Deze 10 klassiekers stegen in 2016 het meest in waarde

Auteur: , 48 Reacties

De Deutsche Oldtimer Index (DOX) heeft weer een update gekregen. In dit jaarlijkse lijstje staan de klassiekers die afgelopen jaar het hardst in waarde stegen. Maar voordat je denkt weer een lijstje te gaan zien met louter Ferrari's en Porsche's, vrees niet! Deze lijst is geschikt voor Otto Normalverbraucher. Jan Modaal kan er ook zijn voordeel mee doen.

In Duitsland heb je natuurlijk de XETRA DAX, maar wilde je de afgelopen jaren écht grof geld verdienen dan kon je beter investeren in klassiekers. Maar ja, een auto puur op emotie kopen dat doe je natuurlijk niet als gewiekste zakenman. Keiharde cijfers wil je hebben om je beslissingen op te baseren! Het Duitse Verband der Automobilindustrie (VDA) kan je daarmee helpen, want zij hebben de Deutsche Oldtimer Index opgesteld.

Het probleem bij het opstellen van zo’n index is altijd de ontiegelijk grote variëteit aan klassiekers. Want, hoe vergelijk je de waardeontwikkeling van een Ferrari 250 GTO op een relevante manier met die van een BMW E28 M5? Sterker nog, hoe vergelijk je de waardeontwikkeling van een groene gerestaureerde Ferrari 250 GTO uit 1962 met een rode ongerestaureerde Ferrari 250 GTO uit 1964? Een klassieke (har har) matched-models approach is voor dit soort exoten, ook gezien de kleine sample size van daadwerkelijke verkoopresultaten, eigenlijk niet relevant. En als het wel lukt, eindig je met een beeld van slechts een fractie van de markt.

De Duitsers kiezen ervoor om wat meer in de breedte te gaan. De index van VDA is zodoende gebaseerd op een selectie van 88 verschillende modellen, die de opstellers ervan relevant achten voor de Duitse klassiekermarkt. Dit betekent dat de meeste echte exoten buiten de boot vallen. Ideaal zou het natuurlijk zijn om een model te maken waarbij je wel alle klassiekers kan meenemen in je model, van Alfa tot Zastava. Toevallig heb ik dit zelf geprobeerd tijdens de studie met behulp van hedonische regressie analyse. In mijn ervaring blijft het echter lastig om harde conclusies te trekken, omdat de aannames die je maakt grotendeels het resultaat van je onderzoek bepalen.

Conclusie: het is (bijna) allemaal speculaas! Maar de hang naar het begrijpen van de markt en het net iets slimmer zijn dan de rest drijft ons menschen om de zaak desalniettemin dood te analyseren. Misschien vind je net die paar dingetjes die je toch een stukje verder kunnen helpen. Laten we dus gewoon maar eens kijken naar de bevindingen van de VDA.

De markt in zijn geheel: waardestijging remt af!
Nou ja ‘geheel’ dus met een asteriskje, maar oké, dat laten we vanaf nu gaan. De stijging van de index vorig jaar was nog slechts 4,4 procent. In 2015 was de stijging nog 5,6 procent en het tienjarig gemiddelde staat zelfs op 5,8 procent. Maak daarvan wat je zelf wilt.

waardeontwikkeling klassiekers

Deze auto’s stegen in 2016 het meeste in waarde ten opzichte van 2015
De Mercedes W121 ‘Ponton’ beleefde in 2016 een topjaar. Iedereen wilde er opeens een hebben en de prijzen stegen daardoor flink. Maar ook ricers moeten tegenwoordig dieper in de buidel tasten. De Toyota MR-2 uit midden jaren ’80 maakte een bovengemiddeld gezonde waardeontwikkeling door. Opvallend is dat er twee Lancia’s in de lijst staan, zowel de goede oude Delta als de Fulvia konden zich verheugen op extra waarde.

Ondanks dat het onderzoek veel Ferrari’s buiten beschouwing laat, is er toch eentje de lijst ingeslopen, namelijk de Ferrari 328 GTS. In tegenstelling tot op de straten wordt deze op de voet gevolgd door de Opel Ascona B 1.6. Een andere conclusie die we voorzichtig kunnen trekken is dat jongere klassiekers meer in trek raken. In het lijstje staan twee auto’s uit de 50s, één auto uit de 60s, vier auto’s uit de 70s en drie auto’s uit de 80s. Check het volledige lijstje hieronder (plaatje).

Nr
Merk
Model
Jaar
1Mercedes-Benz190 (W121)1956-1959
2ToyotaMR2 Coupe1985-1987
3Mercedes-Benz190 SL Cabrio1955-1963
4JaguarXJ61973-1979
5LanciaDelta HF Integrale1988-1989
6BMW3.0 CSi1971-1975
7Ferrari328 GTS1985-1988
8OpelAscona B 1.6 N1975-1981
9LanciaFulvia 1.3 S1970-1974
10Mercedes-Benz280 SE (108/109)1968-1972

Deze auto’s stegen in de periode 1999-2016 het meeste in waarde
Los van de overachievers uit 2016, heeft VDA ook een lijstje opgesteld van de auto’s die over de periode 1999 tot en met 2016 het meeste in waarde gestegen zijn. Aan de top van deze lijst vinden we de Volkswagen Transporter Type 2 terug, die door rijk geworden oude hippies tegenwoordig enorm duur is. Ook vinden we geijkte modellen als de Citroën 2CV, de Fiat 500 en de Kever terug in de lijst. Die laatste is dan ook niet voor niks @dizono’s favoriete auto.

