De sterkste Panamera Sport Turismo heeft 680 pk!

Auteur: , 19 Reacties

En het is op papier ook nog eens de meest milieuvriendelijke variant.

Porsche introduceert een nieuwe telg in de Panamera Sport Turismo-familie en het is de Turbo S E-Hybrid. Het verbruik van deze krachtpatser komt op de NEDC-cyclus uit op een bizarre 3,0 l/100 km. Bovendien kan deze versie (op de cyclus) 49 kilometer volledig elektrisch rijden, maar het zal inmiddels duidelijk zijn dat je dergelijke waarden in de praktijk niet of nauwelijks haalt.

Met een beetje stampen haal je echter wél 100 km/u in 3,4 tellen. De topsnelheid van deze S E-Hybrid bedraagt 310 km/u en dat allemaal dankzij een systeemvermogen van 680 pk. Het vermogen komt van een bi-turbo V8 met 550 pk en een elektromotor met 136 pk. Het maximumkoppel van de aandrijflijn bedraagt 850 Nm. Dat zijn allemaal dezelfde specs als in de gewone Panamera Turbo S E-Hybrid. Schakelen kan met een 8-traps PDK waardoor een sprint naar 200 km/u in 11,9 seconden mogelijk wordt. De accu heeft een capaciteit van 14,1 kWh en kan “binnen 2,4 tot 6 uur” volledig worden opgeladen.

De Turbo S E-Hybrid krijgt uiteraard de digitale Porsche Advanced Cockpit, adaptieve cruise control, achterasbesturing en die botermalse adaptieve achterspoiler. Deze kan tot 50 kilogram aan extra downforce creëren. Verder is Porsche Dynamic Chassis Control Sport op deze Turbo S E-Hybrid standaard, evenals Porsche Torque Vectoring Plus, een sperdifferentieel op de achteras, Porsche Ceramic Composite Brake, 21 inch velgen, het Sport Chrono-pakket en een extra klimaatsysteem waarmee je de Sport Turismo ook stilstaand kunt koelen of verwarmen.

Hebberig geworden? De consumentenadviesprijs van dit beest bedraagt 202.400 euro en hij staat vanaf eind november bij de Nederlandse dealer. Daarmee is de E-Hybrid niet eens zo heel veel duurder dan de gewone Sport Turismo Turbo met 550 pk en 770 Nm, die voor 199.700 euro in de prijslijsten staat. Onze rijtest met een héle dikke uitvoering van de gewone Panamera check je HIER.



19 reacties

Wat weegt deze jongen? Dat zal wel flink meer zijn dan een standaard papmanamarana.
@pomoek: EU ~2415kg, registratiegewichten/magazinegewichten gezien 100-200kg hoger voor de Turbo, dus reken op min 2,5ton in de praktijk. Meer Trein dan Go-cart zeg maar…
Mooi of niet. Dit is toch wel een technisch wondertje op wielen.
Hoe dik kan de middelvinger zijn?
Wel een fraaie wagen. Vooral het interieur vind ik mooi. Wel even in een ander kleurtje graag. De verbruikscijfers zijn natuurlijk minstens drie keer zo veel maar goed.
Deze gaat écht sneller naar de 100 dan dat je z’n naam kunt uitspreken.. Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo.
@Jochempie: dat lijkt me een grappig idee voor een filmpje. launch control knallen met deze wagen terwijl de bestuurder/passagier de naam van de auto probeert uit te spreken voordat ie de 100 bereikt. Als ie zich niet verslikt natuurlijk
680pk! En… Niks over het gewicht. Indien we de pk/gewichtsverhouding vertalen naar een lichte estate met gelijkaardige ruimte (1700kg en tweede reactie), dan landen we op 462pk. Verwacht je deze ruimte en enige vorm van sportiviteit, overweeg ook de MLB evo Porsche gemotoriseerde nieuwe RS4…
Maar mooi issie niet.
Ik begrijp de Sport Turismo eigenlijk niet. Het is net geen stationwagon. Het is meer een soort hatchback. Op zich niet erg, maar er was al een hatchback. De extra ruimte en extra handigheid is minimaal. Het idee van de Sport Turismo vind ik geweldig, de uitwerking wat minder. Voor dik 4 mille krijg je 25 (!) hele liters extra.

De basis Panamera ziet er ook uitstekend uit en is net zo praktisch met zijn vijfde deur. Voor die vier mille kies ik dan liever een setje fraaie wielen. En de gewone Panamera kun je met RWD krijgen, in tegen stelling tot de ST.
@willeme: Je kunt er gemakkelijker een fiets in leggen als de stoelen plat liggen. Die krengen zijn onhandig.
@willeme: de laadopening is veel handiger, en met de bank plat kan je meer laden. En velen vinden hem mooier, schijnt. Indien niet, helpt het om de gewone Panmera mooier te maken ;)
Maar een pakweg Golf Variant is inderdaad stukken praktischer… Dit is een soort van praktische Limo/GT dinges…
@Onehp: Hond. Een beetje duitse herder
@Onehp: als je ze naast elkaar zet, is er bizar weinig verschil. De opening van de Sport Turismo leek zelfs iets kleiner. Als je dan toch ren station wagonachtige variant bouwt, doe het dan goed. De net zo praktische vijfdeurs staat ook in de showrooms ;)

Maar ja, het zal wel het uiterlijk zijn. Hij ziet er wel stoer uit. Dat is waar.
Tikje zwaarlijvig. Een vrachtwagenrijbewijs lijkt me wel handig.

En dubbellucht achter.
Zoveel voor in feite een station. Wil je een goede betrouwbare auto met ruimte voor een mooie prijs kies dan de Subaru Levorg
Mijn droom is in vervulling gekomen. Zal wel een soort RS6 versie II hype rondom onstaan maar dat maakt hem niet minder gaaf.
Blijft een Prius :P
Hybride hok!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).