Net zo snel laden als benzine of diesel tanken. De snelst opladende elektrische auto is een Nederlandse vinding.
Naast een hoge aanschafprijs zien veel automobilisten nog een spook in elektrisch rijden: het opladen. Tientallen minuten wachten op een volle batterij wint het niet van tanken in 5 minuten. Het is voor een grote groep nog steeds een reden om te zeggen ‘elektrisch rijden is niet voor mij’.
Wat als het opladen van een elektrische auto net zo snel gaat als tanken van benzine of diesel? Dat is geen utopie. Het studententeam InMotion van TU Eindhoven heeft het voor elkaar gebokst met de ontwikkeling van Revolution. Dit is een elektrische raceauto die compatibel is met razendsnelle oplaadtechnologie.
Snelst opladende elektrische auto
De EV is in staat om in minder dan vier minuten volledig op te laden. We hebben het over 0 tot 100%. Iets meer context wil je natuurlijk hebben. Het gaat hier om een 29,2 kWh groot accupakket. Het opladen gaat met een snelheid van 322 kW. De actieradius van de EV is 250 kilometer. Na die 250 km rijden, hangende aan de snellader, is de accu in 3 minuten en 56 seconden weer 100% en klaar om wederom 250 km af te leggen.
Het project startte in november 2022. InMotion bestaat uit meer dan 30 studenten die zich bezighouden met het ontwerpen en produceren van dit nieuwe accupakket. Doelstelling van het team is de laadtijd van EV’s omlaag brengen en zo elektrisch rijden toegankelijker maken voor de consument.
Koeling
De grooste uitdagingen hebben betrekking tot het koelen van het accupakket. Snelladen maakt een batterij enorm warm. Wanneer warmte zijn intrede doet zal de snelheid afvlakken om het accupakket te beschermen. Door de juiste management en koeling van het pakket kan een hoge laadsnelheid zo lang mogelijk vastgehouden worden. Het studententeam heeft dit aardig voor elkaar en weet zo het accupakket razendsnel op te laden. Dat doet InMotion op basis van eigen modules die koelen op celniveau.
Le Mans
Voordat wij consumenten een elektrische auto rijden met deze technologie ben je nog wel even verder. De studenten hebben op dit moment de technologie geïmplementeerd in een LMP3 raceauto. De komende jaren gaat het team de technologie verder testen. De droom is om met deze techniek aan de startgrid van de 24 uur van Le Mans te verschijnen. Endurance racen is geweldige manier om nieuwe technologie te testen onder zware omstandigheden. En met Le Mans heb je meteen een wereldtoneel te pakken. Toi toi toi.
pomoek zegt
Het is wel iets waarbij je denkt: waarom heeft niemand hier eerder aan gedacht? Maar de uitvoering zal wel een stuk complexer zijn dan ik mij kan voorstellen. Geweldig gedaan! Trots op de jongens en meisjes in Eindhoven!
maarteno zegt
en vooral niet zo gemakkelijk toe te passen in serie productie tegen een fatsoenlijke prijs….
Gulli zegt
Mooi project voor Garage 56!
Flutterbear zegt
Stap 1: Vertel de BMS dat 80% eigenlijk 100% is
Stap 2: laad super snel tot 100%
Oh en voor wie denkt dat je hier in de praktijk iets aan hebt.. probeer eens 5 of 10 auto’s met dit soort snelheden te laden. Dikke kans dat je net als bij accuwissel op andere auto’s aan het wachten bent.
Griffin zegt
Dat is met een benzine-auto dan niet anders meer.
Wel handig om ter plekke van het laadstation effe een batterijtje van een paar MWh te plaatsen zodat er voldoende vermogen in korte tijd beschikbaar is.
Wicos zegt
Leuk hoor, dat de accu dit aankan. Maar kan ik de armdikke laadkabel ook tillen een aansluiten? En kan het transformatorhuisje dit aan? Is ongeveer of je een bliksemschicht probeert op te slaan.
mashell zegt
Ja, dat kun je. Want 350kW laders zijn er al heel veel (bij Fastned bijvoorbeeld) en prima te gebruiken.
