8 brute V10 monsters met een Nederlands kenteken

Auteur: , 65 Reacties
Lexus

Een zeldzaamheid tegenwoordig.

Pakweg tien jaar geleden zag je ze nog wel eens voorbijkomen. Een auto met een tiencilinder. Vandaag de dag zijn dergelijke motorblokken bij ‘gewone auto’s’ uitgestorven en zie je ze enkel nog terug bij exotische supercars. Met de huidige brandstofprijzen is het ook geen pretje om zo’n enorme slurper te rijden. Eentje tegenkomen maakt het des te bijzonderder. In dit lijstje een overzicht van acht auto’s met een Nederlands kenteken en 10 cilinders onder de kap. Van een simpele Volkswagen tot een flamboyante Lamborghini. Voor dit lijstje werd de één-model-per-merk regel aangehouden. Klik op het model of plaatje voor meer foto’s.

Audi S6 Avant
De RS6 was natuurlijk de daddy. Van deze generatie was de S6 ook met een V10 te krijgen. Met 435 pk en Quattro niets om je voor te schamen. Alleen die tankbonnetjes hè, dat krijg je thuis moeilijk uitgelegd.

Audi S6 Avant

Dodge Viper GTS
Een auto die ook inmiddels is gesneuveld. Opdat we nooit vergeten. Elke generatie werd ‘ie gekker en bruter. Dit is een oudje, maar dat maakt ‘m niet minder leuk.

Dodge Viper

Lamborghini Huracán
Wellicht wat voor de hand liggend, maar hij zo in het Rosso Mars een prima verschijning. En laten we even genieten van het feit dat deze supercar met atmosferische V10 überhaupt nog wordt verkocht!

Lamborghini Huracan

BMW M6
Men roept vaak ‘M5 E60!’ als het over tiencilinders gaat. De M6 van deze generatie had ook dit blok onder de kap. Mat kan eigenlijk niet meer. Stiekem vind ik deze M6 in het mat grijs toch best wel gaaf.

BMW M6

Porsche Carrera GT
Kan natuurlijk niet ontbreken. Er zijn er een paar op Nederlands kenteken en heel soms mogen ze naar buiten. Een waar genot voor de autoliefhebber, want de soundtrack van de Porsche Carrera GT is buitenaards.

Porsche Carrera GT

Lexus LF-A
Over buitenaards gesproken. V10’s staan bekend om hun jankende symfonie en de Lexus LF-A maakt deze verwachting helemaal waar. Wat een ding.

Lexus LF-A

Wiesmann MF-5
Een Wiesmann spotten is al een hele kunst. Zo’n V10 MF-5 is dan helemaal uit de kunst.

Wiesmann MF-5

Volkswagen Touareg V10
Je ziet het er niet aan af. Toch huizen er 10 cilinders onder die blauwe motorkap. In tegenstelling tot alle auto’s uit dit lijstje gaat het hier niet om een benzine, maar om een dieselmotor.

Volkswagen Touareg



65 reacties

Een Wiesmann is kunst. Fixed that for ya
Damn, de Wiesmann ziet er fantastisch uit!
V10 blijft in elk model altijd wel bijzonder klinken. Er zit altijd zo’n mooie toon in die combinatie van de 10 cilinders. Uniek!
@JamesBond007: ook een halve V10 klinkt stukken beter dan een een 13.000 in een dozijn Jan Modaal gezins-torretje, zeker bij een benzine.
Er zijn volgens mij ook wel 10 cilinders te vinden in sommige Amerikaanse diesels. Prachtig geluid hebben die. Ooit in Amsterdam een Cummings v10 gespot. Denk dat het een Dodge was.
@fmgarcia: ik heb even zitten zoeken maar ik kan geen enkele US truck vinden met een V10 diesel. Dodge levert al sinds jaar en dag 6 in lijn diesels van Cummins. Dus dat lijkt me sterk. Een SRT is een V10 maar geen diesel. Ford leverde wel een V10 benzine maar geen V10 diesel. Chevy heeft geen V10 benzine of diesel.
@E34M5Touring: Ben inderdaad in de war met die srt-10. Maar weet wel zeker dat ik ooit een v10 diesel in een grote pick up heb gezien ergens.
@fmgarcia: Toen ik op vakantie was in de US hadden we een Ford E350 met een 6,8 liter V10.
V10 diesel het zou kunnen maar dat heb ik nog nooit gezien van Cummins
@dickie: De Ford was een benzine ook al was de benzine zo goedkoop toch moest er elke dag voor ongeveer $80 in haha.
@Dickie: was afgelopen zomer in de USA en wij hadden daar een 10 meter lange camper gehuurd, gebouwd op een Ford E350 V10 benzine. Stond er toch wel van te kijken aangezien deze echt kilometers maken (wij 5000km in 3 weken) en toch benzine tanken. Brandstof was verschillend per plaats/staat tussen de €0,60 tot €1,00 de liter(!) waar zal daar dan ongeveer het omslagpunt zitten?(5000km van ons alleen al zal ruim 85000km per jaar zijn, laat het 65/70000 zijn dat hij echt op jaarbasis rijdt)
@roberto: omslagpunt is er niet. Diesel is daar per gallon duurder dan benzine, dus benzine is altijd goedkoper.

