Deze 8 auto’s zien er langzamer uit dan dat ze zijn

Auteur: , 54 Reacties

Altijd leuk als auto's voor een verrassing kunnen zorgen. Dit zijn eigenlijk de 8 coolste auto's op deze planeet.

Porsche 911 GT3 TP

Als we ergens wel van houden zijn het de zogenaamde sleepers. Je weet wel, auto’s die er zeer normaal uitzien, maar wel degelijk een gezonde portie power onder de kap hebben om nietsvermoedende petjes te verrassen. Nu is het geval dat snelle uitvoeringen standaard al een stukje dikker zijn uitgevoerd. Deels omdat het niet anders kan. Omdat het snelheidspotentieel omhoog gaat, moeten bijvoorbeeld de remmen groter worden uitgevoerd. Dus zitten er grotere velgen onder. Omdat de motor meer lucht nodig heeft, zijn de grille en luchtinlaten in de bumper groter. Dan is het ook nog eens zo dat veel klanten het nu eenmaal leuk vinden dat hun auto er een stuk dikker uitziet. Het oog wil immers ook wat. Toch zijn er diverse fabrikanten geweest die het nodig vonden om hun topper juist anoniemer te maken. Soms door een bepaalde optie aan te vinken, soms door een specifieke uitvoering te selecteren. Het voordeel van deze auto’s: het snelheidspotentieel ligt minstens net zo hoog, maar je loopt er niet zo mee te koop. Dit zijn de 8 leukste voorbeelden.

Porsche 911 GT3 TP (991.2)
Ho, wacht even, een Porsche 911 GT3 TP ziet er toch al snel uit? Ja, dat is zo. Ten opzichte van een standaard 911 Carrera ziet een GT3 TP er alsnog sneller uit: grotere velgen, dikke bumpers, brede wielkasten, dat soort werk. Maar kies een donkergrijze 911 GT3 TP met de aluminium raamlijsten en het lijkt meer op een leuk uitgevoerde 911 Carrera S dan een full-fat GT3 (epische rijtest). Sterker nog, op de bovenste foto lijkt de 911 Carrera T met zijn gele lak en strepen juist de snellere auto te zijn dan de grijze GT3. En dat maakt hem ook verschrikkelijk cool. Het is ook nog eens de 911 voor connaisseurs: handbak, atmosferische motor en achterwielaandrijving.

Porsche 911 GT3 Touring Pack (991)

Mercedes-Benz E63 AMG S Estate Business (S212)
Eigenlijk een van de dikste stationwagons aller tijden. De brute motor zorgt ervoor dat je zelfs ten opzichte van een raszuivere sportwagen nog prima mee kunt komen. Alleen heb je in de Mercedes wél plaats voor je vrouw, drie kinderen en twee Labradors. Het enige nadeel is dat de auto er ook best wel snel uitziet. Met name die vier enorme stortkokers aan de achterkant geven het snelheidspotentieel al aan. Gelukkig kon je het ‘businesspakket’ kiezen. Dan had je de achterbumper en uitlaten van de Avantgarde. Op een E200 CDI nog steeds teveel van het goede, maar op een E63 S (rijtest) juist perfect.

Mercedes-Benz E63 AMG S Business Pack

Volkswagen Touareg W12 Executive(7L)
Eigenlijk is het te bizar voor woorden dat Volkwagen een twaalfcilinder SUV in het gamma heeft gehad. Deze notoire zuipschuit zag je geregeld voorbij komen in de W12 Sport specificatie. Dus in het felblauw, met monsterlijke ‘Omanyt’-velgen van 21”, fors aangezette bumpers en spoilers. Voor wie wel de geneugten wilde van twaalf atmosferische cilinders, maar dat niet wilde combineren met de bodykit kon de W12 kiezen als Executive. Bijna alles was identiek, behalve het uiterlijk. De Toureg W12 Executive (rijtest) zag er net zo simpel uit als een R5 diesel, maar had bijna 3 keer zo veel vermogen.

