De Tesla Model S P100D is ontiegelijk prijzig

Auteur: , 82 Reacties

Als de bliksem naar 'de honderd' te knallen is natuurlijk leuk, maar hoeveel betaal je er eigenlijk voor?

Tesla P100D

Je hebt ons bericht gelezen over de Tesla Model S P100D en ziet het wel zitten om slechts luisterend naar het geluid van windgeruis binnen 2,5 seconden 100 96 kilometer per uur te kunnen rijden? Dan hebben we goed en slecht nieuws voor je.

Het goede nieuws is dat we je precies kunnen vertellen hoeveel je neer moet leggen voor een Model S met P100D inclusief P100D badge in Nederland. Het slechte nieuws is dat de prijs niet mals is.

badge

Ondanks dat de Tesla vrijgesteld is van BPM betaal je namelijk minimaal 154.600 Euro voor de snelste Model S. Dat is 28.200 Euro méér dan voor de P90D. Ter vergelijking, voor 147.300 Euro koop je bijvoorbeeld ook een splinternieuwe BMW F10 M5 (rijtest) en daarvan gaat dan 40.853 Euro direct naar de schatkist in de vorm van CO2-tax.

Het prijsverschil is verder opmerkelijk omdat in Amerika mensen die al een P90D in bestelling hadden staan de kans kregen om te upgraden naar de P100D voor 10.000 Dollar. Sterker nog als je een P90D hebt kan je deze in ‘Murica terugbrengen naar Elon om er de P100D accu’s in te laten zetten voor 20.000 Dollar.

De dikke accu’s zijn hoe dan ook nog steeds duur en bovendien moet die Elon ook eens proberen winst te maken met zijn bedrijf. Daarbij krijg je natuurlijk wel iets unieks in handen met zo’n Tesla.

Als op jouw lijstje van eigenschappen waar je naar zoekt in een auto staat dat ‘ie vleugeldeuren achter moet hebben en in 2,9 seconden naar de honderd moet knallen, dan kunnen we je trouwens ook vertellen hoeveel je moet gaan sparen. De Model X met dezelfde batterijen als de P100D gaat namelijk 155.700 Euro kosten. Voor de levering moet je dan echter wel wachten tot begin volgend jaar.



82 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Uberhaubt een M5 F10, al zou deze duurder zijn. Met zo een dikke V8 lekker revven als je langs een batterij rijdt.
@rdamnn: wel de ramen open anders hoor je het “echte” geluid niet
@gitaarknul: psies. Liever geen geluid als nep-geluid.
@rdamnn: ook mijn keus, en langsrijden bedoel je vast mee als ie aan het stekkeren is ? :P
@rdamnn: m5 f10 klinkt bijna hetzelfde
Of je koopt een P90D voor 28k minder, brengt hem naar de dealert en maakt 20k dollars over naar ome Elon, et voila; een P100D. Raar prijsbeleid als je het mij vraagt… Zal wel dikker in de opties zitten oid! Bron: http://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-maakt-nog-snelere-model-s-90290
@n0zem: sterker, je kunt je zelfs 10k aan dollars besparen door je order te wijzigen voor hij geproduceerd is. Vreemd…
@n0zem: zal echter wel alleen gelden voor reeds geleverde exemplaren en reeds uitstaande orders waarschijnlijk.
@n0zem: Nee, de P100D is alleen MET ludicrous. Die optie was zelf al ruim 11K. Verschil tussen P90D (niet ludicrous = 129K) en P100D (met ludicrous standaard) 155K is 26K. De Ludicrous optie is nu niet meer mogelijk op de p90d, maar haal er ruim 11K af, kom je op een batterij update van 15K. Minder dan 20K dus, dus je bent altijd duurder uit
Een Tesla uniek? Yeah right…
Eigenlijk raar dat de Tesla van buiten zo weinig vershilt met een ‘standaard’ tesla. Bij een M zie je het tenminste nog, al heeft het sleeper idee natuurlijk ook wel zijn charme zijn het een hoop pegels voor prestaties alleen.
De Tesla Model S P100D: ”voor lul rijden was nog nooit zo duur!”
@gash: Voor lul rijden? Waarin rij je dan niet voor lul? Ferrari? Is langzamer. Net als een McLaren, Porsche, getunede civic of Willekeurige M. En met de tesla kun je ook nog fatsoenlijk naar een klant.
@mrB: Nou, een Nissan GT-R komt anders qua acceleratie en prijs toch aardig in de buurt en dan rij je met een Tesla in het kader van gemis van heerlijk motorgeluid en geroffel in de uitlaat als je het gas loslaat toch wel een beetje voor lul.
@mrb: Welke Tesla haalt de 320 km/h? Als we zo gaan redeneren….
@mrb: Langzamer is natuurlijk wel relatief. De Tesla is een sprintkanon en tot aan de 150 wint ie van bijna alles. Daarboven wordt het een ander verhaal.
En als je een Tesla gaat vergelijken met een Porsche of een Ferrari dan zou ik het bochtenwerk ook meewegen. Dan zijn ze ineens niet meer langzamer.
@berlinetta: Yup, dat is ook zeker waar. Maar het gaat vooral om het voor lul rijden. Ik denk niet dat je ooit voor lul rijd in een Tesla model S. Het is een goed uitziende auto. Meer dan snel genoeg voor je normale verkeer. Sterker nog: binnen wat mag en een beetje het snelste wat er is. Binnen Europa kun je overal komen en met de superchargers onderweg hoeft dat niet meer dan 3 uur extra te duren naar Spanje of wintersport.

