De Porsche 911 Turbo S in levenden lijve

Auteur: , 37 Reacties

De eerste klantleveringen van de nieuwe Porsche 911 Turbo (S) beginnen eind september, nu dus, maar ondertussen rijden de testjongens van Porsche nog gewoon hun rondjes. Dit is een van de eerste spots in het wild, die toch net weer een ander licht op de auto werpen dan gelikte beursfoto's.

POrsche 911 Turbo S

De Porsche 911 Turbo S is 1.680 kg aan supercar met 560 pk en de motor achter de achteras, of beter gezegd: deze ligt er voornamelijk op. Dit drukt de achterwielen een stukje extra tegen het asfalt, wat resulteert in prima acceleratiecijfers: slechts 3,1 seconden geeft Porsche op voor de sprint tot de 100.

Over downforce gesproken: het spoilerwerk helpt er aardig aan mee. De voorspoiler is uit drie delen opgebouwd, die allemaal pneumatisch verstelbaar zijn. De achterspoiler kent drie standen, die naar wens (meer downforce, of juist meer snelheid) is in te stellen. Andere technische grappen als Porsche Dynamic Chassis Control (standaard op de Turbo S, optioneel op de Turbo) moeten de controle verder vergroten.

Porsche-achteras

De meesturende achterwielen zijn een feature die ik zelf eens graag zou ondervinden: de draagarmen aan de linker- en rechterzijde van de achteras zijn vervangen door twee elektromechanische stelmotoren. Tot een snelheid van 50 km/uur laten deze de achterwielen in tegengestelde richting sturen, tussen 50 en 80 doen ze niks, en daarboven bewegen ze parallel aan de voorwielen.

Porsche beweert dat dit hetzelfde effect geeft als een 250 mm kortere wielbasis (lage snelheid) en een 500 mm langere wielbasis (hoge snelheid). In het laatste geval geeft dit meer stabiliteit, maar als je rechtdoor knalt over de snelweg doen je wielen natuurlijk niets qua sturing. Het heeft alleen in de bochten effect.

Porsche achterwielsturing

Wat ik me bovendien afvraag: stel je gaat met je 911 Turbo in de bergen knallen, en je gaat met 80+ door de bochtjes, hebben die meesturende achterwielen dan niet alleen een ongewenst tegeneffect?

Hoe dan ook, de eerste eigenaren mogen het zeer spoedig gaan uitproberen. Als ze 220.500 euro (en het geld voor de opties) voor hun S’je hebben achtergelaten bij Porsche Nederland althans.

Zouden ze dan ook en masse voor het wat anonieme grijs gaan, net zoals het exemplaar dat mats_bulters rond de Nürburgring spotte? Bekijk zijn uitstekende foto’s op autojunk!



37 reacties

De voorkant is dik (prefect zelfs!), de achterkant daarentegen.. Ben ik de enige die de achterkant (onderste gedeelte van de bumper) druk en de luchtinlaten in de achterste wielkasten lelijk vind?
@bigcar: nee.
@bigcar: Volgens mij zijn dat luchtuitlaten. Waarschijnlijk om de hete remlucht af te voeren. Het lijkt me niet dat er overdruk in de achterste wielkasten zit die men wil afvoeren.
@midasracer:
Snel ronddraaiende wielen verplaatsen meer lucht dan je waarschijnlijk denkt, dit geeft een opwaartse kracht en dat wil je dus niet.
Bij LMP’s zijn de wielkasten daarom vaak open aan de bovenkant en bij GT’s zie je daarom sleuven achter de wielen, bijkomend voordeel is dat ook de warmte van de remmen zo afgezogen wordt.
@midasracer: de gaten naast de uitlaten zijn er om de hele lucht vanaf de intercoolers af te voeren naar buiten. De intercoolers zitten bij de 911 Turbo namelijk onder een hoek in de achterbumper en het achterscherm waarbij ze koude lucht aangevoerd krijgen vanaf de luchtinlaten achter de deuren.de lucht gaat via een buis over de achterwielen heen en door de intercooler naar de gaten in de achterbumper. Eigenlijk een heel mooi systeem met optimale koeling.
@ej20g: Ach natuurlijk, bedankt.
@bigcar: ik vind alles duurder dan de Carrera (4)(S) lelijk.

