• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 8 auto’s zien er langzamer uit dan dat ze zijn

Auteur: willeme, gepost 25 december 2017 om 21:00 – 54 Reacties

Porsche 911 GT3 TP


Altijd leuk als auto’s voor een verrassing kunnen zorgen. Dit zijn eigenlijk de 8 coolste auto’s op deze planeet.

Als we ergens wel van houden zijn het de zogenaamde sleepers. Je weet wel, auto’s die er zeer normaal uitzien, maar wel degelijk een gezonde portie power onder de kap hebben om nietsvermoedende petjes te verrassen. Nu is het geval dat snelle uitvoeringen standaard al een stukje dikker zijn uitgevoerd. Deels omdat het niet anders kan. Omdat het snelheidspotentieel omhoog gaat, moeten bijvoorbeeld de remmen groter worden uitgevoerd. Dus zitten er grotere velgen onder. Omdat de motor meer lucht nodig heeft, zijn de grille en luchtinlaten in de bumper groter. Dan is het ook nog eens zo dat veel klanten het nu eenmaal leuk vinden dat hun auto er een stuk dikker uitziet. Het oog wil immers ook wat. Toch zijn er diverse fabrikanten geweest die het nodig vonden om hun topper juist anoniemer te maken. Soms door een bepaalde optie aan te vinken, soms door een specifieke uitvoering te selecteren. Het voordeel van deze auto’s: het snelheidspotentieel ligt minstens net zo hoog, maar je loopt er niet zo mee te koop. Dit zijn de 8 leukste voorbeelden.

Porsche 911 GT3 TP (991.2)
Ho, wacht even, een Porsche 911 GT3 TP ziet er toch al snel uit? Ja, dat is zo. Ten opzichte van een standaard 911 Carrera ziet een GT3 TP er alsnog sneller uit: grotere velgen, dikke bumpers, brede wielkasten, dat soort werk. Maar kies een donkergrijze 911 GT3 TP met de aluminium raamlijsten en het lijkt meer op een leuk uitgevoerde 911 Carrera S dan een full-fat GT3 (epische rijtest). Sterker nog, op de bovenste foto lijkt de 911 Carrera T met zijn gele lak en strepen juist de snellere auto te zijn dan de grijze GT3. En dat maakt hem ook verschrikkelijk cool. Het is ook nog eens de 911 voor connaisseurs: handbak, atmosferische motor en achterwielaandrijving.

Porsche 911 GT3 Touring Pack (991)

Mercedes-Benz E63 AMG S Estate Business (S212)
Eigenlijk een van de dikste stationwagons aller tijden. De brute motor zorgt ervoor dat je zelfs ten opzichte van een raszuivere sportwagen nog prima mee kunt komen. Alleen heb je in de Mercedes wél plaats voor je vrouw, drie kinderen en twee Labradors. Het enige nadeel is dat de auto er ook best wel snel uitziet. Met name die vier enorme stortkokers aan de achterkant geven het snelheidspotentieel al aan. Gelukkig kon je het ‘businesspakket’ kiezen. Dan had je de achterbumper en uitlaten van de Avantgarde. Op een E200 CDI nog steeds teveel van het goede, maar op een E63 S (rijtest) juist perfect.

Mercedes-Benz E63 AMG S Business Pack

Volkswagen Touareg W12 Executive(7L)
Eigenlijk is het te bizar voor woorden dat Volkwagen een twaalfcilinder SUV in het gamma heeft gehad. Deze notoire zuipschuit zag je geregeld voorbij komen in de W12 Sport specificatie. Dus in het felblauw, met monsterlijke ‘Omanyt’-velgen van 21”, fors aangezette bumpers en spoilers. Voor wie wel de geneugten wilde van twaalf atmosferische cilinders, maar dat niet wilde combineren met de bodykit kon de W12 kiezen als Executive. Bijna alles was identiek, behalve het uiterlijk. De Toureg W12 Executive (rijtest) zag er net zo simpel uit als een R5 diesel, maar had bijna 3 keer zo veel vermogen.

