Triumph onthult nieuw straatmonster met 150 pk

Auteur: , 67 Reacties

Hoe wil je je Ducati: rare, medium of well done?

Fans van motorfietsen hebben weer reden genoeg om een glimlach op het gezicht te toveren. Triumph heeft recentelijk namelijk de nieuwe generatie van de Speed Triple onthuld. De Speed Triple, die halverwege de jaren ’90 het streetfighter segment behoorlijk populairder maakte, krijgt een reeks vernieuwingen, waardoor hij de meest geavanceerde en krachtigste Speed Triple in de geschiedenis wordt.

De Speed Triple is praktisch van top tot teen vernieuwd, maar pronkt vooral met zijn volledig nieuwe motor. De Triumph krijgt een 1050cc drie-in-lijnmotor die zo’n 150 pk en 117 Nm koppel produceert. Het blok verschilt hevig van zijn voorganger, aangezien hij bestaat uit 105 nieuwe onderdelen. Triumph ging o.a. aan de haal met de krukas, de zuigers en de cilinderkoppen. Tevens gromt de driecilinder nog brutaler dan voorheen; altijd een welkome verrassing. Daarbij moet gezegd worden dat de motor, in vergelijking met zijn voorganger, ruim 1.000 toeren meer maakt.

Overigens probeert Triumph het gat met de concurrentie verder te dichten door allerlei technologische nieuwtjes in hun motorfiets te verwerken. Zo krijgt de Speed Triple een 5″ TFT-scherm, keyless go en zorgen nieuwe ABS en traction control systemen met speciale bochtenfuncties voor een veiligere wegligging.

De nieuwe Triumph Speed Triple komt in twee smaken: de standaard S, en de agressievere RS. Laatstgenoemde geniet van de fijnere, sportievere Öhlins vering en een hele reeks aan extra koolstofvezel onderdelen. Daarnaast is hij drie kilogram lichter, waardoor hij slechts 189 kg weegt. Niet zo licht dat je hem eenvoudig op je rug kunt dragen, maar desondanks een prima gewicht voor het beestje.

De RS staat vanaf eind april bij de dealers, terwijl je de normale S een paar weken later pas kunt oppikken.



67 reacties

Ik vind dit type nog steeds het mooist.
https://pictures.topspeed.com/IMG/jpg/200612/triumph-speed-triple-3.jpg
Een van de redenen dat ik uberhaupt begonnen ben aan een motorrijbewijs. Echt een stoer ding vind ik en een van de weinige motoren van dit type waar ik goed op kan zitten ( en er niet uitzie als een clown op een minibike).
@e34m5touring: eens, vooral met het zwarte frame. Ik heb de T509, met “maar” 100 pk.. doodeng toen ik ‘m net had.. 189 kg en 150 pk klinkt echt ziek….
@E34M5Touring: ik moet altijd aan Tom Cruise denken bij het zien van deze bike. Blijft leuk speelgoed.
@soes750: Ja, MI2. Dat is de eerste serie. Die achterpartij vind ik niet mooi. Dat achterlicht enz is me te jaren 90. Maar van de nieuwere vind ik de koplampen niet mooi. Wat mij betreft is die ik afgebeeld heb precies goed!
@e34m5touring: Nice, je hebt ook zo’n ding in de schuur staan (of bent dat nog van plan)?
@racerx: Nope, zelf geen motor. Mocht ik zoiets kopen dan werd het zeker de Triumph van de foto.
@E34M5Touring: wise choice sir!
Moterblog.nl… Nee, bruut apparaat! Zal menig supercar verslaan 0 -100
@eferrari: juist de 0-100 niet. Maar 0-200 of 250 wel.
@peug206: een naked bike verliest het van alle autos juist boven de 100 kmu. boven die snelheden gaat aerodynamica meer meetellen voor acceleratie dan het gewicht, en legt een motor het eerder af… vooral een naked bike.. Tesla’s daar gelaten win ik het tot de 100 altijd van auto’s .. daarna word ik ingehaald..
@rnej: bij tijden van 0-100 is grip de limiterende factor. En dat is iets dat heb je met een motor veel minder dan een auto. Daarnaast: hoe vaak kom je een ferrari tegen om ff wedstrijdje mee te doen? En een capabele bestuurder?
@peug206: klopt, maar een motor staat genoeg op plakbandjes om in 3 tellen op de 100 te zitten, en dat is echt goed haalbaar met veel motoren. overigens heb ik een keer tegen een 911 gesport die ‘m idd vol in de traction control liet klappen, en dus stil bleef staan…. :’) een keer een tesla meegemaakt, die speelde gewoon met me.. maar een 300-400 pk auto hou je vrij makkelijk achter je tot de 100 en daarna ben je ze kwijt.
@rnej: met plakbandjes ben je niets als je voorwiel het luchtruim kiest
@boomhauwer: t ding zal vast traction en wheelie control hebben.
@peug206: ik heb afgelopen jaar een week touren door de Alpen en Pyreneeën gedaan met mijn Triumph Tiger 1050. Ik vind het een best potente motor, maar moest het qua optrekken toch afleggen tegen een Corvette. Het bochtenwerk daarintegen… :-)
Lekker hoor! Maar ik zou toch lekker voor de Street Tripple gaan. Iets minder vermogen maar ook lichter en lichtvoetiger.
@trustmeiamanengineer: heel begrijpelijk, de speed is wat meer een bruut dan een atleet.. en dat heeft ook wel wat. Ik ben 1m90 dus ik vind sowieso de nieuwere Triumphs een beetje klein aanvoelen, dus ik zou alsnog de speed pakken.. (als ik de loterij win…)
Blijft een mooi kanon, maar kan qua power niet meer wedijveren met bijvoorbeeld een Tuono V4 of de dikste Superduke. Maakt eigenlijk ook niet uit, daar krijg je bakken met karakter voor terug.
Kun je deze keyless go ook foppen met een zender/ontvanger met een lange kabel er tussen? Zo ja dan moet ik binnenkort eens alibaba langsgaan denk ik :P
@Gulli: je hebt er toch niks aan. Als je hem niet met een ketting door het frame ergens aan vast zit verdwijnt hij zo in een bus naar Finland.
@marc94: Ook zo’n ketting houdt helaas niemand tegen…
Jammer dat de motorwereld zich zo focust op piekvermorgen. De koppelkromme is in de praktijk veel belangrijker. Zeker op een naked bike.
@poes: zit bij deze driecilinder wel snor, daar staat de triple om bekend ;)
@poes: Bij een sportieve motor is koppel juist minder belangrijk. Het is een speeltje dus totaal niet hinderlijk dat je toeren moet maken. Bij een toermotor of ww motor focussen ze zich daadwerkelijk op een goede afgifte van vermogen.

