• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Opel Mokka is Europeser dan voorheen

Auteur: willeme, gepost 24 juni 2020 om 08:02 – 36 Reacties

Nieuwe Opel Mokka

Met de nieuwe Opel Mokka ben je wellicht te stijlvol voor de huishoudbeurs.

Het is de populairste Opel crossover ooit in Nederland, de Opel Mokka X. Nu kunnen we dat vrij eenvoudig verklaren: er worden nog niet zo lang crossovers verkocht én de Opels Crossland X en Grandland X worden als twee verschillende modellen gekenmerkt, terwijl ze bij elkaar populairder zijn dan de Mokka X.

[bbmediaclip clipID=”3827054″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]

GM Daewoo

De Opel Mokka is sinds 2012 op de markt en sindsdien zijn er meer dan 16.700 van verkocht in ons koude kikkerlandje. Het oude model was eigenlijk helemaal geen ‘echte’ Opel, maar een product van GM Daewoo, net als de Karl. De nieuwe daarentegen is ontwikkeld met PSA en dat werpt zijn vruchten af.

Nieuwe Opel Mokka

Herkenbaarder

De nieuwe Opel Mokka is ten eerste veel herkenbaarder geworden. Nu is het smaak of je het mooi vind, maar de generieke GM-lijnen van het vorige model zijn vervangen door een karakteristieke snuit. De designelementen die gebruikt zijn, kennen we natuurlijk al een beetje van de andere Opels, denk aan de zwarte motorkap van de Grandland X PHEV en het zwarte dak, dat we ook hebben gezien op de nieuwe Opel Corsa. Verder heeft de Mokka een nieuwe snuit die we ook op andere Opels gaan zien.

Bovenkant

Minder overhang

Om even een idee te krijgen van de grootte van de nieuwe Opel Mokka: de wielbasis is marginaal gegroeid (met twee millimeter), maar de overhang voor en achter zijn een stuk kleiner. Aan beide kanten scheelt het meer dan zes centimeter aan overhang. Dit moet ervoor zorgen dat de auto wendbaarder is en eenvoudiger te parkeren. Mocht je nu helemaal verslingerd zijn aan de 350 liter grote bagageruimte en geen liter meer of minder willen is er goed nieuws: de nieuwe Mokka heeft óók 350 liter tot zijn beschikking.

Achterkant

Pure Panel

Dan gaan we nu door naar het interieur van de nieuwe Opel Mokka. Daarin zien we het ‘Pure Panel’, twee grote schermen vol met informatie. Het 12″-scherm voor je neus is voor de features van de auto, het scherm in het midden is voor de infotainment. Afhankelijk van de uitvoering heb je een scherm van 7 inch of 10 inch. Uiteraard zijn dingen als Android Auto, Apple Car Play, Connect en Emergency Call aanwezig.

Nieuwe Opel Mokka

CMP2-platform

De nieuwe Opel Mokka zal ook aanzienlijk beter rijden. Het vorige model stond GM Gamma II-platform, ditmaal staat de auto op de CMP2-bodemplaat waar de Peugeot 2008 ook op staat. Dit betekent dat de nieuwe Opel Mokka én 30% stijver zal zijn én zo’n 130 kilogram lichter dan voorheen. Kijk, dat schiet tenminste op.

Nieuwe Opel Mokka

Drie soorten motoren

Er staan drie soorten motoren op de planning voor de nieuwe Opel Mokka. De eerste categorie zal voorlopig de populairste zijn: driecilinder benzinemotoren. Daanaast zijn er nog viercilinder diesels voor de klanten die echt veel kilometers maken en een Mokka in hun leven nodig hebben. De derde is het model dat je op de afbeeldingen ziet: de Opel Mokka-e met elektromotor.

Baaaadge

Opel Mokka-e

De elektromotor precies 100 kW sterk, omgerekend is dat 136 pk. De motor krijgt zijn ‘sap’ van een 50 kW accupakket. Daarmee kun je volgens de WLTP zo’n 322 km halen. De accu kun je in een halfuurtje tot 80% volgooien. De topsnelheid van de Mokka-e is 150 km/u.

Accu

De nieuwe Opel Mokka is aan het einde van de zomer te bestellen, de dealer zet er begin 2021 dan gele kentekenplaten op.

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Opel Mokka is eindelijk cool genoeg voor goede oude tuning
  • elektrische Opel
    Grotere actieradius voor elektrische Opels
  • Nieuwe Opel Movano
    Nieuwe Opel Movano is ouder dan de oude

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, Diesel, Elektrisch, groen, mokka, Mokka-e, Opel, Video

Vorig bericht: « De Volkswagen Arteon Shooting Brake is officieel
Volgend bericht: Dít is de compleet nieuwe Kia Carnival! »

Lees Interacties

Reacties

  1. smex zegt

    24 juni 2020 om 08:24

    Geslaagd! Mooi auto

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      24 juni 2020 om 08:40

      Dacht ik ook! PSA is met heel herkenbare design(s) bezig en geeft elk van hun merken toch een eigen identiteit. Het komt misschien nog wel goed met Opel op deze manier.

      Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    24 juni 2020 om 08:24

    Ik vind de nieuwe ‘visor’ snoet erg goed gelukt. Rest van de design-taal ook erg strak met goede proporties. Kleur is een beetje kermis achtig maar het contrast werkt wel.
    Goed bezig Opel, fijn te zien dat er nu meer ruimte is voor een meer eigen gezicht ipv generiek GM design taal.

    Login om te reageren
  3. mennok zegt

    24 juni 2020 om 08:25

    Plak een Volkswagen logo op de neus en ik had het geloofd. Mooi hoor, daar niet van, maar wat is op dit moment een herkenbaar Opel designelement?

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      24 juni 2020 om 08:29

      @mennok: die kleur à la Maaskantje Manta

      Login om te reageren
      • Lo Presti zegt

        29 augustus 2020 om 12:55

        Geloof het of niet , maar ik zie er ook een manta mk1 trekje in ( waarschijnlijk door de kleurcombinatie groen-zwart).

        Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      24 juni 2020 om 08:49

      @mennok: het logo

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      24 juni 2020 om 10:03

      De vorm van de verlichting. Dat haakje a la McLaren doet Opel al jaren en hier dus ook.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juni 2020 om 10:08

      Die rare chromen band over de portieren heen helemaal naar de achterkant is een typisch herkenbaar Opel designelement. Het is wat de Adam zo guitig maakt en de Astra station zo lelijk maakt. Het was verdwenen bij de Insignia en komt gek genoeg hier weer terug.

      Login om te reageren
    • ar156sw zegt

      24 juni 2020 om 12:34

      @mennok: Da’s misschien niet helemaal per ongeluk… ik vermoed dat Volkswagenklanten voor Opel een belangrijke doelgroep zijn.

      Login om te reageren
  4. focusrs1 zegt

    24 juni 2020 om 08:30

    Wat een lelijk hok zelfs gratis hoef ik hem nog niet!

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      24 juni 2020 om 08:50

      @focusrs1: ik wel, verkoop hem door

      Login om te reageren
  5. haroldt zegt

    24 juni 2020 om 08:50

    Fraai!

    Login om te reageren
  6. rikv99 zegt

    24 juni 2020 om 08:50

    Ik moet zeggen dat ik positief verbaast ben over hoe origneel Opel is onder de PSA groep. Zie maar weinig onderdelen van bijvoorbeeld een 208 terug in en op deze Opel.

    Login om te reageren
    • rve007 zegt

      24 juni 2020 om 23:21

      @rikv99: toch is het eigenlijk gewoon een peug 2008. Daarvan stelde de redactie al vast dat het een lekker karretje was.

      Login om te reageren
      • rikv99 zegt

        25 juni 2020 om 07:56

        @rve007: Onderhuids wel ja, maar qua middenconsole en stuur herken ik er niks van de PSA groep in terug.

        Login om te reageren
  7. intimrasiert zegt

    24 juni 2020 om 09:27

    Mooie auto, samen met de Scenic de betaalbare designtoppers

    Login om te reageren
  8. barchettadriver zegt

    24 juni 2020 om 09:35

    Fantastich, van Mokka naar Manta is maar 3 letters op de achterklep vervangen.

    Kleur klopt, neus klopt, dus dan ben je al een heel stuk de goede (maas)kant op.

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    24 juni 2020 om 09:39

    Zo hé, dat ziet er tof uit! Ik ben vooral onder de indruk van de neus. Met die koplampen die goed doorlopen in de rest van die zwarte balk, krijgt het geheel een zéér moderne, bijna futuristische uitstraling. En dat in een doorgaans burgerlijk geachte Opel!

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    24 juni 2020 om 10:10

    Het lijkt er op dat alle auto’s straks hetzelfde interieur ontwerp gaan krijgen.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      24 juni 2020 om 10:45

      @mashell: Tja, niet zo gek toch? Bij klassieke instrumentenclusters en dashboards kon je je nog onderscheiden met apart vormgegeven knoppen, lijnen, vormen en materialen. Tegenwoordig willend de meesten een scherm in plaats van tellers, en een scherm ernaast dat dan vanwege ergonomische redenen hoog op het dashboard moet zitten. Daar valt niet heel erg veel spannends mee te doen, tenzij je schermen gaat gebruiken die hartstikke onpraktische vormen krijgen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 juni 2020 om 12:03

        Wat zijn onpraktische vormen? Waarom moeten die schermen rechthoekig zijn? Niks aan het menselijk lichaam is rechthoekig dus het is in beginsel wel een onnatuurlijke vorm. Alle mobieltjes zijn inmiddels dezelfde zwarte pannenkoek, niet eentje is er bijvoorbeeld ovaal, terwijl dat wel handig zou kunnen zijn met een slimme UI.
        Het instrumenten cluster van de Porsche Taycan heeft wel een afwijkende vorm. Twee schermen aan elkaar zoals Mercedes, BMW en VW (Golf 8) is misschien de goedkoopste oplossing maar niet de mooiste of meest ergonomische.

