Deze 29 auto’s brachten onlangs meer dan 1 miljoen op

Auteur: , 54 Reacties

Afgelopen weekend was het tijd voor de Amelia Island-veilingen. De volgende auto's gingen voor meer dan een miljoen USD over van eigenaar.

Deze 29 auto's brachten onlangs meer dan 1 miljoen op

Zoals je aan onderstaande lijst kunt zien zitten er best wat verrassende namen tussen de kavels die de meeste centen opbrachten. Zo voert Ferrari voor de verandering niet de boventoon, zit er zelfs een Bugatti Veyron tussen en is het een oude Bugatti die er met de hoofdprijs vandoor ging. Deze auto werd afgehamerd op 7,7 miljoen USD.

Verder blijkt de Ferrari F50 van Mike Tyson een prima investering, doet ook de brute Mazda 767B het behoorlijk goed en werd een flinke som geld neergelegd voor een blauwe McLaren P1. Check het allemaal in de lijst en laat even weten welke je favoriet is! We gokken trouwens dat @Dizono voor de F40 gaat en @CasperH voor de 964 Turbo S Leichtbau. Die zijn dus al bezet.

RM Sotheby’s

1957 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, $ 1.440.000

Gullwing

1953 Fiat 8V Supersonic by Ghia, $ 1.375.000

Fiat

1956 Bentley S1 Continental Drophead Coupe by Park Ward, $ 1.683.000

Bentley

1933 Rolls-Royce Phantom II Special Newmarket Permanent Sedan by Brewster, $ 1.237.500

Rolls

1966 Aston Martin Short-Chassis Volante, $ 1.705.000

Aston

1958 Rolls-Royce Silver Cloud I Drophead Coupe “Honeymoon Express” by Freestone & Webb, $ 1.347.500

Rolls

1953 Lancia Aurelia PF200 C Spider by Pinin Farina, $ 1.248.500

Lancia

1952 Bentley R-Type Continental Fastback Sports Saloon by H.J. Mulliner, $ 1.347.500

Bentley

1936 Lancia Astura Cabriolet Series III “Tipo Bocca” by Pinin Farina, $ 2.145.000

Lancia

1995 Ferrari F50, $ 2.640.000

F50

1929 Stutz Model M Supercharged Coupe by Lancefield, $ 1.705.000

Stutz

1937 Bugatti Type 57S Cabriolet by Vanvooren, $ 7.700.000

Bugatti

1955 Alfa Romeo 1900C SS Coupe Zagato, $ 1.100.000

Alfa

1954 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing, $ 1.358.500

Gullwing

1956 Maserati A6G/54 Coupe Series III by Frua, $ 2.365.000

Maserati

1955 Lancia Aurelia B24S Spider America by Pinin Farina, $ 1.320.000

Lancia

1974 Porsche 911 Carrera RS 3.0, $ 1.375.000

Porsche

1964 Ferrari 275 GTB by Scaglietti, $ 1.842.000

Ferrari

2012 Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport, $ 1.650.000

Bugatti

Gooding

1977 Porsche 934/5, $ 1.375.000

Porsche

1993 Porsche 964 Turbo S Leichtbau, $ 1.540.000

Leichtbau

1998 Porsche 911 GT1 Strassenversion, $ 5.665.000

GT1

1955 Lancia Aurelia B24S Spider America, $ 1.300.000

Lancia

1949 Aston Martin DB Mk II, $ 1.540.000

Aston

1990 Ferrari F40, $ 1.485.000

F40

2015 McLaren P1, $ 2.392.000

P1

1989 Mazda 767B, $ 1.750.000

767B

1965 Aston Martin DB5 Vantage, $ 1.100.000

DB5

Bonhams

1955 Ferrari 250 Europa GT Alloy, $ 2.227.500

Ferrari



54 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
De Fiat vind ik nog het mooist eigenlijk. Lekker kleurtje ook!
@berlinetta: dat dacht ik dus ook. Vind de Veyron Grand Sport ook erg geslaagd in die kleurcombinatie.
De blauwe 300sl voor mij graag.
@breinstein: Dan pak ik die 911 gt1 wel.
@jelle166: Prima. Ik zoek geen strepentrekker, maar een auto die ik ook daadwerkelijk in Nederland uit kan laten.
Voor mij de 787b en de turbo s aub
Is het gek dat een F50 meer opleverde dan de F40?
@posthumus: Dat doen ze altijd al, zeker als ze van een bekend persoon zijn geweest.
@viezefreddyw: F50 zijn tevens zeldzamer
