De toekomst van BMW ///M: vermogenscap en doei handbak

Auteur: , 70 Reacties

Dus u hoopte op een BMW M met en vermogen van ver over de 600 pk die bovendien voorzien is van 3 pedalen en een centrale roerstok? Schrijf dat op korte termijn maar op uw buik.

In een korte tete-a-tete met een Britse journo heeft onze landgenoot en de nieuwe baas van M GmbH, Franciscus van Meel, te kennen gegeven dat de toekomst van de handbak in zijn producten niet florissant is, en dat we inmiddels aan de limiet zijn aanbeland van het vermogen dat in auto’s gestopt kan worden. De sterkste ///M is momenteel de M5 30 Jahre, die 600 pk en 700 Nm op de achterwielen uitpoept.

Dat klinkt als twee noemenswardige zaken. Maar laten we de uitspraken eens nader bekijken, wat zegt van Meel eigenlijk precies?

From a technical standpoint, the future doesn’t look bright for manual gearboxes. The DCT and auto ’boxes are faster and they have better fuel consumption. It’s difficult to say we’ll stick to the manual, but we still have a big fan community for manuals and we are not going to take away something the customer wants to have.

en

We’re at the limit. If you go on adding more horsepower and torque, it’d probably be over the limits. “For now, 600bhp is the most you can get in an M car.

Juist… van Meel heeft zich uitstekend door zijn mediatrainer laten beraadslagen, want met bovenstaande info kan je echt nog alle kanten op. Het ligt echter voor de hand dat er in de toekomst meer gefocust wordt op het fijnslijpen van de topmodellen, met nog snellere schakeltijden, een bredere vermogensafgifte van de motor en tweaks aan de tractiecontrole om dit vermogen met minder verlies op de weg te krijgen. En natuurlijk is de introductie van AWD bij de M-divisie slechts een kwestie van tijd, dat gaan we bij de nieuwe M5 terugzien.

De toekomst: een gedownsizede 4.0 V8

We weten hoe enthousiast BMW is met downsizen, en bovendien is de 4,4 liter V8 in de grote M’s momenteel het enige blok dat niet past binnen de modulaire strategie van het merk.

Het ligt daarom voor de hand dat een nieuwe generatie V8 een volume van 4 liter gaat krijgen, een blok dat volgens onze bronnen diep in München al in een verregaande staat van ontwikkeling verkeert. Een prettige bijkomstigheid hiervan is dat het de verkopen in China (BMW’s een-na-grootste markt) zal aanjagen. In het land betaal je over een auto met een motor die groter is dan 4.000cc een flinke mep extra belasting.

En voor wat betreft die handbak… Wellicht gaan we hem nog in de ‘lagere‘ M-modellen zien, maar in het hogere segment lijkt de rol van de manuele transmissie toch echt uitgespeeld. Wie per sé zelf wil roeren doet er goed aan zich tot de Amerikaanse sloopkogels van Cadillac of Ford te wenden.



70 reacties

Want er is geen markt voor handbakken natuurlijk… http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-werkt-aan-911-gt-met-focus-op-rijplezier-77573
@dcg: zoals de beste man al zegt is er wel markt voor en daarom blijven ze het aanbieden…
@dcg: Haha top!
M5 / M6 is prima zo qua vermogen, maar de M3 / M4 dienen echt meer te krijgen tov de concurrenten!
@BmwMPower:
Want daar wordt het een betere auto van ofzo..?
@BmwMPower: Uit rijstesten blijkt echter dat de M4 erg graag een uitstapje maakt met z’n kontje. Meer vermogen lijkt me dus niet per se fijner.
@BmwMPower:
Misschien zijn de concurrenten gewoon overpowered?
Zoals de C Amg, 510 pk in zo’n wagen…
Terwijl enkele jaren geleden 507pk voor de M5 E60 al werd aanzien als waanzinnig veel…
@BmwMPower: het is net zo’n “wie heeft de langste”-verhaal. Het gaat er niet om hoe lang die is, maar hoe je hem gebruikt.
@ghost: daarom. De M3 is met 431pk nog altijd sneller dan de C63 S met 510pk op het circuit.
@gtwillem: Al klinkt de C63 wel 100 maal beter. Dat is tenslotte ook wat waard.
@dutchdriftking: en de C63 ziet er niet uit als de 3D tuningsfantasie van een 14 jarige. Als circuitvaardigheid belangrijk is zou ik elke hedendaagse BMW niet overslaan en meteen naar de Porsche dealer gaan.