Hoe snel was de vorige S naar de 100, 3.2 sec ofzo? Op papier lijkt hij niet veel sneller. Het bochtenwerk zal wel flink verbeterd zijn dan.
@berlinetta: Lijkt idd wel hoe duurder, hoe goedkoper het eruit ziet. Maar vergis je niet met die getalletjes, porsche neemt alles best ruim. 997 zat bij sommige tests ook in 2,7s op de 100.
@slipstreamer:
Er zit nogal een verschil tussen 100 op de teller en 100 op de GPS, scheelt bij mijn auto ook zomaar 0.5 sec….
@jrk68: de tijd van slipstreamer is gemeten met zo’n box (even de naam kwijt). De snelste waar ik vanaf weet was 2,84 seconden. Maar volgens mij begint de pret pas echt na de 100 km/h.
@bigcar: Nope, vind het ook erg lelijk. Bij voorgaande turbo’s vond ik het ook al niet mooi maar bij deze nieuwe is het nog lelijker.
Visueel een heftig ding, ben benieuwd naar de test van Chris Harris. Ik hoop dat het allemaal niet te gladjes is.
De minimale bochtenstraal die je kan rijden aan 80km/h en maximaal grip is zodanig groot dat de meesturende achteras daar geen negatieve invloed heeft op de wendbaarheid. En veel sturen ze ook niet mee hé, ten hoogste enkele graden…
Nice, zelfs in vuilniszakken grijs nog steeds een bjoetie!
Zal wel weer een leasetoppertje worden dit.
911 is veeel te dik geworden de laatste jaren.. Bah… Geef mij maar jaren 90 model……

Daarbij 1700 kg bijna….. Pfffff
Sorry maar mijn kever had 30jaar geleden al een meesturende achteras, het heet een z-bar google maar
@timdrogt:
Weet je zeker dat het geen rotte draagarmen waren…?
@jrk68: met pendelassen heb je geen draagarmen
@timdrogt: maar had jou kever ook 560pk?
@MARS:
Dat hoeft ook niet, die woog vast ook geen 1700kg….
@MARS: 57,0 pk
@timdrogt: Niemand beweert hier dat dit voor de eerste keer ooit op een wagen zit…Kan zeker 10 wagens opnoemen waar dit ook nog op zit/zat.
Kan ‘m niet mooi vinden. Nu ben ik al geen fan van de Turbo maar ik vind deze nog minder onderscheidend van de carrera’s. Vind zelf het 997 model mooier dan het 991 model.
hoeveel sneller dan 3,1 seconden zou je wensen dan met 560pk ?
@darkpluisje: was @berlinetta bedoelt natuurlijk
Ik vind het een geslaagde wagen en mag hier neergezet worden op de oprit :) wel in het wit of ander kleurtje
Het vorige model was stukken mooier qua lijnen aan de achterzijde. Hier lijkt het deel onder het kenteken alsof het een stuk panamera is wat ze eronder hebben geplakt!
ik gok dat het stuur systeem met de achterwielen het zelfde werkt als bij de gt3. En chris Harris was lyrisch daarover op de berg weggetjes! komt helemaal goed dus!
@mrB: de vraag is: over welke auto is Chris Harris NIET lyrisch? Zelfs de Mazda MX-5 krijgt nog een redelijke kritiek na een stukkie rijden / bochtjes driften. (en dat terwijl ie al jaren vol houdt dat een MX-5 ’t niet is voor hem)
Ik zag hem al een maand terug (autojunk), echt een dikke bak in het echt!
ik vind de 997 Turbo mooier
Bloedmooi en sneller dan jouW auto….
de 997 Turbo klinkt echt belachelijk slecht. Heb al kunnen horen dat het bij de nieuwe beter is. Gelukkig maar.
@jrmpower24: ik vind ‘m juist heerlijk klinken. Lekker blazen en puffen dat zo’n ding doet.
Welcome at the 2 second club.. Wat een beest!!
Hele mooie auto!

Maar komop…. Eerste wild spot…. Ga één keer in de buurt van weissach, mönsheim, flacht (die hoek) aan de rand van de straat staan, en je ziet ze elke dag, de hele dag (en ook al een tijdje..) ;)
Zalig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).