De prijs van die Porsche Leichtbau is niet echt normaal, exclusief sure, maar 1,5 mil? Na ah. Maar ach iemand die dat er voor neer legt zal het een zorg zijn…
Mclaren P1 alstublieft.
De eerste foto viel mee,de 2e Fiat Wauw wat een prachtige auto.Ik ga dus ook voor die prachtige V8 van Fiat.Valt me trouwens op dat de Lancia’s goed vertegenwoordigd zijn.
Sowieso de F40 en de 911 RS. Gelukkig hoef ik niet te kiezen…
@weijs: allebei maar gekocht?
@tenaci @weijs: nee, die F40 was al voor mij :)
@dizono: Inderdaad, en de 911 kan ik niet betalen.
De Fiat 8V Supersonic van Ghia alsjeblieft. Ik heb ze zelden zo mooi gezien.
@viezefreddyw:
Eens, was toen ook wel een hele mooie periode van Ghia hoor.
De “Supersonic-body” is ontworpen door de Italiaan Giovanni Savonuzzi. Oorspronkelijk gebruikte hij een Alfa Romeo 1900 als basis. Daarna gebruikt Savonuzzi FIATs 8V als basis en daarna kwamen er ook nog 3 Jaguar XK120’s Supersonic. Kwa styling haast 100% identiek.

En Giovanni ontwierp in dienst van Ghia nog veel meer prachtige auto’s. Onder andere de Ghia Gilda, Desoto Adventurer II en de speedrecord Moto Guzzi Nibbio. Ongekend mooi spul.
@rob: Dank voor de aanvulling. De reden waarom ik graag op Autoblog zit, dit soort reacties. Hou ik van.
Wat werd er vroeger een mooi spul gemaakt hè? Beetje jammer dat de prijzen nu zo astronomisch zijn.. als je er al een te pakken hebt denk je wel 3x na voordat je ff lekker gaat knallen
Weg met al die sportwagentjes, die ’56 Bentley voor mij graag! Wat een heerlijke auto moet dat zijn en wat een klasse.
@lekbak: Ik moest heel erg hier aan denken. Ik vind dit ook net even wat mooier om eerlijk te zijn:
http://momentcar.com/images/mercedesbenz-220se-1960-2.jpg
@viezefreddyw: vind ik ook mooier. Maar die staat niet in dit lijstje, waarschijnlijk ook omdat die bij lange na niet een miljoen kost.
@lekbak: Inderdaad een schitterende sloep.
Die gele 964, zo mooi+
@dutchdriftking: anderhalfmiljoen dollar. Gaat toch helemaal nergens meer over?
Zeldzaam? Tel alle zogenaamd zelfdzame 911s bij elkaar op en opeens zijn er toch wel heel veel van.
@gregorius: dat verbaast me ook altijd zo bij de Porsches. In de basis is het vaak toch een en dezelfde 911. Steeds hetzelfde ontwerp in weet ik hoeveel limited editions en specials en dan zulke bedragen. Ik volg het ook niet meer hoor.
Best I can do is $5
300 sl voor het toeren, de 767b als tracktool.
de F50 of GT1 aub voor mij :)
@spykerboy: beter nog, de combi ;)
AM DB5 Vantage
Wat me nu pas opvalt is hoeveel de Aston Martin DB11 op de Fiat 8V lijkt.

Ik kies voor de porsche 964 leichtbau, mazda 767b en de Alfa 1900
Ik word hier zo droevig van….van die prijzen dus, niet van de auto’s. Een 300 SL kocht je nog maar een decennium terug voor een fractie van deze veilingprijs , om maar een voorbeeld te noemen. Toen kon je nog dromen “als de zaken goed blijven gaan zit dat er misschien een keer in”. Nu moeten de zaken astronomisch goed gaan, oftewel: totaal onbereikbaar geworden. Jammer.
@ttr6: tijd loopt door. De status van de SL destijds is nu ingenomen door een beter bereikbaar model, die over ’n decennium weer meer moet opbrengen. That said, uitstraling en imago van auto’s uit de jaren 50/60 komt nooit meer terug
@ttr6:
Het zijn ook wel de iconen of de absolute pareltjes die hier genoemd zijn, geveild door de meest prestigieuze veilinghuizen. Dan gaat het inderdaad om grof geld.
Maar neem eens een kijkje op http://www.bringatrailer.com Daar worden heel veel droomwagens geveild, tegen redelijke bedragen.
De Lancia’s in dit rijtje vind ik toch wel heel erg mooi.

