
Porsche is koortsachtig hun plannen aan het heroverwegen.
Porsche heeft zichzelf een beetje in een lastig parket gemanoeuvreerd. Ze hebben hun grote bestseller (de Macan) vervangen door een volledig elektrische Macan. En het is maar zeer de vraag of die net zo goed gaat verkopen. We gokken van niet…
Porsche is zelf ook ernstig aan het twijfelen. Achteraf gezien hadden ze beter á la BMW in kunnen zetten op ’the Power of Choice’. Oftewel: de nieuwe Macan aanbieden met zowel een verbrandingsmotor als een elektrische aandrijflijn. Er klonken geluiden dat Porsche misschien alsnog de Macan Electric een verbrandingsmotor wilde geven, maar dat is lastig met een dedicated EV-platform.
Bij de presentatie van de jaarcijfers geeft Porsche een inkijkje in hun overwegingen. Ze laten weten dat ze nadenken over een nieuwe SUV, met een verbrandingsmotor (met en zonder hybride ondersteuning). Let op: dit wordt dus géén Macan, want Porsche spreekt van een aparte modellijn. Ook krijgt de auto een nieuw design. Logischerwijs zal er wel een bestaande basis gebruikt worden.
Als deze plannen doorgaan heeft Porsche straks vier SUV’s. Naast dit nieuwe model, de Macan Electric en de Cayenne zit er ook nog een grote zevenzits SUV in de pijplijn. Die komt in de presentatie niet aan bod, maar het is al lange tijd bekend dat Porsche bezig is met een model boven de Cayenne. Hier rijden ook al prototypes van rond.
Dit model zou elektrisch worden, maar het is de vraag hoe interessant een peperduur elektrisch vlaggenschip nog is. Naar verluidt is Porsche aan het kijken of ook die auto alsnog met verbrandingsmotor op de markt kan komen. Maar daarover schept het nieuwe persbericht geen duidelijkheid. De auto stond gepland voor 2027, maar het is de vraag of dit nog doorgaat. De nieuwe SUV met verbrandingsmotor zou volgens Porsche – als ‘ie komt – tegen het einde van het decennium moeten verschijnen.
Afbeelding: schets voor de Porsche Cayenne
Als mensen eenmaal de nieuwe Macan hebben gereden, willen ze niet meer terug naar de oude. In vrijwel alle opzichten beter. En zelfs de “range anxiety” op lange ritten naar de wintersport valt reuze mee met de super goede laadcurve.
Soms moet je als fabrikant ook gewoon voet bij stuk houden. Kijk naar Apple, kreeg kritiek bij verwijderen headphone jack, maar daar hoor je niemand meer over.
Heb ze beide gereden en ben het toch niet met je eens. De motor van de Turbo (later GTS) gaf nog een lekkere berg beleving. De nieuwe zal vast beter zijn en is sowieso sneller op de sprint maar dit is echt een hele saaie auto geworden. Net als de Taycan die qua beleving ook flink onder de panamera doet. Eigenlijk koop je een Porsche niet omdat hij saai is toch.
Je vergelijkt de Macan-metamorfose met het verwijderen van een jack-ingang??? En is daar niet een plugin voor bedacht? Als Porsche iets bedenkt om zelf een ICE in te pluggen in de Macan…
Kijk naar nokia, dat stijfkoppig vol bleef houden. Dit soort voorbeelden extrapoleren naar een waarheid voor alles zonder verdere parameters en andere voorbeelden van niet luisteren is niveau bureaucraat, i.e. zelf nooit verantwoordelijk geweest voor de gemaakte fouten.
Je zou ook kunnen becommentarieren dat BMW het enige juiste heeft gedaan, i.e. de klant een keuze geven en zelf flexibel en adatief in het design/productieproces te zijn. Een risico, omdat daar ook kosten en negatieve consequenties bij horen, maar wel de beste keuze in de huidige (politieke) tijd.
@waterisnat Nou BMW verlaat dat pad nu ook al. Een EV op een ICE platform zit vol compromissen, onnodig zwaar en inefficiënt en te duur om te produceren.
@waterisnat Exact, vast houden aan de verbrandingsmotor is gedoemd te mislukken. Prima om bestaande platforms nog even uit te melken, maar om er nu nog in te gaan investeren is verspilde moeite. Xiaomi haalt Porsche nu al in op EV gebied… Ze missen straks de boot.
Ze missen nu de boot, namelijk inkonsten uit ICE-aanbod. Ze hadden eerst hybride moeten gaan met de Macan, dan hadden ze niet zoveel medewerkers hoeven ontslaan. Als je een Porsche kunt betalen ga je niet in een chinese Xiaomi rijden, hoeveel sneller dat ding ook kan rijden.
Ik ben maar een leek eh, maar kunnen ze niet gewoon hun Taycan platform ophogen, en de oude cayenne en macan een flinke facelift geven?
Met het ophogen van een taycan krijg je geen ICE platform waar ze nu behoefte aan hebben, maar goed ik ben ook maar een leek 😜
Nee daarvoor de macan en cayenne heel flink faceliften.
Goed punt, maar daar gaat wel tijde overheen. Wat moeten ze nu met die opgehoogde Taycan?
BMW heeft wel de juiste keuze gemaakt. Ze dienen rekening te houden met de ganse wereld en niet overal is de politieke druk zo hoog om EV te rijden. De nieuwe Macan heb ik al meerdere malen zien rondrijden in België. Meer dan de Grecale Folgore. Volgens mij wordt deze goed verkocht in België. Nu maar hopen dat er naast de elektrische Boxster een kleine sportwagen komt met verbrandingsmotor.
@ericc Nou BMW komt daar toch ook volledig op terug met een dedicated EV platform? Is gewoon efficiënter en lichter en goedkoper.
De hamvraag is “Wat maakt een Porsche een Porsche?” Vroeger werd je al bijna uitgelachen als je met een Audi motor in je Porsche reed. ( Panamera V8 diesel, 1st en 2nd gen Hybrid, Macan diesel, etc.)
Nu zou het allemaal OK moeten zijn dat je met een “Bosch” electromotor erin rond rijdt. Sorry, maar het zijn toch totaal zielloze dingen? Mocht er een Tesla badge op staan, zou men ze dan nog kopen?