
Ja, de Volkswagen Arteon Shooting Brake is best een gaaf ding geworden.
Je kunt veel zeggen van Volkswagen, maar ze durven ook nog ‘aparte’ modellen op de markt te brengen. Hadden we eerder de T-Roc Cabrio, vandaag kondigt Volkswagen de Arteon Shooting Brake aan. Helemaal een verrassing is het model niet. Hij was al eerder uitgelekt. Is de Shooting Brake na de Mercedes CLS en de Kia ProCeed weer helemaal hip?
[bbmediaclip clipID=”3826961″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]

Dat moeten de verkoopcijfers gaan uitwijzen. Het begint als eerste met een modellancering. De Volkswagen Arteon is het topmodel en meer gedurfde broertje van de Passat. Dus deze Shooting Brake zou je als het gedurfde broertje kunnen zien van de Passat Variant. Voor de extra beenruimte maakt niet uit ten opzichte van een Arteon Fastback. Het is vooral makkelijker sjouwen bij de IKEA.

Volkswagen Arteon Shooting Brake maten
De maten van de Shooting Brake zijn voor een groot deel gelijk aan de Fastback. Dat betekent een lengte van 4,86 meter, een breedte van 1,87 meter en een wielbasis van 2,84 meter. Wel is ‘ie een stukje hoger. 1,44 meter in vergelijking met de 1,42 meter hoge Fastback. De echte winst zit hem in de kofferbakruimte. Dat is 565 liter of 1.632 liter met de achterbank plat. Dit laatste is een winst van 75 liter in vergelijking met de Fastback. Koning bij de IKEA ben je nog steeds met een Passat Variant. Deze heeft maximaal 1.780 liter kofferruimte.



Motoren
Hij is niet praktischer dan een Passat Variant, maar wél leuker. Dezelfde motoren als de Fastback komen naar de Shooting Brake. En dat betekent dat het topmodel de Volkswagen Arteon R Shooting Brake gaat worden. 320 pk in een gezinsauto met vierwielaandrijving. Prima vervoer voor naar de wintersport dus. Voor meer informatie over de overige beschikbare motoren kun je het Volkswagen Arteon Fastback artikel lezen.


Uiterlijk
Volkswagen zegt dat het design vanaf de B-stijl uniek is voor de Arteon Shooting Brake. In vergelijking met de Fastback is er sprake van een extra raampartij en een veel schuiner lopende daklijn. Het is afwachten of een twee meter lange Hollander ook lekker achterin vertoeft met zo’n Shooting Brake. Op de extra ruimte achterin na is het interieur gelijk aan de Arteon Fastback.
Op moment van publicatie is nog niet bekend wanneer de Volkswagen Arteon Shooting Brake op de markt komt en wat het model moet gaan kosten.
Dit ding ziet er goed tot zeer goed uit!
@donaldjgarrison: en is bijna een Peugeot van de zijkant
@fritskee: precies! Ik zie er een hoog 308sw gehalte in
@vluggejapie: wat, vooral in dezelfde kleur blauw, eigenlijk ’n erg fraaie auto is…
@vluggejapie: 508 de zul je bedoelen. Hebben ze goed naar gekeken inderdaad!
Eindelijk bye bye Passat?
Zeker een fraaie auto. Jammer alleen dat de persfoto’s er uitzien alsof ze door de stagiaire van de PR afdeling bij elkaar gecopy-paste zijn:
“hier heb je wat hi-res renders”
“dit zijn wel leuke urban wallpapertjes”
“geinig, zo’n filter om die carrosseriekleur wat extra lekker vet aan te zetten”
“is het al vrijmibo?”
Achterkant is erg matig, voor de rest netjes uiterlijk. Maar die lampen achterop.. te renault imo
Ziet er goed uit, hopelijk zien we hem vaker op de weg. De CLA Shootingbrake doet het ook goed
@arias: neen
“Volkswagen zegt dat het design vanaf de B-stijl uniek is voor de Arteon Shooting Brake.”
Toch ziet het eruit alsof ze voor de carrosserie de mal van de vorige generatie A6 hebben gebruikt…
@dick1980: aanvulling: wat overigens een uitstekende keuze is!
Voor wie maken ze dit? Als je bij VW shopt ga je altijd voor de Passat en als je een lifestyle urban jungle shooting estate wil ga je bij een premium merk shoppen.
@Berend: zo lang er geen Giulia Sportwagon bestaat, een V60 R-design T5 met goodies niet in het budget past vind ik dit de betere optie dan de Passat Variant die ik nu rijd. Voor mij eventueel dus.