@ghost: Natuurlijk zijn auto’s ook emotie. Maar voor normaal verkeer heeft de Tesla emotie genoeg toch? En laten we niet vergeten dat één van ’s werelds gaafste, top emotie supercars, Christian von Koningsegg, ook een model s heeft ;)

BTW: het is we echt belachelijk duur, zo’n p100d model.
@mrB: voor lul want wie wil er nu een stofzuigermotor op batterijen in z’n auto? Boeien trouwens die acceleratie van 0-96 kmh…
@mrB: gast, laten wij hier niet beginnen over wie sneller is, etc. Een auto is een emotie. Een tesla is emotieloos als je het mij vraagt. Het zijn fraaie auto’s maar zonder subsidies en voordelen, zou niemand erin rijden. Een Ferrari, Lamborghini, etc. Zijn wagens met emotie. Als je een echte petrolhead bent, snap je dat zelf ook.
@mrB: het sturen op een circuit van een tesla is slappe was. die dingen zijn zo verschrikkelijk zwaar en ongebalanceerd dat je dat met de acceleratie niet meer goed maakt.

laten we een r35 gtr nemen als tegenstander. onder de 3 seconden naar de honderd, in 2 minuten vol in plaats van 2 jaar vol, goedkoper (met belasting erover heen) en de topsnelheid ligt een dikke 70 kmp/u hoger. yeah sure, tesla is sneller…
@gwnbmw: ja, een GTR met een Tesla vergelijken… Hang je dan gelijk even een boedelbak achter de GTR, zodat hij evenveel laadruimte heeft als de tesla?
@gash: Tja, allemaal leuke meningen en reacties maar wie heeft er in de Tesla P90d en de Nissan GTR gereden ?
Ik heb in beide auto’s achter het stuur gezeten met vol gas en kan je vertellen dat 1) de Tesla met ludacrous mode “zeer heftig is” ja je hoort niks, maar je bloed stroomt zo hard naar de achterkant van je hoofd dat je duizelig wordt. En dat ding rijdt gewoon helemaal zelf….
2) Met de GTR heb je overal bekijks als je op het gas trapt. Wel een stuk minder praktisch en oncomfortabel. En eigenlijk is het op de snelweg niks aan, acceleren van stoplicht naar stoplicht wordt opeens leuk :)

