Herbeleef glorieuze tijden met de TWR Supercat.
Deze is niet voor de poes! Als @nicolasr nog iets zoekt om zijn garage uit te breiden met een leuke hoedtik naar het verleden, dit is het! Het historische TWR (Tom Walkinshaw Racing) leeft voort en heeft een gloednieuw project voorgesteld op basis van de Jaguar XJS.
Een moderne interpretatie van de Jag met ingrediënten om je vingers bij af te likken. Onder de kap nog steeds een V12, die dankzij een supercharger een gezonde 608 pk afgeeft. Het motorblok is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten. Uitgebreide details over de twaalfcilinder zijn helaas nog niet bekendgemaakt.
TWR Supercat
Dit is zoveel meer dan een gepimpte XJS. TWR heeft de Supercat in een windtunnel gehad, waardoor de aerodynamische aanpassingen daadwerkelijk nut hebben. Er zitten volgens het bedrijf vele tienduizenden uren in de ontwikkeling van het uiterlijk van de auto. Oké, klinkt ambitieus.
Het resultaat is een uniek speeltje voor de autoverzamelaar die alles al heeft. Dit is geen concurrent van een Aston Martin of een Bentley. De TWR Supercat staat op zichzelf en is een unieke propositie voor de liefhebber. Met een oplage van slechts 88 stuks is het bovendien een zeldzame auto.
Vanaf heden is het mogelijk om een order te plaatsen voor het beest. TWR wil graag 225.000 Britse pond vangen voor de roofkat. Dat is omgerekend 263.000 euro. Daar komen nog lokale belastingen bij. Nou, reken maar in Nederland op een prijskaartje richting de half miljoen als daar nog 21% BTW en een gigantische BPM-boete bovenop komt. De Nederlandse staat zal fiscaal hard afrekenen met zo’n supercharged V12.
Het plaatsen van een order bij TWR gaat gepaard met een aanbetaling van 10.000 pond. Eind dit jaar moeten de eerste auto’s klaar zijn om afgeleverd te worden. Hopelijk verloopt dit verhaal beter af dan dat andere Britse merk met een vergelijkbare naam.
petroldrinker zegt
Word er een donor voor gebruikt of is het volledig vd grond af opnieuw gebouwd? als het het 1e is, kan je hem toch blijven rijden op het kenteken van toen en omkeuren? scheelt weer bpm etc betalen dan….
B00G1E zegt
Je kan hier wat meer plaatjes vinden. lijkt erop dat ze een oude jag ombouwen https://twrperformance.co.uk/about/
Jochen zegt
In dat geval is er geen of nauwelijks BPM toch?
reactief zegt
Op zich in alle gekte van restomods en de bijbehorende prijzen valt dit reuze mee!
En BPM is niet meer van toepassing als het binnen de marge blijft qua aanpassingen op het originele kenteken. Dus dan zit je in de BTW en wat extra kosten op zo’n €325.000,-
Best een cool ding met zeer vette velgen. Heerlijk dat dit type velgen weer een opleving heeft :)
Hoe meer, hoe beter!
Richmond zegt
Alleen andere koplampen erop
kniesoor zegt
Man-sorry is er niks bij.
golf1985 zegt
Jammer dat er niet bij verteld word dat de ontwerper the kyza zichzelf heeft bemoeid met het design. Bekend van need for speed heat bijvoorbeeld. En dat ze er maar 88 gaan maken omdat jaquar in 1988 le mans heeft gewonnen
drdre1 zegt
Beetje de Opel Manta uit Engeland zo.
ericc zegt
Laatst een artikel gelezen op EVO met 3 kleinere restomod’s. Die waren even duur of duurder en hier ging het over een Ford Escort van de jaren ‘70. Valt de prijs best mee voor deze Jag!
pomoek zegt
Gaaf. Nu nog even 999 anderen vinden met evenveel geld als ik op mijn bankrekening om deze samen te kopen. en dan er een dag lang in kunnen rijden elke 3 jaar. Heb ik er wel voor over.
drdre1 zegt
I’m in! 😎 Ow, ik heb geen geld. 🙁
notsobig zegt
Ook 999 kansen dat hij kort gereden is voor jij de kans krijgt erin te rijden….
anthwan zegt
Wist niet dat de Halfords nog lampen verkocht? Verder geslaagd model hoor..
sabrerator zegt
Doet erg aan een Lister Jaguar denken. Die hadden een 7-liter versie met ook zo’n beetje dit vermogen.
Denk dat ik liever een Lister heb.
potver7 zegt
“TWR heeft de Supercat in een windtunnel gehad, waardoor de aerodynamische aanpassingen daadwerkelijk nut hebben.”
Oh? Klinkt als een huidcreme die volgens de reclame wel goed moet zijn omdat-ie dermatologisch is getest. Onafhankelijk, of misschien we ondanks, de uitslag van die test.