Deze blubberdikke Jeep met V8 is wél ‘betaalbaar’

Auteur: , 27 Reacties

468 pk in een enorme SUV voor een halve ton? Het kan nog.

In Nederland mag je bij het kopen van een nieuwe auto wat BPM aftikken. Hoeveel dat is, is afhankelijk van welke auto je koopt. Laten we het zo zeggen: des te GroenLinks-onvriendelijker de auto, des te meer BPM je moet betalen. Er is een uitzondering op de regel. Je hoeft minder extra centjes te betalen voor een auto op grijs kenteken. Dit komt omdat de auto dan een bedrijfswagen-status krijgt en dus bedoeld is voor werkgerelateerde taken. Bestelbussen zijn daarom vrijgesteld van een hoop extra kosten en BPM.

De eisen voor een auto op grijs kenteken worden steeds strenger. In een tijd dat de enige eis ‘het missen van een achterbank was’, kon je elke auto krijgen met grijs kenteken en kreeg je korting. Zo werden standaard Peugeot 205’s (niet de bestelversie) geleverd zonder achterbank en kon je hem voordeliger rijden. Omdat weinig 205-jes echt gebruikt werden voor bedrijfstaken, werden de regels aangescherpt. Zo moeten voor kleine bestelwagens de achterruiten niet meer doorzichtig zijn, er moet een scheidingswand aangebracht worden tussen bestuurders- en laadruimte en moet het dak van de laadruimte minstens 25 cm hoger zijn dan de bovenkant van het portier. Dat verklaar wellicht waarom je soms nog eens een Renault Megane, Opel Astra of Peugeot 306 met grijs kenteken en zo’n afzichtelijke dakverhoging ziet. Voor grote bestelwagens zijn de eisen soepeler: geen dichtgetimmerde ruiten, geen verplichte scheidingswand en geen afzichtelijke verhoging, maar wél een vlakke laadvloer en een flinke laadruimte zorgen ervoor dat je alsnog een grijs kenteken mag monteren.

Komen we toch weer even bij ‘mazen in de wet zoeken’. Elke auto die aan deze eisen kan voldoen, mag voor weinig een grijs kenteken krijgen. De vereisten voor de grootte van de laadruimte zijn toevallig te bereiken in menig grote SUV. En ja: wat voor auto het ook is, als die laadruimte met vlakke vloer aangebracht wordt, hoef je alle extraatjes niet meer te betalen. Dat brengt ons bij een auto die door de Nederlandse staat niet geliefd is: de Jeep Grand Cherokee. Als je de SRT8-versie op geel kenteken wil zetten, mag je zeer diep in de buidel tasten en blijft er bijna niks meer over van de goedkope insteek van de SUV. In Nederland kan hij aangekleed worden tot bijna 200.000 euro: zelfs 240.000 als je de Trackhawk-versie wil! Extreem duur, je gaat je afvragen waarom FCA de auto nog verkoopt in Nederland. In dit geval heeft de auto echter zijn formaat als voordeel. Sterker nog: de Cherokee die opduikt op Marktplaats is een koopje.

Het betreft de ‘reguliere’ SRT8, geen Trackhawk. Dan nog krijg je een niet te versmaden 6.4 liter HEMI V8. De auto perst er 468 pk uit: erg netjes voor deze mastodont. Dit is dus die versie die je anders voor 170.000 euro mee mag nemen. Maar zoals je kunt zien op de foto’s (grijze kentekens beginnen altijd met een V) heeft de vorige eigenaar de moeite genomen om de Grand Cherokee uit 2016 te laten voldoen aan de eerdergenoemde eisen voor een grote bestelauto. Geen bizarre eisen dus qua dakverhoging en ruiten: enkel een permanente laadvloer van bepaalde afmetingen was voldoende.

Cherokee

Er is daarom wel de concessie die je moet nemen dat de auto een tweezitter is: de achterbank moest permanent raus. Aan de ene kant is dat nadelig, aan de andere kant heb je wel een gigantische kofferbak. Geen zorgen: als je bereid bent om toch nog even de staat een dikke bonus te geven, kan de eigenaar je de ontbrekende stoelen en gordels geven. Verder over de auto: de km-stand bedraagt 33.000 kilometer, de remmerij is verbeterd en de auto komt met een hoop luxueuze opties.

De prijs is een zeer vriendelijke 49.500 euro. Oké, een koopje is het niet, maar voor het type auto ga je ze niet goedkoper vinden dan dit. Een gemene uitzondering in een goed bedoelde regeling, maar daar zul jij geen problemen mee krijgen als je de Jeep koopt.

