verschil tussen oud en nieuw.
@pomoek: vooral herkenbaar aan de 3D achterlichten.
@pomoek: Haha, dat ik heb al een jaar of 20.
@fanboy: porsche is eerder de Apple van de autofabrikanten. Copy paste, noem het nieuw en zogoed als niemand die het verschil ziet (en maar extra blijven vragen)
@trolle: En verkopen doet het. Maar ik heb allang geen idee meer welke Porsche hoe snel gaat en wat voor motor e.d.
Ik zie ook vrij veel Porsches (Amsterdam en het Gooi0, het exclusieve is er allang vanaf. Zo af en toe komt er eentje langs die extremer is vormgegeven en meer uitlaten heeft (en ik zie dat dat affabriek is) dan weet ik ook wel dat die harder gaat. Maar verder ben ik het spoor bijster.
Het is echt lachwekkend hoe ontiegelijk veel verschillende versies van dezelfde auto ze hebben.
@fanboy: ik versta mij er ook niet aan dat ze zo blijven verkopen. Ook al kom je een 911r tegen (die is exclusief) er is geen kat die het merkt want het ziet er toch weer uit als de zoveelste carrera. Een gt2/3 ziet er dan weer extremer uit maar die ben je zo weer vergeten als er bv een f-type langskomt. De porsches mogen dan wel goed rijden maar in 99% van de gevallen zijn het zakenmannen/vrouwen die maximum aan 120 op de snelweg rijden of een wagen nodig hebben om naar de kapper te gaan en te laten zien dat ze geld hebben.
@trolle: Inderdaad, zo ervaar ik het ook.
Zag er tijdje terug in rijden met 4 uitlaten (affabriek volgens mij) en zeer brede wielkasten. Leek mij ook wel een 4wd versie. Ik dacht, dat moet echt een van de snelste 911’s zijn. Maar voor hetzelfde geld als die Porsche, heb je ook een Ferrari of Aston Martin. Die doen mij toch echt veel meer als er eentje langs komt. Het boxer geluid is erg leuk hoor, daar niet van.
@fanboy: voor een ton meer heb je een fatsoenlijke Ferrari of aston Martin. Dan heb je nog onderhoudskosten… een Porsche is gewoon een fantastisch ding met een geweldige prijs/kwaliteit/prestatie verhouding
@fanboy: ik ben dan toch wel heel erg benieuwd welke Ferrari of Aston Martin je in gedachten hebt die kwa prijs en prestaties op hetzelfde niveau zitten.
@trolle: mag ik je een serieuze vraag stellen? Waarom ben je van mening dat iemand die een auto koopt moet voldoen aan jouw eis betreffende exclusiviteit?
@trolle: Iedereen zou maximaal 120 (oke 130) moeten rijden op de snelweg. Of moet meneer/mevrouw 200 gaan rijden omdat deze een Porsche rijdt?
@fanboy: ik vind mensen die in dit prijssegment standaard exclusiviteit verwachten eerder lachwekkend. Porsche biedt genoeg mogelijkheden om de auto volledig naar eigen smaak samen te stellen zonder dat je daarmee te koop loopt. Exclusiviteit hoeft niet altijd opvallend te zijn.
@rhellema: ik zou dan eerder voor een ruf gaan ipv een gewone porsche, een wagen naar smaak aangepast is ook niet exclusief. Er zullen er zowieso nog hetzelfde rondrijden
@pomoek: Het verschil zit hem dan ook met name in de motor. De 991.1 GTS had nog het oude atmosferische blok. Deze is nu uiteraard vervangen door het nieuwe turboblok.
@nabz: misschien kun je vragen aan Porsche of ze de turbo er af kunnen halen als je niet van geblazen houdt?
911 targa GTS met handbak is de mooiste en veelzijdigste 911 die er is.
@flatsix010: Inderdaad. En dan in dit rood of het blauw met een lichtere kleur van velgen. Voor de rest niets meer aan doen. En eigenlijk is hij dan nog mooier dan een 911R. En sneller in de echte wereld, want je hebt veel meer koppel in de lage toeren door de turbo.
Meer dan dit heb je absoluut niet nodig.
Helaas geen atmosferisch blok meer.
@kraakensmaak: maar de Turbo is nu standaard. Eindeloos doorsparen is niet langer nodig!
Voor mij een blauwe GTS targa met PDK aub! Heerlijk cruisen over de boulevard
Mooi, MAAR die LED strip tussen de achterlichten, afschuwelijk. Dit doet afbreuk aan de kont
@breakingpoint: Volgens mij heeft alleen de versie met vierwielaandrijving een ledstripje toch? Bij de andere versie is het gewoon een rooster.
@breakingpoint: led strip is een Porsche dingetje, vroeger hadden alle 4s uitvoeringen een reflector tussen de achterlichten . Alle andere uitvoeringen niet. Juist mooi dat Porsche hier aan vast houdt , koop een 4 of een S en je hebt het niet!
@gietturbo: was de reflector niet gewoon gekoppeld aan de dikke kont van de 4 wiel aandrijving?
@mashell: nee is 4s dingetje . Heeft ook de dikke kont en turbo look
Mijn favoriete 911. Dit is voor mij de ultieme versie. De 991 GTS heeft mij ervan overtuigd dat de 911 toch wel echt een begeerlijke wagen is. Het liefst zou ik hem dan willen als RWD-coupé met handbak.
Ah de GTS, mijn favoriete 911. Neem hem met een aero pack (met of zonder duck tail) en je hebt imo de perfecte 911!
Ik weet dat de ‘oude’ GTS modellen een heerlijk asociale bak herrie maakten. Hoe zit dat met hun turbobroertjes?
@gulli: Ietsje meer gedempt uiteraard. Persoonlijk vind ik hem beter klinken. De 911 maakte nooit echt een fraai geluid vond ik.
Ik dacht dat de gts een uitvoering was, wel coupe of cabrio maar wist niet dat hij ook als achterwiel of 4 leverbaar was
@gietturbo: De GTS is wat dat betreft vergelijkbaar met de S-uitvoering. Beide uitvoeringen zijn namelijk verkrijgbaar op alle modellen van de 911, dus rwd, awd, coupe, cabrio en targa.
Steeds als ik een “oude” Porsche hoor zonder turbo krijg ik wel een verlangen terug
De Carrera S was al erg goed en deed mee met (veel) sterker spul op circuit terwijl ie veel bruikbaarder is. Deze moet zo de perfecte real world 991 zijn met handbak (R niet meegeteld). Graag basisuitvoering met schaalstoelen (na proefzit).
Waarom zijn persfoto’s altijd zo verschrikkelijk overbewerkt? Lijken wel modelautootjes!
@pallas: waarschijnlijk omdat de wagen helemaal niet op dat circuit en die bochtige bergweg geweest is. Daar wordt gephotoshopt bij het leven. Ik ben het met je eens dat het vaak helemaal geen mooie foto’s oplevert.
Doe mij maar een Turbo
Alle 911en heten nu GTS? Dear lord.
Ongetwijfeld de beste Porsche van dit moment maar voor mij reden om mijn gts in te ruilen. Atmosferisch!!!
Niet in te ruilen bedoel ik