Nieuwe M135i gelekt: vierpitter en vierwielaandrijving

Auteur: , 97 Reacties

Is dit een nachtmerrie?

Nieuwe M135i gelekt: vierpitter en vierwielaandrijving

De laatste der mohikanen is een gezegde dat vaak van toepassing is in de autowereld. Vooral bij BMW zijn ze lekker bezig. De uitgaande 1 Serie is daar een prima voorbeeld van. Het is de laatste 1 Serie met achterwielaandrijving en de laatste 1 Serie met een zes-in-lijn onder de kap.

Van de nieuwe 1 Serie zal dit het voorlopige topmodel worden, de M135i xDrive. Zoals de naam al weggeeft is vierwielaandrijving standaard op de hot hatch. Daarnaast moet de geblazen 3.0 zes-in-lijn plaatsmaken voor een tweeliter turbo viercilinder. Vermoedelijk het blok uit de X2 M35i.

De M135i xDrive gaat inleveren op vermogen ten opzichte van het M135i-type zoals we die kennen. De verwachting is 306 pk. Een daling van meer dan 30 pk in vergelijking met de huidige M140i. Wellicht dat er in een later stadium naast een M135i xDrive nog een M140i xDrive gaat komen. Met hulp van vierwielaandrijving en een 8-traps automaat moet een 0-100 tijd in minder dan vijf seconden met de M135i xDrive mogelijk zijn.

Deze M135i xDrive moet gaan concurreren met de Mercedes-AMG A 35, de Audi S3 en de Volkswagen Golf R. Ze hebben allemaal vierwielaandrijving en allemaal een viercilinder. De verschillen worden er wat dat betreft niet beter op.

Via Bimmerfile zijn twee foto’s verschenen van de nieuwe M135i xDrive. De familieneus heeft sterke overeenkomsten met de Z4 en X2 M35i. Het kan ook aan de hoek van de foto’s liggen, maar de M135i xDrive lijkt flink hoog op z’n pootjes te staan. Het is wachten op de onthulling tot we de nieuwe 1 Serie eens goed van alle kanten kunnen bekijken.

Met dank aan iedereen voor de tips!

Nieuwe M135i gelekt: vierpitter en vierwielaandrijving



97 reacties

mooie bips
@gove: ik vind ze ook verrassend goed uitzien. Ziet er beter uit dan de huidige 1 en concurrent waardig t.o.v. de A35
@tortuga: ik ben nog beetje sceptisch… ziet er een beetje uit als zo’n Active stouter ding zo!
@ukbob: dat is het eigenlijk ook
@frederik: verdomd, je hebt gelijk! En nu ik dat doorheb ben ik helemaal niet blij..

@gove: Eens! Dat zou zo de nieuwe 3-serie Touring kunnen zijn, maar dat is naar mijn mening helemaal niet erg.
Kijk, een duurder en minder leuk alternatief voor de Focus RS! Goed bezig jongens!
@stijnb: Jij hebt ze zeker al allebei uitgebreid kunnen testen.
@berlinetta: want prijs is al bekend en je hebt ze allebei al gereden?!
@ds3thp: Je hebt de verkeerde vriend.
@ds3thp: er staat toch een propeller op de neus dus duurder is deze dan altijd, iets met premium (betalen)
@StijnB: ik ga wel voor bmw
Precies een X1 zo onder het doek..
De A Klasse amg lijkt me beter.
@ddimi: Gebaseerd op twee foto’s ..
@donjunior: dat heb je goed gezien
@ddimi: De M240i lijkt me beter.
Ik kan de designtaal van BMW niet waarderen de laatste jaren: veel gerommel, overal misvormd, grote grille en grote smile. Vroeger waren ze strak ontworpen, zagen er wat boos uit en klonken ze goed (en leuker met een sportuitlaat er onder). Kijk wat al die regeltjes naar hebben geleid…
@ddimi: Lijkt juist op een X2…. Dat ding maakt een 1-serie overigens bijna overbodig. Dat ding staat totaal niet hoog op z’n poten ofzo.
Zonde van het weghalen van de achterwielaandrijving. Denk dat dit voor veel mensen die in dit segment kopen toch wel de doorslaggevende factor was om bij BMW te kijken. Ook blijft een 2L 4 cilinder toch wel slapjes voor zo’n (duur) topmodel.
@tuutertuuter: ik denk ook dat veel leaserijders afknappen op het gebrek aan zitruimte achterin en kofferbakruimte. Hoe jammer ook, ik denk dat dit voor BMW een slimme keuze is.
@tvklarenbosch: Dit inderdaad. Het gaat uiteindelijk om verkoopaantallen. Leuk dat er een handjevol rijders is die de 1-serie waardeert om z’n RWD (waaronder ik), maar het gros van de mensen geeft liever de voorkeur aan iets meer interieurruimte. Bovendien hoeft een voorwielaandrijver helemaal niet slecht te rijden. BMW heeft met Mini ook al bewezen dat ze dat in de vingers hebben.
@berlinetta: Voor hen zijn er al twee opties: De 3-Serie en de 2GT.

