Deze dikbolides werden afgelopen week naar het podium begeleid.
Het is altijd een klein feestje wanneer er een grootschalige veiling is met allerlei schitterende auto’s. Deze week was het goed raak in Parijs, tijdens het Rétromobile Paris. Ditmaal was het Artcurial die een gigantische vloot aan voertuigen meebracht, om de hoogste bieder er vervolgens mee naar huis te laten gaan. Hier blikken we terug op de zeven duurste* Ferrari’s die er aanwezig waren.
1970 Ferrari 365 GT 2+2 – € 250.000 / € 300.000
Klinkt het belachelijk om minstens een kwart miljoen euro te verwachten voor een klassieke Ferrari met een flinke kilometerstand? Absoluut, maar dat restte de veilingmeesters niet om er vanuit te gaan dat deze schitterende 365 2+2 een dergelijk bedrag zou gaan vangen, ondanks dat hij 82.886 kilometers heeft gelopen. Aan de andere kant, de wagen, die ooit getekend werd door Pininfarina, is Ferrari Classiche gecertificeerd. De wagen is tevens volledig gerestaureerd. Koopje?
1974 Ferrari 365 GT4 Berlinetta Boxer – € 320.000 / € 380.000
Het fijne aan klassieke auto’s is dat er vaker wel dan niet een interessant verhaal aan verbonden is. Deze 365 GT4 is in dat opzicht geen uitzondering. De wagen werd oorspronkelijk aangekocht door Paddy McNally, racecoureur en rechterhand van Bernie Ecclestone. De auto werd daarna gekocht door een Zweed die in opspraak raakte nadat hij recordbedragen uitgaf aan een Bugatti Royale en Ferrari 250 GTO. Genoeg om tijdens de borrel over te vertellen dus.
2007 Ferrari F430 GTC Michelotto/ex-Risi Competizione – € 400.000 / € 600.000
Over auto’s met een verhaal gesproken, veel beter dan deze racewagen ga je ze niet vinden. Of nou ja, succesvoller is misschien een beter woord. De F430 GTC won in zijn tijd o.a. de 24 uur van Le Mans, de 12 uur van Sebring, het FIA GT kampioenschap en de American Le Mans Series. Dit exemplaar was verantwoordelijk voor de beide titels binnen laatstgenoemde kampioenschap en werd destijds bestuurd door Mika Salo en Jaime Melo. Wil je hem zelf over het circuit knallen, dan kan dat net zo goed. De wagen is vrijwel nooit heftig beschadigd en is klaar voor het asfalt.
1990 Ferrari F40 – € 750.000 / € 1.000.000
De Ferrari F40 is zonder twijfel een onmisbaar exemplaar in een lijst van dit kaliber. Prijzen van de bolide zweven al jaren in de buurt van de miljoen, dus schrikken is het in ieder geval niet. Aan de andere kant, deze F40 heeft meer dan 29.000 kilometer gereden. Ondanks dat de laatste 200 kilometer in de afgelopen 10 jaar zijn afgelegd, is dat nog altijd een flink aantal. Geïnteresseerden kunnen zichzelf geruststellen dat ook deze Ferrari Classiche gecertificeerd is.
2007 Ferrari Enzo – € 1.800.000 / € 2.200.000
Het is misschien wat cru om te zeggen, maar van alle Ferrari’s in dit lijstje is uitgerekend de Enzo het saaist. Althans, zijn geschiedenis, want de rest van de bolide is ronduit krankzinnig. De 670 pk sterke V12 in de Enzo katapulteerde de wagen naar idiote snelheden. In combinatie met zijn uitmuntende ontwerp was het daarmee direct een gekoesterd object. Toch heeft de Enzo redelijk wat asfalt mogen proeven; de wagen reed tot op heden 19.000 kilometer.
2006 Ferrari FXX – € 2.600.000 / € 3.200.000
Opvallend in dit lijstje is dat het meerendeel van de auto’s regelmatig het daglicht heeft gezien. Je zou verwachten dat Ferrari’s ultieme circuittijger na de milleniumwisseling geen uitzondering zou zijn op die regel, maar dan zit je goed mis. Deze Ferrari FXX wordt na aankoop namelijk gewoon nog geleverd in de doos krat, inclusief extra originele delen. De FXX is met slechts 38 gebouwde exemplaren extreem zeldzaam, waardoor de verwachte prijs des te logischer is.