Alleen als je een liefhebber van diesels bent, of heel graag veel koppel wilt voor het trekken van karren rijdt je diesel.
@fmgarcia: Cummins heeft nooit een V10 gebouwd. Als het een Dodge was, en geen SRT-10 zal het dus wel de Magnum V10 geweest zijn, wat een benzine blok is.
Ford heeft ook een tijdje een Triton V10 (ook een benzine) in de Super Duty (en aanverwante) geleverd.
Zowel de Magnum V10 als de Triton V10 waren trouwens niet echt geweldige motoren.
@robert110: Ford levert nu nog een V10.
@phevtreb: Alleen in de F-650 en in de F-750, niet meer in de reguliere Super Duty
@robert110: Ook nog in de E Serie (busjes).
Lexus please
Na 6 jaar E60 M5 verveeld een V10 nog steeds niet, LFA zou ik dan nu toch wel liever hebben 😜👌🏼
@erwine60: nog steeds daily driver ook?
@ghost: helaas niet meer!!, ik heb de auto met 242.000 km op de klok verkocht, waarvan ongeveer 150.000 door mijzelf gereden waren.
Binnenkort wellicht een andere automobiel dan post ik hem zeker weer op autojunk!
@erwine60: Waarom heb je hem verkocht?
@basr32: combinatie van kilometerstand en smg bak die eruit klapte.
De E60 M5 is bij mij een enorm betrouwbare auto geweest, en heb serieus geld in de auto geïnvesteerd om het laatste smg probleem te verhelpen, zonder een goed resultaat.
Dat houd op een gegeven moment op, uiteindelijk staat de teller ook nog steeds op 240k km+.
Ik heb nu meerdere auto’s in het vizier, en wil er nu ook meerdere hebben staan zodat ik de liefde kan verdelen, en in dit rijtje staat ook weer een E60 M5 ;)
@erwine60: Netjes, zeker een mooi ding, zo’n m5 e60. Wat kost dat nou qua onderhoud en brandstof?
@basr32: mijn E60 staat hier op autojunk voor wat foto’s :) : https://www.autojunk.nl/2016/07/mijn-e60-m5
Brandstof kan aan de rijstijl liggen maar de V10 is alles behalve zuinig ;).
Eerste jaar dat ik hem had raasde ik €17k aan euro 98/102 doorheen, niet aan te raden als daily.
Onderhoud valt mee vond ik, het is een M dus daarbij komen sowieso meer kosten dan een “normale” BMW.
Motorolie werd bij mij wel vaker vervangen dan de aangegeven onderhoudscycles.
Als je zo’n auto lekker voor de weekenden gebruikt dan zal het onderhoud reuze meevallen.
Ik kan je geen exacte getallen geven helaas, mocht je andere vragen hebben dan beantwoord ik ze graag.
@erwine60: 17k is niet niks, beetje brutaal misschien, maar wat doe je voor baan?
@erwine60: Staam in je lijstje ook de Audi s6/Rs6 en s8 met de v10? Hele mooie auto’s vind ik, maarja ben een beetje audi-gek, vooral de wat oudere types.
@basr32: ik was manager van een ICT afdeling bij een groot internationaal bedrijf, maar totaal ontevreden na jaren van zelfde zooi en gezeur waarop ik besloot de baas de vinger te geven en voor mijzelf te gaan beginnen.
(ICT en inmiddels bezig met een tweede bedrijf, dit bedrijf zal een Amerikaans bedrijf gaan vertegenwoordigen in Europa )

Als ik een Audi zou willen dan een R8 met V10, enige model wat ik bij Audi echt tof vind, ja ik ben meer een BMW man en ja soms parkeer ik dubbel 😜👍🏼.