Daarbij is de Mercedes relaxed wanneer nodig, en spectaculair wanneer gewenst. Nu nog wachten wat Audi met de RS4 gaat doen…
@gtwillem: Je zou geen BMW overslaan maar wel naar de Porsche dealer gaan?
@mikkeloentje: thanks… Moest zijn dat ik elke BMW zou overslaan. Automatisch toetsenbord is echt een aanwinst ;-).

Ik zou direct naar de Porsche dealer gaan 🚗
@gtwillem: Ik hoop dat de nieuwe RS4 op de B5 gaat lijken. Ziek snel en niet kapot te krijgen.
@dutchdriftking: nou ja…niet kapot te krijgen…de achterste draagarmen gaan bijvoorbeeld wel eens kapot. Die kan je vervolgens wel voor weinig laten vervangen door de identieke exemplaren van een B5 Passat, dat dan weer wel.
@jaapiyo: de RS4 had voornamelijk last van gevoelige draagarmen vóór. Dit was de reden waarom de standaard velgen relatief zacht qua compound waren en bijzonder snel beschadigde.

Oplossing is simpel: gewoon even bij MTM, Sportec of BB Automobiltechnik langsgaan voor een aan paar aanpassingen. De B5 van mijn moeser heeft destijds (al weer meer dan 10 jaar geleden…) ook deze wijzigingen ondergaan.

Draagarmen van de B5 S4 en Passat zijn gelijk, maar met de RS4 kun je ze volgens mij niet verwisselen, die wijken net even te veel af. Maar ik zou ze dus niet vervangen door Audi spul, maar van MTM.
@gtwillem: ik zeg dat ze daar een zwaar opgefokt 3 liter TSI blok inleggen en BMW dus volgen zoals meestal (behalve de RWD dan).

Het zou me verbazen als ze er een geblazen V8 inleggen, en een ongeblazen blok kunnen we helaas wel vergeten.

Maar uiteindelijk zal het grote probleem blijven dat ze beginnen met een verkeerd, want FWD, platform en dat vervolgens met allerlei trucjes proberen de karakteristieken van sportwagen (dus RWD) mee te geven. Hoewel je daar tegenwoordig verder mee komt dan vroegah blijft het altijd IMO een compromis en daarmee minder goed dan de puurdere M3 maar ook de C63 en in de toekomst nog de giulia QV, een hele snelle XE en wie weet wat nog meer.

Dus, teveel gewicht op de neus, onderstuur op de limiet, geen kwispelende staart of in ieder geval zeer moeizaam en na een paar rondjes loeihete voorbandjes die het allemaal nog slechter maken.
@jaapiyo: de eerste RS4 had ook al een dubbel geblazen V6, en de B7 RS4 was er voordat BMW een V8 in de E92 lepelde. Dus BMW ‘volgen’ valt wel mee, eerder andersom. Maakt overigens niet zo heel veel uit, het zijn auto’s in dezelfde klasse gebouwd door Zuid Duitsers: natuurlijk zijn er wat oveteenkomsten.