Volkswagen Touareg W12 Executive

Honda Accord Type R (CH1)
De Type R uitvoering van e Accord is nooit een populaire auto geweest. De auto werd speciaal voor Europa gebouwd, maar juist in Europa is het lastig non-premium rijdersauto’s te verkopen. Degene die zich de auto kunnen herinneren weet dat de auto best opvallend was met de enorme spoiler en roomwitte velgen, evenals het koetswerk. Maar je moest de auto wél zo samenstellen. Je kon hem echter ook in het zwart krijgen, zonder spoiler en met grijze wielen. Dan leek het net op iedere andere Accord. Qua hardware ontbrak het je aan niets: een atmosferische VTEC motor, zesbak en LSD kreeg je er standaard bij.

Honda Accord Type R

Subaru Impreza WRX STI Spec-D (GDB)
Je kan veel zeggen over de Impreza WRX STI, maar het is niet echt een anonieme auto. De WR Blue Mica lak, de gouden velgen, de enorme spoilers: de auto probeert zijn potentie geenszins te verbergen. De Impreza WRX STI is zo subtiel als een stoeptegel in je gezicht. Net zo effectief. Mocht je wel gecharmeerd zijn van de techniek van de auto, maar niet het infantiele uiterlijk: ga voor de Spec-D. De D staat hiervoor Discreet. De torenhoge spoiler werd vervangen voor een kleiner exemplaar. De gouden velgen waren dezelfde BBS-wielen, maar nu in het grijs gespoten. Hierdoor leek deze STI verdacht veel op een non-STI WRX. Het interieur werd juist wat luxer gemaakt, mede dankzij de volledig lederen bekleding.

Subaru Impreza WRX STI Spec D

Daimler Super V8 (X350)
De Jaguar XJR was altijd al een gentlemens express. Niet al te opvallend, alhoewel de liefhebber duidelijk kon zijn dat dit een snelle XJ was, dankzij de grote wielen en natuurlijk de kenmerkende gaasgrille. Bij de Daimler Super Eight was dit niet het geval. Je kreeg putdeksel-velgen, wat chroom en, ehh, dat was het. De auto ziet er wat oubollig uit, maar er huist wel een 4.2 liter V8 mét Eaton supercharger onder de kap. Ondanks alle ruimte en luxe was het een relatief lichte auto. Met name tussen de 100 en 200 km/u is dit een serieus snelle sedan.

Daimler Super Eight

Maserati Karif
Natuurlijk, van een Maserati mag je bijna altijd wel verwachten dat ‘ie snel is. Maar bij de Karif ligt het toch net een beetje anders. De Biturbo series van Maserati kende enorm veel exponenten. De Karif is de meest vreemde eend in de bijt. In feite is het een Spyder (dus met de korte wielbasis), maar dan met een eenvoudig (vast) dak. De Maserati is zeer eenvoudig. Geen spoilertjes of rare fratsen. He is niet direct een bloedmooie auto, maar juist een beetje ‘meh’. Met name daardoor is het des te opvallende dat de Karif werd geleverd met de sterkste biturbo V6 met 285 pk.

Maserati Karif

FPV Force 8
FPV was voorheen het bedrijf dat extra snelle Australische Fords maakte. De meesten zijn gebaseerd op de Ford Falcon XR6 of XR8. Je weet wel, die uberdikke, volvette Aussie supersedans. De XR modellen waren al sneller dan de gewone Falcons, de FPV modellen deden daar een flinke stap bovenop. Zoals je wellicht weet zijn Australische auto’s over het algemeen erg uitbundig uitgedost. Grote wielen, mega-spoiler, felle kleuren: down under zijn ze er gek op. Heel af en toe pakken ze het wat anders aan, zoals deze FPV Force 8. Deze auto zag er een stuk minder snel uit dan de FPV GT, F6 of zelfs de reguliere Falcon XR8, maar je kreeg wel de sterke variant van de Barra V8 met meer dan 340 pk. Het was de bedoeling om van de Falcon zo een soort BMW concurrent te maken.

