• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeld

Auteur: ricardo, gepost 13 januari 2013 om 14:12 – 46 Reacties

Afbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeldAfbeelding De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeld

Stukjes F50

Tijd voor een dosis Autoblog Autotechniek. We duiken de werkplaats van een supercarhandelaar in en zien hoe een F50, de F1-auto voor op straat die het F40-stokje overnam, langzaam ontleed wordt.

De auto die bij zijn introductie in ’95 een Nederlands prijskaartje van 1.203.595 gulden kreeg werd direct het summum van Ferrari’s kunnen. Qua topsnelheid had hij alleen de McLaren F1 boven zich te dulden, maar zelden ging er zoveel F1-techniek de straat op. Neem het 4,7-liter V12 motorblok (530 pk & 470 Nm), wat een afgeleide was van de 3.5 V12 uit de F1-auto waarmee Ferrari in 1992 aan de startlijn van Grands Prix verscheen.

Gekoppeld aan een zes versnellingen tellende handbak die letterlijk verweven is met het subframe. Wil je vervolgens ergens bij komen, om bijvoorbeeld de koppeling te vervangen, dan zul je de F50 moeten tweeëndelen. Het duurt even. Ongetwijfeld. Maar je creëert een zee aan ruimte. Een walhalla voor elke autotechnicus met rugpijn na een koppelings/versnellingsbak-wissel.

Oog van Sauron

Deze foto’s van de New Yorkse garage UniversalAutosports laten hoe een Ferrari F50 er vervolgens bijligt. Opengewerkt en met zicht op het hart en de aderen van de uit koolstofvezel opgetrokken bolide, waarvan er in twee jaar tijd niet meer dan 349 zijn gemaakt.

Waarom deze bewuste F50 op de operatietafel terechtkwam is niet bekend, en wat het kostte evenmin. Maar als we iets weten is dat Ferrari’s met de nodige levenservaring nooit voor een prikkie te onderhouden zijn (voorbeeld I, voorbeeld II)

Met dank aan @Flowmotion voor de tip!

Ook interessant!

  • Identieke Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
    Identiek gekleurde Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
  • Gestolen Ferrari F50 na 18 jaar teruggevonden
  • Project Fenix is Nederlandse Ferrari F50 hommage
  • goedkoopste Ferrari Marktplaats
    Dit is de goedkoopste Ferrari van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

f50, Ferrari, rood, Supercars, Techniek

Vorig bericht: « Zo bouwt Carrozzeria Touring een Bentley Flying Star
Volgend bericht: Volkswagen’s familiehok voor de VS: een zevenzits SUV »

Lees Interacties

Reacties

  1. sacha zegt

    13 januari 2013 om 14:17

    Die auto op de foto’s had nieuwe remblokjes nodig…

    Login om te reageren
  2. dromedaris zegt

    13 januari 2013 om 14:17

    die banden, nog breder dan de kont van mijn schoonmoeder

    Login om te reageren
    • 16v zegt

      13 januari 2013 om 17:11

      @dromedaris: Dan weet je alvast wat je van je eigen vrouw kan verwachten over 20jaar.

      Login om te reageren
    • meneersander zegt

      13 januari 2013 om 18:43

      @dromedaris: maar deze banden hebben wss meer grip:)

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        13 januari 2013 om 21:34

        @meneersander: u vergeet de enorme putten.

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    13 januari 2013 om 14:23

    Slechte automonteurs: geen overal aan, poseren met de auto (kijk mamma ik mocht vandaag echt aan een oude Ferrari F50 werken), foto’s maken om te weten hoe het weer in elkaar moet. Kwitfit doet dat veel beter ;)

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      13 januari 2013 om 14:26

      @mashell: Ze werken zo netjes dat een overal niet nodig is.. :)

      Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      13 januari 2013 om 15:13

      @mashell: hoor ik daar jaloezie? ;p

      Login om te reageren
    • martijnb11 zegt

      13 januari 2013 om 17:35

      @mashell: ik ben zelf automonteur in opleiding. Maar ik zou t wel geweldig vinden om aan zo’n auto te mogen werken. Bij BMW aan een V12 mogen werken. Vond k ook wel leuk.

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      13 januari 2013 om 18:46

      @mashell: KwikFit is inderdaad veel beter. Snap niet dat die Ferrari eigenaar daar niet voor zijn onderhoud heen gaat.

      Login om te reageren
      • jordy14 zegt

        13 januari 2013 om 20:34

        @moveyourmind: haha lol

        Login om te reageren
  4. carsper zegt

    13 januari 2013 om 14:28

    Oh… daarom ziet een gecrashte Ferrari er vaak zo uit:

    Login om te reageren
    • carsper zegt

      13 januari 2013 om 14:29

      @carsper:
      *zucht*

      Login om te reageren
    • dennisr zegt

      13 januari 2013 om 14:29

      @carsper: je URL is te lang..

