Viva l’Italia!
Goede genade, lieve mensen. Zojuist zijn de doeken van de meest verrukkelijke auto van dit jaar – en misschien wel dit decennium – getrokken. Het Italiaanse Automobili Amos, het autobedrijf van de excentrieke Italiaanse coureur, verzamelaar en ondernemer Eugenio Amos, heeft vandaag eindelijk haar langverwachte project kunnen onthullen.
Dit is een fijne verrassing, want het was eigenlijk de bedoeling dat de auto eerder dit jaar, tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este, onthuld zou worden. Tot groot verdriet van de vele bezoekers kon Eugenio daar nog niet zijn droomproject verwezenlijken. Ongeveer een half jaar later, op Grand Basel, weet de Italiaan gelukkig wél alles voor elkaar te hebben.
Met de onthulling van de Lancia Delta Futurista door het veelbelovende Automobili Amos, zijn we getuige van de wedergeboorte van een legende. Nu zal het meerendeel van de autoliefhebbers deze bolide ongetwijfeld met open armen verwelkomen, maar voor Eugenio betekent de herboren Delta meer dan een verzameling tevreden glimlachen. Zo schrijft hij het volgende over zijn Delta:
“This car means a lot to me. It represents my romantic vision in a world that is too aseptic, too fast, that runs like the wind, superficial and intangible. This car means that I had enough of the car world, both as a client before and as a manufacturer now.”
We begrijpen het sentiment van Amos. Sterker nog, we – of in ieder geval ikzelf – kunnen ons erin vinden. Nostalgie is een ondergewaardeerd gevoel waaraan eigenlijk nog te weinig aandacht wordt besteed. Diezelfde nostalgie betekent echter niet dat alles exact hetzelfde moet zijn als in het verleden. De nieuwe Lancia Delta is een analoge interpretatie van het iconische model, met een aantal hedendaagse twist.
Zo is er uitvoerig gebruikt van lichtgewicht materialen als koolstofvezel om het gewicht te drukken. Als gevolg weegt de auto ongeveer 1.250 kg. Het vermogen van de krachtbron ligt om en nabij de 330 pk. De versnellingsbak is praktisch origineel, ware het niet dat deze verstevigd is. De binnenzijde van de nieuwe Lancia Delta is magisch. Niet alleen is de combinatie van kleuren fenomenaal, ook de materialen passen haast perfect bij elkaar. Daarbij zijn de tellers analoog en lijken er geen digitale knoppen aanwezig te zijn.
Dit alles komt natuurlijk niet zomaar aangewaaid. Wie het geluk heeft één van de twintig exemplaren op de kop te kunnen tikken, moet tenminste 300.000 euro afrekenen. Overigens vallen ze bij de juiste personen in de smaak, want naar verluidt heeft de oprichter van Singer er al een besteld.
Ik vind hem ubercool, echt wel! Veel geld, maar dan heb je ook echt iets unieks. Wel had ik het gewicht iets lager ingeschat, maar dat terzijde. Mooie wagen hoor.
@viezefreddyw: dit is waanzinnig gaaf!
Zó de juu hee dat is kaolo duur.
Zo eentje moeten ze ook van de E30 M3 maken dan koop ik hem wel.
@e36thuglife: West side G! Succes met 300 large bij elkaar hosselen! Kan niet wachten op de eerste drive by in ‘mijn auto’.
@e36thuglife: voor 300k?
@porschepdk: thuglife je weet zelluf ?
@e36thuglife: kaolo?! Ik ken wel een koala en da’s een lief beest
Ook redelijk opvallend: 3deurs in plaats van 5deurs. Ik wil ‘m!
@ghengiskhan: de Delta S1 had ook maar 2 deuren en ik denk dat ze t best of both worlds gezocht hebben…
@tvr1974: Delta S4
Audi S1
@phdg: klopt!! helemaal gelijk. Die bedoelde ik
@ghengiskhan: had ik gemist! Goed ‘detail’!
Prachtige wagen. Maar zijn deze wagens gebaseerd op een originele of is het chassis en plaatwerk allemaal nieuw?
@ericc: De gereïncarneerde Delta Integrale wordt van de grond af aan opgebouwd uit ongeveer 1.000 nieuwe onderdelen. In plaats van de gewilde Evoluzione als basis te gebruiken, kiest Automobili Amos voor de totaal genegeerde, doodnormale 16V’s
uit de tekst van vorige keer post van dit beestje…
@phdg: in feite is dit dus een restomod obv een bestaand chassis en geen echt nieuwe auto. Jammer, maar ook heel begrijpelijk. Logisch eigenlijk, aangezien dat front never nooit aan de huidige voetgangerveiligheidsvoorschriften voldoet.
@dondeboer: Yep, volgens idee van de singer Porsches.
Dat wil pomoek wel!
Leuk initiatief, maar waarom kunnen we niet accepteren dat auto’s komen en gaan?
