• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De snelste handgeschakelde auto ter wereld is hier

Auteur: Loek, gepost 21 november 2025 om 17:58 – 5 Reacties

Alles wijst erop dat dit de snelste auto ter wereld is met een handbak.

Zelfs als je het niet doorhebt, worden er nog best wat compromissen gesloten op sportauto’s. Je zou zeggen dat Porsche het onderste uit de kan haalt met modellen als de 911 GT3 RS. En de 911 GT3 daaronder. Maar ook die kunnen nog een stapje verder qua aerodynamica. Alleen dan offer je wel nog meer comfort op dan je al doet. En het kost meer.

Manthey Racing

Maar wat er nog meer kan, dat is dankzij Manthey Racing tegenwoordig duidelijk. Manthey maakt van een al lekker race-achtige 911 (GT3 of RS) de beste circuitauto die er is. Zoals gezegd duur en minder ‘makkelijk’ dan een GT3 of RS, maar het gaat om de allerbeste prestaties. En Porsche is de minste niet: die heeft de Manthey-upgrades opgenomen in het assortiment, waardoor het officieel om een optiepakket gaat en je dus gewoon de fabrieksgarantie behoudt. Het heeft een extra voordeel: voor Nürburgring-records moet het om een auto gaan die je zo kan bestellen. Vandaar dat Porsche meermaals een record op hun naam kon schrijven dankzij de Manthey-upgrades.

Manthey Racing Porsche 911 GT3

Vandaag komt Manthey met iets op de proppen dat op papier een beetje raar lijkt. Namelijk nieuwe upgrades voor de 911 GT3 sinds deze is gefacelift. Je zou zeggen dat een 911 GT3 met de nodige circuitupgrades een 911 GT3 RS wordt. Of laten we het zo zeggen: eigenlijk denken we dat zelfs de aero-upgrades van de reguliere 911 GT3 RS dan een beter recept zijn. En als je de 911 GT3 met een PDK en het Manthey Racing-pakket bestelt, misschien wel. Dan nog zijn de upgrades van Manthey natuurlijk gespecialiseerd spul en krijgt de 911 GT3 canards, een grotere spoiler, aerodisc-velgen en een meer uitgesproken diffusor. Ook de remmen zijn aangepakt en er is een instelbare schroefset toegevoegd.

Toch heeft de Porsche 911 GT3 met Manthey Racing-spul de potentie om de snelste te zijn. Dan moet je de handbak bestellen. Officieel ben je dan niet sneller dan de PDK, volgens Porsche, want die pijlsnelle schakelmomenten zijn met de hand niet bij te benen. Maar de 911 GT3 heeft al het record voor snelste handgeschakelde auto op de Nürburgring. De aero-upgrades van Manthey kunnen die tijd nog verder verlagen, want dat ging om een compleet standaard 911 GT3 met het Weissach-pakket. Weissach-pakket én betere aero? Dat moet wel een recept voor succes zijn. Manthey spreekt over 355 kg aan neerwaartse druk, wat tot wel 540 kg kan worden als je alle aerodynamica op circuitgebruik afstelt. Met die afstelling mag je echter niet op de openbare weg.

Dat vullen we overigens even in voor Porsche, die nog niet heeft bevestigd dat ze hun record willen aanscherpen. Bovendien kunnen we niet heel veel auto’s bedenken die een gooi kunnen doen naar dit record, dus echt nodig zou het niet zijn. Een 911 GT3 Manthey met PDK deed de ronde trouwens al in 6:52 in ‘niet-ideale omstandigheden’. En dat is al sneller dan de 992.1 met Manthey-upgrades in ideale omstandigheden. De prijs voor de upgrades is 41.911 euro zonder toevoeging van lokale belastingen, zoals btw bij ons. Dat wordt wel een duur feestje zo.

Ook interessant!

  • Deze Nederlandse auto was ooit de snelste auto ter wereld
  • Dit is er nog over van de snelste auto ter wereld
  • Snelste EV is nu ook snelste productieauto* ter wereld
  • Dit is de nieuwe, sterkste straatauto ter wereld met plofmotor!

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 911-gt3, GT3, manthey, Porsche

Vorig bericht: « Onderschat Stellantis-merk bewijst humor te hebben met kopie van Golf GTI Cabrio
Volgend bericht: Nog meer bewijs: dit merk wil de coolste worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    21 november 2025 om 20:27

    Knap hoor! Vooral met dat reserve wiel rechts achter. Ziet er niet uit.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      21 november 2025 om 23:23

      Ik vermoed dat ie ook linksachter zit. En dat het een opzetstuk is. Je kunt dezelfde spaken erachter zien.

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        22 november 2025 om 00:31

        Waarom doen ze die aero disc alleen achter? Minder koeling nodig? Heeft ie voor mss minder effect omdat het wiel de hele tijd stuurt en dat de airflow al verandert?

        Login om te reageren
        • ejpotter zegt

          22 november 2025 om 16:00

          Minder gewicht.

          Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    24 november 2025 om 12:01

    Snelste? haha. Met die spoiler?
    De Venom F5 met handbak is een heel stuk sneller.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North