Volkswagen Touareg W12 Executive

Honda Accord Type R (CH1)
De Type R uitvoering van e Accord is nooit een populaire auto geweest. De auto werd speciaal voor Europa gebouwd, maar juist in Europa is het lastig non-premium rijdersauto’s te verkopen. Degene die zich de auto kunnen herinneren weet dat de auto best opvallend was met de enorme spoiler en roomwitte velgen, evenals het koetswerk. Maar je moest de auto wél zo samenstellen. Je kon hem echter ook in het zwart krijgen, zonder spoiler en met grijze wielen. Dan leek het net op iedere andere Accord. Qua hardware ontbrak het je aan niets: een atmosferische VTEC motor, zesbak en LSD kreeg je er standaard bij.

Honda Accord Type R

Subaru Impreza WRX STI Spec-D (GDB)
Je kan veel zeggen over de Impreza WRX STI, maar het is niet echt een anonieme auto. De WR Blue Mica lak, de gouden velgen, de enorme spoilers: de auto probeert zijn potentie geenszins te verbergen. De Impreza WRX STI is zo subtiel als een stoeptegel in je gezicht. Net zo effectief. Mocht je wel gecharmeerd zijn van de techniek van de auto, maar niet het infantiele uiterlijk: ga voor de Spec-D. De D staat hiervoor Discreet. De torenhoge spoiler werd vervangen voor een kleiner exemplaar. De gouden velgen waren dezelfde BBS-wielen, maar nu in het grijs gespoten. Hierdoor leek deze STI verdacht veel op een non-STI WRX. Het interieur werd juist wat luxer gemaakt, mede dankzij de volledig lederen bekleding.

Subaru Impreza WRX STI Spec D

Daimler Super V8 (X350)
De Jaguar XJR was altijd al een gentlemens express. Niet al te opvallend, alhoewel de liefhebber duidelijk kon zijn dat dit een snelle XJ was, dankzij de grote wielen en natuurlijk de kenmerkende gaasgrille. Bij de Daimler Super Eight was dit niet het geval. Je kreeg putdeksel-velgen, wat chroom en, ehh, dat was het. De auto ziet er wat oubollig uit, maar er huist wel een 4.2 liter V8 mét Eaton supercharger onder de kap. Ondanks alle ruimte en luxe was het een relatief lichte auto. Met name tussen de 100 en 200 km/u is dit een serieus snelle sedan.

Daimler Super Eight

Maserati Karif
Natuurlijk, van een Maserati mag je bijna altijd wel verwachten dat ‘ie snel is. Maar bij de Karif ligt het toch net een beetje anders. De Biturbo series van Maserati kende enorm veel exponenten. De Karif is de meest vreemde eend in de bijt. In feite is het een Spyder (dus met de korte wielbasis), maar dan met een eenvoudig (vast) dak. De Maserati is zeer eenvoudig. Geen spoilertjes of rare fratsen. He is niet direct een bloedmooie auto, maar juist een beetje ‘meh’. Met name daardoor is het des te opvallende dat de Karif werd geleverd met de sterkste biturbo V6 met 285 pk.

Maserati Karif

FPV Force 8
FPV was voorheen het bedrijf dat extra snelle Australische Fords maakte. De meesten zijn gebaseerd op de Ford Falcon XR6 of XR8. Je weet wel, die uberdikke, volvette Aussie supersedans. De XR modellen waren al sneller dan de gewone Falcons, de FPV modellen deden daar een flinke stap bovenop. Zoals je wellicht weet zijn Australische auto’s over het algemeen erg uitbundig uitgedost. Grote wielen, mega-spoiler, felle kleuren: down under zijn ze er gek op. Heel af en toe pakken ze het wat anders aan, zoals deze FPV Force 8. Deze auto zag er een stuk minder snel uit dan de FPV GT, F6 of zelfs de reguliere Falcon XR8, maar je kreeg wel de sterke variant van de Barra V8 met meer dan 340 pk. Het was de bedoeling om van de Falcon zo een soort BMW concurrent te maken.