1958 Ferrari 250 GT Convertible Series 1 – € 7.000.000 / € 9.000.000
Het stond in de sterren geschreven dat de duurste Ferrari in deze lijst een 250 zou zijn. De wagens behoren, in verschillende uitvoeringen, al jaren tot de meest gewilde wagens van iedere veiling waar ze aanwezig zijn. Het exemplaar dat deze week in Parijs werd geveild rolde in de winter van 1958 uit de fabriek. Van de 250 GT cabrio werden er destijds slechts 40 gemaakt. Tegenwoordig is het er een van slechts 11 overgebleven exemplaren met overeenkomende nummers. Een waar icoon, waarvoor een flinke som betaald mag worden.
*Houd er rekening mee dat dit artikel de verwachte bedragen bespreekt. Hoewel de auto’s inmiddels al geveild zijn, heeft Artcurial nog geen uiteindelijke prijzen bekendgemaakt.
reactief zegt
Gemiddeld nog geen 2.000km per jaar, voor de Ferrari’s waar je benoemd dat de kilometerstanden flink zijn….
Echte rijdersauto’s hoor, die Ferrari’s!
Waarschijnlijk maken ze meer kilometers door de lucht, om van eigenaar te wisselen en voor geclassificeerd onderhoud bij Ferrari zelf, dan op ze op de weg maken!
ttr6 zegt
Klassieker bubble?? Die 365 BB kostte in de vorige bubble nog veel meer. Ik kan mij herinneren dat eind jaren 80, begin jaren 90 een BB voor zo’n 990.000 gulden te koop stond, ergens in Enschede.Ik meen bij Pietje Oldenhof. Ik kan mij daar nog zo goed aan herinneren omdat ik samen met een vriend ging kijken vanwege die absurde vraagprijs. Toen veroorzaakt door Japan, werd er gezegd. Die auto’s zijn toen in de daarop volgende decennia gezakt naar zo’n € 100.000. De koper van toen wacht dus nog steeds op zijn ” winst” .Moet ie er maar mee rijden ipv beleggen.
lotuselises2 zegt
“vrijwel nooit heftig beschadigd”
Haha
viezefreddyw zegt
De F40 graag. De rest is uiteraard ook erg fraai maar de F40 heeft ‘het’ gewoon. Blijf ik een geweldige auto vinden.
racerx zegt
@viezefreddyw: Absoluut, met een introductiejaar van 1987 is deze auto even oud als ik maar dat is ‘m echt nog niet aan te zien. De F40 was mijn eerste ‘car crush’ en heeft altijd een bijzonder plekje bij me gehad. Ik hoop er ooit nog een keer een te kunnen proberen, de enige auto op de bucket list van auto’s die ik gereden moet hebben!
allesmetturbo zegt
wat een bedragen zeg. Maar toch, als ik het er voorover zou hebben.. de F40! De ultieme auto voor mij
desjonnies zegt
Was ooit een hele leuke beurs voor liefhebbers van Franse meuk zoals ik.
Veel wereldvreemde Franse piepensnijders, gruwelijk veel spul wat uit de schuur was getrokken, want op de Franse boerderie wsd altijd wel een plekje over voor de Dauphine of de oude Eend.
Ooit met een Panhard man afgesproken dat ie de spullen zou opsturen naar die rare Hollandais, en dat deed de man ook gewoon, toen ik om de rekening vroeg was het antwoord dat het wel goed zat en ik hem op de volgende Rétro mobile wel kon betalen.
Leuke tijden, keutelboertjes, Simca, Peugeot, Renault, Panhard, een Facel, ik geloof dat ik nu niet veel mis.
Daar een Simca Aronde Grand Large laten lopen, eerste lak, was van een oud wief geweest.
150 Euries prijsverschil, hij wilde 4250 ik bood 4100 max.
Spijt.
https://images.google.nl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fstubs-auto.fr%2Fs%2Fcc_images%2Fcache_17961159.jpg%3Ft%3D1352587510&imgrefurl=http%3A%2F%2Fstubs-auto.fr%2Fs-1%2Fsimca-aronde-1951-1958%2F&docid=ItTSYgAojiB_vM&tbnid=_Dezi_VlXjXl7M%3A&vet=1&w=620&h=360&source=sh%2Fx%2Fim
desjonnies zegt
@desjonnies:
https://images.google.nl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.ncad.nl%2Ffoto-archief%2Fimage%3Fview%3Dimage%26format%3Draw%26type%3Dorig%26id%3D612&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.ncad.nl%2Ffoto-archief%2Fsimca%2Fsimca-10-612&docid=np1htCJdBDbYQM&tbnid=Zxrioq2mOFERTM%3A&vet=1&w=1500&h=1112&source=sh%2Fx%2Fim
iphonistvongates zegt
Een FXX blijft toch in beheer bij Ferrari? Je hebt een Ferrari-crew nodig om er mee te (mogen) rijden/racen. Het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb uiteraard. In dat geval de F40 graag maar eerst een uitgebreide 20.000km beurt en nieuwe remmen en gereviseerde versnellingsbak!