FPV Force 8

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS

Nieuwste artikelen

  • Lamborghini Sesto Elemento kenteken
    Iemand heeft de knotsgekke Sesto Elemento straatlegaal gemaakt
  • Video: niet durven invoegen op de snelweg
  • Zwitserland wil nog meer geld aftroggelen van vakantiegangers op doorreis
  • In 2020 in een leaseauto gestapt? Dan kun je geld terugvragen!
FacebookTweetPinLinkedIn

4-matic, 911, 991, accord, daimler, e-klasse, e63, estate, falcon, Ford, fpv, GT3, Honda, impreza, Maserati, Mercedes, Porsche, s212, Subaru, touareg, touring-package, Volkswagen, w12, wrx-sti

Vorig bericht: « Hoe de HALO de Formule 1 zal veranderen
Volgend bericht: Vrouw rijdt op de A1 met een 45-km/u karretje »

Lees Interacties

Reacties

  1. v6ti zegt

    25 december 2017 om 21:19

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. mar10us zegt

    25 december 2017 om 21:27

    De Daimler was de trouwauto van mijn vrouw en mij. Wat een heerlijke bak is dat.

    Login om te reageren
  3. shibby zegt

    25 december 2017 om 21:39

    Zo’n E63 met avantgarde pakketje is toch wel erg fijn om te zien hoor, staat wel op mijn lijstje!

    Login om te reageren
  4. MercMax zegt

    25 december 2017 om 21:58

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. stfu zegt

    25 december 2017 om 22:01

    Waarom wordt een Model S overgeslagen? Een van de snelste productieauto’s ter wereld en ziet er hetzelfde uit als een standaard versie.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      25 december 2017 om 22:13

      @stfu: Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al aan: hij ziet er exact hetzelfde uit. Niet langzamer ;-). Een top van 250 km/u is niet echt snelste auto ter wereld, volgens mij :-D

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      25 december 2017 om 22:19

      @stfu: https://www.cheatsheet.com/wp-content/uploads/2016/08/p100d-teaser-desktop.jpg?x33949
      Hier, speciaal voor jou. Heb je ook wat te rukken….

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      25 december 2017 om 22:33

      @stfu: Er worden wel meer auto’s niet genoemd.

      Login om te reageren
    • mcaa zegt

      26 december 2017 om 13:43

      @stfu: aah kijk daar is ie, onze tesla advertentie

      Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    25 december 2017 om 22:06

    Sleepers. Eigenlijk het mooiste wat er is. Nietsvermoedend voor het stoplicht staan en met je sleeper de dikste wagens er uit rijden. Met de S212 lukt dat het beste. Op het oog gewoon een E-klasse Estate met avantgarde pakket.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      25 december 2017 om 23:51

      @viezefreddyw:
      Sleepers? Check het kanaal van Fullboost. Staat vol met hilarische gebakjes, als dit:
      https://www.youtube.com/watch?v=lNzdnjVrMNg

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      26 december 2017 om 00:01

      @viezefreddyw: @rob:
      https://www.hemmings.com/classifieds/dealer/chevrolet/sprint/1805582.html
      Lees die speclist maar eens ;)

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        26 december 2017 om 08:41

        @E34M5Touring: Haha! Wat een ding. De perfecte sleeper!m

        Login om te reageren
      • awesome zegt

        26 december 2017 om 08:49

        @E34M5Touring: dat stuur! 2x goed gas geven en stevig vasthouden, is de rek er wel uit volgens mij :)

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          26 december 2017 om 09:24

          @awesome: Zoveel vermogen en zo’n kleine wielbasis, dat ding moet volgas zowat een salto maken!

          Login om te reageren
      • Rob zegt

        26 december 2017 om 11:46

        @e34m5touring:
        “This is a one-off monster and it’s street-legal.”
        Haha, prachtig!

        Deze is ook briljant, ff een 10 seconde rijden in een Starlet met een 1.5je ;-)
        https://www.youtube.com/watch?v=aARjUtn0kzM

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          26 december 2017 om 12:05

          @rob: Ik vind dit echt een toffe.
          https://www.youtube.com/watch?v=m7pxDaEN7l8

          Login om te reageren
  7. piquet1986 zegt

    25 december 2017 om 22:06

    De subaru zal best goede velgen hebben, maar denk dat het om gouden gaat.