Het is jammer dat de 1-Serie het veld moet ruimen om een segment te bedienen wat reeds bediend wordt.
@karhengst: Een 3-serie is wel een stuk duurder (en staat eveneens bekend om z’n kleine ruimte in het interieur). Een 2-serie AT is gewoon verschrikkelijk. Dat is nooit een optie.
@berlinetta: Dan neem je een X1, nog praktischer met het insnoeren van de kleine ook.

Het enige segment wat BMW bedient met deze castratie van de 1-Serie is de afdeling bonentellen in toren in München.
@karhengst: Een X1 is ook duurder. En BMW bedient hiermee een flink aantal leaserijders. Daar zitten een hoop mensen tussen die geen fuck geven om RWD, maar wel om binnenruimte.

Ik ben het overigens met iedereen eens dat het jammer is, maar rationeel gezien is het gewoon een logische stap. De klanten blij, de aandeelhouders blij. Alleen de enkeling die RWD wil, is minder blij.
@tvklarenbosch: De 1 is ook niet voor zitruimte achterin. De 1 is voor in je eentje naar het werk te rijden. Daarvoor gebruik ik m althans. Als ik mensen achterin moet vervoeren pak ik de Range Sport. Een 1 serie is meer voor erbij.
@loserboi932: Ben ik niet met je eens. Een hatchback moet ook gewoon fatsoenlijk 4 volwassenen kunnen vervoeren en voor veel mensen is het de enige auto en niet eentje voor erbij.
@berlinetta: je hebt n range sport en n 1 serie voor erbij? Daar snap ik dan niks van.
@berlinetta: heel eerlijk, mijn 1 serie uit 2010 passen best prima en comfortabel 4 volwassenen in van mijn lengte (1,80), verbaasde mij enorm
@tuutertuuter: er was toch een ‘onderzoek’ dat concludeerde dat de meeste 1 serie rijders niet wisten dat het een RWD auto is?
@verplicht: onder de 118d rijders? Zeker. Maar doe hetzelfde onderzoek onder de m130/m135/m140 rijders? Zeker weten van wel.
@peug206: Vandaar ook dat het onderzoek concludeert dat “De meeste” het niet weten. Dan is er dus ook een groep die het wél weet.

Mijn vrouw heeft een 1 serie.
Zij weet het niet. Ik wel.
Haar interesseert het niets. Mij wel.
Ze vind het wel een fijne auto, zit goed, goed infotainment systeem waar ze mee overweg kan en verder zal het allemaal wel.

