Deze auto’s zijn het meest onderhouden in 2019

Auteur: , 29 Reacties

En we pakken de bedrijfswagens en motoren ook meteen mee.


We zitten nog steeds in de periode van terugblikken op 2019. We hebben natuurlijk de best verkochte auto’s van 2019 behandeld, maar ook de krachtigste en de duurste. Dankzij gegevens van Autodata kunnen we er nu nog een interessant lijstje aan toe voegen. Hierin kunnen we zijn welke auto’s in het afgelopen jaar het meest onderhouden zijn.

Autodata publiceert ieder jaar deze gegevens bij van een heleboel landen, waaronder Nederland. Welke auto het meest onderhouden is meten ze door te kijken welke modellen er het meest geraadpleegd worden in hun database, waar meer 85.000 garages gebruik van maken.

De top 10 van de auto’s die in ons land het meeste onderhouden zijn volgens deze gegevens, ziet er als volgt uit:

  1. Fiat 500/500C (’07-)
  2. Renault Mégane III (’08-’17)
  3. Opel Corsa D
  4. Volkswagen Polo (’09-’14)
  5. Renault Twingo II (’07-’14)
  6. Peugeot 206
  7. Renault Clio IV (’12-’19)
  8. Peugeot 207
  9. Peugeot 307
  10. Ford Focus (’11)

Zoals vanouds zijn de Fransozen goed vertegenwoordigd in het lijstje. Waar de Fiat 500 in 2018 nog op plek 7 stond, is deze nu dus gestegen naar de eerste plaats. Deze plaats werd het voorgaande jaar nog bezet door de Opel Corsa. Wereldwijd staat de Corsa nog wel op nummer één.

Als we specifiek naar hybrides kijken, zien we dat de Mitsubishi Outlander de meest onderhouden auto is in deze categorie. Op nummer twee en drie volgen de Toyota Auris en de Volvo V60. Bij de volledig elektrische auto’s zien we op de eerste plaats – jawel – een Tesla. De Model S om precies te zijn. Deze wordt gevolgd door de Zoe en de Model X.

Bedrijfswagens en motoren zitten ook in de database van Autodata, dus deze zullen we jullie ook niet onthouden. De top 10 van de bedrijfswagens ziet er zo uit:

  1. Volkswagen Transport T5 (’04-’15)
  2. Mercedes-Benz Sprinter (’06-’18)
  3. Opel Vivaro A
  4. Ford Transit (’06)
  5. Volkswagen Caddy/Caddy Maxi (’04-’10)
  6. Volkswagen Caddy/Caddy Maxi (’10-’15)
  7. Volkswagen Crafter (’06-’17)
  8. Mercedes-Benz Vito (’03-’15)
  9. Renault Trafic II (’01-’14)
  10. Peugeot Partner III

De gegevens van de motoren leverden dit lijstje op:

  1. BMW R1200
  2. Honda CBR
  3. Honda CB
  4. Kawasaki Z-Serie
  5. Yamaha YZF
  6. Suzuki DL
  7. Triumph Tiger
  8. Honda VFR
  9. Suzuki GSX-R
  10. Yamaha FJR

Als je geïnteresseerd ben in meer gegevens, zoals de data van andere landen, dan kun je hier het rapport van Autodata raadplegen.



29 reacties

Spijtig. Niet de top 10 gehaald. Toch echt mijn best gedaan om het gemiddelde omhoog te krikken.
Opzich zegt dit lijstje niet extreem veel, aangezien er nu eenmaal veel meer 500’s rondrijden als ford Ka’s bijvoorbeeld. Nu weet ik nog steeds niet welke van de 2 minder onderhoud nodig heeft.