Niet toevallig staat er ook een van de weinige exoten die opgenomen is in het onderzoek in dit lijstje: De Mercedes 300SL Gullwing eindigt op de derde plaats. Opvallend genoeg dus nog wel achter Volkswagen’s legendarische busje en de Eend. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat je die laatste twee in 1999 nog voor een appel en een ei kon kopen. Check het volledige lijstje hieronder (plaatje).

Nr
Merk
Model
Jaar
1VolkswagenT2 bus1967-1972
2Citroen2CV1969-1976
3Mercedes-Benz300 SL Coupe1954-1957
4FordEscort 1100 S1968-1970
5Fiat500 (F)1965-1972
6RenaultR41972-1974
7Porsche924 Coupe1976-1979
8Mercedes-Benz300 D1976-1985
9VolkwagenKafer 13001967-1973
10BMW735i (E23)1979-1985



48 reacties

Jaa..daar sta je dan, had je beter een Opel kunnen kopen dan die Ferrari van een miljoen
@janmetdelangeachternaam: heel veel Opels dan ;)
@janmetdelangeachternaam:
ja, je was vast blij als je ascona ipv 750E ipv 250E deed…
‘het is (bijna) allemaal speculaas’?!
@ehnl: Woord grapje. “Het is (bijna) allemaal speculatief”
Het is logisch dat auto’s een dieptepunt hebben en daarna weer wat meer waard worden. Maar ik vind het erg jammer dat er tegenwoordig zoveel auto’s als belegging gekocht worden en dat mensen er vanuit gaat dat ze hun oldtimer voor meer verkopen dan waar die voor gekocht is. Geniet lekker van de hobby en accepteer dat het geld kost. Dan is het voor iedereen beter want dan is het ook makkelijker als je eens wat anders wilt.
@lekbak:

Wit geld beleg je in aandelen ..
En zwart geld in auto’s ..

Gaat al 100 jaar zo ..
@lincoln: Valt tegen hoor, alle contante transacties boven de 25K zijn ze verplicht te melden.
@bofkont:

Yeah right ..
Tis ook verboden om meer dan 35 euro contant op zak te hebben ..
@lekbak: Tja.. Sommige auto’s worden nou eenmaal schaarser, dus duurder.
@crackdavid:

Veruit de meeste worden (vooral in NL) goedkoper ..
volgens mij zijn 2de handjes nergens ter wereld verhoudingsgewijs goedkoper ..
Leuk ..

Wij in NL laten de waarde bepalen door impotente travestieten die (volledig terecht gekozen) de NL staat vertegenwoordigen ..
@lincoln: jij hebt ook iedere keer weer volledig gelijk…het is ongelofelijk. En de logica ook….zo glashelder iedere keer weer. Hartelijk dank Lincoln……….
@lincoln: jij hebt ‘inside’ informatie ??
@lincoln:
Heb je nou alweer teveel azijn in je koffie gedaan?
Volgens mij gaat het niet helemaal goed met je.
Hedonische regressie analyse. Dat kon je in mijn tijd als bijvak kiezen naast de studie Bierologie. Stelt ook echt geen f*ck voor.
@rrrobert: bij nader inzien had ik beter voor Bierologie kunnen gaan.
@jaapiyo: tja, hoe zei men dat laatst hier: achteraf, da’s toch een beetje een koe in de kont kijken, hè.
Er staat MR2 baujahre 1985-1987, das is de 1st gen MR2. De foto is van een 2nd gen MR2!

Welke wordt er nou bedoeld? Ik wil dit graag weten gezien ik een 2nd gen heb:)
@redneckdarian: Laat maar, ik zag wat ik wilde zien op het plaatje…..
@redneckdarian:
Ja jammer inderdaad.
De eerste generatie is van 1985-1989 gebouwd, zelfs het plaatje heeft 1989 in het kenteken, en in de tekst wordt 1985-1987 geschreven.

