• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Porsche 911 wordt in 2024 extreem synthetisch

Auteur: jaapiyo, gepost 28 november 2020 om 17:02 – 33 Reacties

Behoudt de Porsche 911 zijn ziel als de traditie-blepper steeds meer synthetisch wordt?

Als de Porsche 911 een mens zou zijn dan zou het pensioen in zicht komen voor het icoon. Maar als het aan Porsche ligt, gaat de oude knar natuurlijk nog even door. Eveneens net als bij mensen, is het daarbij echter wel belangrijk op welke manier dat kan. Over de jaren heen heeft de 911 immers al flink wat moeten inleveren waar puristen nog steeds om treuren. Met wat plastische chirurgie op zijn tijd en door het aanleren van nieuwe skills is de 911 nog steeds een begeerlijke propositie. Maar hoe ver kan de 911 afdwalen van het oorspronkelijke concept zonder zijn identiteit te vergeten?

Porsche is daar al een tijdje serieus mee bezig. In de huidige generatie is er naar verluidt apart ruimte gemaakt om een hybride aandrijflijn in te bouwen. We hebben daar tot op heden echter nog niks van gezien, dus wellicht komt die nog bij de 992.2. Over een geheel elektrische 911 wordt ook gedacht, maar eigenlijk ziet men er in Stuttgart niet zoveel in om die op korte termijn te realiseren. Eigenlijk wil je voor het karakter natuurlijk iets van die oude plofmotor behouden. Maar ja, hoe krijg je dat langs de groene brigade in deze tijden?

Porsche werkt in het immer zonnige Patagonië inmiddels aan de mogelijke oplossing. Ze zijn daar namelijk bezig een fabriek te ontwikkelen om synthetische brandstof te maken. Bijkomend voordeel hiervan is dat deze peut ook uitermate geschikt kan zijn om extra pk’s uit motoren te peuren op circuits. Michael Steiner, R&D man bij Porsche, ziet het al helemaal zitten. Bij Carbuzz laat hij optekenen:

If we make good progress, all new 911 Carrera sold worldwide could be supplied with 100 percent eFuels as early as 2024.

Michael Steiner, wil met synthetische brandstof de viscerale 911 beleving redden

Porsche zit naar eigen zeggen inmiddels in de laatste fase om de vergunningen te regelen voor de fabriek in het Zuiden van Chili. Die locatie is overigens niet toevallig gekozen, noch via een bevrinde Chileen met een Duitse achternaam. Om de fabriek daadwerkelijk milieuvriendelijk te maken, zal deze namelijk gevoed worden door energie van de wind. Die blaast er in die contreien namelijk lustig op los. Vind jij deze operatie in Chili een puik idee, of eigenlijk niet zo chill? Laat het weten, in de comments! Wooooosh…

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
  • 911 SC door Porsche in ere hersteld

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, brandstof, chili, fabriek, Porsche

Vorig bericht: « Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Bahrein 2020
Volgend bericht: Daniel Ricciardo slacht op liefdevolle wijze Esteban Ocon »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    28 november 2020 om 17:25

    Groene brigade elimineren (lees: niet meer op stemmen) zou een goed begin zijn!?

    Login om te reageren
    • porker zegt

      28 november 2020 om 17:50

      @ericc: tsja probleempje is dat de petrolheads in minderheid raken. Dus gaat “groen” alleen maar terrein winnen. Hardrijden met een ev gaat erg makkelijk en biedt naast misselijkmaken weinig sensatie. Het went belachelijk snel en in dikke 4 seconde naar 100 is dan ook het nieuwe normaal. En ja once seen it cannot be unseen. Ergo, het tij kan niet meer gekeerd worden. Ga alvast een electrokit zoeken voor de ouwe kikkeroog.

      Login om te reageren
      • 5cilinder zegt

        28 november 2020 om 18:50

        @porker: Taycan schijnt toch leuk te rijden. En die gedempte turbo spullen van tegenwoordig met automaatbakken zijn niet veel spectaculairder.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 november 2020 om 07:07

      @ericc: de enige groene partij die we in Nederland hebben zit altijd in de oppositie. De rest doet maar halfslachtig wat aan het milieu. Je kunt natuurlijk vol struisvogel gaan maar eigenlijk weet je ook wel dat er een klimaatprobleem is, er een probleem met de leefbaarheid in de steden is en het een probleem is dat we via de benzine het islamitisch terrorisme zelf financieren.
      Je hebt gelijk dat de snelheidssensatie snel slijt (motorrijders weten dat ook…) maar dat je voor emotie motorgeluid of motorvibraties uit een verbrandingsmotor nodig hebt is onzin, je vriendin kan je vertellen dat prettige vibraties ook elektrisch kunnen en muziek geeft stukken meer emotie dan het gepruttel van een verbrandingsmotor.

