• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De supersone Bloodhound SSC is back on track

Auteur: jaapiyo, gepost 15 december 2017 om 19:02 – 13 Reacties

Afbeelding De supersone Bloodhound SSC is back on trackAfbeelding De supersone Bloodhound SSC is back on trackAfbeelding De supersone Bloodhound SSC is back on trackAfbeelding De supersone Bloodhound SSC is back on trackAfbeelding De supersone Bloodhound SSC is back on trackAfbeelding De supersone Bloodhound SSC is back on trackAfbeelding De supersone Bloodhound SSC is back on track

SSC
Letterlijk en figuurlijk.

Herinner je je dat project nog van die gekkies die met 1.610 kilometer per uur over de aardbodem willen sch(e)uren? Ja, dat had even vertraging opgelopen door wat financiële issues. Maar inmiddels is er door het aantrekken van wat nieuwe sponsor waaronder Geely een nieuwe planning gemaakt. Het goede nieuws is: het einddoel is onveranderd.

Onlangs had de Bloodhound SSC zijn eerste publieke optreden met coureur/piloot Andy Green achter het stuur. De testrun wordt omschreven als een succes, maar we kunnen er niet omheen dat de bereikte snelheid maar 200 mijl per uur was. Leuk, maar dat de gemiddelde instap-supercar tegenwoordig ook halen. Doch niet getreurd, voor volgend jaar herfst staat een outing in Zuid-Afrika op de kalender, waarbij de bloedhond een bloedstollende 500 mijl per uur moet halen. Een jaar later moet dan de 800 mph aangetikt worden, wat officieel het record van de Thrust SSC uit 1997 uit de boeken zou schrijven. Tenslotte zal de in theorie supersone ‘straatauto’ in 2020 voor het bizarre einddoel gaan: 1.000 mijl per uur, oftewel 1.610 kilometer per uur…

Het vermogen dat nodig is om deze snelheid te bereiken staat gelijk aan het gezamenlijke vermogen van niet minder dan 180 F1-auto’s. De brute power wordt geleverd door een jet-motor uit de Eurofighter Typhoon. De wielen die gebruikt worden voor de hogere snelheidsruns zijn 35″ grote massieve aluminium pornojetsers, die in het midden van het ‘loopvlak’ taps toelopen. Op lage snelheid zakken deze velgen weg in de ‘modder’ op de zoutvlakte waar de runs gedaan worden, maar op hoge snelheid wordt de Bloodhound ‘opgetild’, waardoor een kleiner opvlakte van het wiel de grond raakt. De wielen draaien met maximaal 10.200 toeren per minuut, oftewel 170 keer per seconde. Rubber is daar simpelweg niet tegen bestand. Voor elke run wordt een nieuw stukje zoutvlakte uitgekozen om ongelukken door spoorvorming te voorkomen.

Check hieronder een 3,5 uur durend verslag van de eerste testrun.

Image-Credit Bloodhound SSC via Facebook

Ook interessant!

  • Video - SSC Tuatara flink beschadigd tijdens transport
  • SSC gaat diep door het stof omtrent snelheid Tuatara
  • Dit is de snelste auto ter wereld, maar dan agressiever
  • Video: vrachtwagen leeft 'on the edge'

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

andy-green, bloodhound, geely, jet, maximumsnelheid, Racing, ssc

Vorig bericht: « Soap om vacante Williams-zitje neemt volgende wending
Volgend bericht: Gekkies in Winterswijk bouwen Mercedes-AMG lijkwagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. sameshitdifferentday zegt

    15 december 2017 om 19:17

    Knalle als een malle!!

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    15 december 2017 om 19:18

    Ja .. maar kan die bochten maken ??

    Lekker de hoek om ..
    Aan iedereen laten zien dat je een stuur hebt ..
    Rotondes 7X nemen ..

    Login om te reageren
    • dashter zegt

      15 december 2017 om 20:24

      @lincoln: Ik klikte in het filmpje toevallig het juiste moment aan: draaicirkel van 250 m :’-)

      Login om te reageren
  3. ewoudhoed zegt

    15 december 2017 om 19:18

    Mag je wel een aardig stukje zoutvlakte hebben. 1610 km/u is zo’n 450 m/s. Ongelooflijk

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      15 december 2017 om 20:23

      @ewoudhoed: hopelijk gaan ze ook niet een uur rijden ?

      Login om te reageren
  4. portie4oempfff zegt

    15 december 2017 om 21:29

    Tik dan gelijk Mach 2 aan, heb je een goeie tegenhanger voor de JSF maar dan voor op de weg. Ff rdwtje, nummerplaattje, apktje en blazen maar!

    Login om te reageren
  5. raym zegt

    15 december 2017 om 21:31

    Even off topic weet iemand of the gallery in brummen nog steeds gewoon te bezoeken is .

    Login om te reageren
  6. volvosaab zegt

    15 december 2017 om 22:21

    En een Jaguar 5.0 supercharged V8 met 548bhp om de brandstofpomp aan te drijven.

    Login om te reageren
    • Alfarobert zegt

      16 december 2017 om 08:50

      @volvosaab: Waarom zou The gallery niet meer te bezoeken zijn dan?

      Login om te reageren
  7. av_diver zegt

    16 december 2017 om 00:52

    Voor de aandrijving komt er ook nog een raketmotor bij

    Login om te reageren
  8. elemento zegt

    16 december 2017 om 10:12

    Vroeger was het leuk om de snelheid te doorbreken. Sneller dan geluid. Maar om nog verder te gaan zie ik het nut niet

    Login om te reageren
    • erwh zegt

      16 december 2017 om 11:45

      @elemento: precies, mach 1 was een interessante barrière om te doorbreken, 1000 mijl per uur (deze eenheid wordt alleen nog gebruikt uit weerstand tegen verandering, niet omdat het enig praktisch nu heeft) is compleet arbitrair en heeft weinig additionele waarde.

      Login om te reageren
    • HzR zegt

      16 december 2017 om 13:04

      @elemento: zeiden ze 100 jaar geleden ook over 100km/h… Het gaat om de uitdaging.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North