Wel leuk, het populairste gebakje van Nederland wordt niet genoemd. Zal wel komen omdat het en een drieling is, en omdat het door Daihatsu is ontworpen, de aygo en psa varianten.
@grasvreter: De Fiat 500 en de Ka kwamen uit dezelfde FIat fabriek, dus qua bouwkwaliteit zal het niet heel veel schelen.
@eelco74: De Ford Ka staat zelfs op basis van een 500. Motor en onderstel zijn gewoon van Fiat.
Weet iemand of men ook de database raadpleegt voor een standaard beurt? Als ik de top 10 zo bekijk lijkt het raadplegen van de database alleen nodig om een merk/model-typisch euvel op te lossen. En de modellen met de meeste euvels zijn… zie de top 10. Zoiets.
@dare2think: Is inderdaad hoofdzakelijk voor problemen. Technische informatie, schema’s etc.
Wordt deze database ook niet geraadpleegd als er iets kapot is? De volgorde in de lijstjes wordt dan iets logischer.
Wat een bewoording zeg, meest onderhouden auto. Ook de manier waarop dat wordt gemeten vind ik erg bijzonder: “Welke auto het meest onderhouden is meten ze door te kijken welke modellen er het meest geraadpleegd worden in hun database, waar meer 85.000 garages gebruik van maken.”. Ik vraag mij af wat voor partij haar naam durft te verbinden aan zo’n valide onderzoek.
@woody259: het is ook lastig. Autodata wil haar product (een database met autogegevens) bij potentiële klanten onder de aandacht brengen maar kan ook moeilijk zeggen de “lijst met auto’s waarmee onze klanten het minst van begrepen” maar ook een lijst met probleemloze auto’s onder de noemer “de auto’s waarvoor de autodata database volkomen overbodig is” is geen goede marketing voor hen.
@woody259: Autoblog…
Het hele jaar geen onderhoud aan de Passat. Heerlijk!
Onderhouden bij een garage dan.
Een vriendin van me heeft een Opel Kadett uit de jaren ’80 of zo. Die is daar vrijwel continue aan aan het sleutelen om hem rijdend te houden. (als hobby, niet haar daily driver) Die auto wordt bijzonder veel onderhouden maar zal niet in dit lijstje voorkomen.
@koeberg:
dan is die auto of wel in erbarmelijke staat of het gaat hier om iemand die enkel oplapt en niets ingrijpend hersteld. Net 10 jaar een T3 als daily gehad en die heeft me op 10 jaar een nieuwe uitlaat, een nieuwe koppeling, 4nieuwe remmen 2 batterijen en een nieuwe ventilator gekost alles samen een grote middag werk dus. Het roest probleem liep wel uit de hand daarom zit deze nu in de carrosserie. Als vervang wagen heb ik nu 2 maand een MK2 Jetta waarbij ik tot nu toe enkel eens aan de carbu gedraaid heb.
@shiva: Ik heb een T4 ’02 absoluut geen roest en met zijn 450.000 km kan ik de vervangen onderdelen nog op één hand tellen. ( ben es gaan natellen en moet toegeven dat het een beetje te optimistisch was, maar toch, op 2 handen)
De foto illustreert ook niet echt regulier onderhoud trouwens. :)
En nu de rijdende aantallen delen door de onderhouden aantallen graag? En misschien de gemiddelde prijs per reparatie er ook nog bij? Durf rustig te zeggen dat je met een fransoos soms wel 3 of 4 keer naar de garage kunt voor hetzelfde geld dat je bij een bmw of mercedes 1 euvel oplost…
@peug206: En per gereden kilometer ook graag!
Dit lijstje zegt helemaal niets.
@mx5wijf: kilometers zegt soms weinig. Met alleen maar snelwegkilometers hebben bepaalde delen het niet zwaar, met alleen stadskilometers door een oud vrouwtje andere onderdelen. Oftewel: dit is een waardeloos onderzoek. Want ik durf rustig te zeggen dat aan mn 206 meer moest gebeuren dan de bmw van een vriend. Maar mn rekeningen waren opgeteld minder dan de zijne, ik had het dubbele aantal kilometers en durf ook rustig te stellen dat ik een vlottere rijstijl heb… (hebben trouwens beide onderhoud zelf uitgevoerd, dus de kosten voor de uren was een kratje bier)
Dit zal wel weer gewoon eenberichtgeving zijn. Net zoals laatst dat stuk van @willeme over prijzen van reparaties. Maar met deze informatie kan je niks. Slechts verkeerde conclusies trekken.
En wéér wordt Lexus niet genoemd! :)
@frank2b: geen hond die een Lexus rijdt.

(Helaas)
Ah een nietszeggend lijstje
Autodata word hoofdzakelijk voor specifieke problemen gebruikt. Storingen en andere defecten waarbij technische informatie nodig is. Eigenlijk kun je bovenstaand lijstje meer zien als auto’s waar de meeste ellende mee is.
@techniekmeneer: Dus voor een 1200 Fire motortje dienen ze vaker technische informatie op te vragen dan voor een 1.4 tsi Polo met weet ik niet wat voor een aanbouwdelen? Goede monteurs lopen hier dan rond. Kunnen nog geen brommermotor repareren zonder handleiding.
@pa045: Het gaat hier niet om percentages maar om aantallen. 500 rijden er heel veel van rond, worden al jaren gemaakt. Veel daarvan hebben ook de 2 pitter en niet de fire motor. Verder heeft de 500 toch nog wel aardig wat specifieke klachten, dus helemaal niet raar dat hij zo hoog scoort.
@techniekmeneer: meeendeel
Is fire. En zelf 3 jaar een twinair 85pk gehad. 0 storingen! Wat zouden daar dan de zwakke plekken van zijn?
@pa045: die 1.4 tsi is dusdanig vaak voorbij gekomen dat geen enkele monteur de databank nog hoeft te raadplegen.
Waar zijn al die pre-facelift Tesla’s gebleven? Ik heb zo’n gevoel dat een (groot) deel naar het buitenland is vertrokken.
Yes, in ieder geval heeft de motor de top 10 net gehaald! Ondanks 45.000 km zonder problemen in de afgelopen 4 jaar. Zo te zien bij de motoren maar een paar specifieke modellen trouwens, de rest series die al jaren lopen en veel verschillende types bevatten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).