Qua handling zie jij het als een minpunt, maar de vele kopers juist als een pluspunt. Die hoeven niet elke dag dwars, maar zijn net wat volwassener. Zij willen een auto die ondet alle omstandigheden vetrouwd en veilig aanvoelt. Dat die daarbij loeisnel en capabelis, maakt het pakket compleet. Daarbij is afstemming erg belangrijk: hoe is de hele auto ontwikkeld. De B7 RS4 reed als een droom en had de V8 ook voorin liggen, de B8 RS4 was aanmerkelijk minder, terwijl het recept niet veel gewijzigd is. De Porsche 911 heeft het blok ook niet op de goede plek zitten, maar uiteindelijk is dat ook goed opgelost ;-).
@gtwillem: helemaal mee eens (wat Porsche betreft), maar dat zou bij mij ook gelden in het geval van een Audi of Merc.
@dutchdriftking: Alleen daarom koop je geen auto. Ook jij niet.
@xxxheidi: Doel je op geluid van de C63 of op snelheid van de RS4?
@xxxheidi: Ik heb mijn huidige auto met name gekocht voor het geluid. Een golfje VR6 is een relatief lichte auto, met een relatief grote motor, met relatief veel vermogen. En een onderstel dat bagger is. Hij ziet er relatief goed uit, en heeft een relatief mooi interieur. Het geluid is echter fantastisch.

Ik heb de auto nu 2 jaar, en er is behoorlijk in geïnvesteerd om alles wat relatief of bagger is te verbeteren, en wat goed is goed te houden.

Liefhebbers zoals ik kopen een auto dus puur op geluid, en vinden het juist leuk om de rest zelf aan te passen tot het goed, relatief origineel en vooral persoonlijk is. Gewicht is moeilijk aan te passen voor een normaal budget. Maar vermogen, onderstel en subtiele optische updates zijn goed te doen. Ook onderhoud, reparatie, en restauratie (deze krengen roesten net zo erg als Trabantjes) doen liefhebbers allemaal aan hun auto, ook al is dit economisch allang niet meer verantwoord. Niet omdat we dit moeten doen, maar om dat we ons wagentje zo graag vertroetelen.

En nee, een echte businesscase kan je absoluut niet bouwen op zulke knotsgekke liefhebbers, maar een feit is wel dat er mensen zijn die een auto kopen met emotie, en dus ook zeker op basis van geluid, dan wel merk of motor type.
@dutchdriftking: Mooi verhaal!
@berlinetta: Het is helaas nog waar ook:)
@dutchdriftking: Ik geloof ook dat het waar is, maar dan vind ik het alsnog een mooi verhaal ;) Iemand die een auto koopt met z’n hart (en in jouw geval ook met z’n oren). Dat kan ik waarderen.
Tja… tenslotte moeten die BMW tuners zoals G Power ook nog wat kunnen blijven doen ☺
@VeniVidiVici:
Daar heb je dan het perfecte voorbeeld dat je niet mag overdrijven met te veel pk’s en nm’s ;)
Gelukkig komt Alfa wél met een (waarschijnlijk) heerlijke rijdersbak, met handbak!
Natuurlijk is een dct sneller, maar zo’n auto rijd je ook voor het gevoel en de emotie, niet voor de pure snelheid.
@trustmeiamanengineer:
Hangt wat af van auto tot auto..
Een M3, M4 liever met handbak… net als een 1M of de nieuwe M2..
Een M5, M6 Gran Coupé en consorten zijn dan meer “sportieve Gt’s”…
Dan past een automaat misschien toch wel beter bij het karakter van die auto’s..
@trustmeiamanengineer: ik reken op flippers in de Giulia QV. Sprinttijd van 0-100 in 3.9s duidt daar wel op in ieder geval en alle Ferrari’s en Masers (die laatste met min of meer hetzelfde blok) hebben ook flippertjes tegenwoordig.
@jaapiyo: Die tijd zal idd hoogstwaarschijnlijk met een automaat zijn ja, anders moet je wel heel vlot roeren. Hij komt echter ook zeker met handbak. Hebben ze verteld en is te zien op de foto’s.
Ik vind t juist prima dat ze de M3 en M5 niet meer 500 pk leveren, zoals bij de concurrent. Wel jammer dat de vette V8 roffel van de E9x weg is, maar goed, die viel toch al niet 100% bij de BMW-puristen (zeikerds).
600pk topvermogen, of bijna instant 400pk, op cruise-toeren-hoogte? Dan ga ik voor t laatste.
@gregorius: uh de M5 30 jahre heeft 600 pk…
@Pordon: bedoelde M3 en M4
Doe mij maar n CTS-V, ziet er vele malen bruter uit, heeft n handbak en er is ook geen gekloot met begrenzers…
@scottishcarspotter2000: als ik in de states woonde, zeker! Daar zijn ze ook nig eens aanmerkelijk goedkoper.
Meer gewichtsbesparing bij de nieuwe 3/4, die strippen als een GTS/CSL, (flink) minder vermogen en een handbak. Kom maar door.
Meer dan 600pk is toch ook gewoon onzin voor zo’n sport sedan… Voor mij ligt de sweetspot bij ~276pk op ~1250kg, lekker stijf afgeveerd, FMR layout, 6 versnellingen, 50:50 verdeling en maximaal 6 cyl. Volgens mij was BMW daar altijd wel redelijk goed in maar de laatste jaren zijn ze van het padje gegaan…
@mazdarx: dus een licht getunede Honda S2000 of Nissan Silvia Spec R? Zijn inderdaad de leukere auto’s. Sneller is niet echt nodig.
Van mij mag een M3/M4 een flink opgefokte 4 cilinder krijgen. Dan kunnen ze de 6 pitters bewaren voor top topmodellen van de ‘gewone’ 3 en 4 serie en de Alpina’s. Net zoals het bij de E30 was.