FPV Force 8



54 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De Daimler was de trouwauto van mijn vrouw en mij. Wat een heerlijke bak is dat.
Zo’n E63 met avantgarde pakketje is toch wel erg fijn om te zien hoor, staat wel op mijn lijstje!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Waarom wordt een Model S overgeslagen? Een van de snelste productieauto’s ter wereld en ziet er hetzelfde uit als een standaard versie.
@stfu: Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al aan: hij ziet er exact hetzelfde uit. Niet langzamer ;-). Een top van 250 km/u is niet echt snelste auto ter wereld, volgens mij :-D
@stfu: Er worden wel meer auto’s niet genoemd.
@stfu: aah kijk daar is ie, onze tesla advertentie
Sleepers. Eigenlijk het mooiste wat er is. Nietsvermoedend voor het stoplicht staan en met je sleeper de dikste wagens er uit rijden. Met de S212 lukt dat het beste. Op het oog gewoon een E-klasse Estate met avantgarde pakket.
@viezefreddyw:
Sleepers? Check het kanaal van Fullboost. Staat vol met hilarische gebakjes, als dit:
https://www.youtube.com/watch?v=lNzdnjVrMNg
@viezefreddyw: @rob:
https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/chevrolet/sprint/1805582.html
Lees die speclist maar eens ;)
@E34M5Touring: Haha! Wat een ding. De perfecte sleeper!m
@E34M5Touring: dat stuur! 2x goed gas geven en stevig vasthouden, is de rek er wel uit volgens mij :)
@awesome: Zoveel vermogen en zo’n kleine wielbasis, dat ding moet volgas zowat een salto maken!
@e34m5touring:
“This is a one-off monster and it’s street-legal.”
Haha, prachtig!

Deze is ook briljant, ff een 10 seconde rijden in een Starlet met een 1.5je ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=aARjUtn0kzM
De subaru zal best goede velgen hebben, maar denk dat het om gouden gaat.
De Daimler Super V8 graag.
Eigenlijk bij voorkeur in de oudere X308 versie. Eigenlijk qua proportie nét niet helemaal oké, want duidelijk long wheel base, maar daardoor juist meer sleeper. Met de twee aparte achterstoelen met doorlopende middenconsole graag. Inpakken hoeft niet.
@sabrerator: Dit wordt anders een dubbelpost. Dus maar een plusje.
Ik mis de Lotus Omega in dit lijstje
@randy: Die is overduidelijk heel erg snel. Enorme spoiler, bijzonder grote voorbumper: die auto laat meteen zien dat het serieus is, zeker ten opzichte van een Omega 3000 (waar deze op gebaseerd is).
En de Citroën xantia v6 activa
@randy: die miste ik ook, dat loopt serieus rap
@randy: Bijzonder gave auto!! De Xantia was er niet echt in een snelle uitvoering (die men er vervolgens langzamer uit liet zien). Maar wel een leuk onderwerp. Misschien maar eens maar wat mee doen ;-)
@willeme: graag!!
@willeme: graag! Superauto! Ik heb er ooit eentje gehad en dat was serieus snel met fenomenale wegligging!
Eigenlijk kan je elke V12 Mercedes zonder AMG erbij noemen. Alleen herkenbaar aan de remmen.
Dat vond ik altijd de charme van m’n M5 Touring. Voor de leek een paarse kamperbak 520i met sportpijp, maakte iemand helemaal los gassen deste leuker. Zal nooit vergeten, had dat ding 2 dagen ofzo. Pik een maatje op om even een blokkie om te doen, krijg ik een 993 Carrera hupeldepup op de staart. Tot 210km/h kwam ie niet eens in de buurt. Kan ik van genieten, hoe kinderachtig ook.
@E34M5Touring: een blokje om is voor jou een rondje om Dortmund?
@mashell: Oberhausen straight is nog geen half uur rijden voor mij vanaf huis ;)
Of de skoda octavia rs, saab 9-3 sport estate v6. Peugeot 205 gti, nissan almera gti, nissan bluebird sr20det?
Met die eerste twee auto’s zet je een aardig stap in de droom garage! Wat een combi!
Een pre-facelift 306 GTI-6 is ook leuk. Niet te grote wielen waar de dikkere remmen niet achter opvallen en verder ziet het er uit als een auto waarmee je oma zou rijden, helemaal als ie ook nog bordeauxrood is. Keer meegereden met zo’n ding en die liep vrolijk de teller uit bij 240.
@jdbn: 167peekaatjes op een relatief lichte auto! Gegarandeerd veel fun….
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ben ik dan de enige die denkt aan de farm truck ?
@dedokter:
Ja. Farmtruck is een debiel ding.
@Original_Arnoud: helemaal waar, maar ik moet er elke keer weer om lachen.
@dedokter: en die heeft blijkbaar zelfs maar de kleinste motor van het “team”…
Kun je aan een auto überhaupt zien hoe snel deze is? Grote luchtgaten, brede banden en spoilers maken in principe een wagen trager. Mijn ervaring is dat de snelheid bij het verkeerslicht meer van de bestuurder afhangt dan van de wagen.
@mashell: Of van de automaat. :)
Een M135i?
Een Renault Safrane Baccara Biturbo
Ik vind dat Business pakket op AMGs zo geniaal. De straatstenen eruit trekken maar niemand die dat ziet aankomen!
Vectra A Turbo is een auto die in m’n geheugen staat gegrift. Halverwege de jaren 90 ‘was een Opel dealer klant van m’n vader zijn zaak en af en toe kon ik even mee de werkplaats in. Als jonge tiener vergapend aan een voor de rally geprepareerde C Kadett en Manta verveelde dat nooit. Ik zal nooit vergeten dat we met de eigenaar een rondje mee mochten met een demo auto: een Vectra. Aan de buitenkant zag je nagenoeg niet dat het een snelle variant was. Totdat de beste man gas gaf. 2.0 turbo, 6 bak en 4wd was voor die tijd redelijk uniek. En veel vlotter dan het uiterlijk deed vermoeden.