      Login om te reageren
  2. piedlourd zegt

    28 november 2020 om 17:37

    Gewoon afschaffen dat achterhaalde lelijke ding met het verkeerde concept.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      28 november 2020 om 18:33

      @piedlourd: op synthetische brandstof kunnen we juist nog langer in onze favoriete auto’s blijven rijden! Jij niet in een 911, maar misschien wat anders..?

      Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      28 november 2020 om 19:25

      Je mening als waarheid verkondigen doe je maar feesboek. Voor velen is een 911 een droomauto, en als je er ooit in hebt gereden begrijp je waarschijnlijk wel waarom.

      Login om te reageren
      • piedlourd zegt

        28 november 2020 om 21:52

        Ik heb in verschillende generaties 911 gereden, maar er zijn veel beter rijdende alternatieven.

        Overschat ding is het maar dat mag niet hardop gezegd worden.

        Login om te reageren
        • hoofd zegt

          28 november 2020 om 22:07

          Je mag het wel hardop zeggen maar je bereikt er niets mee. Het is hetzelfde als iemands vrouw lelijk vinden, je kan het zeggen maar het gaat simpelweg niet om wat jij er over zegt. mijn tip aan jouw is dan ook, laat iemand lekker wegdromen van een 911 en koop zelf iets anders.

          Login om te reageren
        • bfvo zegt

          29 november 2020 om 08:19

          @piedlourd: maak het eens wat concreter. Wat zij volgens jou de beste alternatieven?

          Login om te reageren
        • sanderz28 zegt

          29 november 2020 om 11:21

          @piedlourd: onderbouw je argument eens goed.

          Login om te reageren
  3. nissanfairladyz zegt

    28 november 2020 om 17:56

    Enige aandrijflijn van Porsche die toekomstbestendig is, is die van de Taycan.

    Login om te reageren
  4. jdeboer zegt

    28 november 2020 om 18:51

    Als dat dan maar niet zo afloopt als dit, https://www.theguardian.com/money/2020/nov/28/electric-cars-porsche-charging-network.

    Login om te reageren
  5. Charles Taycan 4S zegt

    28 november 2020 om 18:58

    Deze synthetische brandstof helpt Porsche de 911 nog langer met een brandstofmotor te kunnen blijven leveren. Het lagere gewicht is voor Porsche cruciaal in zijn sportauto. Wellicht komt er een hybride in de 992/2 maar niets is nog zeker…. De Taycan zorgt in ieder geval voor nieuwe klanten en extra sales bij Porsche komende vanuit Tesla, BMW en Mercedes oa maar ook vanuit eigen gelederen , de Panamera en…. de 911….( ik ook?)…Met deze Taycan hebben ze een hele goede en zeer succesvolle troef in handen, een fraaie moderne 4- drs sportauto, en staat Porsche goed voorgesorteerd voor de toekomst!

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      28 november 2020 om 19:54

      @Charles Taycan 4S: maar echt mooi kan ik ‘m niet noemen. Voor mij blijft de 911 dè Porsche puur sang.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        28 november 2020 om 20:17

        @doublechevron65, De 911 blijft ook een waanzinnig mooi en tijdloos icoon …al jaren. Mooi of niet is lastig want is subjectief en persoonlijk. Ik vind ze beiden erg fraai met hun strakke en cleane design…de 911 is een icoon, de Taycan is een icoon in wording.?

        Login om te reageren
    • piedlourd zegt

      28 november 2020 om 21:53

      Alleen te zwaar en te log. En natuurlijk weer een uitgerekte 911

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        28 november 2020 om 23:14

        @piedlourd, alleen uw Voet is te zwaar denk ik!? Hier in Frankrijk heb je ook de Pied Noir… Maar ga maar eens proefrijden in de Taycan… onovertroffen met een lager zwaartepunt dan een 911…?

        Login om te reageren
        • piedlourd zegt

          29 november 2020 om 10:24

          Ik heb ook proefgereden met de taycan maar ik vind hem te log en zwaar aanvoelen (naar mijn smaak).

          Als het lukt om het gewicht naar 1600 kilo of zo te krijgen dan is het veel beter.

          Er zijn wat niche merken die dat lukt dus Porsche zou het ook moeten kunnen.

          Ik wacht de volgende generatie lekker af..

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            29 november 2020 om 11:20

            Dat zal voorlopig niet lukken denk ik 1.600 kg maar idd Less is more natuurlijk. Komende uit een 991/2 viel het mij op dat de Taycan ongelooflijk stabiel is mede door het lage zwaartepunt en lange wielbasis en brede spoorbreedte. De eerste elektrische sportwagen .

