De volgende Porsche 911 als hybride? Reken er maar op [updated]

Auteur: , 42 Reacties

Iemand interesse een bijtellingsgunstige 911?

De roerganger van Porsche, Matthias Muller, gaf onlangs op de vraag of de volgende generatie 911 voorzien kan worden van hybridetechniek het veelzeggende antwoord “of course, why not?” Gevolgd door “we have been doing some analysis to see whether it will work.”

Daarmee lijkt het alsof Porsche nog geen besluit heeft genomen over een hybridevariant van de 911, of in ieder geval niet die suggestie wil wekken, maar er intern al even mee bezig is om de 911 te ontheiligen, pardon, om de 911 efficiënter en zuiniger te maken door middel van elektrificatie.

Niet dat we daar nou van opkijken, gezien het succes van hybride-installatie in de Panamera, de 918 Spyder en meer recent de Cayenne. Bovendien riep Porsche-topman Heinz-Jakob Neußer vier jaar geleden nog dat ELKE Porsche er als hybride zou komen.

Grappig hoe zoiets in een paar jaar kan veranderen, aangezien de vorige Porsche-CEO Michael Macht nog beweerde dat er van een 911, Boxster of Cayman met elektro-ingrediënten geen sprake zou zijn (GT3-varianten uitgezonderd) Ja, verandering komt tegenwoordig hard in de ooit zo conservatieve autowereld. De opvolger van de huidige 911 (991) wordt in 2018 verwacht.

Update 13-11 (Smoke): Ontwikkelingschef Wolfgang Hatz gooit de deur dicht? “We’ll only do a plug-in hybrid if it adds performance, despite the weight. We will not do an ‘eco 911’“, aldus Hatz in een recent interview.



42 reacties

Ik ben bang dat ik over 30 jaar alleen maar oldtimers ga rijden. :(
@IssamR: Ik denk dat je dan een abonnement hebt op een zelfrijdend elektrisch hokje.
@Jochempie: Zolang ik zelf die keuze heb vind ik het niet erg, maar waar ik me zorgen om maak is dat het vanuit de overheid verplicht gaat worden of iets dergelijke.
Mwa op zich is dat toch geen slecht punt? De 911 was altijd al een benchmark voor iedere sportauto. En dus kan een hybride 911 geen kwaad als het de performance en range ten goede komt. Kijk er wel naar uit! Kan het alleen niet betalen…
@JamesBond007: hahaha, dit klonk ontzettend droog.
@JamesBond007:
Een benchmark voor iedere sportauto qua marketing en verkoopcijfers ja. Als het in technisch opzicht zo was zag je ws wel meer sportautos met boxer 6 achter de achteras.
@JamesBond007:
Ach, als het om een Prius gaat is dit blog te klein om alle negatieve reacties te kunnen plaatsen, nu gaat het om een Porsche en dan is hybride ineens wel the way to go?

Ik vind dat hypocriet..
@tupperware:

Niet alleen hypocriet, maar ook dom. Je kunt beter een hybride Prius hebben en een gewone sportwagen ernaast dan andersom. Sportwagens moeten juist licht zijn, bij leasebakken is dat minder van belang.
@tupperware:
Objecten, mensen of dingen die succes hebben, krijgen er altijd gratis haters bij. Zie Justin Bieber, al maakt die wel echt bagger muziek maar goed.. De prius vind ik zelf ook een niks ding, rijdt niet echt heel goed, en is niet heel mooi om te zien. Maar qua techniek is het echt een trendzetter. Heel knap hoe dat oude ding zijn tijd ver vooruit was!
utr1984 via Android app
Aan de ene kant logisch en waarom niet? Aan de andere kant: balans van de auto wordt altijd verstoord als je accu’s en een extra motor in een auto van oud recept legt.
utr1984 via Android app
@utr1984: om even een voorbeeld te geven: een 508 met diesel/benzine rijdt stukken fijner dan een 508 hybride. En de Panamera e-Hybrid miste ook wat soepelheid wat een andere versie wel heeft.
@utr1984:
Ik reken erop dat tegen 2018 er met betrekking tot hybrides veel zal geëvolueerd zijn. Trouwens de opvolger van de 991 staat voor 2018 op het programma, voordat er een hybride daarvan komt kan het al 2019 of zelfs 2020 zijn. Dan zullen ze al wel veel van de 918 en andere hybrides geleerd hebben…
Hebben ze nog ruimte over in de 911? Je moet namelijk ook nog je gehuurde vriendin, haar chiahuahaaa, golf tas en weekend tas kwijt kunnen (dat was toch het minimum waaraan de 911 moest voldoen?).
@gregorius: Vergeet het creditcardvakje niet. Zonder VISA gold card kan je een weekendje weg met je minnares wel op je buik schrijven.
@gregorius: weekendtas? Een krat bier is de maatstaf! En die chiahuaha past daar altijd wel onder als je een beetje doordrukt.
Als ik het geld had, zou ik hier zeker de voorkeur aan geven boven “ouderwetse sportwagens”.
Hybrides vind ik sowieso echt prima. Ok, een Yaris Hybrid is wel een beetje sneu, maar bv een Lexus GS450h rijdt echt fantastisch.
Voor mij zou de ultieme auto waarschijnlijk een Audi RS6 Hybrid zijn. Supersnel, praktisch en je staat niet elke 450km bij de pomp omdat er een draaikolk in de tank ontstaat zodra je wegrijdt.
@Praeses: ipv 450 km zou de RS6 Hybride toch wel zeker 460 km als range moeten kunnen halen;)
Elektromotortje voorin.. handig… kan de zandzak eruit






;-)
Waarom moet porsche toch altijd toegeven aan dit soort dingen? Tot nog niet eens zo heel lang geleden waren het nog echte sportwagens voor kerels. Maar sinds de 996 worden het steeds meer luxe mobilen voor it’ers en kutvolk met te veel Engelse termen in hun functienaam. Of gooische vrouwen. Je kan zelfs stuurverwarming krijgen!!!! Dit in combinatie met omgebouwde volkswagens, Met wat extra leer, en nu ook nog eens een hybride aandrijving doet voor mij echt de das om. Ik zou nu veel liever zo’n singer 911 bezitten. Dan bestuur je tenminste nog de auto in plaats van dat allerlei elektronica dat doet. Noem me een muts die niets om vooruitgang geeft maar eigenlijk is het een feit dat autoliefhebberij gewoon steeds kutter wordt door alle bullshit van de eu, regering, veiligheid, elektrische systemen enz. En een hybride Andrijflijn voor de 911 is daarom net zo erg. O tuurlijk hij zal vast snel zijn maar als ik een oude 911 hóór is het natuurlijk om te janken. Zo’n hybride krijgt dan waarschijnlijk een sound symposer ofzoiets wat het equivalent is van een stukje karton tussen je spaken! Porsche is misschien heel succesvol maar de emotie en mooie tradities zijn ver te zoeken……
@series2: Ik ben het met je eens wat betreft de regelgeving die autorijden steeds duurder en minder leuk maakt, maar de consument zelf speelt ook een grote rol. Mensen willen steeds meer een auto die alles kan. Hij moet niet alleen mooi zijn en goed rijden, maar ook weer luxe en comfort hebben. Beetje ruimte is ook belangrijk. Allemaal technische snufjes wil men erop. Oh en vergeet de veiligheid niet. Er zijn genoeg mensen die al deze onzin niet op hun auto willen hebben, maar dat groepje wordt steeds kleiner vrees ik.
@series2: Porsche moet dat doen om te overleven. Ze bouwen dat waar de klant om vraag en wat de wetgever toelaat. Eigenlijk best simpel. In de toekomst zullen alle auto’s hybride of electrisch zijn.
@series2: Haha, “echte sportwagens voor kerels”…
@Esprit_de_Flandre:
Inderdaad, die bouwt Porsche al 25 jaar niet meer..
@tupperware: dat zeg ik! Oh ja, ik zou porsche liever ten onder zien gaan of een kleine speler blijven dan dat ze toegegeven aan de rijke massa ( wat ook gebeurt is) hier op autoblog zitten autoliefhebbers. Het jammere is dat 95% van de kopers van sportwagens geen liefhebbers maar klootzakken en patsers zijn. Daarom heeft zelfs een lambo tegenwoordig een luxe interieur, daarom plakken ze op een lotus exige tegenwoordig leren lapjes op de deur en kan je cruisecontrol bestellen, daarom heeft bmw tegenwoordig geen n.a. 6 in lijn meer, daarom bestaan al die walgelijke varianten op de mini( en 500 ), daarom bestaat er zoiets als een x6, daarom levert ferrari geen handbakken meer, daarom wordt maserati in de toekomst verneukt, daarom is lancia al verneukt, en aston martin zal op den duur ook wel SUV’s gaan bouwen met turbo 4 cilinder. Ik kan nog veel langer doorgaan. Maar de patsers en autohaters zorgen er voor dat tradities en merkwaarden gewoon door de plee gespoeld worden! Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als Donkervoort of pagani, of de mazda mx5…
Mijn 911 hybridTurbo configuratie voor 2018:

