Deze auto komt met een 1,25 meter breed scherm

Auteur: , 25 Reacties

Mercedes, eat your heart out.

Vergis je niet in auto’s van Chinese makelij. De tijd van slechte kopieën en matige bouwkwaliteit ligt, uitzonderingen daargelaten, achter ons. Op economisch gebied timmert China keihard aan de weg en de auto-industrie staat zeker niet stil. Check bijvoorbeeld deze nieuwe slimme auto van startup Byton.

Deze firma staat onder leiding van ex-medewerkers van Nissan en BMW. Op technologiebeurs CES in Las Vegas presenteerde Byton de auto. Het gaat hier om een deels zelfrijdende elektrische SUV/MPV die ongeveer 400 kilometer moet kunnen rijden op een volle acculading. Dan heb je de achterwiel aangedreven versie met een 272 pk sterke elektromotor. Wie kiest voor een battery upgrade pack kan zelfs 520 kilometer elektrisch flaneren. Dit, dankzij een dual-motor met vierwielaandrijving met 476 pk. Prijzen moeten beginnen bij 45.000 dollar.

Het is de bedoeling dat de SUV in 2019 in productie gaat. Het gepresenteerde model lijkt volgens Byton voor 85 procent op de uiteindelijke productieversie. Aangezien de elektrische auto op CES werd onthuld, zijn er de nodige technische snufjes te verwachten. En zie zijn er ook.

Zo komt het apparaat niet met een achteruitkijkspiegel en zijspiegels. De bestuurder moet het doen met camera’s die de spiegels vervangen. Daarnaast is bijna het complete dashboard één groot scherm. Het 1,25 meter brede display is er voor infotainment en navigatie. De bestuurder kan naar de navigatie kijken, terwijl de passagier op datzelfde scherm van een filmpje kan genieten. De SUV is toekomstproof, want er is ondersteuning voor een 5G-internetverbinding. Daarnaast is er een touchscreen op het stuur verwerkt. De auto beschikt over de Amazon stemassistent Alexa. Aan de hand van handgebaren en stemcommando’s kunnen opdrachten door het systeem worden uitgevoerd. Net als Tesla’s, kunnen software updates op afstand worden uitgevoerd. Via deze weg kunnen bijvoorbeeld nieuwe autonome functies worden toegevoegd aan de auto.

De elektrische SUV is 4,8 meter lang, 1,9 meter breed en 1,6 meter hoog. Standaard rolt het ding op 22-inch wielen. Gezien het feit dat de auto volgend jaar al in productie gaat en de technische cijfers geen fantasiegetallen bedragen, lijkt de SUV van Byton een hele serieuze auto te worden. Deze startup moeten we in de gaten gaan houden.



25 reacties

In geval van een ongeluk zie je op die schermen op het stuur en dashboard plaatjes van afgaande airbags.
Een kruising tussen Nissan en Range Rover. Mag je in China al wel autonoom rijden eigenlijk?
@dutchdriftking: Jazeker! Net als in de VS, mogen bedrijven proeven ondernemen op bepaalde wegen in het land.
@RubenPriest: aha, dat maakt het wellicht al interessant.
Dat meen je niet… Dit is al de derde auto in de serie Lucid Air en Faraday Future… Ze zien er allemaal hetzelfde uit. En hij mag best niveau 5 autonoom zijn, want volgens mij is in een auto waar je zelf moet rijden de voorruit nog altijd belangrijker dan het infotainment scherm..
Het gaat net zoals met de Japanners in de jaren 70-80, nog even en ook de Chinezen veroveren de autowereld.
Ziet er mooi en realistisch uit. Electrisch is de norm aan de worden en binnenkort ook grotendeels uit China. Wen er maar aan.
@stijnn: Ik koop nog even een paar iconische benzine slurpende auto’s als investering
Zal lekker rijden in het donker, zo’n airstrip voor je snufferd
@davelepeef: Dat dacht ik ook, maar de gemiddelde autorijder kan het niet zoveel schelen ben ik bang. Maar het ziet er fancy uit en de (grote)klant wil het.
@davelepeef: vond de 12″ scherm in de Picasso waar ik laatst in zat al hinderlijk in het donker. Dit is nog erger volgens mij!
Prijs en range zijn iig wel ok, als ze kloppen. Nu nog de laadtijd terugbrengen naar een minuut of 2-3 en dan wil ik ook wel aan de stekker.
Nieuw en innovatief betekent tegenwoordig dus zoveel mogelijk schermen?