En die 911 GT1….wat blijft dat toch een beest van een auto om te zien. Ik kan niet zeggen of ik hem nou mooi of lelijk vindt maar dat is denk ik nou juist de charme van deze auto.

Tot ik de foto van de Fiat V8 wat beter bestudeerde…wat een prachtige wagen is dat zeg…mijn nummer 1 in deze lijst

@MauritsH: klopt de prijs van de Stutz wel? $705.000 is toch wel behoorlijk veel minder dan een miljoen.
@rhellema: ik bedoel uiteraard de Fiat 8V?
Je hebt gelijk! Ik was een ‘1’ vergeten :)
@MauritsH: het is je vergeven :))
En dan die 1950’s Bentley en Rolls..
Dichte versies uit die tijd doen nog geeneens een ton. Maak je er een cabrio van doen ze opeens vele tonnen tot meer dan een miljoen voor deze versie.
Gaat toch nergens meer over.
Zo’n Supersonic is toch echt kunst op wielen zeg! Prachtig! Moet zeggen dat die Stutz er ook top uit ziet. Lijkt wel gechopt! Is dat dezelfde Stutz als van de Blackhawk etc?
@e34m5touring:
Ja en nee, het is dezelfde merknaam en de naam was zeker geen toeval. De oprichter van de revival liet zich inspireren door het vooroorlogse Stutz. Zo gebruikte het vooroorlogse Stuzt ook al de namen “Blackhawk” en “Bearcat”.

Maar het oorspronkelijke Stutz (voluit Stutz Motor Company) staakte haar productie in 1935. Dik 30 jaar later kwam pas de revival (voluit Stutz Motor Car of America) en dat was 100% GM techniek met Virgil Exner styling. In die 30 jaar was het merk echter morsdood, dus in hoeverre je kunt spreken over hetzelfde bedrijf…. Is een beetje vergelijkbaar met Spyker denk ik. Zelfde naampje, heeft echter niks met het oorspronkelijke bedrijf te maken.
@rob: Ok cool! Thanks! Jaren geleden reed er nog zo’n Blackhawk rond in Amsterdam. Geen idee of die nog steeds rondrijdt. Beetje ‘bijzondere’ styling maar ik kan het wel waarderen. Auto’s voor mensen met humor als je het mij vraagt.
@e34m5touring:
Ik heb der wel eens eentje gezien in omgeving Winterswijk. Bijzondere dingen inderdaad, typische Exner styling. Vind het niet zijn beste ontwerp (wel één van zijn laatste ontwerpen), maar markant is het zeker ;-)
@rob:

Ken uw klassiekers .. chapeau ..

Revival Stutz,s waren de duurste producten in haar periode ..
Omgekatte Cadillacs met goud .. veel goud ..
Een Haagse Indo heeft besloten deze dingen “mooi” te vinden en te verzamelen !!
Heeft inmiddels 3 of 4 van deze uiterst zeldzame exemplaren op NL platen staan ..
@lincoln:
Goud, ja wat wil je, de drijvende kracht erachter was een New Yorkse bankier ;-) Zijn eerste klant (of eerste sponsordeal) was Elvis. Een betere match bestaat er niet!

Tis een merkwaardige rariteit uit auto-industrie. Dat ze het nog tot de jaren 90 hebben volgehouden is op zich knap te noemen. Mooi dat er vandaag de dag nog liefhebbers voor te vinden zijn. Je hebt wel een flinke dosis zelfspot nodig om zo’n ding te bezitten zeg, pfffff!
Wat een dikke exemplaren. Ik wil ze stuk voor stuk hebben
Kan aan mij liggen maar die Bugatti is volgens mij onder de originele verkoopwaarde verkocht of niet?
Potverdorie 5,6 miljoen voor die 911 GT1! De duurste twee spiegeleitjes ooit lijkt me! Harm Lagaaij zal trots zijn!
Dit zijn altijd lekkere topics.

Geen Audi of VAG rommel te bekennen.
Mis de Ferrari 250 Californië
Grappig dat jullie niks reppen over het feit dat de alom bij @autoblog bekende Mark Wegh daar in persoon aanwezig was op Amelia Island. Dat was tevens een van de redenen dat de privécollectie van PCG gisteren niet open was bij Start of the Seasondrive.
Wat heeft Lancia toch mooie auto’s gemaakt in het verleden! De 964 en de F40 zijn ook pareltjes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).