
Maak kennis met de nieuwe Nissan Micra.
De Renault 5 is bijzonder goed ontvangen, en wellicht kan Nissan daar binnenkort ook een graantje van meepikken. De nieuwe Micra wordt namelijk een tweelingbroertje van de Renault 5. Dat wisten we al een tijdje, maar nu krijgen we de auto voor het eerst te zien.
Nieuwe Nissan Micra
We hebben nog maar één plaatje, maar daarop is de nieuwe Micra al wel in volle glorie te zien. De neus met de quasi-ronde koplampen is duidelijk nieuw, maar verder heeft Nissan weinig moeite gedaan om het Renault 5-DNA te verhullen. Aan de ene kant is dat misschien wel slim, aan de andere kant is een Nissan die op de oude Renault 5 lijkt ook een beetje raar.
Nissan verklapt ook al meteen de specificaties, al konden we die al wel raden. Net als de Renault 5 is er de keuze uit een 40 kWh en een 52 kWh accu, met een range tot ruim 400 kilometer. De nieuwe Micra is alleen voor Europa en zal gebouw worden door Renault. De auto is zelfs ontworpen in Europa, dus in feite is er niks Japans aan deze auto.
Nieuwe Nissan Leaf

Nissan heeft nog meer nieuws: ze tonen ook de eerste beelden van de nieuwe Leaf. Zoals we al wisten wordt dit een crossover, waar zijn voorgangers een hatchback waren. Om precies te zijn is het coupé-crossover, met een hippe aflopende daklijn dus.
Deze auto staat op het CMF-EV-platform, wat we al kennen van de Nissan Ariya, de Megane E-Tech en de Scenic E-Tech. Ook de Leaf zal gebouwd worden in Europa, maar deze auto wordt ook op andere continenten geleverd. Sterker nog: de Amerikanen krijgen ‘m voordat hij bij ons op de markt komt.

Dat was nog niet alles, want de oplettende kijker ziet op het bovenstaande plaatje ook nog een derde model. Die lijkt wél op zijn voorganger, want hier is duidelijk een Juke in te herkennen. Belangrijk verschil is dat de nieuwe Juke volledig elektrisch is.
De nieuwe Nissan Micra en de nieuwe Leaf kunnen we nog dit jaar verwachten. De Juke maakt vervolgens in 2026 zijn opwachting. En dan heeft Nissan dus eindelijk een serieus elektrisch gamma.





Dit is misschien wel het moeilijkste stukje badge-engineering wat er ooit geweest is. Je ontwerpt een auto die overduidelijk maar één ding kan zijn, namelijk een Renault 5 – en vervolgens plak je daar een Nissan-badge op. The math is not mathing. Zelfs de Alfa Romeo Arna kreeg tenminste nog een onderscheidende aandrijflijn onder zijn overduidelijke Nissan-huidje…
Een nieuwe Nissan Leaf. Ik vraag me serieus af of de Amerikanen hier, in het huidige politieke en maatschappelijke klimaat daar, nog op zitten te wachten. En of dat er nog tegen ‘hun eigen’ Tesla op te concurreren valt, als deze Leaf in Europa zal worden gebouwd en dus door de Amerikanen onder de opgelegde last van ’tariffs!’ moet worden geïmporteerd.
En CMF-EV platform, dus meteen al niet courant als het op snelladen aankomt.
Ik weet het niet. Het is wel anders dan de R5, carrosserie lijnen op de flanken zijn anders, de wielbakken ook anders vormgeven, ander front en achterzijde. In die zin is het allemaal wel eigen maar de contouren van de auto schreeuwen R5. Waarin gaat deze auto zich nog onderscheiden? Meer comfort? Betere garanties?
Wie weet kijken we tegelijkertijd ook al naar de toekomstige nieuwe Mitsubishi Colt. Of wordt de Leaf straks ook als Lancer aangeboden.
Sommige mensen kopen liever een Nissan. Zo simpel is het soms.
Of er is wel een Nissan dealer in het dorp maar geen Renault dealer, of goede ervaringen met de Nissan dealer. Ooit een Duitse collega uit de autoindustrie gevraagd waarom hij toch in hemelsnaam een Peugeot reed, het antwoord: de dealer is een schoolvriend van vroeger.
En sommige maar zeggen dat Audi, Mercedes en BMW s op elkaar lijken . Nog even dat zijn er nog maar 5 modellen met verschillende lampen en logo s van alle merken.
Prachtig hoe ze zo een mooi ontwerp toch nog de nek kunnen omwringen bij Nissan…