Hoeveel klappen heeft Tesla tot nu toe te pakken met de Model S en X. En hoe zit het met de rest? Alles over het recente elektrische verkooplandschap na de klik.
Het is altijd een raar lijstje, die verkoopcijfers van elektrische auto’s. Waar je naar kijkt is een lijst die sterk afhankelijk is van financiële voordeeltjes. Immers zijn veruit de meeste nieuwverkopen voor de zakelijke markt. Het heeft voordelen en nadelen. Zo doen sommige nieuwkomers het heel goed, hebben vooral de luxe auto’s klappen te verwerken en doen een aantal bekende namen het nog steeds goed. De verkoopcijfers zijn op basis van de eerste drie kwartalen van dit jaar (januari-september).
Let op: de procenten tussen haakjes vergelijken de verkopen ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. In dit geval januari-september 2018.
15. Mercedes eVito Tourer – 86 registraties (-)
De elektrische bestelauto van Mercedes is sinds de lente van dit jaar verkrijgbaar. Aan het uiterlijk is weinig anders. De aandrijflijn wel. De eVito Tourer heeft een 41,4 kWh lithium-ion accupakket en kan tussen de 156 en 186 kilometer rijden op een volle accu.
14. Nissan E-NV200 Evalia – 97 registraties (+102%)
Nog een elektrische busje in dit lijstje. De E-NV200 Evalia is echter geen bedrijfswagen, maar een MPV voor het gezin. Nissan wist er tot nu toe 97 te slijten.
13. Tesla Model X – 191 registraties (-90%)
Tesla heeft harde klappen moeten incasseren. Het bijtellingsfeest voor luxe, dure elektrische auto’s is voorbij in 2019 en dat hebben ze geweten ook. De Model X levert tot en met september maar liefst 90 procent in registraties in vergelijking met vorig jaar.
12. Jaguar I-PACE – 193 registraties (+227%)
Als je goed hebt opgelet begrijp je die plus van 227. De leveringen van de I-PACE begonnen pas tegen het einde van het jaar echt te lopen. Nu staat deze elektrische auto dus nog in het ‘groen’ ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. Daar zal met dit vierde kwartaal nog verandering in gaan komen.
11. Tesla Model S – 206 registraties (-94%)
Naast de Model X daalde ook de verkopen van de Model S sterk. Met 206 registraties een daling van maar liefst 94 procent.
10. Opel Ampera-e – 383 registraties (-47%)
Ook een auto als de Opel Ampera-e leverde in. Bijna de helft minder registraties in dit geval.
9. Audi e-tron – 707 registraties (-)
Tot en met september is de Audi e-tron 707 keer geregistreerd. De eerste leveringen gingen in het najaar van 2018 van start.
8. Hyundai IONIQ Electric – 816 registraties (-34%)
De IONIQ Electric is alweer even onder ons en (ook) dit jaar loopt het niet storm voor dit model. Die andere elektrische Hyundai is wél een succes.
7. Renault ZOE – 1.076 registraties (+52%)
Tevens een bekende naam onder de elektrische auto’s. Renault heeft ZOE dit jaar zelfs in het nieuw gestoken. De Fransoos doet het nog steeds relatief goed. Een plusje van meer dan 50 procent voor de ZOE.
6. BMW i3 – 1.639 registraties (+57%)
Nog een naam die al jaren een begrip is, is de BMW i3. De Duitsers hebben de elektrische auto een aantal keren vernieuwd en met zijn frisse voorkomen weet de i3 nog steeds te scoren.
5. Nissan Leaf – 2.027 registraties (-5%)
Kunnen we deze omschrijven als de oervader onder de volledig elektrische auto’s? Een minnetje van vijf procent voor de Leaf. Met meer dan 2.000 registraties echter nog steeds een succes.
4. Volkswagen e-Golf – 2.212 registraties (+46%)
Neem één van de populairste hatchbacks van ons land en maakt deze elektrisch. Een succes is geboren. De elektrische Volkswagen Golf behoort tot de top vijf in deze lijst.
3. Kia e-Niro – 2.504 registraties (-)
De top drie zal voor niemand een verrassing zijn. Het begint met de Kia e-Niro. De Zuid-Koreaanse crossover is door zijn aantrekkelijke package een knaller in Nederland onder de zakelijke rijders.
2. Hyundai KONA Electric – 3.624 registraties (-)
Zijn technische broer gaat nog een stapje verder. Meer dan 3.500 registraties voor de KONA Electric tot en met september dit jaar. Dat aantal zal voorlopig nog wel doorlopen. Zeker gezien het feit dat de bijtellingsregels weer gaan veranderen.
1. Tesla Model 3 – 13.587 registraties (-)
De Tesla Model 3 kunnen we nu al uitroepen tot winnaar van 2019. Die laatste paar maanden zijn niet meer spannend. Het verschil tussen de nummer één en twee is zo groot. Elke vertegenwoordiger met een toereikend leasebudget kiest voor de Model 3. Een absolute hit.
Cijfers: VWE Automotive januari-september 2019 in vergelijking met jan-sept 2018
baklava zegt
Waarom is het zo moeilijk om een mooie stekkerauto te maken?
flutterby zegt
@baklava: aerodynamica.
ghost zegt
@baklava: dat krijg je als je nerds auto’s last ontwerpen..
vroaaaaaaaaaar zegt
@baklava: omdat smaken nu eenmaal verschillen. Wat jij lelijk vindt, vindt een ander mooi.
chriscross zegt
Onlangs mee mogen rijden in een I-Pace. Ja het trekt enorm hard op omdat je meteen maximale koppel hebt maar ik kan maar niet wennen aan die stilte, afgezien van het geruis van de wind en de banden
P1m zegt
@chriscross: hahaha wat een onzin, alsof je ook niet kunt wennen aan de stilte in een BMW 7 ofzo..
flutterby zegt
@chriscross: Alsof de hedendaagse auto’s zoveel herrie maken. Bijna elke premium Duitser is stiller dan mijn Model 3 op de snelweg. Gelukkig zit er fatsoenlijke audio in.