In tegenstelling tot bij auto’s. Waar het al jarenlang traditie is om relatief hoogtoerige meuk in een auto te hangen. Anders hadden we allemaal met een 2000+cc achtklepper en 5500rpm redline gereden ipv multikleps toerenmakers die 6500rpm draaien en maximaal koppel op 4000 hebben.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hier krijg ik wel een bollende broek van hoor! De driecilinder in mijn auto peurt er 110pk uit.. dit is wel erg lekker!
@2wheeler: motoren in auto’s zijn totaal niet te vergelijken met die van tweewielers, nog even los van de pk-gewichtsverhouding natuurlijk.
Niet boeiend, ik zit hier niet voor de brommers.
@tazmania: dan ga je even staan.
@tazmania: ik vraag me bij dit soort reacties altijd af waarom je dan de moeite neemt om te klikken, lezen en reageren. Kun jij hier een zinnig antwoord op geven? Ben oprecht benieuwd.
@2wheeler: antwoord waarschijnlijk wel, zinnig denk ik niet. Typisch schreeuwvolk.
@tazmania: Waarom lees je dit item dan? Gewoon niet meer klikken op items die je niet fijn vindt om over te lezen gast.
@tazmania: je hoeft niet te klikken op een artikel, en je hoeft ook niet te reageren. Als ’t je niet boeit, dan swipe je lekker door naar ’t volgende artikel. Wij, motor- én autoliefhebbers, vinden het wél interessant.
@tazmania:

LOL ..
De eeuwige slachtoffertjes nemen wel heeeel veel moeite om op jou te reageren ..
@lincoln: Ik bespeur enige jaloezie, best balen dat dit keer een ander je gebruikelijke publiek wegkaapt, niet?
“Schat, ik heb een nieuwe straatvechtmotor gekocht!”