Mitsubishi heeft ook ooit eens geprobeerd de Evo 7 toegankelijker te maken. De Cedia was ontdaan van luchtroosters in de motorkap en achterspoiler, iets luxere (lederen) bekleding, andere koplampen en gepolijste velgen. En een Invecs 3 (semi) automaat bak. Net als de EU spec E 8 eigenlijk het Evolution logo niet waard.
@evo4g63t: was dat niet de Evo VII GT-A? Lagere spoiler, glimmende wielen, en leverbaar in donkerrood, donkerblauw, zwart en grijs.
@willeme:

Dat klopt, aanvullend met wit en een soort goudkleur. Achterspoiler was een optie, grotere stoelen met lage zijwang standaard. Dit om het in- en uitstappen makkelijker te maken en deze stoel is later doorgevoerd in de global spec E8. Motorisch een iets kleinere turbo, stalen intercooler buizen ipv. aluminium, andere oliepan, grotere (48 liter) brandstoftank ed. Ook was er geluidsisolatie aangebracht achter het dasboard, op de vloer en in de deuren. Zelfs tocht strips werden geplaatst om geluid te dempen. Al bovenstaande onzin + automaat maakte de Cedia 80 kilo zwaarder.
@evo4g63t: dat is waar ja! Volgens mij zat ie ook in Gran Turismo Concept, 4. Beetje vreemde mismatch. Misschien leuk om eens een artikeltje over te maken!
Mazda Xedos 9 miller. Ook zo’n stiekemerd.
Een GMC Syclone.
Ooit met dat ding een Gallardo de laadbak laten zien tot 160 :-)
@cossiekiller: jajaja!!! Ik heb de hint begrepen ;). Special?
@willeme: Deal !! :-)
130i zonder M pakket. Ziet er hetzelfde uit als een 118d.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).