
De Citroën-baas zet toch een streep door de reïncarnatie.
Wat zou er allemaal veranderd zijn in Zonnedael in de aanstaande spin-off van Flodder? Houdt Kareltje zich nog steeds bezig met schimmige werkzaamheden? Wat hebben Toet en Henkie van hun leven gemaakt? En rijdt Sjackie nog steeds in een groene 2CV? Even leek het erop dat de bebrilde gemeenteambtenaar straks kon rijden in een elektrische Deux Chevaux. Dat lijkt nu toch niet door te gaan.
Een keiharde bevestiging voor een nieuwe 2CV kwam er niet, maar alle tekenen voor een geloofwaardig gerucht waren wel aanwezig. Een ontwerpbaas die wat hints laat vallen, een medium dat de exclusieve bevestiging beweert te hebben: dat soort werk. Citroën-baas Thierry Koskas werd in datzelfde artikel ook genoemd. Hij brengt nu het nieuws dat er voorlopig geen elektrische Citroën 2CV komt.
Geen nieuwe eendje
Tegenover AutoExpress met Koskas dat er ”geen specifieke projecten” op de plank liggen voor een moderne 2CV. In plaats daarvan wil Citroën ”betaalbaardere auto’s die anders zijn” verkoper volgens de grote baas. Gegeven de populariteit van de nieuwe Renault 5 zou een elektrische Citroën 2CV geen gekke zet zijn, toch? Koskas denkt daar anders over.

”We kijken liever vooruit. We hebben een ontwerptaal geïntroduceerd die nu vrij duidelijk en zichtbaar is op onze verschillende auto’s. Ik denk dat we herkend moeten worden en dat we vooruit moeten kijken. Ik ga niet achteruit kijken”, herhaalt de Citroën-baas.
Deur op een kiertje
Hiermee lijkt hij alle mogelijke reïncarnaties van oude Citroëns af te wijzen, toch? Die conclusie moeten we niet zo snel trekken, vindt Koskas. Hij zegt: ”We weten dat we super iconische producten hebben. Ik ben niet tegen het principe om misschien ooit een iconische model uit het glorieuze Citroën-verleden terug te brengen. Maar nogmaals, ik wil er geen algemene richting van maken.”
Dat klinkt al heel anders. Wellicht kan de storm aan berichten over de elektrische 2CV Koskas van gedachten doen veranderen en hij alsnog gaat werken aan een elektrisch eendje. Doe er dan meteen een nieuwe Berlingo 2CV Fourgonnette bij.
Juist, lelijke modellen blijven uitbrengen en een potentiëel succesnummer laten liggen..
Citroën heeft in het verleden wel meer pareltjes gemaakt die in aanmerking kunnen komen voor een remake, De DS en SM bijvoorbeeld.
Maar wat ze tegenwoordig brengen is niet om aan te gluren, dat klopt.
Die SM remake komt er zeer waarschijnlijk ook. We kregen enige tijd geleden een voorproefje in de vorm van de DS SM Tribute, en het schijnt dus dat de DS top aan het pushen is om die auto in gelimiteerde oplage in productie te nemen als imagobuilder voor DS. Voor de techniek zou DS dan (geheel historisch verantwoord) leentjebuur spelen bij Maserati.
Heeft hij vast autoblog gelezen. Het idee werd hier (terecht) niet bepaald enthousiast ontvangen.
Dan niet, he.
Retro werkt gewoon. De Mini is al meer dan 20 jaar een gigantisch succes, de Fiat 500 ook, de Renault R5 is pas net uit maar lijkt ook enorm populair te worden…. Een moderne 2CV zou dan juist een no-brainer moeten zijn, toch?
Mee eens, die onherkenbare trieste DS meuk die ze nu uitbrengen zit echt niemand op te wachten.. Een retro 2CV kan wel eens een knaller worden.. Veel mensen die er leuke herinneringen aan hebben en er vast een EV’tje voor erbij willen..
Maar een BX of GSA reincarnatie zou nog niiet zo’n slecht idee zijn.
Mon Dieu
Het nadeel van de 2cv is dat het echt een oude auto is qua opzet. Voor een moderne interpretatie leent deze zich gewoon veel minder goed dan bijvoorbeeld een R5.
Citroën gaat niet terug grijpen op haar mooie historie. Waarom zouden ze ook. Ze maken immers op dit moment al zo veel mooie inovatieve en caracteristieke modellen…….

Hoe wou je dat ooit door de botstest krijgen?