
Serieus, dit ziet er best wel geinig uit.
Mode herhaalt zichzelf. Zo werkt dat nu eenmaal. Eerder maakte Mercedes de blits door de G-klasse een historisch sausje te geven. Nu is het Rivian die teruggrijpt naar de flitsende jaren 80 in, hoe kan het ook anders, Miami.
De stad in Florida is geen toevallig uitgekozene plek. De jonge EV-bouwer uit Californië heeft namelijk de opening van een nieuwe vestiging in Miami te vieren. Dat doen ze met een geinige one-off op basis van de R1S Tri-Motor. Nu nog Scorpion uit de speakers laten blazen en je bent helemaal het mannetje.

De basis is al indrukwekkend: de Rivian R1S Tri-Motor. Zoals de naam al weggeeft, heeft deze mastodont drie elektromotoren aan boord, goed voor 850 pk en een absurde 1.495 Nm koppel. Daarmee sprint het toch wel grote apparaat in minder dan drie tellen naar de honderd. We hebben het nog steeds over een zevenzitter van ruim 2,7 ton, geen sportauto. De 100 mph (161 km/u) wordt na 7,2 seconden aangetikt.

Grote auto, Amerikaans, dus grote batterij. De Rivian R1S heeft een enorme 140 kWh accupakket, waarmee Rivian volgens de Amerikaanse EPA tot 597 kilometer range belooft. Maar dat is allemaal niet nieuw. Waar het om gaat is deze specifieke one-off.
Neon Miami
Wat deze auto écht bijzonder maakt, is natuurlijk zijn outfit. Rivian koos voor een volledig wit koetswerk, afgewerkt met turquoise accenten, knalroze sleepogen en klassieke striping langs de flanken. De retro schijfvelgen zijn misschien nog wel de leukste vondst: witte centra met roze ventilatiegaatjes en een blauwe rand. Zelfs de badges kregen een roze randje mee.

Binnenin loopt het thema vrolijk door. Denk aan blauwe vloermatten en roze details in de hoofdsteunen. Alsof Crockett en Tubbs elk moment kunnen instappen met opgestroopte mouwen en Ray-Bans op de neus. Het is kitsch, maar wel gewoon goed gedaan.
Je kunt de auto in het echt bewonderen. Het voertuig krijgt een permanente plek in Rivians nieuwe winkel in Mary Brickell Village. Dat is een shopping center vlakbij downtown Miami. De winkel van Rivian omvat 4.000 vierkante meter aan showroom. Prima plek om in te verdwalen onder het genot van een kopje koffie.





Is 4000 meter showroom niet een tikkie overdreven voor een merk dat twee wagens op de markt heeft? Pappa Volkswagen betaald wel..
In de VS kosten de vierkante meters (of cubic feet, zo je wilt) door de bank genomen een fractie van wat het bij ons kost. Een doorsnee winkel biedt ook al snel 4 à 5 keer zo veel oppervlak méér dan bij ons, en de gemiddelde Amerikaan vindt onze winkels dan ook al snel claustrofobisch aanvoelen.
On topic: dit ziet er verrassend leuk uit, al is die range in relatie tot de omvang van de accu om te huilen, natuurlijk. Een merk als Lucid Motors en zo’n beetje elke Chinese EV bouwer doet dat toch wel een stuk beter.
Square in plaats van cubic, vermoed ik dan.
Inderdaad. My bad …
Kleuren doen me denken aan toen mensen nog L.A. Gears aan hun voeten droegen. En ‘Scorpion’ uit de speakers? Is dat een band?
Het is 4000 square feet, dat is omgerekend 371 vierkante meter. Is nogal een verschil ;)
Jammer wel dat je em hier niet kunt kopen/rijden. Zou best een optie zijn, lolliger dan de IX3.