Cherokee

Over budget? Voor iets minder heb je ook genoeg opties, vertellen Wouter en Casper je graag.



27 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ik was toch al van plan mijn kinderen te verkopen…
@brammetjedeb: mocht je je bedenken, overweeg dan een Avalanche.
Achterbank mag blijven en een dikke V8
@awesome: Vergeet alleen niet de achterwand van de cabine permanent af te sluiten (die kan namelijk open) anders moet ie alsnog op geel kenteken.
@awesome: die dingen rijden alleen voor geen meter en je rugleuning achter moet onder een haakse hoek worden gezet voor het fiscale blok, dit maakt de achterbank nogal oncomfortabel.
Jammer dat er geen achterbank in zit, verder wel smakelijk om in het straatbeeld te zien.
Wat veel mensen niet weten is dat de bijtelling over 270.000 euro is bij de trackhawk. Inclusief btw die je na 1 of 3 maanden terug krijgt, inc bpm die je niet hebt op een grijs kenteken, maar in de bijtelling WEL. Ook de btw correctie privé gebruik hakt er dan in… 2.7% van wederom nieuwwaarde inc btw en bpm… dus trackhawk gaat dan 7300 euro btw correctie kosten en 60.000 euro aan bijtelling. En nee, de belastingdienst accepteert niet meer nieuwwaarde van 37000 euro voor een 85000 euro kosten full options ram1500 of jeep grand cherokee..
@schuimbekje3:
Als zelfstandig ondernemer kun je de auto wel privé aanschaffen en zakelijk (minimaal 10%) gebruiken. Btw moet je dan wel betalen maar bpm weer niet 🙂
@boerenkool: je betaald de eerste jaar 2,7% van de cataloguswaarde Btw vereffening en na 5 jaar 1,5%, die je dan wel weer als kosten voor de zaak mag opvoeren.
@kobus1967: Maar je betaalt nooit meer dan de werkelijke kosten van BTW over privégebruik. Bij zo’n dure auto loont het dus al snel om een administratie bij te houden.
@schuimbekje3: je haalt heel wat waardes door elkaar. De bpm wordt bij bedrijfsauto’s bijvoorbeeld nog berekend over netto nieuwwaarde en niet over CO2. Het zal er geen juichend koopje van worden, maar het beeld wordt er wel heel anders van.
@ultimora: een beetje nuance is wel op zijn plek. Maar de nieuwwaarde is dus enigszins aantrekkelijker.
Je kunt hem alleen ‘grijs’ rijden als je daadwerkelijk ondernemer bent en minimaal 10% van je zakelijke kilometers met deze auto maakt.
De hoge bijtelling over de cataloguswaarde inclusief Btw en Bpm is te vermijden door een verklaring geen privé gebruik en een sluitende kilometerregistratie.
@kobus1967: wat velen van ons hier dus niet kunnen.
@kobus1967: Leuk man, niet privé rijden. Dat zou voor mij betekenen dat ik met 468 pk op maandagochtend op de linkerbaan mag aansluiten in de file. Doe me dan maar een Tesla.
@koffiekopje: Met een Tesla heb je vaak net zoveel pk dus dat is het argument niet.
@fanboy: Klopt! En dan nog een fractie van de bijtelling ook. Is het niet prachtig? :-)
@kobus1967: Ook als privé auto heeft een grijs kenteken auto financieel voordeel, het is niet bizar veel maar je hoeft het provinciale deel van de wegenbelasting niet te betalen.
Tja ik geef de beste man geen ongelijk, maar ik betwijfel of ik er nou echt blij van zou worden…
En psst geen supercharger.
@cabriohater: Die kun je er op laten zetten en in boekhouding als zakelijke autokosten opvoeren… :P
De gewone SRT is een NA blok. Geen supercharger.
Best interessant, na 5 jaar achterbank er weer in, omkeuren naar geel kenteken en het ding bpm-vrij aan Prive persoon verkopen.

Nu voor de eerste 5 jaar gewoon creatief boekhouden….
Haha, dat tussenschotje heb ik vijf jaar geleden nog eens ontworpen!
@Jochempie: ik vroeg me al af.. waar in hemelsnaam moet je dat vinden
Volgens mij zijn deze remmen standaard.
In wat een grappig land leven we toch.
Is een perfecte auto voor YouTubers. Hoeven ze geen busjes meer te kopen en je hebt dan een erg gave auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).