Jammer voor ons, die het wel interesseren, is de andere groep in de meerderheid.
Wij houden van auto’s. Wij worden helemaal wild van de kleinste details en helemaal blij als er een meer-cilinder voorbij komt. Of liever, als we er zelf mee mogen rijden. De overgrote meerderheid ziet gewoon een vervoersmiddel om van A naar B te komen.
Niet iedereen is autogek. En al helemaal niet in NL.
@peug206: Er worden helaas minder 130i/135i/140i modellen verkocht dan de kleinere motoren. Dus voor dat ene kleine groepje gaat ze echt geen nieuwe RWD model ontwikkelen.
@tuutertuuter: ik denk dat het de meeste mensen, ook BMW rijders gezien de verkoopcijfers van de X1 en de 2 serie AT modellen, worst is welke wielen er worden aangedreven. Ik heb zo’n achterwielaangedreven 1 serie en het rijdt heus prettig, maar het is niet de achterwielaandrijving waarom ik BMW rijdt (stoel en infotainment).
Is dit een nachtmerrie? Ja. Boycotten die bak.
@Jochempie: de concurrentie zit ook ook op 4 pitten en turbo’s plus 4 wiel aandrijving, helaas. Misschien moet je er eerst in rijden voordat je gaat boycotten?
@jochempie: Boycot je alle overige hothatches dan ook?
@berlinetta: Nee, ik discrimineer naar BMW toe.
@jochempie: En waarom? Omdat BMW precies hetzelfde doet als de andere fabrikanten? Of is het omdat BMW jarenlang heeft geroepen dat RWD en een NA zesinlijn het beste is, maar nu noodgedwongen hier vanaf moet stappen?
@berlinetta: Omdat ik het de taak vind van BMW om een zes-in-lijn motor in lengterichting met een enkele aandrijfas naar een differentieel tussen de achterwielen te monteren in al hun auto’s. Ik zou ook nooit een BMW 2-serie Active of Grand Divorce rijden. Ik snap dat het voor veel anderen niet logisch is, mijn redenatie, maar dat is niet mijn probleem.
@jochempie: Dan ga je toch voor een 3-serie als je zo nodig RWD wil? En dat er nu een viercilinder in komt ipv een zesinlijn komt door regelgeving waar BMW aan moet voldoen. Ik durf te stellen dat ze er ook nog het liefst een NA zesinlijn hadden gelepeld, maar ze hebben weinig keus.
@berlinetta: Prima.
Gaat volgens mij wel een gaaf autootje worden. Achterpartij ziet er een stuk beter uit dan het huidige model alhoewel ik het huidige model ook niet slecht vind.

Ben niet zo van het blauw maar zelfs dat ziet er goed uit.
Ok met voorwielaandrijving van BMW kan ik best leven (MINI’s sturen toch ook geniaal) maar als ze hier ook al een Angry Birds’ neus op plakken hou ik het voor gezien. Mijn huidige 1-serie krijgt denk ik geen opvolging uit dezelfde stal.
Daar zullen ze ziek van zijn bij BMW een stagiair die even wat spy shots neemt en er daarna uit vliegt.
@thomasthomas: Dan is het nog een brave stagiair die de zijkant er niet op durfde te zetten.
Prijs in NL? Ik gok zo’n 80k?!
Die grille….🤢
2.0 met 300+pk, daar valt niet zo heel veel winst meer te behalen met chippen.
Gelukkig ziet het model er wel stukken mooier uit, werd tijd.
Maar ja als ondernemer ga ik echt geen brandstofauto meer aanschaffen, dus die voorwielaandrijving maakt niet veel uit.
Jammer van de technische wijzigingen, maar dat zat er sowieso wel aan te komen. En het uiterlijk ziet er vooralsnog lekker uit vind ik. Vooral die achterkant ziet er heerlijk dik uit met 1 uitlaatpijpje aan elke kant. Precies hoe het hoort in mijn ogen.
Hij lijkt idd wat hoog op zn pootjes te staan maar ik gok dat dat komt door het doek en daardoor de verhouding/proporties wat zoek zijn.

Ik snap overigens niet waarom iedereen zo negatief is over de 4 cilinders van BMW. Historisch prima verantwoord, zelfs die met Turbo, en ze maken ook gewoon prima blokken.

