Deze 911 RSR gaat straks miljoenen opleveren

Auteur: , 31 Reacties

Soms komt er écht iets bijzonders voorbij.

Door het jaar heen vinden er verschillende grote autoveilingen plaats. Er komt altijd wel iets noemenswaardig voorbij, maar deze oude Porsche 911 RSR is wel heel bijzonder. Niet alleen om zijn historie, maar ook vanwege het feit dat veilingmeesters denken dat de klassieker een enorm bedrag moet gaan opleveren.

Op 10 maart is het zover. Dan is Amelia Island in Florida weer het toneel van een groot RM Sotheby’s veilingcircus. Pronkstuk is deze Porsche 911 Carrera RSR 2.1 Turbo uit 1974. Met deze 911 deed Porsche in dat jaar mee aan de World Championship for Makes. De auto kwam binnen op de tweede plek tijdens de 24 uur van Le Mans, met achter het stuur niemand minder dan Gijs van Lennep en Herbert Müller.

Zijn imposante uiterlijk, de iconische Martini livery en zijn belachelijke vleugel maken deze Porsche een heerlijke uitzondering. Vanwege de FIA-regulatie van die tijd waren motoren met een inhoud groter dan drie liter niet welkom. Deze 911 kreeg dan ook een 2.1 liter boxer met een turbocharger van KKK. Het resultaat is bijna net zo angstaanjagend als de organisatie waar je nu aan moet denken. De coureurs kregen namelijk te maken met een 500 pk sterk beest.

Het kan dan ook niet anders dan dat de betere verzamelaar deze auto in zijn of haar collectie wil hebben. RM Sotheby’s begrijpt dat en plakt een heftige prijs op de Porsche. Het is de bedoeling dat de klassieker bijna zeven miljoen euro gaat opleveren.



31 reacties

Wat een fantastische verschijning. knalporno op wielen. Ik zeg gewoon knallen op het circuit en goed blijven onderhouden. Maar dat eerste gaat niet gebeuren ben ik bang.
Ex Gijs van Lennep auto maakt het toch wel extra bijzonder. Gaaf ding! En dat zeg ik niet gauw over een 911.
Pure porno dit!
De achterkant is zó uitgeklopt dat ik het niet mooi meer vind. Lijkt bijna een trike zo!
@vanquish: Ben ik het helemaal mee eens, prachtige auto maar de achterste wielkasten zijn echt over de top.
@vanquish: ach de open bips waarin je de turbo ziet maakt het toch af.
Bizar breed achtersteven ook, hoe zou het “farhgevuuul” zijn van zo’n beest??
deze Porsche is de ultieme 911 voor mij. Mijn investering in een prachtige 911 was echt een emotionele investering en is het nog steeds. Ik heb er mee kunnen racen en deed het in competitie verband. Zo mooi werd het lange tijd niet meer.
Zie vaak auto’s voorbij komen waarvan ik de waarde wel echt begrijp zoals de McLaren F1 van laatst en Ferrari F2001 waar Schumacher in heeft gereden. 800kg en 500pk zijn zeker zeer indrukwekkende specificaties maar 7 miljoen voor een mix van autocross en RWB uitgevoerde 911 vind ik aan de hoge kant.
@bassx: een bijzondere, succesvolle, iconische uitvoering van één ’s werelds meest bijzondere, succesvolle, iconische sportwagens is minder indrukwekkend dan -basically- een soort one hit wonder?
Een dergelijk bedrag is waanzinnig, maar dat is het net zo goed voor een McLaren ;)
@davelepeef: Het is maar goed dat de waarde van een auto niet bepaald wordt door één persoon of één organisatie natuurlijk maar dat wordt betaald door ons allemaal. Maar dat betekend natuurlijk niet dat een auto die geliefd is bij verzamelaars ook bij mij veel los moet maken. De hele historie van deze auto is mij bekend en hoe deze tot stand kwam, maar voor mij is het niet meer dan een posterauto. Ze zijn erg gaaf om te zien maar de auto heeft geen immense voetafdruk achtergelaten in de historie van autoracen en daarom voor mij geen 7 miljoen waard. De gewone RSR modellen (2.8 en 3.0) hebben dat namelijk wel en kosten minder dan een kwart. Je doet de Porsche 917 (De bron van inspiratie voor deze 911) en de 956 met dit soort bedragen naar mijn idee te kort want dat zijn Porsche’s meest iconische racers samen met de opvolgende 935 modellen (flat nose en long tails bijv).
een supercharger van kkk… moet ik daarbij denken aan een amerikaanss schuur waar gasten met puntmutsen een supercharger maken?
@gwnbmw: nee een turbocharger
@gwnbmw: vroeg me al af of iemand er (weer) een opmerking over zou maken. Je stelt niet teleur!
@gwnbmw:
Staat voor Kühnle Kopp & Kausch, als ik me niet vergis. En dat klinkt toch tamelijk duitsch.
@amghans: de grap ->>>>