Zo’n 4 cilinder is een stuk lichter en kan vanwege zijn beperkte lengte relatief eenvoudig (ver) achter de vooras geplaatst worden, en dan verder sowieso blijven inzetten op gewichtsbesparing.
Francisco is dus meer boekhouder dan petrolhead, net wat je niet nodig hebt aan het roer van M gmbh.
Ik sluit me aan bij @griffendahl.
BMW M is mijn inziens een beetje de weg kwijt. Ze verkopen meer dan ooit blijkbaar, dus moeten ze het vooral doen. Qua businnescase klopt het uitstekend. Maar juist omdat BMW M altijd een paar principes hadden waar ze heel lang aan vast hielden, waren het altijd de meest zuivere rijdersauto’s in hun klasse. Audi en Mercedes zijn een stuk verbeterd ten opzichte van 10-15 jaar geleden terwijl BMW wat stappen achteruit heeft gezet, dus het zit nu dichter bij elkaar.

Aan de andere kant, ik denk dat er een nieuw segment gaat komen. De M3 en C63 zijn superdikke powerhouses, echt sportief kun je ze niet noemen door hun gewicht en elektronica. Maar er is nog altijd markt voor die topmodellen. Er zijn genoeg mensen met niet al te veel behoefte aan pure auto’s maar die wel geld hebben om de dikste en duurste uitvoering willen hebben om een beetje over de PC Hooft te slenteren.

Maar het zou mij niets verbazen als er een markt komt voor de enthousiast, niet degene die gewoon per se het topmodel wilt. De 1M is een goed voorbeeld evenals de Cayman GT4 en F-Type Manual.
@gtwillem: hoe bedoel je “bmw m heeft de laatste jaren enkele stappen achteruit gezet?” geef eens argumenten. in mijn ogen zijn ze nog steeds veel verfijnder dan amg of rs. ze doen niet mee aan het “om ter meeste pk’s” spelletje en zorgen nog steeds voor het meeste rijplezier van ze allemaal. het hangt gewoon af wat je onder rijplezier verstaat. voor mij is dat het geheel van alles: een lager verbruik (zes-in-lijn ipv v8), een lager gewicht (carbon, lichtere motoren), een nog snellere, soepelere handeling (de automaat), een zeer precies stuur, genoeg grip en ook niet te vergeten een fijn bedienbaar entertainment systeem (idrive all the way!!)
@uselessblogger: in mijn optiek zijn er een paar BMW’s die uitstekend voldoen aan het predikaat: De Perfecte M. Dat waren de E46 M3 en de E39 M5. Die waren bijkans goddelijk.