Maar mijn lijstje is BMW 1M, E60 M5 ( import handbak uit usa of smg bak uit Europa ) en de BMW M6 Gran coupe.
De gran coupe heeft op dit moment mijn eerste prio.
@erwine60: toch wel langer volgehouden dan ik had gedacht.👌 Vergeet niet pics te droppen als je je nieuwe ride showt.
@toyotafortuner: hahahaha, veel mensen waren verbaasd over Hoelang ik erin reed, maar ook hoeveel ermee gereden werd.
Veel mensen bleven de E60s verkopen als ze ook maar 1 raar geluid konden waarnemen want iedereen was bang voor de bijkomende kosten.
Zodra ik wat nieuws heb show ik hem zeker, eerst standaard en daarna de aangepaste versie ;)
@erwine60: na 11 jaar mijn E63 M6 ook niet…gebruik ‘m wel niet als daily…heeft ondertussen een kleine 77.000km gelopen…
Ik twijfel tussen twee uitersten. Precisie machine of moker. Fileermes of motorzaag. Carrera GT of Viper. Ik denk dat het toch de Carrera GT zou worden. Daarin kan je ook ‘hoonen’ zoals met de Viper. Maar de Viper heeft niet zo’n steile leercurve als de Carrera GT. (Vermoed ik, afgaande op reviews)
@Original_Arnoud: carrera is een gedrocht qua leer curve, als je er eenmaal in hebt leren rijden wat een auto. Geweldig. Maar die koppeling, mijn ervaring komt redelijk over een met die van doug demuro.
Geen Dodge Ram srt10?
@moondustfocus: Zelfde als de Viper, maar dan groter en onhandiger.
@robert110:

Klopt ..
Maar de Viper is dan ook de handigste auto ooit gemaakt ..
@lincoln: onhandig, onhandiger, onhandigst, Lincoln.
Is die M6 geen speciaaltje? Die matte kleur zat op de competition edition als ik het goed heb.
@robinbmwm4: Klopt ja, denk dat dit het uitzwaaimodel is, gespoten matte lak waarschijnlijk!
@wimbraber: Dan heeft die een mooie te pakken van de 100 die beschikbaar werden gesteld zijn er uiteindelijk 63 geproduceerd.
@robinbmwm4: niet alleen de kleur, ook de motorkap is anders :) , stonden in Duitsland recentelijk nog best veel competetion edities te koop op de tweedehands markt.
Audi S6 V10 met 435 peekaa ..
Mwah .. dat is best wel schaambaar ..

En dat er na je Quattro er hooguit 350 over hebt is nergens uit te leggen ..
@lincoln: nog zat voor de boodschapjes
@nautique206: Die S6 staat in het centrum van Groningen, wordt gewoon dagelijks gebruikt. Dan ben je wel echt een held hoor.
@joostgrn: jemig. Al die tijd dus een verkeerd beeld van helden gehad…
@joostgrn: Wow ja je bent echt een held als je een auto met veel pk en 4wd dagelijks gebruikt in een stad … 🙄
@str8six: Wanneer de meeste huishoudens een c1 hebben als boodschappenauto (en vooral hier in Groningen), vind ik je zeker een held wanneer je een s6 met v10 als boodschappenauto hebt. Ze hebben overigens nog wel meer leuke auto’s!
@joostgrn: OK.
@joostgrn:

En held en een baas een echt heldenbaas gvd ..

Een baas der helden ..
@joostgrn: ik reed er toevallig gister achter. Wat toevallig
Naar mijn menig is er maar een bruut, de lexus
@notyourmom: zo’n Lexus is geen bruut, meer een soort precisietool. Een viper, da’s een bruut ;)
Wat een mooie spot trouwens, die M6 samen met een oude ID. Leuke start van je collectie. :)
R50 TDI!
Grappig eigenlijk, die BMW M6. Grote wielen, booskijkers, matte lak, vier knalpijpen, snelle luchterroosters, oneindig veel péékáá, hoop kabaal; maar aan het einde van de dag ziet ie er 100x langzamer uit dan een stokoude Citroen met nog geen 100pk…

Wat een stijlicoon blijft zo’n Snoek toch ook. Als ie stilstaat by far de snelste auto ooit gebouwd.
@Rob: remember kids: drank maakt meer kapot dan je lief is….
@Rob: wtf heeft een snoek met v10’s te maken?
@str8six: staat geparkeerd naast de M6
@sntial: aha, niet opgevallen met zo’n schoonheid als de M6
@str8six: als dat niet het geval was, was de reactie van @Rob wel heel random :)
@rob:

Parels voor de zwijnen ..
Altijd heerlijk zo’n jankende v10. Alleen Audi kan die sound om zeep helpen door hem als een tamme V8 te laten klinken. Nieuwe R8 daar gelaten.
Ja die c6 s6 avant hier in groningen is i.m.h.o. de mooiste Audi ooit. En de laatste generatie mooie Audi’s
Voor de fans van de Wiesmann GT MF5:

https://youtu.be/XUE114w2F_A

Hillclimb gefilmd langs binnen en buiten.
Wiesmann heeft uiteraard hetzelfde blok als die M6
Mooi lijstje. Lastig kiezen tussen de Porsche of Lexus.
De Wiesmann. Echt een bijzondere auto. Uniek ding waar ik een zwak voor heb. Een glimmend kleurtje had hem goed gedaan in plaats van mat grijs en zwarte velgen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).