– 300 pk viercilinder boxer turbo achterin op de achterwielen.
– 250 pk electromotor voorin met dik battery pack, ook door middelconsole als BMW i8.
– Gewichtsverdeling 50:50.
@gallardogt:
met een traagheidsmoment van een A380
@super: Voor jou is er in 2018 de GT3! Zonder elektromotor!





…maar met 4wd, torque vectoring, intelligente esp en asr die voor jouw veiligheid niet uit kunnen (eis van de overheid), vermoeidheidsassistent, actieve lane departure correctie systemen, active cruise control, voetgangerairbags, luchtvering, rij-assistentiemodus met eco stand en een PDK 9-bak die automatisch een blipje gas geeft bij terugschakelen waarbij het geluid wat via de audioinstallatie versterkt wordt… omdat het een sportief model is
@baasbas:
Je begon zo hoopgevend..
@tupperware: leuker kunnen we het niet maken… goedkoper ook niet trouwens
@super: Doe zelf dan serieuze configuratie, ben benieuwd!
Ik wil er dan wel een met een stekker.
Eerst komt de 911 diesel. Sneller dan je denkt. Ik neem graag weddenschappen aan van mensen die daar anders over denken :)
@9114life: denk dat de stap naar hybride eerder komt dan diesel.. Ik zou niet verbaasd zijn als van dit model nog een soort “911 GTE” zou komen! En waarom niet, electr aangedreven voorwielen, kan nog best wat zijn
@ukbob: @9114life: eensch met ukbob. 5 Euro? ;)
@jaapiyo: alle bedragen zijn voor mij ok, dus ook 5 euro :)
@9114life: Ok…ja vind ik wel leuk, dus 911 met electromeuk (stekker/hybride/vliegwiel) is 5 voor mij 911 diesel is 5 voor jou.

*steekt hand uit voor deal*
@jaapiyo: deal!
Waarom geen volledig elektrische Porsche, om het op te nemen tegen Tesla… ?
Waarom ben ik zo laat op deze wereld gezet? Elektrische meuk
@johanhummer9:
Jij gaat die oude meuk straks net zo hard waarderen als ik.
Op wat Engelse schuurtjes meuk en de 4C na wordt er weinig meer gemaakt waar ik echt hebberig van wordt.
Een F-type vind ik prachtig maar die is ook verneukt met enkele honderden kilo’s meuk waar ik niet vrolijk van wordt..
Dat zal dan (hopelijk) een 911 carrera s e-hybrid zijn die dan naast de gewoon varianten zoals de carrera, turbo, gt3, etc te koop zal zijn
Ach ja, in 2018 is er geen gunstige bijtelling meer…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).