Niet iedereen hoor. Ik dacht dat je in een Arteon meer beenruimte achterin hebt. Met jongere kinderen is dat leuker dan die paar cm extra hoofdruimte. En eigenlijk is de kofferbak bijna altijd groot genoeg. Bvb met 4 op reis zonder dankoffer, je raakt echt erg veel bagage kwijt in deze wagen. Wij hebben er hier één staan en nooit naar een Passat omgekeken…
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik hem erg mooi vind! Van mij mag hij voor de deur!
Ziet er goed uit alleen jammer van het keiharde Dacia kunstof op het dashboard. Maar dit is het nieuwe normaal van VAG aan het worden.
@cappie: heb je hem al in het echt gezien? Gaaf!
….Of heb je dit gehoord van ome Johan op een verjaardag die ging kijken voor een T-Cross?
@sleurhut: ah een vag fanboy…
Dat heeft de gewone Passat ook niet. Alleen jammer dat ze het kunstof geen enkele sjoege mee hebben gegeven, want qua design had het ook gewoon in een Caddy kunnen zitten. Niet in een wagen die je met wat opties over de halve ton heen kan tillen qua prijs.
Troc, ID.3 en Golf 8 zijn misschien niet super maar een Polo heeft dan weer prima nette kunststoffen. Ze kunnen het wel maar het succes van de Troc heeft ze doen denken dat de meeste klanten er niet om geven. Dat kon ook nog wel eens zo zijn ook.
Kan wel zien dat jij nooit in een Arteon hebt gezeten… Dacia vergelijken, een T Roc dashboard ja. Maar dit segment absoluut niet!
Waar zie je die kunststof? Dan kan ik eens gaan kijken op mijn oprit?
Krijg nou. Ze hadden nog wat kontjes liggen van de Scirocco in het magazijn
Het blijft een Volkswagen Pass(Gaaapp)aat.
Ziet er best goed uit. Evenwichtiger dan de hatchback.
Mooi! Er zit wat Volvo V90 in het ontwerp.
@fastforward: klopt, die heeft ook vier wielen.
Zit de wereld wel te wachten op een Renault Talisman met VW logo’s?
@mashell: grappig. Ik moest juist aan de Peugeot 508 denken. Duits kopieert Frans weer eens…
@jansen: mee eens, lijkt erg veel op mijn 508SW.
@jansen: heeft Peugeot dan weer de CLA of CLS gekopieerd?
De 508 heeft een veel meer eigen vormgeving aan de achterste zijruit. Ook heeft die geen dikke chrome omlijsting. De vormen van deze Arteon variant lijken in mijn ogen veel meer op de Talisman Estate dan op de 508 SW. Overigens van de 508 wil je toch gewoon de sedan, die is gaaf, de SW is een beetje mehhh.
Maar samengevat: auto’s en stationwagens in het bijzonder lijken erg op elkaar. De fabrikanten doen dat ook bewust want een chrome kleurig frutsel tussen voor spatbord en voorportier hebben tegenwoordig bijna alle auto’s maar het dient geen enkel technisch doel.
De vrouw heeft net een nieuwe Tiguan van het werk. Als het interieur op hetzelfde erbarmelijke niveau is, laat maar. Ik wist niet dat plastic zo hard kon zijn.
@poeperman pas vanaf het middenconsole kom je bij de Passat/Arteon harder plastic tegen, rest van het spul is allemaal zacht.
@poeperman: “DE” vrouw? Is jouw vrouw een object? Lekker huwelijk zal jij hebben. “HET” wijf kan dan ook. Denigrerend en ongelijkwaardig.
@mwti: mijn vrouw is een object inderdaad. Een heerlijk exemplaar overigens, en de moeder van het zoontje en voogd van de hond.
Object, exemplaar. Heb je het over je opblaaspop? Ben jij er zo één….
Ziet er goed uit. Ik moest terug denken aan de R36…
Ik vind de verhoudingen juist helemaal niet mooi. Hele korte voorkant in vergelijking met een veel te lange achterkant.
Als je daarop let, is het in ene een niet al te fraaie auto geworden.
Erg goed bezig, waarom een Passat leasen als deze ook kan?
Niet gedacht dat ik het over m’n lippen zou krijgen voor een Passat (of daaraan verwant vertegenwoordigershok) maar zeker die donkerblauwe op het vliegveld vind ik erg geslaagd!