        Login om te reageren
        • ar156sw zegt

          24 juni 2020 om 12:39

          @mashell: Tja… videos zijn nu eenmaal niet ovaal. Games ook niet. Een ovale wegenkaart voelt ook vreemd. Wellicht kan een ovaal scherm met een goed UI best werken, maar qua bruikbaarheid (zeker voor 3rd party apps) is het natuurlijk niet ideaal. In een auto zou het op zich beter kunnen dan voor bijvoorbeeld een telefoon, maar of het echt wat toevoegt? Denk dat je dan toch vooral rechthoekige zaken op je display krijgt met nutteloze ruimte eromheen.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            24 juni 2020 om 14:01

            @ar156sw: je gezichtsveld is ook niet rechthoekig. We hebben ons geconditioneerd dat games, videos en user interfaces rechthoekig zouden moeten zijn maar anders dan een technische beperking bij beeldschermen is daar eigenlijk geen reden toe. Wees eens vrij en denk buiten de box.

            Login om te reageren
    • adyton zegt

      24 juni 2020 om 11:27

      @mashell: als alles een scherm wordt is er weinig creativiteit te bespeuren. Net als bij gsms. Enige dat nog wat anders kan zijn is de UI. Maar ook daar is het veel hetzelfde, want in een auto is zwart namelijk ook veel minder afleidend en zeker ’s nachts heel welkom. Ik verwacht dat de focus meer zal verschuiven naar materialen. Zachte stoffen en brons/koper ipv chroom om toch enige warmte in het interieur te steken. Wat je ook al veel in huis interieurs ziet en bijna alle concepts van tegenwoordig.

      Login om te reageren
  11. fastforward zegt

    24 juni 2020 om 10:42

    Erg fraai. Beetje jammer van de lijkwagen chroomstrip. De Astra station ziet er in een donkere kleur mi uit als een lijkwagen. De nieuwe designtaal mag Opel zo snel mogelijk doorvoeren

    Login om te reageren
  12. m54b25 zegt

    24 juni 2020 om 11:09

    Ik vind ‘m gaaf! Eindelijk heeft Opel weer een sterke designtaal te pakken, met verwijzingen naar vroeger (Manta, GT, Diplomat) en invloeden van de GT X Experimental van twee jaar geleden. Tof ding!

    Login om te reageren
  13. caprio zegt

    24 juni 2020 om 11:17

    Mooie voor- en achterkant. Die chromen strip bij de c-stijl blijft een beetje begrafenis auto. Dash ziet er veelbelovend uit. Ik ben het eens, Opel gaat er goed op vooruit onder PSA vlag.

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    24 juni 2020 om 11:27

    Tja, de Cross-over is niet mijn ding, maar het design in het algemeen is gewoon erg goed gelukt. Stel je eens voor, dit design op een grote station als de Insignia, of op een mooie coupé achtige 3 deurs versie van de Astra. Dat is toch gewoon Schitterend?

    Login om te reageren
  15. Breinstein zegt

    24 juni 2020 om 11:44

    Het model spreekt mij zo in eerste instantie niet aan, maar je kan aan alles zien dat deze auto z’n eigen karakter en uitstraling heeft. Zie veel nieuwe designelementen waardoor het veel minder een eenheidsworst is. Mijn complimenten.

    Login om te reageren
  16. sanderp zegt

    24 juni 2020 om 12:11

    Ziet er erg concept-car achtig uit. Bijzonder, weet nog niet of ik hem mooi vind.

    Login om te reageren
  17. tge2 zegt

    24 juni 2020 om 12:51

    Het zoveelste dertien in een dozijn crotchover geval met de tegenwoordig verplichte onhandige, vast ontzettend dure, maar wel trendy batterij erin. Ik sla ook deze over.

    Login om te reageren
  18. janmetdelangeachternaam zegt

    24 juni 2020 om 12:59

    Ik dacht dat ik naar een concept keek, erg geslaagd

    Login om te reageren
  19. bernoulli zegt

    24 juni 2020 om 13:46

    Ben benieuwd. Op basis van de ‘foto’s’ lijkt het een enorme auto, maar dat is het dus niet. Benieuwd hoe dat in het echt oogt straks.

    Verder wel een fris ding. De huidige Mokka heb ik nooit wat gevonden. Een Koreaanse hatch die een trap onder zijn kont heeft gehad.

    Login om te reageren
  20. fastshifter zegt

    24 juni 2020 om 16:05

    Wat is hier nu aan de hand? Het lijtk erop dat ik de Mokka leuk vind!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juni 2020 om 18:13

      Tja, dat kan alleen maar betekenen dat je bent toegetreden tot het legioen babyboomers.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North