• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dieselhaat, nu ook in de stad van Mercedes en Porsche

Auteur: RubenPriest, gepost 12 juli 2018 om 09:05 – 39 Reacties

C-klasse


Eén voor één pakken de Duitse steden oudere dieselauto’s aan.

Je wordt steeds meer invalide met een oudere dieselauto, want je kunt op steeds minder plekken terecht. In het gevecht tegen de diesel is het nu Stuttgart die met de scepter zwaait. De Duitse stad, thuishaven van onder meer Mercedes en Porsche, gaat diesels met een Euro 4-motor of ouder verbannen.

Vanaf januari 2019 mag je er met een dergelijke auto niet meer in. Doelstelling is om de luchtkwaliteit van Stuttgart te verbeteren. Enkel diesels bannen is niet voldoende. Het parlement in de Baden-Wuerttemberg regio pleit tevens voor meer maatregelen, zoals een uitbreiding van het openbaar vervoer en meer elektrische mobiliteit. Net als Hamburg en München, voldoet Stuttgart niet aan de Europese richtlijnen als het gaat om de luchtkwaliteit.

Hoewel diesels met een Euro 4 of ouder niet meer welkom zijn per 2019, kunnen de regels later volgend jaar nog worden aangescherpt. Halverwege 2019 zal er worden gekeken naar het effect van de maatregel. Is de luchtkwaliteit onvoldoende verbeterd, van volgt er een mogelijke ban van Euro 5 diesels in 2020. In Hamburg is die regel al van kracht. Het is de enige Duitse stad met een ban op Euro 5 en ouder.

Ook interessant!

  • Video: Porsche held corrigeert Mercedes aso
  • Mercedes-AMG heeft uitstekend afgekeken bij Porsche
    Mercedes-AMG heeft uitstekend afgekeken bij Porsche
  • Video: Mercedes diesel drift zijn wiel eraf
  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, duitsland, Mercedes, milieu, Porsche

Vorig bericht: « Formule 1 op Assen: ‘geen extra geluidshinder!’
Volgend bericht: Video: Casper vaart mee in een sleeper-boot »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanC zegt

    12 juli 2018 om 09:15

    Jullie schrijven “In Hamburg is die regel al van kracht. Het is de enige Duitse stad met een ban op Euro 5 en ouder”
    Dat is niet onwaar, maar het lijkt dan alsof je Hamburg niet inkomt met een oude diesel. Dat is niet zo, er zijn slechts twee delen van straten – net waar een meetstation is – afgesloten voor oudere diesels. En veel controle lijkt er niet eens op te zijn.

    Login om te reageren
  2. bmw2coupeeigenaar zegt

    12 juli 2018 om 09:17

    Wellicht een idee om (zoveel mogelijk) de zware vrachtwagens te weren, net zoals Amsterdam dat doet.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      12 juli 2018 om 09:24

      @bmw2coupeeigenaar: Goed plan. Haal het even door Google – Translate, tik het resultaat uit op een briefje (of schrijf het op de achterkant van een bierviltje), en stuur het naar Die Heimat. Ze hebben er vast niet aan gedacht!
      #EenNachtIjs

      Login om te reageren
      • bmw2coupeeigenaar zegt

        12 juli 2018 om 10:02

        @postzegel: Ja ja lekker bijdehante reactie.

        Login om te reageren
        • postzegel zegt

          12 juli 2018 om 10:19

          @bmw2coupeeigenaar: Sorry. ’t is nog relatief vroeg.

          Login om te reageren
      • wijsneus zegt

        12 juli 2018 om 15:52

        @postzegel: En vergeet niet voldoende postzegels op de envelop te plakken.

        Login om te reageren
    • erwh zegt

      12 juli 2018 om 11:32

      @bmw2coupeeigenaar: goed begin. Nog mooier is als we het aandeel van het wegtransport met 80% kunnen verminderen. Het einde van overgesubsidieerde vrachtwagens gaat alleen maar geld opleveren voor onze portemonnee, de veiligheid op de weg significant verbeteren en milieuvriendelijkere opties (snelle goederentreinen) eerlijke kansen geven. Daarnaast hebben wij, de automobilisten (die tenslotte voor de weg betalen in Europa), weer wat meer ruimte.

      Login om te reageren
      • barrier zegt

        12 juli 2018 om 12:26

        @erwh: en hoe komt die pallet dan vanaf het treinstation naar het magazijn?

        Login om te reageren
        • sr20det zegt

          12 juli 2018 om 13:01

          @barrier: steekkar

          Login om te reageren
    • chimaera zegt

      12 juli 2018 om 15:29

      @bmw2coupeeigenaar: Want die zijn niet voorzien van Euro-6 motoren tegenwoordig?

      Login om te reageren
  3. ikleesookoverautos zegt

    12 juli 2018 om 09:19

    Reacties over boten die meer vervuilen in 3,2,1..

    Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      12 juli 2018 om 09:35

      @ikleesookoverautos: Tegenreactie over de uitstoot per product die lager is bij zeevaart dan wegtransport, in 3..2..1…

      Login om te reageren
      • crepito zegt

        12 juli 2018 om 11:59

        @vonklausenburg: CO2 misschien, al die andere rotzooi niet denk ik.

        Login om te reageren
    • postzegel zegt

      12 juli 2018 om 09:38

      @ikleesookoverautos: Boten, die vervuilen meer!