Die 6 in lijn is natuurlijk mooier, laufkultur, smeuïger dan Calvé Pindakaas, en is voor vele hét BMW blok bij uitstek. (Ook mijn voorkeur trouwens).

Ze hebben toch ook wel andere mooie blokken gemaakt, van 4 cilinders tot en met 12.
Niet gek natuurlijk met zo’n naam;
Bayerische Motoren Werke

@verplicht: BMW is het viercilinder merk bij uitstek, hun hoofdkantoor is zelfs een vierclinder!
Gelukkig zijn er de afgelopen 30 jaar 6 cilinder, RWD BMW’s geproduceerd, en kan ik geen nieuwe betalen. Voorlopig kunnen we gewoon vooruit.
Dit soort motoren / auto’s zijn bedoeld voor landen waar je boven de 2 liter veel extra belastingen moet betalen.
@ottosk: Niet coor voor ons dus. Wij betalen namelijk altijd extra veel belasting…
Haha 4 pitter en 4wd. Daar koop je niet een bmw voor.
Doe mij dan maar voor hetzelfde of minder geld een andere auto met even veel paarden.
De meerprijs van bmw-logo hoeft dan ook niet meer.
Het zal ongetwijfeld heel goed sturen. Maar ik betwijfel sterk dat bijvoorbeeld een Megane RS zoveel minder presteert.
@tjorque: Iets met afwerking en Renault.. Persoonijk zou ik dan wel iets meer neertellen voor ‘het BMW logo’
@donjunior: subjectieve kwaiteitsbeleving. Altijd belangrijk voor snobs..
@donjunior: ik niet. Ik hecht meer belang aan prestaties vs kosten dan aan het uitzicht.
@tjorque: Als je elke dag op het circuit rijdt ben ik het helemaal met je eens. Maar de realiteit is bij mij wel anders. Na 6 jaar Renault te hebben gereden heb ik voldoende meegemaakt om lekker de snob uit te hangen (volgens @pa045) en voor een merk te kiezen dat de afwerking ‘iets’ beter voor elkaar heeft.
@donjunior: we leven gelukkig in een wereld waar je voor de meeste dingen je eigen voorkeuren mag en kan hebben.