Jaja, ga maar weer gauw met je Legoblokken spelen…
Leuk, maar wanneer krijgen we nu eens een nieuwe Daytona?!
@Dizono: nooit meer. Is uit gamma omdat de vraag achter sportmotoren ineen gezakt is.
@boomhauwer: doodzonde. En zoveel werk hoeft het niet te zijn toch? De T509 en T595 deelden ook het frame. Gewoon deze fiets voorzien van clipons en een lekker kuipje a la 675 en klaar!
@Dizono: schitterend een Daytona. Maar niet van die hele beste fietsen vroegah. Eigenlijk is alles wat niet uit Japan komt technisch toch minder (qua motoren),maar qua emotie vele malen mooier. Vind persoonlijk een Buell ook nog altijd een leuk speeltje. Durf het alleen niet aan. Blijf toch mijn Suzuki trouw.
@soes750: Mwah, dat valt opzich wel mee. Het waren juist de Japanners die in technisch opzicht al jaren niet meer mee konden komen met de Europeanen, zeker op superbike gebied. BMW, Ducati en Aprilia bouwden veel vernuftigere motoren dan de Jappen (heb vanwege dat feit zelf een ’13 S1000RR in de schuur staan). Yamaha doorbrak in 2015 die cirkel wel weer met hun nieuwe R1, inmiddels hebben Kawasaki en Suzuki ook weer aansluiting gevonden. Alleen die nieuwe Fireblade… Dat schijnt nog steeds niet zo’n geweldige motor te zijn.
@boomhauwer: Zal wel meevallen, Triumph wordt de nieuwe leverancier van motorblokken in de Moto2. Ze hebben zelfs een Daytona achtige testmule rondrijden met het Moto2 blok erin. De stap naar een productiemodel is erg klein, gezien de verbintenis aan het kampioenschap in 2019 zie ik ze zomaar weer eens met een Daytona 765 op de markt komen….
@racerx: ik begrijp je, en wat je zegt is helemaal waar maar als de huidige trend in de straatmotoren blijft aanhouden, dan zal het nog lang duren tegen dat er weer een supersport komt. Wat uiteraard niet uitsluit dat het nooit meer zo zal zijn.
@boomhauwer: de oorspronkelijke supersport klasse is inderdaad gedoemd om uit te sterven, maar ik denk dat een eventuele Daytona, net als de MV F3, bijzonder genoeg is om te verkopen. One can only hope…
@Dizono: ik hoop ook nog steeds dat die komt. Ik heb nu een 2007 Daytona, en denk wel eens na over een waardige opvolger. Voor nu lijken dat de MC Agusta F3 800 te zijn of een Duc 899, maar een nieuwe Daytona zou stiekem mijn voorkeur hebben. Voor mij iig geen 4 cilinder meer
@remkov: waarom geen 4cilinder meer? Ik rijd op een R6 van 2007 en heb er aardig veel plezier van. Verder nog niet echte rijervaring ivm A2..
@heat59: het karakter van een 4 cilinder vind ik vrij saai. Hiervoor had ik een ZX6R en het reed prima, maar onlangs heb ik weer eens een stukje op een andere ZX6R gereden en het viel me op hoe soepel het rijdt maar hoe veel toeren je moet maken om echt vermogen te hebben. De Daytona pakt van onderaf een stuk sterker op
@autoblog: kunnen jullie hier google adds Voorstel orgaandonatie bij regelen? Bij voorbaat dank.
@w0o0dy: Jij rijdt je zeker ook gelijk dood als je op zo’n ding gaat zitten, jezelf kennende?
@lekbak: dat is zo’n dooddoener
@lekbak: roepen alle schijtluizen omdat ze gewoon niet durven 😉
@lekbak: ik heb toen ik jong was het besluit genomen om geen motorrijbewijs te gaan halen. Idd omdat ik mezelf ken. Nooit een klapper gemaakt met de auto maar wel vaak genoeg risico’s genomen. Risico’s in de categorie als dit fout gaat dan….
@w0o0dy:

Elke motorrijder gaat een klapper maken .. period ..

En als je dan niet als een mongool in een moeilijk motorpak wil zitten ben je de pineut ..
@lincoln: daarom. Ik redeneerde dat de kans op een klapper met de auto minder groot was en de gevolgen hopelijk minder ernstig. Dus geen motor. Geen spijt van.. ben inmiddels soort van volwassen maar nu teveel verantwoordelijkheden.. dus nog steeds geen motor. Misschien vind ik auto’s ook wel leuker, maar ik ga maar geen leuke sportbike oid proberen. Stel dat ik gelijk”verkocht ben”? Beter van niet. MX5 is leuk, na 11 jaar nog steeds, iedere keer.
@w0o0dy:

Dat zogenaamde gevoel van vrijheid op zo een ding is 1 grote grap iig ..
@lincoln: misschien bedoelen ze als je ballen uit je broek waaien omdat je geen motorpak aan hebt?
@w0o0dy: ow wat grappig. Origineel.
Gaaf ding!
De speedtriple S gaat heel erg snel als je achterop zit, je word er bijna vanaf geblazen.
@evdsupercars: waarom zou je achterop gaan zitten als je zelf kunt sturen? Of ben je vrouw?
@henk_he: mijn vader heeft de speed triple s 2016 ook met 1050cc
Had met het Moto2 verhaal int verschiet wel iets beters verwacht, mijn ouwe 954 is 20kg lichter en maarliefst 2pk meer, dan idd liever een S1000R of Tuono V4.
Geen fan van.
Belachelijk.
Wat een lelijk ding zeg.
Noem me ouderwets, ik ben 24, maar ik heb liever gewoon analoge meters op mijn motor. Ik mis ook heel erg een toerenteller in mijn XT 660 R
Vermogens van motors tellen alleen als ze luchtgekoelde zijn. Die water- vloeistofgekoelde dingen van nu zijn hetzelfde als turbo’s op een auto.

En wat betreft ellektronica: abs – ok dat mag nog net. Maar tractiecontrole of wheeliecontrole of bochtenabs. Slaat allemaal nergens op.

120 pk uit een luchtgekoelde 1000cc is veel indrukwekkender dan die idiote vermogens uit die watergekoelde blokken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).