Dit bedrijf bouwt ‘originele’ Eleanors voor 300K

Auteur: , 35 Reacties

Je moet er wel heel even op wachten.

De eerste Gone in 60 Seconds mag misschien de betere film zijn, met betere achtervolgingsscènes, voor velen is de Fastback uit het deel met ya boi Nicolas Cage het ware juweeltje. Het is daarom ook niet zo vreemd dat de Eleanor die we in 2000 op het witte doek zagen verschijnen het grootste verzamelobject is voor fans van de Ford Shelby GT500. Nu is er echter sprake van een ware game changer, doordat een Amerikaans bedrijf de rechten voor het bouwen van een Eleanor heeft verworven.

Dit is Fusion Motor Company (FMC) gelukt door een vernuftige deal te sluiten met de producer van de film. Of nou ja, de weduwe van de producer, gezien H.B. Halicki (die het origineel regisseerde) in ’89 tragisch om het leven kwam tijdens de opnames van Gone in 60 Seconds 2, die uiteindelijk niet afgemaakt zou worden.

De relatie is tot stand gekomen nadat de weduwe, die zelf verantwoordelijk was voor de productie van de remake, enorm teleurgesteld was in een Eleanor homage die door de directeur van FMC was gekocht. Nadat Denice Halicki een toer mocht doen van hun bedrijf, kwam ze erachter dat FMC zelf beter geschikt was voor de taak. Hierop werd een plan bekokstoofd om replica’s te bouwen die de auto vele malen meer eer aandeden.

Na wat wikken en wegen is de blauwdruk uiteindelijk klaar en kunnen klanten die op zoek zijn naar een waarheidsgetrouwe kopie bij hun aanbellen. Fusion baseert hun Eleanors op Ford Mustang Fastbacks uit ’67 of ’68, die vervolgens compleet gestript worden en er een nieuw alumnium frame voor terug in de plaats krijgen. Daarnaast worden de auto’s voorzien van het kenmerkende plaatwerk, zoals de in het oog springende motorkap en de kofferklep.

Vervolgens krijgt hij een modernere ophanging, remmen van Wilwood, een limited slip differentieel, spoilers van carbon en, niet te vergeten, LED-lampen. Motoren zijn beschikbaar in vijf varianten, die allemaal van Roush vandaan komen. De mildste configuratie levert je ongeveer 430 pk uit een 5-liter V8, die eventueel verkrijgbaar is met supercharger die ruim 600 pk produceert. Daarnaast kun je nog kiezen uit een 7-liter blok (427 cubic inches voor de imperialisten) die van ongeveer 480 pk tot meer dan 750 pk loopt.

De goedkoopste Eleanor maakt je zo’n 189.000 dollar lichter, terwijl de duurste optie je in de buurt van 285.000 dollar zal brengen.



35 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Hebben! (veegt kwijl van kin)
Één woord: Prachtig!
Doe mij de Sixty Five Shelby Mustang maar , the holy grail voor 5 ton dollars.
@thomasthomas: jij hebt gisteravond Fast ‘N Loud gekeken!!
@thomasthomas: Ik snap dat je apart wilt zijn “Als iedereen de Eleanor heeft dan wil ik die” maar nou sorry, geef mij toch altijd de Eleanor al rijden er 100 van in mijn straat..
@rdamnn: hij zegt dit alleen maar omdat Richard Rawlings (ohnee…het was zijn maatje Dennis Collins die het zei) het gezegd heeft. Maar dat maakt hem nog geen expert op het gebied van deze automobielen terwijl hij nu anders probeert voor te doen.