Loek zegt
@chriscross: liever dat dan een auto met zo veel motorgeluid en bandengeruis aan boord dat je met gehoorbeschadiging eindigt. En ja, dat geldt ook voor auto’s met een goed motorgeluid. Dat is af en toe leuk, maar als je echt veel moet doen met een auto moet er min of meer een ‘quiet mode’ op de uitlaat zitten. Anders wordt je er gillend gek van.
atrak zegt
De laatste paar dagen is het net Eautoblog.nl
barendbotje zegt
@atrak: Het zal nooit meer worden zoals het was, voor mv nieuws zijn er helaas ook al betere bronnen te vinden.
olivier420 zegt
@barendbotje: Oke doei.
dwfc zegt
@olivier420: pikt dat ?
dawid1 zegt
@atrak: tiendaagse e dagen hebben ze
gilettelubbers zegt
@atrak: dit viel mij ook al op. Lijkt wel alsof ze gesponsord worden om nieuws te posten over elektrische auto’s
pindakoning zegt
Wow 13.000 model 3’s. Gewoon erg knap!
9000cse zegt
@pindakoning: Lijstjes! Registratie-overzichten! Interpretatie van cijfers! Meningen! Gooi alles in de blender en je krijgt “de mix” of “het gemiddelde”! En daar koop je dus echt helemaal niks voor! Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Om de feiten! Toch?
Als ik bijvoorbeeld naar het begin van dit artikel kijk, dan vraag ik mij gewoon af waarom daarin de zeer sterke daling van de verkopen van de Model X en Model S extra benadrukt moet worden. Die daling is toch heel gewoon en logisch te verklaren? Bovendien begrijp ik niet waarom er vermeld moet worden: “Het is altijd een raar lijstje, die verkoopcijfers van elektrische auto’s. Waar je naar kijkt is een lijst die sterk afhankelijk is van financiële voordeeltjes.” Wat is daar raar aan? Is dat dan ooit anders geweest? Wij Nederlanders (en wij beslist niet alleen!) zijn nou eenmaal altijd al dol geweest op financiële voordeeltjes. Waarom zou dat dan voor de EV’s anders zijn?
Iedereen is het er altijd al over eens geweest dat de Model X en Model S voorbehouden waren aan de “happy few”, die het zich konden permitteren. Met de introductie van de Model 3 heeft Tesla niets meer en niets minder dan een zware concurrent in eigen huis geschapen. Mensen, die zoal van plan waren om elektrisch te gaan rijden en het zich konden permitteren, konden opeens bij Tesla ook al voor minder terecht. Meer betalen dan nodig hoefde dus niet meer. En wat was het resultaat? Ten opzichte van de eerste 9 maanden van 2018 steeg de verkoop van Tesla’s in dezelfde periode dit jaar met maar liefst 165%! Van 5.284 auto’s naar 13.991! Kun je dat dan nog klappen noemen? Ik vind dat er eerder van een klapper sprake is.
In mijn optiek is er hierdoor zelfs sprake van een belangrijk signaal voor de andere producenten van EV’s. Ook mensen, die het zich goed kunnen permitteren om te shoppen in het dure segment, nemen genoegen met een kleiner en voordeliger model. Als de criteria maar kloppen. Daarom vraag ik me nu al af in hoeverre bijv. Porsche met zijn Taycan zal weten te scoren t.o.v. Tesla. De toekomst zal ons leren of ik me totaal vergist heb.
rickthestig zegt
Ik was laatst nog oo een parkeerplaats en telde zeker 20 electrische auto’s, veel harde muziek, een zwik pubers en ouders met kinderen….
flutterby zegt
@rickthestig: en jij keek toe vanaf je rondjes draaiende paardje op een stukje? Vroeger was alles beter.
dwfc zegt
Je zou het ook anders kunnen analyseren … de som van alle andere heeft Tesla gemist!
barchettadriver zegt
Vinden de petrolheads vast niet leuk om te horen, maar EV’s zijn rap beter aan het worden dan verbrandingsauto’s.
Contra voor mij:
– Korte range, is rap bruikbaar aan het worden in het betaalbare segment
– Laadsnelheid, is bv bij Tesla ook al niet echt een issue meer, en met 800V straks helemaal niet meer met 350KW.
– Pro’s
-EV’s die als EV ontworpen zijn, zijn vaak ruimer met dezelfde buitenmaten
-Lagere onderhoudskosten
-Stilte, Rust
-Lagere operationele kosten
-Minder slecht voor het milieu en dus:
-Je mag er overal mee komen
-Ik sponsor het stelletje debielen in het MO niet meer, beter voor de wereldvrede
Voor mij zijn dat voldoende pluspunten waar de minpunten niet zo zwaar tellen. Ik heb een eigen oprit en 3 fase 63 (189A totaal) Ampere aansluiting. Kan dus een beste laadpaal op eigen terrein kwijt en hoef met een 60KW akku vrijwel nooit te snelladen.
kareljansen zegt
@barchettadriver: 1 woord: vastrecht.
RiKe zegt
Het is vast niet zo dat het alleen mij opvalt dat de duurdere auto’s niet meer te slijten zijn sinds de bijtelling veranderd is. Kortom, er wordt niet “gekocht” (praktisch al die Tesla’s zijn geleased) met het hart/oogpunt voor het milieu, maar puur voor de portemonnee.
sanderp zegt
@rike: Ohja, want kadetjes werden gekocht met enorm veel emotie.