Welke van deze Groep B-snoepjes zou jij kiezen?
De tijd dat klassiekerbeurzen muffe hallen waren waar grijze mannetjes tegen de banden van Austin Healey’s stonden te schoppen is voorbij. Daarvan is het bewijs weer eens te zien op InterClassics Brussels, de Belgische variant van ‘onze’ Nederlandse beurs in Maastricht. Er stonden behoorlijk wat auto’s waarvan iedere autoliefhebber per direct hebberig wordt.
Neem de stand van Opus, waar een Lancia 037, een Ford Sierra RS Cosworth en een Renault 5 Turbo 2 om de aandacht vochten. Met zijn geweldige bruine kleur had de Renault in ieder geval een mooie voorsprong op de andere twee.
Even verderop streden een Ford Escort Mexico, een Ford Escort RS Cosworth en een Lancia Delta HF Integrale Bianco Perla om de aandacht. Lekker, die Lancia in parelmoerwit, maar wat als je de twee Escorts voor hetzelfde geld kunt kopen én nog een bak geld overhoudt voor een derde speeltje? Maar misschien kun je zo’n Delta ook wel ergens vinden voor een lagere prijs dan 135.000 euro. Of hij dat waard is? Geen idee, maar de auto’s uit de jaren ’80 worden wel steeds populairder. Lees: duurder.
Dat merkt ook Bonhams-directeur Philip Kantor op in de beurscatalogus:
“De nieuwe generatie kopers, die in de jaren ’80 geboren is, heeft een duidelijke voorkeur voor de auto’s die ze reeds bewonderden in hun jeugd, zoals de F40, Porsche 944, 968 en 928, BMW M1 en M3 — zoals de vorige generatie nog altijd zweert bij de sportmodellen uit de sixties.”
Een van mijn favorieten op de beurs komt ook uit de jaren ’80: de Renault 20 Turbo 4×4 waarmee de broers Bernard en Claude Marreau in 1982 deelnamen aan Parijs-Dakar. De auto is niet helemaal in originele staat, maar dat is volledig aan de broers te wijten. Ze crashten namelijk, waarna de auto wel een opknapbeurtje kon gebruiken. Het jaar daarop wonnen ze, met een vrijwel identieke auto.
De Brusselse beurs werd afgelopen vrijdag geopend door Thierry Boutsen. Wij, Nederlanders, we hebben weleens een dag dat we niet aan Boutsen denken, maar in België is hij nog steeds enorm populair. Dat bleek wel uit de hoeveelheid mensen die naar de opening kwam om hun halve huisraad te laten signeren, van boeken en schaalmodellen tot aan een van de tentoongestelde auto’s toe. (update: er waren 21.008 bezoekers!)
Over de beurs zelf vielen overigens ook nog twee aardige nieuwtjes te melden. Ten eerste is deze tweede editie van InterClassics Brussels nu al groter dan de editie in Maastricht, met méér beursoppervlak en méér standhouders. Ten tweede komt er na Brussel en Maastricht nog een derde locatie bij. De organisatie wil nog niet zeggen waar, maar in ieder geval buiten de Benelux.
De eerstkomende editie van InterClassics is die in Maastricht, vanaf 12 januari.
39 reacties
Alliteratie is inderdaad wel fijn, maar het klopt niet echt.
De R5 kan er misschien net meer door dan, die werd later wel aangepast naar Group B maatstaven.
*mee
Een ieder die denkt die duffe Renault 20 Turbo 4×4 te kunnen afkraken dient zich te realiseren dat dit de winnaar is van LE Dakar uit 1982, van de gebr. Marreau, die eerder in LE Dakar vriend en vijand verbaasd deden staan door tweede algemeen te worden…….in een Renaultje 4!!!!!!!!!!
Geweldig zeg
Oke… dan ga ik nu maar een onderduikadres zoeken
Lancia trouwens.
Mooie beurs qua auto’s, maar qua sfeer is Maastricht toch wel gezelliger. En doordat ‘iedereen’ tegenwoordig ‘in klassiekers doet’ stonden de auto’s veel te dicht op elkaar.
Zijn de eerste 2 foto’s van een man…. in mijn inzien echt, maar dan ook echt geen bikkelharde B-Porno…
Afijn, ik kies voor de brute Lancia 037