Ik zou de Tesla voor door de weeks pakken en de GTR in het weekend.
Helemaal geen gekke prijs, als je kijkt naar andere auto’s die zo snel op de 100 zitten ben je vaak het bedrag x10 kwijt. Ja, je mist de beleving van het rijden door het ontbreken van de motor maar dat is dan ook het enige.
@rvcars: het enige? De materialen die Tesla gebruikt zijn ook van een lage kwaliteit
@ruudbmw: nou..een lage kwaliteit wil ik niet zeggen , het is niet zo goed als bij een rolls Royce nee. Maar dat zie je dan dus ook terug in het prijsverschil
@rvcars: voor 100k plus kan je ook bij de Duitse 3 gaan winkelen.. Ik ben geen Audi fan maar hun interieurs zijn wel tiptop. Als je dat vergelijkt met een Tesla.. Richtingaanwijzers, schakelpook enz gaan denk ik niet zo snel stuk aangezien die van Mercedes zijn.. Maar de rest.. Het leer is ook al na 30.000km versleten. Althans in sommige auto’s die ik gezien heb. Als ik iets elektrisch moest kopen voor dat geld zou ik even bij de oosterburen gaan kijken.
@ruudbmw: Daar heb je zeker gelijk in, voor 100k zou ik waarschijnlijk ook een audi kopen. Maar dan heb je geen auto die binnen 2.5 sec op de 100 zit. Als je die fantastische acceleratie belangrijk vind ga je denk voor de Tesla. En de Tesla zit ook nog is bomvol met allerlei gadgets en slimme features.
@rvcars: voor gadgets koop je toch gewoon een smartphone/tablet? Kost je slechts 600€…
@rvcars: ik weet maar 1 auto die zo snel op de 100 zit en betaalbaar is, en dat is de gtr. die ongeveer hetzelfde kost. en harder rechtdoor gaat. en beter stuurt. en geluid maakt.
Ja, dan koop je toch lekker een andere ruime, luxe, razendsnelle elektrische gezinsauto met een actieradius boven de 500 km?
Of zou het aanbod iets met de prijs te maken hebben?
Mensen, winst maken is niet goed voor groeiende bedrijven. Het zo NL denken: “oh jee ze maken geen winst het is een slecht bedrijijijf jongens!” Nee, groei, dát is wat nodig is voor een bedrijf en dat wat Tesla doet. Verder natuurlijk best prijzig maar dat is die M5 ook.
Vinden we dit echt duur? Dit is volgens mij de snelste sedan ooit en valt wat mij betreft in het topsegment van de autoindustrie. Voor deze meerprijs krijg je bij Lamborghini “SV” stickers op je Aventador of bij Rolls Royce een gekleurd stiksel in je Wraith stoelen.
@stylez:
Als je de 0-100 sprinttijd als enig maatgevend argument neemt heb je gelijk. In alle andere gevallen is zo’n ding ver verwijderd van de categorie ‘topsegment’.
@amghans:
Wat een onzin, nu ben ik wel heel erg benieuwd welke maatstaven jij dan wel gebruikt om het topsegment te duiden als je acceleratie en vernieuwde techniek niet meetelt. Moet een auto dan soms perse duurder dan 500K zijn om in dit segment te vallen?
Dit is een sedan met dezelfde 0-100 acceleratie als een eerste generatie Bugatti Veyron(!). De hele wereld kon 10 jaar geleden nauwelijks zijn ogen niet geloven dat deze prestaties door een supercar van 1 miljoen euro gehaald konden worden. Nu zijn deze prestaties verkrijgbaar in een elektrische sedan van 150.000 euro en jij bent niet onder de indruk…