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        13 januari 2013 om 17:59

        @dennisr: URL = U ReuteLt ? :)

        Login om te reageren
    • sirmustang zegt

      13 januari 2013 om 14:31

      @carsper: Ik probeerde die afbeelding in een nieuw tabblad te openen omdat dat nog wel eens wil werken met dit soort plaatjes. Staat er “Request-URI Too Large”. Waar den neuck vind jij in godsnaam een url van bijna 14.000 tekens :O

      Login om te reageren
      • carsper zegt

        13 januari 2013 om 14:33

        @sirmustang:
        Google afbeeldingen, ik zag het zelf ook al, maar bij nog 2 andere afbeeldingen sotnd precies zo’n zelfde url.

        Login om te reageren
        • sirmustang zegt

          13 januari 2013 om 14:34

          @carsper: Maar toch vind ik het knap :P

          Login om te reageren
        • timberleek zegt

          13 januari 2013 om 15:20

          @carsper:

          als je bij google afbeeldingen een plaatje aanklikt (dan krijg je een pagina met in het groot het plaatje en op de achtergrond de betreffende website) moet je de url nog niet kopieren.
          Dan moet je eerst in de witte kolom rechts op full-size image klikken. Dan krijg je een pagina met alleen het plaatje. Dan staat er ook een normale url boven.

          Die eerdere pagina (met de witte balk) heeft nog allerlei database nummers, bronwebsite, doelwebsite etc als url. Daar heb je niks aan.

          Login om te reageren
          • carsper zegt

            13 januari 2013 om 16:36

            @timberleek:

            Thanks!

            Login om te reageren
      • sr71 zegt

        13 januari 2013 om 20:50

        @sirmustang: Een URI is geen URL overigens. Een URI is opgebouwd uit een URL en een URN.

        Login om te reageren
        • Scorso zegt

          14 januari 2013 om 11:00

          @sr71: Ik kan zo nog wel dingen bedenken die bestaan uit een URN…

          Login om te reageren
  5. Vanquish zegt

    13 januari 2013 om 14:32

    Dit blijft toch wel de mooiste Ferrari ooit voor mij.

    Login om te reageren
  6. The360box zegt

    13 januari 2013 om 14:32

    Het zou misschien wel leuk zijn als jullie als AB.nl wat meer van dit soort achtergrond-en diepgaandere zelfgeschreven artikeltjes zouden schrijven i.p.v. copy/ paste autonieuws.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      13 januari 2013 om 14:52

      @The360box: Zo héél diep is dit artikel nou ook weer niet. Maar je hebt wel een punt, ja.

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        13 januari 2013 om 22:46

        @mout: Autonieuws over de recenste nieuwe auto’s of facelifts zijn leuk maar beginnen na een tijdje eentonig en saai te worden. Ik baseerde het eigenlijk nog op vroeger toen er in de reacties soort van onder de motorkap werd doorgesproken en je nog wat kon leren van de reaguurders en volgens mij worden er op menig autosites wat dieper op de stof in zijn geheel in gegaan in aparte(achtergrond)artikels.

        Login om te reageren
  7. ej20g zegt

    13 januari 2013 om 15:10

    En ik maar denken dat het vervangen van bougies bij een Subaru veel werk is… Als je dit elke keer moet doen als je de koppeling wil vervangen ben je mooi klaar.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 januari 2013 om 15:20

      @ej20g:
      Dit soort auto’s zijn ook gemaakt om tentoon te stellen en aan je vrinden te showen. Niet om mee te rijden, dus waarom zou je rekening houden met de mogelijkheid dat er weleens onderhoud aan gepleegd moet worden.
      Met bougies vervangen bij een SLR zijn ze ook 25 uur bezig.
      Net als bij een Ferrari TR moet het blok eruit om er überhaupt bij te kunnen.
      Bij mijn Roadster is het ook niet makkelijk trouwens. De bovenste 3 gaan nog wel maar om bij de onderste 3 tekomen moet de hele achterkant eraf….

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        13 januari 2013 om 17:46

        @jrk68: dat is waar. Bij sommige auto’s is het gewoon (veel) lastiger. Maar aan de andere kant, voor veel mensen zal dagenlang aan deze Ferrari sleutelen dezelfde voldoening geven als urenlang aan een Subaru sleutelen dat voor mij doet. Dan is het opeens niet erg meer dat je je handen open haalt, olie op je gezicht hebt, benzinedamp in je neus hebt hangen en die hele auto 100 keer vervloekt hebt. Want uiteindelijk start hij weer en weet je exact waarvoor je het gedaan hebt. Blijft toch een fantastisch vak, dat automonteur zijn. Tenminste, als je het geluk hebt om te sleutelen aan de auto’s die zoveel voor jou persoonlijk betekenen. Dit komt van een student die in zijn eerste (officiële dan!) jaar van zijn autotechnische opleiding zit. Over een paar maanden maar lekker verschillende exemplaren bekijken en er uiteindelijk één aanschaffen en daarmee lekker aan de gang gaan. Zolang het je passie is, niet waar?

        Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        13 januari 2013 om 18:24

        @jrk68: “Met bougies vervangen bij een SLR zijn ze ook 25 uur bezig”

        Dat was toch een grapje mag ik hopen???

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          13 januari 2013 om 18:31

          @SimonMc:
          Volgens de garagechef bij mijn dealer in elkgeval niet.
          En die heeft er nog eentje te koop staan.
          Voor 2,5ton ben je het mannetje….

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        13 januari 2013 om 19:10

        @jrk68:
        Yep.
        Zelfde reden waarom vele supperrijken een jacht hebben :
        De foto in hun portefeuille.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          13 januari 2013 om 19:19

          @desjonnies:
          Oh, ik dacht altijd dat ze zo’n jacht hadden als excuus om er een kudde thaise koorknaapjes op na te kunnen houden….

          Login om te reageren
  8. vale46 zegt

    13 januari 2013 om 15:23

    Meer van dat op AB!
    Altijd eens leuk om echt IN een supercar te kijken. En daarmee bedoel ik niet het interieur.

    Login om te reageren
  9. midasracer zegt

    13 januari 2013 om 15:35

    Lijkt meer werk dan het is. De motor is dragend, dus die zit op het achterschot. De versnellingsbak draagt de wielophanging en blijkbaar ook het bodywork. Kwestie van uitlaat, remleidingen, schakelstangen en zo te zien koelsysteem (en wellicht drysump systeem) loshalen. Dan de verbindingsbouten van de bak aan de motor loshalen en je trekt de hele achterkant eraf. Het mooie is dat de motor blijft zitten, inclusief alle systemen. Ik gok op een halve dag werk voor 2 man.

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      13 januari 2013 om 15:59

      @midasracer: ik doe het in minder dan een halve dag. bij een polo duurt het een halve dag.

      Login om te reageren
  10. bmwe46csl zegt

    13 januari 2013 om 17:10

    Das een klein beurtje

    Login om te reageren
  11. Alwood zegt

    13 januari 2013 om 17:21

    En ondanks alle ‘F1 techniek’ een van de meest bekritiseerde, minst uitontwikkelde en slechtst bevredigende Ferrari-pakketjes ooit. Nooit wat mee gehad, die F50, en de vele matige kritieken van de journo’s en clarksons van deze wereld bevestigen alleen maar mijn afkeur van het ding.

    Desalnietteplus mooi om te zien hoe het ding uit elkaar gaat.

    Login om te reageren
  12. SimonMc zegt

    13 januari 2013 om 18:25

    WIL ik wel weten wat dat kost??

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 januari 2013 om 18:33

      @SimonMc:
      Bij een 512TR kost een nieuwe koppeling zo’n 3K en deze zal zeker niet goedkoper zijn….

      Login om te reageren
  13. bozewolf zegt

    13 januari 2013 om 18:41

    Kloterig om ’t uit elkaar te halen maar je kan wel overal lekker makkelijk bij.

    Login om te reageren
  14. bozewolf zegt

    13 januari 2013 om 18:51

    Link met meer en grotere foto’s:

    http://wmexpressway.net/lofiversion/index.php/t29677.html

    “But, if you are about to drop your F50 off for a clutch change, get ready to spend $18,000.”

    OUCH!

    Login om te reageren
  15. schellekens006 zegt

    13 januari 2013 om 20:26

    Mooi om te zien

    Login om te reageren
  16. fortuna zegt

    13 januari 2013 om 22:36

    Wel een kutvloer om een moertje op terug te vinden.
    En ik word schijtziek van die ‘breedbeeld’ lensjes van die goedkope fototoestelletjes. Zo bol als de builenpest.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 januari 2013 om 08:47

      @fortuna: Slecht weekend gehad?

      De camera is een Nikon D3, dat zou ik toch geen goedkoop fototoestelletje noemen hoor. De Exif info laat niet zien welke lenzen zijn gebruikt maar gezien de gebruikte brandpuntsafstanden (14, 15, 19, 58, 70, 105 mm) gok ik op een 14-24, een 24-70 en een 105 mm lens.

      De foto’s die op 14, 15 en 19mm zijn geschoten zijn juist NIET bol, maar door de extreme groothoek wordt het beeld naar de rand van de foto steeds verder uitgerekt.

      Login om te reageren
  17. tstile zegt

    14 januari 2013 om 14:23

    Tja zodra een Ferrari financieel bereikbaar zou zijn dan zou de aantrekkingskracht halveren… Dan denkt iedereen ‘leuk maar onhandig’, beetje wat ze nu bij snelle kitcars denken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North