De reden waarom ze nu duurder worden, is omdat ze in vochtig Nederland zoveel last hebben van roest. Daarnaast zijn ze in de cross ontzettend goed, dus alle verrotte MR2’s zijn naar de cross gegaan. Blijven de mooie MR2’s over, en dat zijn er niet zo heel veel, en daardoor gaat de prijs omhoog.
@fapfap: …het is gewoon een plaatje van de eerste gen mr2.
@jaapiyo:
Het is niet gewoon “een” plaatje van de eerst gen. Het is een plaatje van een MR2 van bouwjaar 1987-1989 (met targa dak, facelift voorbumper- en spoiler en de nieuwe stoelen). Waarschijnlijk ook met de sideskirts, nieuwe luchtinlaat en nieuw interieur, en de geknepen motor (115pk ipv 124), misschien zelfs met supercharger. De aanduiding “MR2 1989” op de kentekenplaten zeggen dus hoogstwaarschijnlijk dat deze in 1989 is gebouwd.
Ik wees daarom op de fout in de tabel, waar bouwjaar 1985-1987 staat in plaats van 1985-1989.
@fapfap: Oké. Toegegeven ik zit niet enorm vuistdiep in de Basmati. Inmiddels een ander plaatje in de gallery gezet.
@jaapiyo: Je hoeft ook niet in de basmati te zitten, Autoblog is namelijk toch currywurst – Een dag zonder een BMW-topic is een dag niet genoeg geblogt.
Jammer van het plaatje, maar in de tabel staat het dus nog steeds fout.
@fapfap: nope, dit zijn de gegevens waarop het onderzoek gebaseerd is. Plaatje reflecteert dat nu ook (volgens mij).
Zon MR-2 is echt serieus leuk stuurwerk. Daar moet je niet in gaan rijden als je gewend bent in zon 7-serie met een M3/M4-badge je kinderen mee naar school te rijden.
@john4545: Leg me die eens uit, een 7 serie met een m3/m4 badge.
@bofkont: De huidige M3/M4 hebben dezelfde wielbasis en breedte en bijna de lengte van de jaren 80 7-serie BMW. Het is eignelijk een belediging van de oer M3 om de huidige M3/M4 in dezelfde zin te gebruiken. Het zijn boten geworden.
@john4545: Ah juist bedankt voor de toelichting.
@bofkont: Ik neem aan dat ie bedoelt dat een M3 heden ten dage een stuk groter, comfortabeler en praktischer is dan je van een sportauto zou verwachten. Of wensen wellicht.
En dat ie daarom in vergelijking met een analoge kart als een eerste generatie MR2 overkomt als een snelle, luxe reisauto.

Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.
@baardmijt: Dat kan, maar hij kan ook bedoelen dat je een stuk beter moet opletten.
Nou moet je ook wel goed kunnen sturen in een M3 natuurlijk, maar een MR2 is makkelijk om een boom te vouwen. Als hij eenmaal uitbreekt (overstuur) dan gaat dat vrij hard. Meer momentum door de motor achter je.

Dat gaat overigens meer over de middenmotor layout dan de MR2 zelf. Maar na een tijdje leer je er wel mee rijden, en leer je snel te reageren.
@baardmijt @fanboy: jullie gaan beiden voor de magnetron. De laatste x dat ik een MR-2 stuurde dacht ik: dit moet je niet in half nat weer met slaperige ogen doen. Net als de oer-M3. In de huidige M3/M4 is het in vergelijking vrij easy peasy, zoals mijn ex dat altijd zo kakineus kon zeggen.
@john4545: Ik heb zo’n 1985-er MR2, die ik bijna alleen maar gebruikte voor circuit werk.
Er zijn inderdaad altijd snellere auto’s (het is een 1.6-je met 130pk) maar wat stuurt het heerlijk!!
Good News! Moet Mn merc nog even vast houden dus! Kun je ook zien met hoeveel procent?
Leuke weetjes natuurlijk, maar we zijn allemaal aan het wachten met welke percentages deze modellen gestegen zijn.

Any chance om deze ook te vermelden??
@ohoogeveen: als het pdf-je waar de resultaten op staan de kaart is, dan staan die niet op de kaart.
De grafiek in NL ziet er denk ik toch iets anders uit ivm de oldtimer wetgeving. Zodra de mijne dit jaar 40+ jaar oud wordt en ik er weer lpg in heb gezet zal de waarde opeens weer flink stijgen..
Verdomme de Audi a2 van vriendin staat niet op de lijst.
Hmm mijn corolla uit 1999 komt er ook aan … mijn goudmijntje…. over 100 jaar is is zeker meer waard dan nu.
Vraagje: is het de Jaguar XJ6 of XJS die veel in waarde is gestegen, want het lijstje zegt XJ6, maar de foto’s XJS
Als t2 en kever eigenaar is dit prima nieuws… :)
Heb er 3 van de 20 gehad. Natuurlijk allemaal op t verkeerde moment verkocht!
Hoop dat het allemaal geen garage Queens worden
Mijn MR2 is zeker geen garage queen, werd altijd goed gebruikt op het circuit. Maar de roestduivel is lekker verder gegaan.
Zit toevallig nu te dubben wat ik er mee ga doen. Waarschijnlijk kan het toch uit om hem weer wat op te lappen.

Sowieso is er bijna niks wat zo leuk rijdt, je zit echt in die auto gegoten en je hoort de motor achter je lekker toeren maken.

En hij is nu zo oud dat je 2 jaar APK krijgt in plaats van 1 jaar. Eigenlijk een heel slecht idee, maar wel makkelijk.
Escort MK1 plaats 4!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).