Over de styling valt inderdaad te twisten. Ik vind hem niet zo mooi als een Mercedes S Klasse of een Rolls Royce GHost, maar ik vind hem wel mooier als bijvoorbeeld de nieuwste generatie Maserati Quattroporte, Bentley Flying Spur of BMW 7 Serie. Maarja, iedereen zijn smaak daarin.
Het enige punt waarbij hij zich duidelijk niet kunnen meten met de topmodellen bij bijvoorbeeld Mercedes of Rolls Royce is de afwerking in het interieur. Maarja van mij mogen ze de sterrenhemel van de bekleding van de dakhemel en het handgestikte interieur houden zolang ik die over 2,5 ton Euro’s ook in mijn zak kmag houden. Het is ook weer niet zo dat het het interieur van een Tesla Model S die van een basic leasebak is, het is gewoon prima vertoeven in zo’n model S.
@stylez:
Goed lez0n ! Ik schrijf “Als je de 0-100 sprinttijd als enig maatgevend argument neemt heb je gelijk”. Dus aan de acceleratie hoeven we verder geen tijd te spenderen, lijkt me.

Maar een auto uit het topsegment is (veel) meer dan alleen z’n sprinttijd. De manier waarop de auto zich over bochtig wegdek laat jagen en/of superieur comfort, stuurgevoel, remgevoel, zitpositie, de gebruikte materialen, de precisie waarmee alles in elkaar is gezet, verfijnde vormgeving etc etc, de lijst is oneindig. Jij zal er waarschijnlijk minder waarde aan hechten, maar een inspirerende “soundtrack” van de techniek is ook van belang. Kortom : in z’n eigen segment een prima auto zo’n Tesla, misschien zelfs een benchmark voor dat segment, maar ver verwijderd van het topsegment van de automarkt als zodanig.
@amghans:
Excusez-moi, je zei het inderdaad anders als dat ik het las. Zal wel aan het weer liggen.
*schaamt zich”
@amghans: zelf wel eens in een Tesla gereden? Je hoort op de fora zoveel mensen hard roepen dat de tesla zo slecht is afgewerkt en een belabberde wegligging heeft. Roep dat nog eens als je eens met een Tesla naar zuid Frankrijk bent gereden, dan ben je overtuigd dat dit een auto uit het topsegment is.
Het weggedrag zal niet zo zijn als een Porsche 911 of een Ferrari, Lamborghini etc. Maar vergeleken met veel luxe sedans is heeft de Tesla een prima wegligging, zeker de 4 wiel aangedreven varianten. Ondertussen zijn er al aardig wat internationale review van Magazines geweest die toch moesten toegeven dat de wegligging beter was dan ze eerder altijd riepen.
@stylez: al eens een sv gehoord…
Sinds wanneer zijn die 0-100 tijden zo belangrijk? Autorijden is veel meer dan stoplichtsprintjes. Ik zou nooit zoiets kopen. Ik respecteer het wel maar 150k uitgeven aan zoiets…
@erind: Sinds de dag dat een auto de 100 km/u haalde..
@pinut187: mjah mixers zijn voor in de keuken. Mijn F-type R en M4 doen het ook prima tot 100.
@erind: hahaaa! Klets op de dijen!
@erind: Ik mag jou smaak qua auto’s zeker wel, maar waarom twee redelijk dezelfde soort type’s?
@fmgarcia: De M4 en de Jag zijn totaal verschillend hoor. De Jag heb ik onlangs gekocht. Tjah die V8 en dat geluid…. De M4 heb ik al bijna 2 jaar. De M4 is wel scherper in de bochten en de Jag is meer een snelle cruizer.
Om het kort samen te vatten. Ik hou van mijn M4 maar ik ben helemaal verliefd op de ftype.
@erind: Bedankt voor de uitleg. Ze zijn in die zin wel verschillend qua emotie rijeigenschappen etc. Ga er maar van uit dat je niet vaak meer dan 1 passagier hebt of evt een 3e auto. Bedoelde het meer dat ik een caterham naast de jag eerder een combi vind, maar ieder zijn ding. Geniet ervan en wees er trots op.
@fmgarcia: In de M4 kan je gemakkelijk met 4 man inzitten hoor.( Niet voor lange ritten ntlk) De Jag is 2 plaatsen maar dus ja. De 3de auto lost het wel op :).
@erind: Cool. Ik heb op internet een Lamborghini Diablo en een eigen vliegtuig!