Ik rij minder dan 4 a 5000km per jaar met de auto. Daarom ben ik ook alleen maar geneigd om geld te geven aan nogal instant behoeftes zoals voldoende pk’s en ruimte. En niet aan dingen die leuk zijn maar niet echt nodig. (Bovendien hebben onze woning en de kinders ook “financiële” voorrang)
@donjunior: jij doet het toch voor het logo. Wat ben je dan?
@pa045: iemand die een logische beslissing neemt?
@mashell: enlighten me.
@tjorque: Ik twijfel er ook niet aan dat die Megane qua prestaties niet onder doet voor de BMW, maar bij BMW krijg je wel een hoop andere dingen. Een net afgewerkt interieur met een prima ergonomie en een fantastisch werkend infotainment-systeem. Bovendien heb je de mogelijkheid om de auto helemaal zelf samen te stellen zoals jij wil en als de standaard opties niet genoeg zijn, heb je ook nog Individual- en M-performance-opties. Dat biedt Renault allemaal niet.
@berlinetta: juist. En dan heb je een 1-serie van een ton. Zal zeker beter zijn afgewerkt als een Megane voor de helft.
@pa045: Daar heb je ook gelijk in hoor. Zoals ik hieronder al aangeef, zou ik zelf ook eerder voor de Megane gaan.
@berlinetta: als je geld te over hebt kan dat allemaal wel… maar dat is in mijn geval niet. Ik zal dus eerder voor zoveel mogelijk performance kiezen voor zo weinig mogelijk geld.
Infotainment boeit mij bijvoorbeeld eigelijk weinig. Gewoon iPhone pluggen en muziek hebben is ruim voldoende.
En verder ogen op de weg.
@tjorque: Ik ben het wel met je eens hoor. Zou zelf ook eerder voor de Renault gaan. Maar er zijn ook genoeg mensen die voor de BMW kiezen om deze redenen.
@berlinetta: en als je financieel echt löss mocht gaan een F12 berlinetta?
@tjorque: Nee denk ik niet. Vind de achterkant niet zo mooi. En ik had mijn nickname allang voordat de F12 berlinetta uit kwam ;)
Huidige m135i & m140i met 6 cilinders zullen geen verkeerde investering zijn!
@rbngrt: Mijn gedachte! Heeft Martijn net op tijd er nog eentje aangeschaft.
@rbngrt: Dacht ik ook: laatste 6-cilinder en laatste achterwielaandrijver in zijn soort. Huidige in donkerblauw, handbak en zonder xdrive staat ook hoog op mijn lijstje…😍
Achterkant is wel fraai!
Is dit niet per ongeluk een Hyundai i30n onder een doek?
@eklasse: nee joh, die is veel mooier.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vind de achterkant van de m135 er erg fraai uitzien. Mbt de voorkant ben ik er nog niet zo over uit. Dat de nieuwe 1 van achter naar voorwielaandrijving vind ik niet het grootste probleem. Voor de minder krachtige modellen merk je dat in de praktijk nauwelijks. De krachtige modellen krijgen waarschijnlijk toch allemaal vierwielaandrijving. Een veel groter probleem vind ik de plaats van de motor in de nieuwe 1 serie. Op de spyshots kun je duidelijk zien dat de motor (net zo als bij de meeste voorwielaandrijvers) dwars op/voor de vooras ligt. Vanuit packaging en kostenbesparing goed te begrijpen, maar dat heeft wel een flink effect op het stuurplezier en de kwaliteit van de demping. Een paar ritjes in de 1 serie van mijn vrouw waren voor mij in ieder geval reden om zelf ook BMW te gaan rijden.
Ik vind het niet vreemd een 3.0 atmo motor te verruilen voor een 2.0 turbo, maar wel vreemd als het een 3.0 turbo is voor een 2.0 turbo. Zo vind ik het ook zo de dat de zwaarder geworden Megane RS nu een 1.8 heeft…
@daniel1975: simpel toch, een motor met een kleiner slagvolume verbruikt minder (vooral bij een lage belasting zoals in de WLTP tests). Minder verbruik is minder CO2, dat is goed voor het vlootgemiddelde en door de lagere belastingdruk die overheden aan CO2 lievertjes opleggen ook beter in de markt te zetten.
Te grote nieren voor deze kleine stadsauto !
@dwfc: grote nieren kunnen veel zeik verzetten… 🤪
maar als hij flink blaast kan je die zeik lekker lang ophouden.
ben heel benieuwd naar de rest van de specs (gewicht vooral) en fotos overigens.
Staat toch een beetje knullig zo’n aanplak diffusor. Gouden regel bij BMW: vingers weg van de ///M pakketjes.
@mashell: en altijd zonder typeplaatjes bestellen, dat Xdrive plaatje zit wel heel lelijk zo in vergelijking met het achterlicht er onder.
BMW is dood.
Geen 6pitter… Nein! Das ist ganz zupahscheisse!
@jajeroenja: Idd. een Bimmer zonder een 6 cilinder onder de motorkap is geen BMW! In Be noemen we dat een kindervoiture !
Ohja, het donorregister niet vergeten, dat was het!
In welke mate is zeker dat het de 1 serie is?
De achterlichten, hoogte doen aan alles van de X1 denken :/
@bloodseaker: de nieuwe X-lijn heeft de badges links onderin op de klep… heeft mijn huidige X3 ook…
Kleinere motor is minder jaarlijkse rijtaks. Altijd goed.
Al is het maar een 116d, ik heb nog snel een F20 besteld als leasebak!
ik sta echt te popelen dat deze uitkomt, zodat de huidige m140i en/of m135i op de occassiemarkt weer een stuk betaalbaarder wordt :)
Ik zou graag eens een vermogen en koppel curve naast elkaar zien van de oude 6 cil en de nieuwe 4 cil.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).