derek306 zegt
@iphonistvongates: je mag de auto mee naar huis nemen. Maar veel eigenaren laten de auto voor het gemak bij Ferrari staan. Vanwege het onderhoud en het vervoer naar de circuits zelf.
mashell zegt
Als ik dit lijstje zo bekijk dan lijkt het wel of het bij Ferrari na 1975 allemaal wat minder werd. Natuurlijk is er nog de 456 maar verder is het allemaal niet zo mooi, elegant en spannend vormgegeven meer.
rhellema zegt
@mashell: over 50 jaar zullen jouw kleinkinderen hetzelfde zeggen maar dan met 2018 als jaartal ?
Silverarrow zegt
Wat een sadomasochisten… Een Italiaanse, volbloed sportwagen aanschaffen voor een astronomisch hoog bedrag om er vervolgens helemaal niks, nada, 0.0 mee te doen.
rollingstoned zegt
De 365BB en de F40 graag. ?
lekkerlinksrijden zegt
@rollingstoned: inhaal, gelijk 2 ;-)
koekwaus zegt
Wel bizar hoeveel verschil er zit tussen 1970 en 1974
desalen zegt
@koekwaus: 4 jaar
freakadel zegt
Alleen de klassieke 250 is mooi. Nieuwere Ferrari’s zijn meer voor narcisten en mensen die iets hebben compenseren. Er zijn zoveel heerlijke andere auto’s met normale vermogens. Het is gewoon niet meer van deze tijd dergelijke auto’s. Ik ben een absolute liefhebber van eigenlijk wel bijna alle auto’s. Maar een Ferrari of een lambo e.d is not done. Beetje voor paupers net als roken.
rollingstoned zegt
@freakadel: Dus Ferrari’s en Lambo’s zijn voor arme mensen?
http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/pauper
cossiekiller zegt
Die F40 kopen en er dan mee gaan roadtrippen. Elk jaar er een 5000 km op zijn minst bij opzetten. Het leven is tr kort om een F40 in je schuur te zetten en dagelijks met je crossover rond te huppelen.
pilot1988 zegt
Vraag & aanbod
lithiumion zegt
F40… wat een overgewaardeerde italiaan is dat zeg… Z’n lelijkheid is net zo indrukwekkend als de ‘Multipla’. Pijn aan de ogen, een karikatuur van zijn tijd. Het design is het niet waard om überhaupt Italiaans te worden genoemd, laat staan dat het woord ‘design’ van toepassing is. Een stompzinnig vorm gegeven taartschep met vier wielen. Dit is de grootste belediging voor de techniek die er onder ligt, die ooit is getekend. De designer hadden ze preventief moeten ontslaan en een baan in een sushi-fabriek moeten geven. Maar dan moet ie wel met z’n fikken van de suhi’s afblijven en gewoon een knopje indrukken van de lopende band of zo. Niet te veel, want anders wordt het nog een lelijk nopje ook nog. Meest epische miskleun ever… Kort samengevat, ik kan er niet veel mee, om precies te zijn; afgerond naar boven in een door XTC-beinvloedde positive stemming, nul…
ff40 zegt
@lithiumion: jij stemt vast zuur links
lincoln zegt
@ff40:
Was er een andere keuze dan ??
ff40 zegt
@lincoln: nee klopt linksigen zijn altijd zuur en kunnen zich ook beter euthenaseren.
lithiumion zegt
@ff40: @ff40: Dus; om rechtsdraaiend F40 fanboy te zijn of worden, moet je dan lelijke auto’s mooi vinden? Of is het andersom? Misschien had jij je ogen moeten laten laseren of zo, ipv “euthanaseren”, of hoe schrijf jij dat?
ff40 zegt
@lincoln: ook leuk voor die lithiumcel even te laten weten dat ik een F40 rij:)
lithiumion zegt
@ff40: ik ben blij voor je; er is een leverancier voor je wansmaak! En voor de leverancier natuurlijk ook, neemt tenminste dat gedrocht af
lithiumion zegt
@ff40: Oh? Een fanboy! Nee hoor, vind m gewoon aartslelijk en designtechnisch de naam Ferrari niet waardig
ff40 zegt
Je klinkt wat autistisch ook.
Je bent echt de enige autoliefhebber die dat vindt, zelfs zo de enige dat je een standbeeld verdient
Ben je wel een autoliefhebber?