
Mazda maakt zelfs het noodzakelijke aangenaam.
Bij Mazda draait het tegenwoordig allemaal om synergie. Die tussen bestuurder en rijder, tussen kracht en efficiëntie, maar ook tussen het private en professionele deel van je leven. Het krachtige design van de nieuwe Mazda CX-5 maakt overal een goede indruk op anderen, maar belangrijker is natuurlijk de indruk die de auto dag in dag uit op jou maakt. Dat zit wel goed, want Mazda heeft grote stappen gemaakt met het interieur van de nieuwe CX-5. Tegelijkertijd zijn de kenmerkende rijeigenschappen aanwezig gebleven.
Mede verantwoordelijk voor dat rijplezier zijn de moderne SKYACTIV motoren. Mazda kiest qua techniek heel duidelijk een eigen weg. Terecht, zo blijkt. De prettige atmosferische benzinemotoren zijn zuinig op papier EN in de praktijk. Dieselrijders komen eveneens aan hun trekken dankzij de SKYACTIV-D krachtbron. Mede door deze blokken blijft de CX-5 zelfs na enkele jaren een betrouwbare auto. Niet voor niks heeft de ANWB de CX-5 uitgeroepen tot ‘meest waardevaste occasion’.
Prettig nieuws voor zakelijke rijders is dat deze hoge restwaarde zich vertaalt in een zeer aantrekkelijk leasetarief. Bovendien kan je profiteren van de rijk uitgeruste SKYLEASE uitvoeringen, die ervoor zorgen dat je dagelijks met extra plezier in je auto stapt. Tijdelijk kan de luxe aan boord voor slechts 1.000 Euro nog verder uitgebreid worden met een automaat. Scheur dus naar de dealer en ervaar de Jinba Ittai. Meer info? Check mazda.nl.
Ik kan deze tekst alleen maar lezen met een zwoele warme radiostem in mn hoofd. En een modernklassiek muziekje op de achtergrond.
Al die mazdas stoten dermate veel co2 uit dat ik ze niet mag leasen.
@sjonniedeluxe: op papier helaas wel. In de praktijk geloof ik dat dat wel meevalt.
@bartteeuwen: zo stoten in de praktijk net zo veel (of misschien zelfs meer) uit dan andere wagens. Maar in de test komen ze door het afwijkende (ik zou dat normaal gesproken hopeloos verouderde noemen, maar dan wordt ik weer wekenlang gestalked door de Mazda fanclub) motorconcept slechter uit.
Nuchtere feiten zijn dat bij Mazda het verschil tussen testverbruik en praktijk kleiner is dan bij andere wagens en dat het testverbuik van Mazda minder goed is. De fanboys vertalen dat naar “zuinig in de praktijk” maar dat lijkt me korter door de bocht dan met een oversturende MX5.
@mashell: voor benzine hebben ze afwijkend design, maar diesel is gewoon met turbo. En dan stoot een Mazda 6 wel 127 gram uit (lichtste diesel met automaat), waar de giulia met 180 pk maar 99 gram doet en de BMW 3 met 163 pk iets van 104 gram. Dus zelfs los van het afwijkende benzine motordesign doen ze iets niet goed.
Een echt verkoopspraatje met argumenten die kant noch wal raken. “Mede door onze motoren met eigen karakter heeft Mazda een hoge restwaarde”… Wauw, echt waar jongen? Ik huiver van dit soort ongefundeerde bullshit die je zo vaak in de showroom of op de beurs hoort. Als je er dan dieper op ingaat, staan ze daar met hun mond vol tanden
@breakingpoint: jij hebt dan je breakingpoint bereikt als je dit soort ongefundeerde bullshit hoort?
@2wheeler: het overkomt iedereen vroeg of laat wel eens.
@breakingpoint: er staat toch duidelijk ‘advertorial’ dus je was gewaarschuwd
Hulde. Gewoon duidelijk advertorial. Maar dan zonder schreeuwerigheid of ” verborgen ” tags.
