Koop één van de bruutste Mazda’s ooit

Auteur: , 20 Reacties

De razendsnelle Group C-racers van weleer staan sowieso hoog op het lijstje van menig raceliefhebber. Eén merk steekt er echter met kop en schouders bovenuit.

Koop één van de bruutste racewagens ooit

En da’s natuurlijk Mazda met hun wankelmotoren, die de pannen van menig dak krijsten. Deze 767B wordt binnenkort geveild dus de liefhebber met een goedgevulde portemonnee en buren die heel ver weg wonen kan z’n slag slaan. De auto werd vanaf 1988 ingezet en onder de kap ligt een rotatiemotor met vier schijven. Alles bij elkaar heeft het atmosferische blokje een cilinderinhoud van 2,6 liter, waarmee desondanks een vermogen van 580 pk mogelijk was.

De resultaten die door deze specifieke auto werden behaald zijn niet super. Zo reden coureurs Yojiro Terada, Volker Weidler en Marc Duez ermee naar een 12e plaats overall tijdens de 24 uren van Le Mans. Wel werd de auto derde in de toenmalige GTP-klasse. In 1990 werd de 787B geïntroduceerd en mocht de 767B bijna met pensioen, maar toch deed er dat jaar één 767B mee aan Le Mans. Yojiro Terada, Takashi Yorino en Yoshimi Katayama werden dat jaar 20e overall en eerste in de GTP-klasse.

Hierna ging de auto door naar verschillende eigenaren die het beest bij bepaalde gelegenheden nog even lieten kraaien van de pret. In de tussentijd werd de Mazda bovendien grondig gerestaureerd, ook komt het oudje met een extra set wielen, een volledige reservekoets en plenty onderdelen waarmee je voorlopig even vooruit kunt. Het ding gaat binnenkort onder de hamer bij Gooding & Co., men houdt rekening met een opbrengst tussen 1,8 en 2,4 miljoen USD.

Check hieronder een video van de Mazda op Spa-Francorchamps en verbaas je over het ge-wel-di-ge geluid.



20 reacties

Leuke auto. Toch liever de 787b.
Daar zit een behoorlijke taartschep op!
Een schitterend en oorverdovende bak met herrie komt er uit dat geweldige blok. Voor mij echt de heilige graal qua racers, incl. de creaties van RB, Ferrari en andere grootheden. Een onregelmatige stationaire pruttel en dat snoeiharde gejank als de redline in zicht komt, heerlijk!
Driftige gifkikkers! Heerlijk! Volgend jaar wankelmotoren in de F1? Zou echt vet zijn!
@rijnounsdoor: jaa! Volkomen in lijn met de recente brandstof/uitstoot restricties!
@subaru555: I know I know, maar met circa een miljard aan ontwikkelbudget voor de motoren moeten de F1 teams toch kunnen komen tot iets wat vetter klinkt.
@rijnounsdoor: want dat is voor hen het belangrijkste natuurlijk ;-)
@rijnounsdoor: gaat nooit meer gebeuren. Mazda is de enige die serieus bezig blijft met de wankel, maar de nadelen voor productie wegen niet op tegen de voordelen. En een fabrikant zou gek zijn om er enorme bedragen in te steken. Maar de wankel blijft een bijzonder mooi stuk techniek. Ik heb een fd3s gehad, en wat heb ik van dat ding genoten. Maar een 3 of 4 schijfs blijft echt ultiem qua motorgeluid.
Dik dik dik!
Leuke auto, maar no thx, dan liever een oude F1 met V10 erin van welleer…
Hij is wat minder legendarisch dan de 787B, maar daardoor niet minder gaaf of begerenswaardig. Ik denk dat ik geen goede multimiljonair zou zijn. Met al die geweldige wagens die hier voorbij komen zou het geld binnen no-time op zijn.
@edge: Haha helemaal mee eens, maar Willem maakt het je wel makkelijk. Hij schotelt je het lekkerste van de autowereld voor. Jij hoeft het alleen nog maar te kopen.
Dus dit of een hypercar van 2miljoen…. ik denk dat dit veel leuker is
@maferick74: no-brainer. Altijd dit, ook al mag het niet de weg op.
Het geluid van wankelmotoren beste wat er is!
Wat een heerlijke auto!
Hmm, Mazda wankelmotor op Spa.
Voor de Group C- en Spa Francorchamps fans, check deze heerlijke kwalificatievideo van een Mercedes C11: https://youtu.be/FjcHMmyQvXE


Wat een beauty!.
Wat. Een. PORNOSOUND!
In 1991 ging de Mazda 787B als eerste de finish over, tot nu toe de enige Japanse auto dit ooit de 24 uurs van Le mans heeft gewonnen.
http://www.topgear.com/car-news/le-mans-2016/25-years-ago-amazing-mazda-787b-won-le-mans-now-listen-it#1

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).