    Login om te reageren
  8. sabrerator zegt

    25 december 2017 om 22:10

    De Daimler Super V8 graag.
    Eigenlijk bij voorkeur in de oudere X308 versie. Eigenlijk qua proportie nét niet helemaal oké, want duidelijk long wheel base, maar daardoor juist meer sleeper. Met de twee aparte achterstoelen met doorlopende middenconsole graag. Inpakken hoeft niet.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      25 december 2017 om 22:38

      @sabrerator: Dit wordt anders een dubbelpost. Dus maar een plusje.

      Login om te reageren
  9. randy zegt

    25 december 2017 om 22:29

    Ik mis de Lotus Omega in dit lijstje

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      26 december 2017 om 09:42

      @randy: Die is overduidelijk heel erg snel. Enorme spoiler, bijzonder grote voorbumper: die auto laat meteen zien dat het serieus is, zeker ten opzichte van een Omega 3000 (waar deze op gebaseerd is).

      Login om te reageren
  10. randy zegt

    25 december 2017 om 22:31

    En de Citroën xantia v6 activa

    Login om te reageren
    • room850 zegt

      25 december 2017 om 22:50

      @randy: die miste ik ook, dat loopt serieus rap

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      25 december 2017 om 22:57

      @randy: Bijzonder gave auto!! De Xantia was er niet echt in een snelle uitvoering (die men er vervolgens langzamer uit liet zien). Maar wel een leuk onderwerp. Misschien maar eens maar wat mee doen ;-)

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        25 december 2017 om 23:40

        @willeme: graag!!

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        26 december 2017 om 06:59

        @willeme: graag! Superauto! Ik heb er ooit eentje gehad en dat was serieus snel met fenomenale wegligging!

        Login om te reageren
  11. galverink zegt

    25 december 2017 om 22:56

    Eigenlijk kan je elke V12 Mercedes zonder AMG erbij noemen. Alleen herkenbaar aan de remmen.

    Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    25 december 2017 om 23:00

    Dat vond ik altijd de charme van m’n M5 Touring. Voor de leek een paarse kamperbak 520i met sportpijp, maakte iemand helemaal los gassen deste leuker. Zal nooit vergeten, had dat ding 2 dagen ofzo. Pik een maatje op om even een blokkie om te doen, krijg ik een 993 Carrera hupeldepup op de staart. Tot 210km/h kwam ie niet eens in de buurt. Kan ik van genieten, hoe kinderachtig ook.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 december 2017 om 07:11

      @E34M5Touring: een blokje om is voor jou een rondje om Dortmund?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        26 december 2017 om 09:11

        @mashell: Oberhausen straight is nog geen half uur rijden voor mij vanaf huis ;)

        Login om te reageren
  13. shalomleon zegt

    25 december 2017 om 23:35

    Of de skoda octavia rs, saab 9-3 sport estate v6. Peugeot 205 gti, nissan almera gti, nissan bluebird sr20det?

    Login om te reageren
  14. mrbasa zegt

    25 december 2017 om 23:37

    Met die eerste twee auto’s zet je een aardig stap in de droom garage! Wat een combi!

    Login om te reageren
  15. jdbn zegt

    26 december 2017 om 00:00

    Een pre-facelift 306 GTI-6 is ook leuk. Niet te grote wielen waar de dikkere remmen niet achter opvallen en verder ziet het er uit als een auto waarmee je oma zou rijden, helemaal als ie ook nog bordeauxrood is. Keer meegereden met zo’n ding en die liep vrolijk de teller uit bij 240.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      26 december 2017 om 07:00

      @jdbn: 167peekaatjes op een relatief lichte auto! Gegarandeerd veel fun….

      Login om te reageren
  16. dedokter zegt

    26 december 2017 om 07:00

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  17. dedokter zegt

    26 december 2017 om 07:01

    Ben ik dan de enige die denkt aan de farm truck ?

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      26 december 2017 om 08:39

      @dedokter:
      Ja. Farmtruck is een debiel ding.

      Login om te reageren
      • dedokter zegt

        26 december 2017 om 08:48

        @Original_Arnoud: helemaal waar, maar ik moet er elke keer weer om lachen.