“Niet voor niets door ANWB uitgeroepen als meest waardevast” klinkt allemaal erg saai ;) Bovendien verwacht je bij “niet voor niets” een relatie tot de vorige zin, maar die gaat over de betrouwbaarheid van het blok.
@defl8: Nou, met dit diesel blok blijft het wel “zelfs na enkele jaren een betrouwbare auto”. Dat klinkt een beetje alsof er twijfel is of 200.000km of 4 jaar leasecontract kunt uitdienen maar dat twee jaar probleemloos rondrijden meestal wel moet lukken.
Het moet ook sneu zijn voor Mazda, die zien wachtrijen bij de Skoda en Seat dealers staan van mensen die een Skoda Kodiaq, Karoq of Seat Acteca willen kopen. Mazda heeft duidelijk de betere en interessantere wagen maar door de motoren zijn ze financieel onvoldoende interessant voor de leaseklant (zo ongeveer de enige soort klant in de segment).
@mashell: succes met in de rij staan bij de VAG dealers. Rustig een jaartje wachten voor je je nieuwe kodiaq kan rijden. Ik zou persoonlijk liever in een CX5 rijden dna een jaar te wachten op je leaseauto die je hooguit 4 jaar rijdt.
Mijn 2008 mazda 6 diesel met >3 ton op de teller heeft olieverbruik van 0. Verbruik in de zomer 1:17, winter 1:16. Vorige maand onze saab verkocht en cx5 diesel automaat gekocht. Gebruikt iets meer (1:15,nogwat, aut. en cw van baksteen) @mashell:
Ik vind het gewoon geen mooie auto.
@tarquesh: Ja maar jij bent dan ook gek op dacia’s???
@tarquesh: niemand is perfect
Wat is de moraal van het verhaal?
Constructeurs waar de tanks van hun wagens voller worden naarmate men rijdt.
Of een contructeur met correcte cijfers en dus slechtere co2 waarden.
Laat mij raden, … zij die de hoekjes eraf rijden zijn (alwaar) de winnaars.
Gewoon mooie auto en inderdaad klopt bij Mazda het opgegeven verbruik ook daadwerkelijk (zelfs met vrij lomp rijden). Ben zelf erg blij met mijn atmosferische Mazda 2.0 ookal krijgt deze vanwege ‘ouderwetse’ techniek energielabel G.
Terloops ik rij met zo’n, volgens de cijfers, roet en co2 uitbrakende Volkswagen T4 welke ik voed met Shell premium brandstof.
Motor 2.5 , 5 cilinder.
Kilometerstand 390.000.
Problemen sinds nieuw met motor en ruime configuratie. Nul
Problemen met de randconfiguratie. 1 airco compressor. 1 batterij. O koppeling,alternator, startmotor.1uitlaat geheel voor tot achteraan. 1 bovenstedodepunt injector.
Vervangen van remblokken ben ik totaal het noorden kwijt.
Mijn grootste vervang item is mijn voorruit.
Gemiddeld tussen 7.8 en 8.2 liter.
Misschien heb ik dit te danken aan het opvolgen van de inspectieintervallen.
Gebruik van olie met het 507.00 kenmerk.
En Oh Ja, Geen olie bijvullen tussen de 30.000 intervallen.
@wimof: ok. En wat heeft dit met Mazda te maken?
@sjonniedeluxe: Alles, men begon op Mazda te z….n en zoals men tegenwoordig met VW handelt vind ik dit een plaatje om het het ongenuanceerde tegendeel te bewijzen.
@wimof: Met iedere 13 km een interval lijkt me dat tussentijds olie bijvullen zelfs voor een Audi nog niet nodig is.
@karhengst: Als het op mij slaat, ik heb 30.000 km geschreven.
@wimof: toegegeven, hij was erg flauw, maar lees toch nog even een keertje je laatste zin ;)
@karhengst: bedoelde 30.000 km interval
@wimof: Het allerergste van die T4s zijn meestal de bestuurders … nofi
@dawwg: Wat is er mis met mij?
Mooie wagen met prima motoren.Het is alleen jammer dat er op de vloer een enorme bult zit achterin.
Ik vind hem lelijk, sorry.
Iedereen zijn merkwaardigheden.