@lolikbenbol: da’s dezelfde auto als op de andere foto’s hè :)
@davelepeef: klopt, maar van een paar kloeke velgen, een iets strakker optiekpakketje en een beter kleurtje dan dat babyblauw knapt ie enorm op ;)
Mooie auto en ik ben blij dat er weer wat meer keus komt voor degene die geen SUV of crossover willen rijden maar wel iets leuks met goede wegligging en genoeg bagageruimte willen hebben. Rij nu een Mazda 6 Sportbreak, voor een leuke opvolger zie ik maar weinig opties. Qua prijs zal een Kia Proceed toch eerder in aanmerking komen dan deze VW die 3/4 van achteren toch wel erg op een Renault Talisman station lijkt.
De Proceed is een prettige verschijning alleen niet zo groot
Als ik dan toch tussen 6 planken vervoerd moet worden, dan maar deze.
Goed opgemerkt. De (neppe, met 4 deuren) Shooting Brakes lijken meestal veel op lijkwagens… Met de modellen van Mercedes natuurlijk voorop.
Ze kunnen het wel in Duitsland leuke modellen bouwen. Moeten ze het wel doen
Dit is gewoon een stationwagon.
Ik vond de Arteon SB eerst best lelijk ogen, maar nu ik ‘m in de R uitvoering zie staan begin ik wel gemixde gevoelens te krijgen… ?
Ik snap de negatieve reacties niet goed, eigenlijk. Interieur is voornamelijk opgetrokken uit Touareg-onderdelen, dus dat zit wel snor.
Het is eigenlijk de perfecte auto. Kijk, 500 pk sterke premium D-segmenters zijn de norm, maar kosten minimaal 120k tegenwoordig. Met zo’n Arteon R SB heb je 320 pk, fraaie koets, oprima uitrusting, prima materialen/afwerking en premium shizzle. Echt een keurige oplossing, zeker als ze de prijs een beetje gunstig kunnen houden. Als de Arteon R net onder de 330i Touring zit en beter is uitgerust, is het best een interessante auto.
Touareg onderdelen? Het dashboard is gewoon uit de Passat. Met een andere klimaatbediening en een afdekplaat voor de doorlopende ventilatieroosters van de Passat. Het Toureg interieur bestaat vooral uit een enorm groot beeldscherm.
@mashell: Ja, Touareg onderdelen. Bij de nieuwe Arteon gaat de kwaliteitsbeleving iets omhoog met materialen en dergelijke die gebruikt worden voor de Touareg, niet voor de Passat.
Denk aan het Audi A3/Seat Toledo interieur. Dat zag er ook identiek uit vanaf de persfotootjes. Ik zeg niet dat de infotainment uit een Touareg komt. Er is gebruik gemaakt van dezelfde onderdelen.
Dat A3 en Toledo interieur was qua kunststof ook grotendeels identiek (ik had zo’n Toledo). De allereerste versie van de A3 had ook dat dashboard met die nopjes die stof aantrokken, de A3 kreeg echter al snel een leernerf structuur (waarom zou dat zijn) maar de Toledo en Leon hielden de nopjes.
Voor mij (als iemand uit de elektronica) zijn “de onderdelen” de componenten zoals het instrumentencluster, de infotainment schermen, de klimaatbediening, de lichtschakelaars. En dat is hier duidelijk meer Passat dan Touareg (kan ook niet anders, MQB versus MLB). Het kunststof om die elektronica om heen is redelijk universeel. Als hier kunststoffen uit de Touareg gebruikt zijn, leuk maar het dashboard is gewoon heel erg Passat. Niks mis mee overigens.
Nee, qua kunstof was dat absoluut niet identiek. In de Audi A3 was het vrij zacht en netjes. Bij de Toledo/Leon wisten ze er een smerige lijmlucht aan te geven en het veel harder te maken.
Wat jij ergens onder verstaat, ben jij vrij in natuurlijk ;-). Ik zeg nergens dat de elektronica gelijk is. Ik zeg alleen dat de materialen van een (veel) hoger niveau zijn. Dat kopen ze gewoon in bij die franse dashboard specialisten uit de PSA groep. Daar kunnen ze zelf kiezen welk materiaal. Hoe mooier, hoe duurder.
Wat dat betreft wacht ik de Arteon graag even af. Het huidige model is al keurig, met deze nieuwe zal een A5 of 4 Serie wel heel erg overbodig gaan worden (mits de prijs concurrerend is).
Ben ik de enige die in het zij-shot een Megane Estate met extra plaatwerk aan zijn kont ziet?