            Login om te reageren
    • Richmond zegt

      28 november 2020 om 23:59

      @Charles Taycan 4S: ik denk niet dat taycan kopers allemaal nieuwe Porsche klanten zijn. Denk vooral bestaande klanten. Binnen het modellen gamma een pionier, maar een icoon niet. De Cayenne is belangrijker dan de taycan. En dat is ook geen icoon.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        29 november 2020 om 09:21

        @benja01, wat betreft inruil op Taycan ,dat klopt en dat schreef ik ook al hierboven in een eerdere reactie. Cayenne is idd zeer succesvol… de Taycan is in EU inmiddels het meestverkochte model…?Icoon in wording.??

        Login om te reageren
  6. realhustler zegt

    28 november 2020 om 19:48

    Synthetische brandstof kost veel energie om te maken, en als je het aan de andere kant van de wereld maakt moet je het ook nog vervoeren. Allemaal niet erg efficient.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      28 november 2020 om 20:41

      @realhustler: Zat min of meer hetzelfde te denken. Waarom zou je dit in hemelsnaam in Chili doen? Er zijn vast wel plaatsen dichter bij de plekken waar veel 911’s wonen waar je dat spul ook met wind- of andere duurzame energie kunt maken.

      Login om te reageren
  7. frederik zegt

    28 november 2020 om 20:49

    Ik vind het een briljant idee. Hopelijk lukt het en ook voor een beetje redelijke prijs per liter.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      28 november 2020 om 21:19

      @frederik: Over de prijs moet je je denk ik niet te veel illusies maken. Hoe je het wendt of keert, dit wordt in het beste geval een nicheproduct voor de liefhebber, en die zijn zelden tot nooit goedkoop.

      Login om te reageren
  8. cdlop01 zegt

    29 november 2020 om 06:33

    Blijft bizar dat de eerste de beste Tesla een Porsche het snot voor de ogen rijdt voor een fractie van het geld. Een EV biedt geen enkel rijplezier vergeleken met een benzine motor ook de Taycan niet. Acceleratie is echter niet meer alleen het domein van de sportwagen .

    Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      29 november 2020 om 09:31

      Bonjour @cdlop01! De meeste praktijktesten geven het tegenovergestelde beeld… de Taycan wint het bijna altijd in de praktijk van een Tesla….?

      Login om te reageren
  9. R de Vries zegt

    29 november 2020 om 07:05

    Kom mensen ga mee met de ontwikkelingen, als we allemaal denken als de petrolheads dan hadden we nog paard en wagen en de paardentram.

    Login om te reageren
  10. motorhead zegt

    29 november 2020 om 09:49

    Ontzettend goeie ontwikkeling. Liever groen dmv een groene brandstof, dan mbv vieze zware batterijen!

    Login om te reageren
    • amg65 zegt

      29 november 2020 om 10:20

      @motorhead: U weet hoe het zit met eFuels? Dat het veel energie kost om te maken en zeer duur is?
      Het zou mooi zijn als het beschikbaar komt om een niche in leven te houden, voor bijvoorbeeld op het circuit. Je hebt toch niet de illusie dat het personenvervoer massaal over gaat op eFuels?

      Login om te reageren
  11. spence zegt

    29 november 2020 om 10:22

    Ik krijg al langer hoe meer het gevoel dat in een redelijk nabije toekomst sportwagens rijden met een verbrandingsmotor nog alleen weggelegd zal zijn voor mensen met een heel dik gevulde portefeuille. En dan spreek ik niet van Porsche, Lamborghini, Ferrari, … waar dat nu al voor nodig is, maar elke vorm van sportwagen.

    Een synthetische brandstof gemaakt met groene energie en vervoerd vanuit een ander werelddeel, klinkt niet goedkoop !

    Toen onze zoon zijn eerste vier jaar ongevalloos gereden had, hebben we hem een MX-5 toevertrouwd, om hem te laten ervaren waar hij al jong van droomde, nu het nog kan. Hij is echter bijzonder nuchter en weet dat zo’n auto’s “passé” zijn. Ik heb de indruk dat de jongeren van vandaag een stuk minder voelen voor snelle wagens, ronkende uitlaten, oliegeuren en benzinedampen. Of misschien beseffen ze dat het nu al een veel te dure passie geworden is ?

    Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    21 februari 2021 om 16:57

    Ik geloof er geen r33t van. Dat gezegd hebbende: Stel dat het klopt van die iefjoel. Dat ze het CO2 neutraal kunnen maken. Hoe zou je die brandstof dan het efficiënts kunnen gebruiken? Door die in landbouwvoertuigen te doen zodat er duurzaam landbouw kan worden bedreven of ga je die brandstof laten affakkelen in penis verlengers zoals deze Porsche?

    Porsche rijders mogen van mij best hun gang gaan. Ik zou er ook graag een willen. Maar betaal dan gewoon een reële prijs voor de CO2 die je uitstoot. En kom niet met dit soort flut oplossingen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North