        Login om te reageren
        • phdg zegt

          26 december 2017 om 11:17

          @dedokter: en die heeft blijkbaar zelfs maar de kleinste motor van het “team”…

          Login om te reageren
  18. mashell zegt

    26 december 2017 om 07:25

    Kun je aan een auto überhaupt zien hoe snel deze is? Grote luchtgaten, brede banden en spoilers maken in principe een wagen trager. Mijn ervaring is dat de snelheid bij het verkeerslicht meer van de bestuurder afhangt dan van de wagen.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      26 december 2017 om 08:26

      @mashell: Of van de automaat. :)

      Login om te reageren
  19. christianm zegt

    26 december 2017 om 08:39

    Een M135i?

    Login om te reageren
  20. dondeboer zegt

    26 december 2017 om 09:07

    Een Renault Safrane Baccara Biturbo

    Login om te reageren
  21. Gulli zegt

    26 december 2017 om 10:57

    Ik vind dat Business pakket op AMGs zo geniaal. De straatstenen eruit trekken maar niemand die dat ziet aankomen!

    Login om te reageren
  22. evo4g63t zegt

    26 december 2017 om 12:11

    Vectra A Turbo is een auto die in m’n geheugen staat gegrift. Halverwege de jaren 90 ‘was een Opel dealer klant van m’n vader zijn zaak en af en toe kon ik even mee de werkplaats in. Als jonge tiener vergapend aan een voor de rally geprepareerde C Kadett en Manta verveelde dat nooit. Ik zal nooit vergeten dat we met de eigenaar een rondje mee mochten met een demo auto: een Vectra. Aan de buitenkant zag je nagenoeg niet dat het een snelle variant was. Totdat de beste man gas gaf. 2.0 turbo, 6 bak en 4wd was voor die tijd redelijk uniek. En veel vlotter dan het uiterlijk deed vermoeden.

    Mitsubishi heeft ook ooit eens geprobeerd de Evo 7 toegankelijker te maken. De Cedia was ontdaan van luchtroosters in de motorkap en achterspoiler, iets luxere (lederen) bekleding, andere koplampen en gepolijste velgen. En een Invecs 3 (semi) automaat bak. Net als de EU spec E 8 eigenlijk het Evolution logo niet waard.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 december 2017 om 12:16

      @evo4g63t: was dat niet de Evo VII GT-A? Lagere spoiler, glimmende wielen, en leverbaar in donkerrood, donkerblauw, zwart en grijs.

      Login om te reageren
      • evo4g63t zegt

        27 december 2017 om 13:31

        @willeme:

        Dat klopt, aanvullend met wit en een soort goudkleur. Achterspoiler was een optie, grotere stoelen met lage zijwang standaard. Dit om het in- en uitstappen makkelijker te maken en deze stoel is later doorgevoerd in de global spec E8. Motorisch een iets kleinere turbo, stalen intercooler buizen ipv. aluminium, andere oliepan, grotere (48 liter) brandstoftank ed. Ook was er geluidsisolatie aangebracht achter het dasboard, op de vloer en in de deuren. Zelfs tocht strips werden geplaatst om geluid te dempen. Al bovenstaande onzin + automaat maakte de Cedia 80 kilo zwaarder.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          27 december 2017 om 14:18

          @evo4g63t: dat is waar ja! Volgens mij zat ie ook in Gran Turismo Concept, 4. Beetje vreemde mismatch. Misschien leuk om eens een artikeltje over te maken!

          Login om te reageren
  23. ralfast zegt

    26 december 2017 om 13:17

    Mazda Xedos 9 miller. Ook zo’n stiekemerd.

    Login om te reageren
  24. cossiekiller zegt

    26 december 2017 om 14:50

    Een GMC Syclone.
    Ooit met dat ding een Gallardo de laadbak laten zien tot 160 :-)

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 december 2017 om 11:46

      @cossiekiller: jajaja!!! Ik heb de hint begrepen ;). Special?

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        27 december 2017 om 19:04

        @willeme: Deal !! :-)

        Login om te reageren
  25. tazmania zegt

    26 december 2017 om 18:21

    130i zonder M pakket. Ziet er hetzelfde uit als een 118d.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North