@janjanssen: ik zie er meer Talisman Estate in, maar Renault was wel mijn eerste ingeving.
Talisman / Megane is afgekeken van de generatie Passat. Nu niet dingen gaan omdraaien en rotte appels ( Franse ) met Duitse auto’s vergelijken
@20klepper: behalve het feit dat het beide grote stationwagons zijn lijken de Talisman en Passat absoluut niet op elkaar. Vergelijk bij de Talisman en de Arteon SB eens het derde zijruitje. Aflopende daklijn, oplopende schouderlijn, steile scherpe hoek. Ook bij beide auto’s hebben de achterlichten ten opzichte van dat ruitje ongeveer dezelfde vorm, idem dito voor de kleine stijging in de lijn boven de achterlichten.
Dat je Franse auto’s rotte appels vindt is jouw probleem, ik vergelijk de auto’s door het design objectief onder de loep te nemen. En ik zei lijken, niet dat ik VW verwijt dat ze Renault hebben gekopieerd. Bovendien zou ook dat geen ramp zijn, los van het Renaultisme en het ietwat achterhaalde imago wat daar kennelijk nog aan vastzit is de Talisman een knappe auto.
Het is absoluut geen lelijke auto en ik denk ook dat hij het goed gaat doen, maar een Shooting Brake dient veel meer een coupe lijn te hebben.
Doe mij dus maar mijn eigen Mercedes CLS Shooting Brake (X218, 350d, november 2015). Voorzien van AMG pakket Plus, zodat hij er niet alleen van buiten maar ook van binnen gelikt uitziet.
Als ik ’n reguliere Arteon tegenkom vind ik ‘m eigenlijk al te vadsig overkomen. Dat wordt hiermee niet veel beter. On the bright side, wél leuk dat VW dit onderneemt. Als ik op het Nederlandse straatbeeld moet afgaan lijkt het mij geen echte winnaar.
In België zie je ze echter regelmatig hoor.
Gek misschien maar sinds de auto en-profiel (zijbeeld), maar ook schuin van achter mij een beetje doet denken aan een Renault Talisman, kan ik niet meer gewoon naar deze auto kijken. ??
Hij zal ongetwijfeld een stukje groter zijn, maar wat mij betreft nu al mislukt.
Mooi alternatief voor een 3-serie touring! Mijn Duitse medewerkers rijden een 320d maar deze zijn eigenlijk te klein voor een buitendienst medewerker.
In Nederland dicht ik deze auto weinig kansen toe, maar in Duitsland wel
Poah, strak apparaat zeg!
Mooi ding! Maar mijns inziens is dit gewoon een station.
Erg veel mensen reageren hier op het feit dat het geen ECHTE shooting brake is… wat natuurlijk klopt! Maar waarom lees ik bijna geen reacties als Porsche een Taycan TURBO uitbrengt. Wat op z’n zachts gezegd nog veel belachelijker marketingpraat is… Toch niet enkel omdat Porsche er een mooie uitleg aan gaf?
Ik vind het jammer dat fabrikanten tegenwoordig de naam Shooting Brake te pas en te onpas gebruiken voor ‘standaard’-auto’s.
De naam is ooit bedacht om auto’s een stationwagon-look te geven, waarvan helemaal geen stationwagons waren.
Dan was het extreem cool om zoiets alleen al op de gevoelige plaat te leggen. Maar tegenwoordig heeft elk merk wel een premium model die ze een Shooting Brake noemen, wat gewoonweg een stationwagon is. En geen befaamde legende met een stationwagen-look. Want een echte Shooting Brake is geen massa-stationwagen, maar een verlengd stuk (van een vrij zeldzame auto). Ja okay, de 456 Venice is een echte stationwagon, maar dat is een zeldzame auto (7 Venice’s geproduceerd, naar ik mij kan herinneren).
Shooting Brake of niet, noem hem zoals je wilt. Of gewoon ouderwets station, waardoor het voor iedereen makkelijk is.
Deze VW Arteon is gewoon een hele fraaie wagen, misschien wel de meeste station binnen het VAG-concern naar mijn mening.
Zulke auto’s juich ik toe, net zoals de Kia ProCeed, Toyota Corolla Touring Sports GR, Subaru Levorg etc. Leuk hoeft niet altijd heel duur te zijn.
Als je dat geld te besteden hebt.. koop je meestal toch geen VW (meer). Is mijn ervaring. Eenmaal een BMW of Audi en je wilt niet meer terug. Maar het is wel een mooie auto.