De originele delta’s die nu nog rondrijden zullen het wel overleven. Dus van het origineel zullen we altijd wel kunnen blijven genieten.
Ik zou zeggen, kijk vooruit en spendeer de energie in een waardige opvolger van de Integrale en niet een look-a-like.
@Hubert: omdat vroeger alles beter was….
@spykerboy:
Een Lancia vroeger beter??
Ik heb jaren 70 en jaren 80 Lancia gehad. Als er iets slecht was….
@Hubert: Helemaal mee eens.
@hubert: Nee!
*kwijl*
@hubert: waarom een Porsche Singer of een Jaguar E-type oid kopen en deze niet?
@tvr1974:
Die koop ik ook niet!
@Hubert: helemaal eens. Iets met oude koeien en een sloot. Bouw wat nieuws, innoveer en creëer een nieuw icoon. Maar ik denk dat je allerlei regeltjes en testen kan omzeilen op deze manier.
Damn wat een gaaf ding.
Damn
Rode raket knop indrukken en gaan.
Als ik 300.000 euro had, dan had dit bommetje bij mij op de oprit gestaan en was ik er s’nachts ook in gaan slapen.
@mikje90: ik zou hem in de garage zetten iov op de oprit.
@mikje90: Ik kocht er gelijk een een Singer Porsche naast. Lijkt me heerlijk.. die ‘First world problems’ welke je vandaag weer eens zult pakken.
Heb al op instagram gezien dat dhr “lamborghiniks” er 1 in bestelling heeft… ben erg benieuwd
Jeetje wat een ruig apparaat! Lang over een Delta gedacht als eerste auto, nog voordat de prijzen de lucht in schoten. Achteraf spijt dat ik het niet gedaan heb. Ik zou dit toch wel verkiezen boven menig nieuwe supercar.
Wat lijkt het me ook mooi om zo’n wagen te mogen bouwen als monteur zijnde :)
Heel erg gaaf maar 300k?!?! Bizarre vraagprijs
@maarten020: bizarre prijs vind ik voor een auto waarvan er maar 20 gebouwd worden nog mee vallen.. Al zal die 3ton in NL met alle bijkomende kosten t dubbele bedragen… Aan de andere kant weet ik niet wat t gekost heeft om deze auto zo te “ontwikkelen”. natuurlijk bestond de auto al maar als je ziet en leest wat er allemaal gedaan is neem ik aan dat dit ook getest enz moest worden.. en dan is 5-6 miljoen (20 x 300.000) voor ontwikkelen, testen, goedkeuringen enz enz niet zo veel geld volgens mij…
Probeer deze maar eens aan je vrouwmens uit te leggen
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Wat moet je met een vrouw als je dit kan hebben? Vrouwen zeuren en zijn ongesteld, deze auto is altijd in voor een pleziertje.
Oh wat gaaf is dit! Wel in geel graag!
And then, all of a sudden Amos was shaken by the raw sound of a four cylinder boxer engine and something that appeared to be sonic blue shiwed up in his rear view mirror; my God ’t was a real Impreza WRX STI GC model, a real works 2-door Impreza, the boxer spewed and barked aggressivly, vomiting flames from its exhaust, Amos saw the origional roof lid was opened, he heard the the boxer go into sixth gear into the night.
It was one illusion less for Amos, one experience mkre, you can’ t beat the Japanese…….
@desjonnies: Haha mooi geschreven. En toch moet dit ding jou ook een glimlach bezorgd hebben denk ik zo.
@viezefreddyw:
Natuurlijk is het een fantastische wagen, alleen, weet je, soms kijk ik naar mijn 2-deurs Impreza (die mijn vrouw haat !) en wil ik hem verkopen, maar toch, als ik dit zie denk ik : Houwen Sjonnie, houwen die hap, hij heeft het geld al gekost en Teo eet geen brood !
@desjonnies: TEO uit Engeland lekker houden. Ik heb het idee dat je er een hoop werk en manuren in hebt gestoken. Mijn vriendin haat ook wel eens wat, de kunst is om er niet te vaak naar te luisteren.
@desjonnies: Waarom haat de Imprezza je vrouw?
Ik dacht eerst: “huh, wat doet het M logo op de teller” maar bij nadere inspectie lijkt er AA te staan. Lijkt er wel erg veel op!
Doe mij het orgineel maar,
@dirkiii: je bent de enige
Vet ding. Alleen voor 3 ton, had ik toch liever gezien dat ze er een echte drie deurs van hadden gemaakt, dwz. de voordeuren verlengt hadden. Nu, tja vind ik het eigenlijk een beetje stom uit zien, had hem dan vijf deurs gehouden.
@jjcp: dat viel mij ook op, de deuren zijn een cm of 10 te kort. En verder vroeg ik me af of de lampen in de studio stuk waren tijdens het maken van de foto’s…
@jjcp: ik vraag me af wat ze er voor 3 ton aan motorisering inhangen.