Flutterbear zegt
Bliksem heeft met name een hoog voltage. Tesla heeft trouwens al “megachargers” die zoals de naam vermoed 1 MW levert, oftewel 1000 KW.
Steven zegt
Neem een Lightning kabel van Apple, zo dik zijn die niet ;)
mashell zegt
Zulke hoge snelheden zijn bijzonder knap voor zo’n kleine batterij.
Rick-dos zegt
En natuurlijk zullen de ‘experts’ in de comments het weer afzeiken. Ik zie het alleen maar als alweer een stap vooruit.
Het is misschien nog niet voor de consument maar ze hebben een proof of concept. Het is nu zaak om het verder uit te werken om het hopelijk praktischer te kunnen maken voor consumenten.
In principe heb je dan ook gelijk geen grote accupakket meer nodig want met 250 km kom je al een heel eind en als je even snel boodschappen gaat doen en je komt terug dan heb je alweer 250 km tot je beschikking.
Ik ben benieuwd hoe dit zich verder ontwikkeld.
pomoek zegt
@rick-dos: inderdaad, binnen een uur al een paar zure reacties, Nederlanders…
Flutterbear zegt
Dat komt omdat journalisten en bloggers een mooi verhaal wordt voor gehouden waar ze geen tijd en expertise voor hebben om te valideren en vervolgens “gewoon” publiceren.
Deze oplossing is te duur, niet schaalbaar en zorgt ervoor dat de huidige techniek als minderwaardig wordt weggeschreven omdat consumenten denken dat de volgende revolutie volgend jaar komt.
De onderzoekers die het ontwikkelen kan je het ook niet kwalijk nemen want die willen enkel interesse wekken om hun onderzoek te financieren.
Die zure reacties krijg je omdat het gewoon bullshit is. Als het te goed klinkt om waar te zijn dan is dat vaak ook zo. Jammer dat nog steeds genoemd moet worden.
PrettyAwesome zegt
Hele positieve ontwikkeling! En nu zorgen datvdeze techniek zsm toegepast gaat worden!
Wouter zegt
Ik heb een beetje moeite met de cijfers. 322 kW is snel, maar ook weer niet bizar veel sneller dan de 300 kW die Lucid en XPeng ook halen.
Dan even echt rekenen: claim is 250 km range in 4 minuten. Maar 4 minuten laden op 322 kW levert zo’n 21 kWh op. De geclaimde laadtijd is waarschijnlijk dus van 10 naar 80% capaciteit. Met een volle accu halen ze 250 km/u, maar zoveel hebben ze niet 100% geladen. Slechts 70%, dus het is 175 km range erbij in 3:56 minuten. Op zich prima, maar ik houd niet van dat gegoochel met cijfers om het nog mooier te maken dan het is.
Overigens is dit een behoorlijk zuinige EV, want normale auto’s halen geen 175 km op 21 kWh. Meestal maar de helft, dus ook dit is weer toerekenen naar een gaaf resultaat.
hans75 zegt
knap… maar nog altijd een stuk langzamer dan met benzine…
je moet dit natuurlijk niet vergelijken met de 5 minuten die je bij de shell kwijtbent… maar wel met de 8 seconden die het vroeger kostte tijdens een formule 1 pitstop..
pimmie zegt
Die ene laadbeurt wordt altijd vergeleken met die ene tankbeurt. Maar….maak dat vergelijk eens over een heel jaar. Ik rijd elke morgen met een volle accu weg. Alleen op vakantie sta ik aan een openbare laadpaal en ja, dat duurt dan langer dan tanken. Maar de rest van het jaar sta ik niet 5 minuten per keer met zo’n stinkend brandstofpistool in mijn hand.
Roskampies zegt
Zoals ik het lees is de dr kwh laad vermogen niet bijzonder. Maar het koelen op cel niveau. Wat een vlakkere laad curve op top niveau migelijk maakt. Dus langer het 350kwh laad vermogen vasthouden. Dit is de verbetering. Wellicht dus wel 100% in die tijd mogelijk.
flyerbunch zegt
De technologie staat niet stil en hopelijk zal er iets van deze techniek een stuk sneller doorsijpelen naar de consument ipv over 10j.