Stappen achteruit:
1. M model op basis van een SUV.
2. M model met automaat.
3. M model met vierwielaandrijving.
4. M model met combinatie van bovenstaande punten.
5. Ze klinken niet meer zo mooi.
6. Ze zijn wel erg zwaar (ondanks carbon dak)
7. Ik vind ze lelijker geworden met de jaren.


De E92 en E61 waren spectaculair, maar al iets te gevompliceerd. De motoren waren fantastisch, maar echt vooruitgang was het in mijn beleving niet.

Ik heb in een M4 gereden, en ja, heel erg snel. Maar ik vond het onderstel niet prettig (minder progressief dan de E46), te stuiterig. Het koppel komt er wel heel bruusk in en een automaat past niet bij het karakter van een M3/M4. Een 335i lijkt veel meer in balans te zijn. Ik vond de M4 minder leuk dan een E92 M3. En die vond ik eigenlijk ook niet helemaal 100 procent geslaagd (ietwat log en zwaar en een beetje opmerkelijk: reed als een soort E39 M5 met meer grip en minder koppel). Toen ik de eerste keer een E46 M3 had ik meteen de gedachte: die auto moét ik ooit hebben. De hudige M3/4 zijn wel bizar snel trouwens, dat moet ik meegeven.
@gtwillem: ik moet toegeven dat ik nog nooit met een m-model heb gereden (ik ben 18 jaar) en op je laatste stuk tekst kan ik dus geen ervaring delen. wat je puntjes betreft is het misschien mijn leeftijd die meespeelt maar ik heb helemaal geen probleem met m suv’s, automaten (ik rijd een e24 automaat) etc, een bedrijf moet vernieuwend uit de hoek komen, niet?

wat de e24 betreft kan ik alleen maar meedromen zoals jij doet, dat is voor mij ook de ultieme droomwagen en bovendien de mooiste m ooit gemaakt!
@gtwillem: Ik vind je argumenten niet heel erg sterk Willem.

Snelle SUV’s maakt de concurrentie ook en ze verdienen er goud geld mee. BMW zou dom zijn om daar geen graantje van mee te pikken. Het enige wat ze mijns inziens anders hadden mogen doen, was niet de letter M op die SUV’s plakken. Had dat bewaard voor de echte rijdersauto’s.
Automaten worden steeds beter en beter. Sneller, zuiniger en dus goedkoper. Een groot deel van de markt vraagt erom. BMW is daarnaast nog de enige die nog een handbak aanbiedt in de M3/4 en binnenkort de M2. De concurrentie biedt alleen maar automaten aan (die ook nog niet eens zo goed zijn als die van BMW).
Vierwielaandrijving hoort wat mij betreft ook niet op een M, maar ook hier geldt: de concurrentie doet het ook en er zijn klanten die erom vragen. Met de huidige pk-wedloop is 4WD soms ook wel wenselijk. Bovendien denk ik dat het bij BMW een keuze zal zijn, net als bij AMG.
Dat ze niet meer zo mooi klinken, ben ik met je eens. Hier is BMW duidelijk een stap achteruit gegaan t.o.v. de concurrentie. Echter klinken de AMG’s en RS’jes ook niet meer zo lekker als vroeger. Wel nog altijd beter dan de M’s.
M’s zijn geen lichtgewichten, maar ze zijn nog altijd de lichtste in hun klasse. Dit punt snap ik dus niet.
Je laatste argument is subjectief dus daarover valt niet te twisten.
@berlinetta:

Ik begrijp wat je bedoelt, en vanuit verkooptechnisch oogpunt heeft BMW gewoon gelijk.

Maar van de top drie heeft BMW wel de meest heilige huisjes moeten neerhalen. Audi heeft altijd al 4wd gehad en AMG’s hebben bijna altijd een automaat gehad. Daarbij maakte zowel Quattro als AMG al gebruik van blaasinstrumenten op hun motoren. Maar BMW Motorsport was de leverancier can de meest pure auto’s, en dat is toch wel ernstig verloren gegaan.