jij… <<<<<-
De Porsches van toen stonden door de twijfelachtige plaatsing van de motor niet zo best aangeschreven toch? Dat moet nog een stukje heftiger geweest zijn door de plaatsing van de spoiler.
Trouwens, de hele ombouw ziet eruit alsof ze met de decoupeerzaag het passende stuk uit de achterbumper gezaagd hebben om de turbo te laten passen. Het uitlaattraject is vanaf de turbo dan ook heel kort. Maar waarom ze het dan open laten… het zal vast iets met de koeling te maken moeten hebben.
@dare2think: cool he dat ze toen zo modieus waren als kunnen…
@dare2think:
Het is pas de laatste pakweg 10 – 15 jaar dat Porsche financieel sterk is.
Daarvoor was het een houtje-touwtje zwaar conjunctuur gevoelige organisatie, volledig afhankelijk van slechts één model, de Dollar koers en de olieprijzen, kort door de bocht.
De 917 werd eigenlijk geboycot, want te snel en deez’ werd voor relatief weinig geld ontwikkeld en gebouwd.
Racen was meer een zootje avonturiers en bohémiens, met een chronisch tekort aan geld.
Eigenlijk is de legendarische van Lennep er geen rooie rotcent wijzer van geworden tijdens zijn carriere, helemaal als je ziet wat er nu wordt verdiend.
Wat een heerlijk lekkere brede kont heeft dit ding zeg. Vleugels zijn lang niet altijd mooi maar dit apparaat is gewoon imposant. En ja, de Martini-livery doet het ding goed. Prachtige machine.
Deze is extreem lekker. Definitie van zijn tijdperk.

Hoop voor RM Auctions dat het beter gaat dan met de minimaal net zo bijzondere D-type vorige maand die bleef steken op $9.8M
Kopen, overspuiten in Aetna Blue en lekker knallen over de Autobahn
Een mix van autocross en rwb??! Hoe kan je dat nou zeggen… Dit is een pure circuit Porsche uit 1974. Maar goed, ieder zn mening.
@nvn1993: deze livery is wel wat voor jou😎
Is elke Deutsche Mark meer dan waard…..de verzekering gaat wel een gat in je wekelijkse zakgeld slaan!
De 911 waar overdreven show samenkomt met angstaanjagende go. 24 uur lang witte knokkels om het stuurwiel. De natte droom van adrenaline junkies en thrill seekers.
Spoiler alert!
Zo ontzettend dik hoe dit ding op zijn wielen staat en hoe over de top alles is. De extreme wagens van tegenwoordig kan ik zelden waarderen, misschien dat dat over 30 jaar komt
Potjandikkie wat is een gruwelijk dik ding zeg. Heerlijk.
De allereeste turbo 911. En gewoon tweede overall worden. Prachtwagen.
@carmasterr: Het is een Group 5 racer, geen GT (Group 4) auto en is gewoon tweede geworden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).