Maar jouw internetwagens zijn ook wel vet!
@nicolasr:ok dan. Mijn m4 staat zelfs op autojunk maar ok. @vinox :)
@erind: :’) Best. Reaction. Ever.
@nicolasr: aub vriend. De Jag komt binnenkort ook op
Dus je reactie is belachelijk.
http://www.autojunk.nl/2016/03/bmw-m4-f82-mpe
@erind: sinds altijd? Daar verkopen ze auto’s mee zodat je tegen de buurman kan zeggen dat die van jou in 2.9 sec naar de 100 gaat .
@rolov: dat doe je dan natuurlijk om je kleine plasser te compenseren omdat je wekelijks moet aanhoren hoe de buurman z’n vrouw pleziert…
@erind: Tja laat 0-100 nou precies zijn waar de elektrische auto in uitblinkt. Maar goed ik ben het met je eens dat iedereen dat inmiddels wel weet.
Amerika en zo snel mogelijk rechte lijntjes rijden… ze zullen het nooit leren. ;-)
@w0ut:
Mwah, met de laatste edities Cnorvette (v/a de C6) hoef je echt niet alleen rechte lijntjes te rijden, di ewil ook (heel) best een bochie om.
Het is wel echt een vies snel ding, maar een Tesla voor 40k die in een seconde of 8 naar de 100 knalt, is dat voor ons lezers niet veel boeiender?
@dutchdriftking: en 800 kilometer op de snelweg als range. Dan rest alleen nog de tijd die nodig is om er eentje tweedehands op te pikken. Een particulier kan immers al jaren geen middenklasser meer nieuw kopen.

Owja en het geest dodend saaie karakter van zo’n tesla is ook nog een dingetje. Maar dat is persoonlijke smaak.
Als de auto zakelijk gekocht wordt is hij door alle subsidies en belastingvoordelen een stuk goedkoper/voordeliger dan een M5…
@thomas20vt: En in de lease is het 4% tegen over 22% voor de BMW.

Dat zijn serieuze bedragen.

En hier in NL koopt niemand zo een auto privé.
@csx3000: bijna goed. Ware het niet dat met de nieuwe bijtellingsregels je volgend jaar 4% betaald over de eerste €50k, over de resterende €100k (!) mag je 22% aftikken. Ben heel benieuwd of iemand dan volgend jaar nog voor een P100D kiest of dan toch niet liever een BMW 730d gaat rijden (oid)…
@astra: Niet bijna goed, gewoon goed, Check de overheid site effe.
@csx3000: heb ik gedaan ;-), vandaar ook mijn opmerking. Electrische auto’s boven de €50k: 22% over dat resterende bedrag aftikken. Bron: https://www.vzr.nl/bijtelling-ritregistratie/bijtelling-2017-2020
@astra: het verschil zit hem in de kosten voor het bedrijf. Koop je een 730d zakelijk betaal je de volledige mep. Koop je een Tesla kan je een berg aan subsidies terug krijgen, dat scheelt een berg geld na een paar jaar. Je krijgt als het ware je afschrijving vergoed ;)
@astra: das pas vanaf 2019
@pramm: dank voor de rectificatie :-) (en ook csx3000 uiteraard)
Doe maar een M5, stuurt waarschijnlijk lekkerder en heeft een beter interieur. Daarnaast ligt er een dijk van een motor in en zou ik er alleen daarom al enorm van genieten. Dat ie iets minder snel naar de 100 gaat… Lekker boeiend.
In duitsland kun je er gewoon een dikke Mercedes-Maybach S500 voor rijden.. Ondanks zn perfecte range vind ik hem aardog aan de prijzige kant.
Ik vind het een zeer indrukwekkende auto en respect voor de mensen die hem kopen, maar ik zou het niet doen. De sprint naar de 100 is leuk, maar autorijden is veel meer dan dat. En dat is waar de Tesla voor mij wel steekjes laat vallen, zeker voor zo’n bedrag.