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      12 juli 2018 om 09:39

      @ikleesookoverautos: elektrische boten ook

      Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      12 juli 2018 om 09:40

      @ikleesookoverautos: Boten vervuilen meer

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      12 juli 2018 om 09:44

      @ikleesookoverautos: ik hap, de beruchte straten in Hamburg liggen dan ook in vogelvlucht op nog geen km van de haven. Dus ja, het is wel een punt die erger klopt van de “oppositie”. De dieselban daar is een lachertje.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      12 juli 2018 om 10:19

      @ikleesookoverautos: De haven van Stuttgart is van cruciaal belang voor de economie. Dus die gaan ze niet aanpakken. Voor de cruiseschepen is het een belangrijke tussenstop, dat rijke volk brengt natuurlijk ook een hoop geld mee.

      Login om te reageren
  4. ouwedibbes83 zegt

    12 juli 2018 om 09:23

    @RubenPriest: voor de beeldvorming is het prettig om het jaar dat de euro4 en euro5 norm inging te vermelden. Hoe oud zijn die diesels waarover we t hebben?

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      13 juli 2018 om 13:22

      @ouwedibbes83: euro 4 is jan 2005 gepubliceerd en okt. 2006 van kracht geworden. Euro 5 is van oktober 2009.
      Dus niet piepjong, maar 2006 is nog een fijn jaar….

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    12 juli 2018 om 09:39

    En het was al zo’n auto-onvriendelijke stad.

    Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    12 juli 2018 om 09:50

    Europa moet willens en wetens kapot.

    Login om te reageren
  7. C220AMG zegt

    12 juli 2018 om 10:08

    @fietsenmaker dat wordt nog krap aan allemaal, zorgen dat ik in December in Stuttgart klaar ben dus!

    Login om te reageren
  8. karhengst zegt

    12 juli 2018 om 10:23

    Misschien eens een fietspad aanleggen? Ondanks de heuvels zou dat werkelijk kunnen helpen. OV en elektrisch vervoer veroorzaken ook nog altijd een hoop fijnstof.

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      12 juli 2018 om 10:33

      @karhengst: Fietspaden zoals wij ze in Nederland kennen zie je in Duitsland inderdaad sporadisch! In Stuttgart in Unterer Schlossgarten hebben ze dit dan weer wel goed voor elkaar, hier loopt een perfect fietspad, alleen dat ding sluit uiteindelijk ook weer nergens lekker op aan waardoor ik als Nederlander echt niet weet of je nu op de weg of op de stoep moet fietsen. Op dat gebied valt er nog heel wat te winnen, maar mensen zijn hier veel vertrouwder met de auto dan met de fiets, dus ik betwijfel dat dit snel gaat veranderen.

      Login om te reageren
      • bmwalpina zegt

        12 juli 2018 om 17:45

        @C220AMG: Aha, nog iemand woonachtig in 0711? ;)

        Login om te reageren
        • C220AMG zegt

          12 juli 2018 om 18:44

          @bmwalpina: Ja, tot eind van dit jaar/begin volgend jaar.

          Login om te reageren
        • C220AMG zegt

          12 juli 2018 om 18:52

          @bmwalpina: sterker nog, aan je posts op autojunk te zien, zijn we nog collega’s ook ;)

          Login om te reageren
          • bmwalpina zegt

            12 juli 2018 om 22:25

            @C220AMG: Ah wat tof! Zit jij in SiFi, of ook in UT? Ik zal morgen anders wel even een berichtje via Skype doen ;-)

            Login om te reageren
            • C220AMG zegt

              12 juli 2018 om 22:43

              @bmwalpina: ik zit ook in UT in team RD. Berichtje mag altijd ?

              Login om te reageren
  9. Robert zegt

    12 juli 2018 om 10:27

    Trap al die (snor)scooters, 2-takt of 4-takt, binnen afzienbare tijd de stad uit. Geef de eigenaren een overgangsregeling van een jaartje of twee en dan, per 2020 of 2021, is het over en uit. Dat levert véél meer op in de strijd tegen de luchtvervuiling dan de heksenjacht op ‘vieze’ diesels.

    Login om te reageren
  10. henkhekje zegt

    12 juli 2018 om 12:51

    En dit allemaal met dank en de hartelijke groeten van Volkswagen AG

    Login om te reageren
  11. tjongejongejonge zegt

    12 juli 2018 om 14:50

    Alle diesels de wereld uit te beginnen met Nederland !

    Login om te reageren
    • drommedaris zegt

      12 juli 2018 om 15:16

      @tjongejongejonge: mafkees. Ik heb net een mooie TDV8 gekocht. Mooi euro5 en dus prima. En ik heb daar schijt aan. Jij rijdt een Prius, Outlander, GTE of Tesla zekr

      Login om te reageren
      • tjongejongejonge zegt

        12 juli 2018 om 15:38

        @drommedaris: sjoemelaar !

        Login om te reageren
  12. werf76 zegt

    12 juli 2018 om 16:02

    Praten over oude diesels om vervolgens een nieuwe Mercedes te laten zien.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 juli 2018 om 16:10

      @werf76: Elke Mercedes wordt uiteindelijk een oude Diesel

      Login om te reageren
  13. 911targa zegt

    12 juli 2018 om 17:32

    We wonen in een bijzonder land! In NL worden diesels in steden geweerd ogv bouwjaar. In Dld ogv uitstoot. In NL streven we niet naar schone lucht, maar naar nieuwere auto’s.

    Login om te reageren
  14. bmwalpina zegt

    12 juli 2018 om 17:35

    Ze hadden afgelopen halfjaar al het ‘Feinstaubalarm’ waarmee je met Bosch-, Porsche-, of Daimler Ausweis gratis kon reizen met OV als dit van kracht was. Nou zullen degenen met een dienstauto niet zomaar het OV nemen, maar toch best een goed initiatief

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North