Deze AMG-variant komt niet naar de huidige Mercedes C

Auteur: , 17 Reacties

Dat gaat nog wel even duren.

C-klasse

Mercedes-AMG kwam eerder voor de E-klasse en recenter voor de CLS-klasse met een 53-variant. Dit is een tussenweg als je de C43 te mager vindt en de C63 te duur/bruut. Hoewel de huidige C-klasse een 43-variant kent, zal de 53-versie niet naar het huidige model komen. Het gat blijft dus aanwezig.

Er gingen geruchten de ronde dat Mercedes-AMG nog met een C53 zou komen, maar tegenover Go Auto laat een woordvoerder weten dat dit niet gaat gebeuren. Technisch gezien is de toevoeging aan het gamma mogelijk. Echter, uit het interview wordt duidelijk dat Mercedes de zesde generatie C-klasse wil laten voor wat het is en vermoedelijk pas bij de nieuwe generatie met een 53-variant gaat komen.

Om het geheugen even op te frissen. De 53-motor combineert een geblazen 3.0 zes-in-lijn met een 48v-elektrosysteem. Deze milde hybride is goed voor een gecombineerd vermogen van 430 pk en 520 Nm koppel. Het aantal modellen met een 48v-elektrosysteem zal alleen maar uitbreiden, niet alleen bij Mercedes.

Zo heeft Audi de MHEV-techniek inmiddels ook omarmt met de A8, A7 en de A6. De technologie kan de verbrandingsmotor van een extra boost voorzien en helpt daarnaast de auto zuiniger te maken. Een nadeel is het bijkomende gewicht. Aan autofabrikanten de taak om van de steeds zwaarder wordende vierwielers toch een lekker rijgedrag mee te geven.



17 reacties

In de toekomst zal het horen van ‘Ik heb een AMG’ dus alleen nog maar gemixte gevoelens oproepen met als toon ‘mehh’ ipv ‘vet!’.
Gevoelswaarde van AMG daalt zo wel helaas..
Ik snap de keuze voor 53 niet zo goed. 55 zou beter passen lijkt mij.
@viezefreddyw: dan denken mensen weer aan de 5.4L V8, verwarring alom
@2wheeler: De verwarring is er nu natuurlijk nog niet.
@viezefreddyw: idd. Het is toch logisch dat de A45 een tweeliter motor heeft en de C43 een drieliter. Net als de E53. En die ‘63’ is een 6.2, 5.5 of 4.0 geweest. Eigenlijk alles behalve een 6.3 (tenzij met een V12, dan natuurlijk weer wel). En de ‘55’ was een 5.4. En die ‘65’ is een 6.0.

Kortom, bij AMG wordt er wel vaker gesjoemeld :-).
Inderdaad. Mercedes gaat wat dat betreft audi na, ook die hanteren nu cijfers waarvan me echt niet duidelijk is waar ze mee samenhangen. TDI 45, geen idee wat dat zegt. De 63 van Mercedes snap ik, maar 43 en 53? Vaag.
@dondeboer: Helaas is de motor hard op weg om gewoon een van de vele vinkjes in de optielijst te worden. Had je in de jaren ’80 echt een andere auto als je een BMW 323i kocht dan een 316 (totaal ander motorkarakter, maar ook ander onderstel en uitrusting), nu kan je al die dingen mixen. Instapdiesels met AMG-pakketten, bijvoorbeeld.
@mout: Helaas kan ik niet anders dan je volledig gelijk geven. Tegenwoordig kan je met rijmodi gewoon kiezen wat voor auto je vandaag wil. In comfort naar de ring, in performance over de ring, in comfort weer naar huis. Objectief gezien uiteraard beter, maar op de een of andere manier gaat ’t toch ten koste van de charme. ’t Feit dat Doug DeMuro in de Chiron de conclusie trok dat je na een paar minuten zou vergeten dat je met 1.500 pk onderweg bent is natuurlijk een fantastische prestatie, maar toch mis ik de tijd dat je stalen ballen moest hebben om in een sportauto te rijden.
@dondeboer:
Kan je mij dan de 63 van AMG uitleggen want daar snap ik ook geen snars van. Eerst een 6.2 nu 4.0..
@generaalalfa: bijna alle fabrikanten ronden motorinhoud af naar boven, en die 6.3 heeft inmiddels als getal historische waarde, dus die kan ik ze nog vergeven,zeker temeer er bij dat geval nog een kleine link is met het vermogen. Net als dat de 528i van BMW al sinds jaar en dag geen 2.8 meer is,maar een verwijzing naar het vermogen dat ze met een atmosferische 2.8 hadden kunnen halen.
Maar het is indd allemaal marketing.

Overigens was mijn reactie oorspronkelijk bedoeld als reactie op viezefreddy.
Ze moeten gewoon het vermogen weergeven in pk’s/kw’s ipv al die random getallen.
@loserboi932: Of gewoon niets.. Al die tierenlantijn op de kofferklep vind ik sowieso niets. Lekker leeg laten.
Ik draag AMG een warm hart toe dus ik vind het best. Dat het straks allemaal geen stampende V8 beulen zijn maakt me niet zo heel veel uit. Het is jammer, maar je ontkomt er toch niet aan. Daarnaast komen er nu duidelijke concurrenten op de markt voor de Audi S4/5/6 en BMW Mx40i modellen.
@RubenPriest: De A4 en A5 zijn ook al voorzien van MHEV modellen.
@citroen4life: is dat zo? Welke dan? Heb je daar een (officiële) bron van? Albast bedankt!
@willeme: Ik heb laatst in een huur A4 gereden met kenteken RK-453-R met MHEV.
Tevens terug te vinden in de prijslijst van de A4: https://forms.audi.nl/~/media/Forms/Audi/Downloads/A4/Prijslijst/Prijslijst_Audi_A4.ashx
https://www.udenhout.nl/audi/voorraad-nieuw/A4/23860/audi-a4-b9-lease-edition-2-2-0-140-kw-190-pk-fsi-mhev-avant-7-versn-s-tronic
https://www.udenhout.nl/audi/voorraad-nieuw/A5/23867/audi-a5-sportback-b9-s-line-edition-2-0-140-kw-190-pk-fsi-mhev-sportback-7-versn-s-tronic
@citroen4life: thanks!! Dat wist ik oprecht niet. Weer wat geleerd. Maar dan is dat sinds kort? Bij de introductie was het volgens mij nog niet zo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).