In de tussentijd zijn AMG’s en RS’en iets scherper geworden waardoor het gat gewoon kleiner is geworden. En dat komt wel omdat Motorsport wel erg veel concessies heeft gedaan. Qua verkopen top, maar qua ‘magie’ wat minder.

Met het uiterlijk bedoel ik voornamelijk dat de BMW’s M van voorheen subtiel dikker waren, terwijl er nu een veel groter verschil is. Op zich logisch, maar dat was voor mij juist de charme van een M.

@gtwillem: Daar heb je zeker gelijk in. De formule die M hanteerde, was helaas ook maar beperkt houdbaar. Ze hebben daarnaast altijd van de daken geschreeuwd nooit over te stappen op turbo’s en 4wd. Nu ze dit opeens wel doen, is het inderdaad erg opvallend.
@berlinetta: precies dat, eigenlijk. De tijd heeft hen achterhaal, en daarmee is er wat karakter verloren gegaan.
@gtwillem: Ahahah ik kan dit niet lezen met een straight face.
@erind: dan moet je dat zeker niet doen ;-).
Weten jullie dat BMW vroeger sportieve auto’s maakte?
@norge:
Ja, auto’s die geroemd werden om hun rijgedrag en niet om het gadgetgehalte en de premium look and feel.
Auto’s voor kerels met goed ontwikkelde onderarmspieren en borsthaar.
@noodles:
Auw
Spijker op zijn kop.
In dit geval was vroeger alles beter.
Die gekke vermogens van vandaag de dag, die begrijp ik niet, je kunt er nergens mee uit de voeten want voor je het weet rijdt er weer een rijdende chicane voor je maar de beleving van een analoge auto, die is compleet weg-ge-gadgetst
@norge: Doen ze nog steeds, nu met een modern eigentijds jasje.
Alles wat na de E46 M3 is gekomen boeit me trouwens niet meer.
Handbak is voor de diehard natuurlijk een ervaring die ze niet willen missen.
Persoonlijk prefereer ik de automaat, niets fijner dan dat voor mij.
@norge: Kan ik nog heel goed herinneren ja … Wou dat ik nog steeds zon goede conditie en afgetraind lichaam had als toen.
@GOD: Whoehaha, same here..
Bedoelt hij niet gewoon dat ze niet hoger gaan dan 600pk zolang het model alleen RWD heeft?
Technisch is het niet meer mogelijk om met een handbak te werken met zoveel koppel en pk’s
@bertspanju: Leg eens uit. Die Zonda van Hamilton heeft ook een handbak en dat ding wil best vooruit.
@berlinetta: Kijk maar naar de M5 handbakken in Amerika, het gaat steeds minder goed schakelen omdat er gewoon teveel vermogen (lees; koppel) in zit in combinatie met massa.
@bertspanju: vanaf 0 tot ongeveer 80km/u kan niet het volledige koppel worden gegeven omdat de bak anders meteen naar de klote gaat, automaten kunnen veel, veel meer hebben.
Hij heeft wel een punt. Ze kunnen morgen een 1500pk sterke motor in serieproductie nemen maar jan-met-de-pet zou dat nooit kunnen handelen. 600pk is al heel erg veel, en waar kan je dat vandaag de dag nog uitlaten behalve in Duitsland?

Ik vind wel dat BMW handbakken moet blijven maken, en automodellen moet maken met als uitgangspunt Freude am Fahren en niet van A naar B met zoveel mogelijk gadgets.
Wellicht dat Alpina wat van de markt kan veroveren als ze een handbak regelen.
BMW en toekomstvoorspellingen is voor mij niet echt meer een serieus te nemen combinatie.
Goed nieuws voor de BMW rijder, het wegvallen vd handbak! Hebben ze hun handen vrij om nog meer brylcreem in hun haar te smeren
BMW’s worden toch alleen nog met automaat verkocht. Op 5 van de 1000 na
Jammer, maar wel begrijpelijk.
Nog 4 jaar en de M5 heeft een 2.0 met 3 turbo’s en 4 cilinders. Dan kunnen ze de M afdeling beter sluiten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).