En natuurlijk moet je de meest krachtige hebben.
Dan kun je de meeste supercars van tegenwoordig eruit racen.
@toyotavenray: Tot je een bocht tegenkomt, maar dat maakt het niet minder leuk.
@toyotavenray: Om te racen met een mustang wil je een 289/302/351 small block. De 427 is te zwaar om op je voor as te leggen waardoor je gewichtsverdeling slecht is wat sturen moeilijk maakt. Een 427 is dan weer wel DE motor om in een big body Ford zo als de Galaxie te hebben.
@shiva: zou de 427 niet van aluminium zijn ipv gietijzer wat ze vroeger waren? Waardoor het verschil in gewicht een heel stuk minder is
@mikespek:
wat opgezocht hier omtrent, de huidige 427 crate enigne is inderdaad een aluminium 351 smallblock uitgeboord tot 7L (427ci) en heeft dus niets te zien met de FE 427 big block uit de jaren 60.
@shiva: je hebt in amerika ook genoeg bedrijven die de oude big blocks recasten in aluminium, dus gewoon een replica van de bigbore 427 gietijzer alleen dan in aluminium
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar dit verneukt wel het hele idee achter de Mustang en muscle cars in het algemeen: Veel power voor weinig geld.
Waar is Gaston met zijn cheque als je het nodig hebt?
Voor dat geld stel je zelf een veel leukere mustang samen. Een carrosserie, ophanging en crate motor heb je al voor 50.000 dat geeft veel extra budget voor meer afwerking. Ik snap ook niet waarom iedereen echt zo graag die Elanore wil, doe eens iets anders of ga origineel en bouw de GT500KR spec.
Waanzinnige auto en goed verhaal! Ik ben persoonlijk niet zo weg van de achterkant met die grote rode units… ik zou doorsparen voor een Singer.
@imarinos: mijn idee. Als je 286k kan uitgeven aan een auto kan 4 ton wellicht ook wel. En dan heb je iets wat uniek voor jou specifiek gemaakt is. Lijkt me wel wat.
Dit doen ze toch al jaren replica’s maken.
Ik dacht dat er ook een bedrijf in Portugal zat of zit die alleen maar elenors maakte
Dacht dat Chip Foose voor design had gezorgd in de remake. En year one in samenwerking met Unique performance “de” Eleanor bouwde. Waarna ook de Super Snake versie werd uitgebracht.
@dailydriver: Wat jij zegt, die doen (of deden) al jaren Eleanors bouwen met oficiele ceterficaten en serienummers.
@arnoldh: ja en carol Shelby zette daar toch de handtekeningen op? Hij is nu dood ,weet ik.
@rolov: dat klopt totdat de politie het hele zaakje oprolde ivm geklooi met chassisnummers
Het verschil tussen gone in sixty seconds 1 (het orgineel) en de remakes is dat je duidelijk kunt zien dat 1 voor de lol is gemaakt, door een stel autogekken, met af en toe heerlijke klungelige shots en nummer 2 louter en alleen voor de poen. En daardoor steriel en zielig overkomt.
Hey, ’t is maar een mening hè .
Hetzelfde geldt voor de Blues Brothers en the Italian job.
Eigenlijk is de enige begeerlijke fillem auto voor mij die Dodge van J & E Blues.
Eleanor: de meest afgezaagde en gekopieerde Mustang uitvoering die er is.
@tazmania: Wist niet dat deze SWB was. tnx weer wat geleerd!
Go baby go!!
@joostie: ik wil ook zo’n knop in m’n auto. Bij gebrek aan NOS sluit ik ‘m wel op de ruitensproeier aan, GO BABY GO! :'(
Ik vind hem wel mooi, veel mooier dan een originele GT500. Die ziet er echt te gedateerd uit tegenwoordig. Maar voor dit geld liet ik me een vette restomod maken met 500pk zoals er maar eentje is, en daarbij nog een nieuwe GT350R voor dagelijks gebruik.
@cossiekiller: Houd nou eens op over die nieuwe GT350(R). Ik word wanhopig van het feit dat ik zo’n ding waarschijnlijk nooit zal bezitten of op ‘n staart zal trappen. Echt een van de gaafste auto’s van het moment vind ik…
@cossiekiller: Tjoh, een auto uit 1967-1968 die er 50 jaar later gedateerd uit ziet. Het feit dat de originele gt500 er gedateerd uitziet is wat hem zo gaaf maakt, een soort tijdmachine naar de jaren 60/70 is het en heeft daarom ook veel meer charme dan zo’n gemoderniseerd hok dat nog steeds niet veilig is, nog steeds niet een goede wegligging heeft en nog steeds belachelijk veel benzine slurpt.
Genieten man, 750 pk zonder hoofdsteun.
Doe mij maar een shelby mustang uit 1965. Of de mustang uit bullit als het een zelfde model mustang en film auto moet zijn. Ik heb eleanor nooit echt mooi gevonden en vind het zonde dat er zoveel mustangs verbouwd zijn naar eleanor kloon.
Gave bak!
Wat vreselijk zonde van de originele Mustang. Je hangt de Mona Lisa toch ook niet in een wissellijstje van de Hema ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).