Dit geintje nu ook doen met volvos 140 en 240. Zou wel gaaf zijn imo
Heel nice, prachtige eenvoud en kwaliteit, dat interieur. Van veel analoge knoppen en tellers wordt ik erg blij!
mooie auto, maar imo geen drie ton ‘waard’. Maar hij oogt wel lekker old school ?
Ik zou alle liefhebbers, dromers en doeners één tip willen geven:
Er staat een witte RHD Impreza WRX STi tyoe R – de tweedeurs- te koop op marktplaats voor slechts 10000 ekkermannen. Ik kan jullie de wagen van harte aanbevelen want ondergetekende joeg hem een jaar of 8 geleden in Engeland zo hard over een roundabout heen (overigens geheel per ongeluk) dat hij bijna op de bagagedrager van een motorrijder eindigde.
Ze zijn goed naar LHD om te bouwen en ik eet mijn borsthaar op (en rughaar) als de tweedeurs uitvoering niet nog gewilder wordt dan de Delta Evo’s.
@desjonnies: Linkje? De enige witte voor 10000 Ekkermannen die ik kan vinden op Marktplaats is een vijfdeurs…
@desjonnies: Lang geleden heb ik foto’s langs zien komen van jou 2 deurs Impreza project. Hoe staat het er eigenlijk mee. Is die helemaal af?
@kilum:
Er zit inmiddels een zes versnellingsbak in uit een bugeye met cardan en aandrijfassen en hij rijdt gewoon, er moet alleen nog een echte road trip meegemaakt worden, diep de Ardeche in of de Pyreneneën
@desjonnies: Kan ik mij aanmelden als vrijwilliger? Mocht je er zelf geen tijd voor hebben…
Leuk hoor, maar kom op zeg, driehonderdduizend keiharde euro’s voor een snelle retrosedan….
@tge1: retrohatchback. Oeps. :-)
@tge1: en waarom dan wel een half miljoen voor een singer?
Tja, voor dat geld had ik toch graag gezien dat ze de voordeuren wat verlengd hadden. Nu is het wel heel erg een vijfdeurs met dichtgelaste achterdeuren.
zo ongeveer dus:
https://i.imgur.com/t2QKSuJ.jpg
@dizono: briljant ! ??
Wil niets afdoen aan de auto, ‘t is een prachtig project. Maar heb voor dat geld toch liever een 991 GT3 RS, ook al is die veeeeeeel minder zeldzaam.
Aan de ene kant écht geweldig, maar aan de andere kant, als je 3 ton kan stuk slaan op een nostalgisch speeltje, dan kan 4 ton ook. En dan tóch liever een Singer…
@dutchdriftking: En dan tóch liever een speeltje van Alfaholics… Hou ik nog geld over ook.
@viezefreddyw: Die gasten maken inderdaad ook p*rno op wielen!
Wat doet de kleur boswachtergroen het toch altijd goed op auto’s en motoren!
Mooie auto… de vraag die ik veel belangrijker vind… komt Lancia nog terug?
@bentley1969: Als je die vraag belangrijk vindt ga je het antwoord waarschijnlijk niet zo leuk vinden.
@dizono: I know… ik heb een zwak voor ‘kleine’ merken… Saab, Lancia, TVR, Wiesmann, Spyker…
@bentley1969: een hoop mensen hebben een zwak voor die merken, alleen bijna niemand kocht ze ook daadwerkelijk…
Yes please!
Dan verkoop je toch de boot?!?
Hier word ik toch wel een beetje hebberig van.
Mega duur en nog 2 deuren minder ook, doe mijn maar het origineel.
Dit is gewoon vet!
Ik kan deze auto zeker waarderen, wat een prachtige auto is dit. Lekker old school met een modern tintje. Net zo fijn als die splinternieuw gebouwde Porsche 993 Turbo.
Dit is geen interpretatie, het is gewoon een fantasieloze kopie. Maar ach, als hij er blij mee is.
Is dit volgens jullie echt 3 ton waard?
Ik heb deze liever dan een Singer. Damn wat een geweldig gaaf apparaat!
Ik word hier heeel hebberig van. Jeetje, wat een pareltje. Alleen die prijs, die Italianen durven hoor. De gek betaald toch wel is het motto.
Wat een vreselijk gaaf ding. En die bruine stoelen zien er uit of ze heerlijk zitten.
Prachtig! Doet me terugdenken aan de Lancia Hyena. Een moderne versie van de Hyena is ook geen slecht idee.
Wat een gaaf project. Die prijs zal waarschijnlijk geen enkel probleem zijn om de auto’s te slijten. Ik ken (nou ja, volg) verschillende flink vermogende automotive instagrammers zoals powerslidelover en lamborghiniks die er een besteld hebben. Dat is het type gast met haast oneindig liquide middelen, dus die 20 stuks zullen al lang pleiten zijn.