Een Model 3 daarentegen lijkt me veel interessanter voor dagelijks gebruik.
De P100D is ontiegelijk goedkoop!

Hoeveel zou je in een M5 moeten investeren om hem net zo snel te maken?
@advandermeer: Begrenzer eraf… Stuk sneller dan een Tesla, het is maar net hoe je snelheid definieert. Ik denk ook dat je rond de 200 per uur verder komt qua range met een M5.
Echt weer op zn Nederlands…”Voor hetzelfde geld koop je dit dat en zo”.
Jongens. Is een ruime auto, komt 500km ver en geen brandstofkosten. Mooi aanbod, persoonlijk zou ik wss voor een 100D gaan als die er komt (zonder P ervoor), plenty snel en de batterij loopt niet even snel leeg als je beetje gaat planken…
Bochtenwerk is één (het ding gaat niet mee met een beetje traditionele sportberline in deze klasse heb ik zelf mogen ervaren), een opzwepend motorgeluid is twee, maar er is ook nog een derde nadeel voor deze kolos: wat met de remafstand? Graag eens afstand van 100 of 200 km/h naar 0… :-)
@nick007: wss vrij goed, regeneratief remmen….
Mensen die een P90D bestelden, dachten ook iets exclusiefs te hebben… Zelfde snelle evolutie als bij IPhones merk ik, maar dan wel andere bedragen. Een IPhone kan je na 18 maanden wel wisselen als je absoluut laatste nieuwe wil hebben, bij een Tesla is dat toch wat anders.
Nu begrijp ik ook waarom de gevestigde autobouwers niet zo snel evolueren en pas om de 6 jaar een nieuw model brengen. Vele mensen interesseert dat niet en degene die wel in auto’s geïnteresseerd zijn, zouden dan na 18 maanden al een oud model hebben.
Ik voer hem zelf wel op
Ludicrous is incl was bij P90D al 10.000€ optie. Zo zal er nog wel wat meer standaard zijn.
In het artikel wordt de P100D met de P90D vergeleken, maar er gaat was krom. De P100D heeft standaard ludicrous mode en de P90D niet (meer). Dat was al een optie van ruim 11K. Std prijs van P90D is 129K + 11K ludcrious = 140K. De batterij update van 90 -> 100 is dus 15K. Fors aan de prijs, maar ze zijn zo langzamerhand de prijzen aan het laten stijgen.

Daarnaast is het voor een Tesla niet geheel terecht op nieuwprijzen met elkaar te vergelijken. Bij een Tesla zijn de running cost ZO veel lager dan bij een gemiddelde andere auto, dat je hem ook ander kunt vergelijken. ‘Brandstof’ is maar een fractie, onderhoud is nihil (eigen ervaring, gaat er iets stuk vergoed tesla het voor nop) en de afschrijving is relatief heel laag, een vd hoogste inruilwaardes. Alleen banden gaan sneller op en deze zijn nog aan de prijs ook (21″ is niet mals). Een 90D kost maandelijks (lease) praktisch net zo veel als een 530D bijv.. En dan heb ik het nog niet eens over alle andere voordelen die een Tesla biedt (bijtelling anyone?)
@joerek: Oh, en luchtvering optie is inclusief (3K). Batterij dus 12K :)
Best wel veel geld vind ik. Voor dat geld heb je een full option t8 plug-in hybride Volvo xc90 met 7 zitplaatsen en in geval van een full option P100D nog kleine 56k over voor bv. een Viper, Nissan GTR of doe eens gek een 600pk Supra. Dus fun, check, snelheid, check, techno-bom, check, luxe, 7-zitplaatsen, comfort, range en praktisch? Check. Ik zou het wel weten, maar ieder zijn smaak natuurlijk.
Wat een onzinauto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).