Schermen zijn niet meer nieuw: en een 12x zo groot scherm is dan ook niet innovatief, maar gewoon ‘kijk mij eens een grote hebben.’

Die actieradius, dat is meer baanbrekend toch?
Althans: mijn gte kwam vanmorgen met de kou niet verder dan 28km elektrisch…dus
@peke: Even off-topic: Hoe rijdt zo’n GTE nou eigenlijk?
@joostie: Hoe rijd een GTE? Nou met dit weer dus blijkbaar niet, want de accu was leeg ;)
@joostie: Ik heb een Golf GTE (voor de beeldvorming, geen passat dus).
Opzich rijdt het dikke prima, maar persoonlijk vind ik het heel emotieloos. Het doet alles, maar biedt niks. Afgelopen zaterdag reed ik in een 1-serie M-pakket: ik moest even wennen aan de gevoeligheid van hobbeltjes e.d. met een dergelijk strak onderstel: maar die reageert wel per direct op het stuur, veel directer en meer feedback.

De golf vind ik wat afstandelijk. Maar is puur een mening. Qua opties zit hij lekker in elkaar, daarbij heb nog een aantal aanvullende zaken als:
-keyles entry & go
-elektrisch schuif-/kanteldak
-lederen bekleding (zitten dan mooie blauwe stiksels in)
-groot navi
-achteruitrijcamera (weet niet of dat standaard is of optioneel)
etc.

Dus wat dat betreft allemaal goed. Het klopt allemaal wel.

Alleen de kofferbak is echt niet groot vanwege de hoge laadvloer e.d.
Al met al overigens prima tevreden. Wellicht dat mijn negatieve gevoel voortkomt uit het feit dat ik uit een F11 kwam M-pakket e.d. alvorens ik overging op deze lease,.
@peke: GTE staat toch voor Geen Technische Evolutie :-)?
@erik2907: ik geloof je direct, het is ook geen evolutie :)

Ik probeer veel elektrisch te rijden: ik geniet de lage bijtelling (7%) dus dan moet je ook zo schoon mogelijk rijden. Maar het is van de zotte hoe weinig je daadwerkelijk elektrisch kunt rijden zeg. Retour woon-werk is 36km, die haal ik in de zomer krap aan. In de winter kom ik net aan heen. Bizar..niks geen evolutie ;)
@peke: :-)), inderdaad van de zotte. En de regering maar denken dat iedereen schoon rijdt.

Zelf een Dacia Logan MCV BI-FUEL die met LPG € 700,- goedkoper is dan de benzine versie, puur omdat de overheid redeneert dat LPG schoner is. Maar als ik wil kan ik natuurlijk 100% op benzine rijden en nooit op LPG. De MRB is maar € 19,- meer, dus dat duur wel 36 maanden voordat ik die € 700,- heb uitgegeven.
Het systeem (BPM) op schone auto’s deugt gewoon niet.
@peke: MIjn woon-werk afstand is zo’n 35km. Ik kan thuis en op kantoor laden en daardoor red ik het met mijn Passat GTE (tenzij het heel koud is) 100% elektrisch. Voor vertrek interieur voorverwarmen is dan wel belangrijk wat dat vreet -als het buiten koud is- zo’n 30% van de accu-capaciteit.
Deze cijfers zijn trouwens een stuk beter dan de PHEV en C350e van mijn collega’s.
Zo zou een SUV van Citroen er ook uit kunnen zien , daar doet het me sterk aan denken. Fraai
Ik heb mijn twijfels over de zijspiegels of nou ja over de camera’s die ze zijspiegels moeten vervangen. Rijd nu in een Tesla en de meeste tijd doet alle elektronica zijn werk. Laatst tijdens het parkeren deed de achteruitrijcamera het niet meer, maar na een reset deed ie het weer. Best vervelend, maar niet levensgevaarlijk.

Maar stel je nu voor dat je 130 en dat je zijspiegels uitvallen. Zit je dan, ook al rijdt je auto vanzelf, wanneer jij een camera niet kan gebruiken dan kan het systeem dat dan ook niet. Lijkt mij link en vraag me af of dit door keuringen gaat komen.
@ikweethet: zijspiegels die uitvallen lijkt me persoonlijk geen grote ramp. Door goed over je schouder te kijken kun je echt nog wel veilig de volgende afrit bereiken.
Stuurbekrachtiging of rembekrachtiging die uitvalt vind ik persoonlijk gevaarlijker.
Ziet er best goed uit, die schermen hoeven van mij niet zo. Ik ben benieuwt wat er van over is als hij in productie gaat.
Bijzonder knap ding. Nu nog bouwen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).