• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De 15 meest verkochte EV’s van Nederland

Auteur: RubenPriest, gepost 11 oktober 2019 om 20:01 – 23 Reacties

De 15 meest verkochte EV


Hoeveel klappen heeft Tesla tot nu toe te pakken met de Model S en X. En hoe zit het met de rest? Alles over het recente elektrische verkooplandschap na de klik.

Het is altijd een raar lijstje, die verkoopcijfers van elektrische auto’s. Waar je naar kijkt is een lijst die sterk afhankelijk is van financiële voordeeltjes. Immers zijn veruit de meeste nieuwverkopen voor de zakelijke markt. Het heeft voordelen en nadelen. Zo doen sommige nieuwkomers het heel goed, hebben vooral de luxe auto’s klappen te verwerken en doen een aantal bekende namen het nog steeds goed. De verkoopcijfers zijn op basis van de eerste drie kwartalen van dit jaar (januari-september).

Let op: de procenten tussen haakjes vergelijken de verkopen ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. In dit geval januari-september 2018.

15. Mercedes eVito Tourer – 86 registraties (-)
De elektrische bestelauto van Mercedes is sinds de lente van dit jaar verkrijgbaar. Aan het uiterlijk is weinig anders. De aandrijflijn wel. De eVito Tourer heeft een 41,4 kWh lithium-ion accupakket en kan tussen de 156 en 186 kilometer rijden op een volle accu.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

14. Nissan E-NV200 Evalia – 97 registraties (+102%)
Nog een elektrische busje in dit lijstje. De E-NV200 Evalia is echter geen bedrijfswagen, maar een MPV voor het gezin. Nissan wist er tot nu toe 97 te slijten.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

13. Tesla Model X – 191 registraties (-90%)
Tesla heeft harde klappen moeten incasseren. Het bijtellingsfeest voor luxe, dure elektrische auto’s is voorbij in 2019 en dat hebben ze geweten ook. De Model X levert tot en met september maar liefst 90 procent in registraties in vergelijking met vorig jaar.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

12. Jaguar I-PACE – 193 registraties (+227%)
Als je goed hebt opgelet begrijp je die plus van 227. De leveringen van de I-PACE begonnen pas tegen het einde van het jaar echt te lopen. Nu staat deze elektrische auto dus nog in het ‘groen’ ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar. Daar zal met dit vierde kwartaal nog verandering in gaan komen.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

11. Tesla Model S – 206 registraties (-94%)
Naast de Model X daalde ook de verkopen van de Model S sterk. Met 206 registraties een daling van maar liefst 94 procent.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

10. Opel Ampera-e – 383 registraties (-47%)
Ook een auto als de Opel Ampera-e leverde in. Bijna de helft minder registraties in dit geval.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

9. Audi e-tron – 707 registraties (-)
Tot en met september is de Audi e-tron 707 keer geregistreerd. De eerste leveringen gingen in het najaar van 2018 van start.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

8. Hyundai IONIQ Electric – 816 registraties (-34%)
De IONIQ Electric is alweer even onder ons en (ook) dit jaar loopt het niet storm voor dit model. Die andere elektrische Hyundai is wél een succes.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

7. Renault ZOE – 1.076 registraties (+52%)
Tevens een bekende naam onder de elektrische auto’s. Renault heeft ZOE dit jaar zelfs in het nieuw gestoken. De Fransoos doet het nog steeds relatief goed. Een plusje van meer dan 50 procent voor de ZOE.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

6. BMW i3 – 1.639 registraties (+57%)
Nog een naam die al jaren een begrip is, is de BMW i3. De Duitsers hebben de elektrische auto een aantal keren vernieuwd en met zijn frisse voorkomen weet de i3 nog steeds te scoren.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

5. Nissan Leaf – 2.027 registraties (-5%)
Kunnen we deze omschrijven als de oervader onder de volledig elektrische auto’s? Een minnetje van vijf procent voor de Leaf. Met meer dan 2.000 registraties echter nog steeds een succes.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

4. Volkswagen e-Golf – 2.212 registraties (+46%)
Neem één van de populairste hatchbacks van ons land en maakt deze elektrisch. Een succes is geboren. De elektrische Volkswagen Golf behoort tot de top vijf in deze lijst.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

3. Kia e-Niro – 2.504 registraties (-)
De top drie zal voor niemand een verrassing zijn. Het begint met de Kia e-Niro. De Zuid-Koreaanse crossover is door zijn aantrekkelijke package een knaller in Nederland onder de zakelijke rijders.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

2. Hyundai KONA Electric – 3.624 registraties (-)
Zijn technische broer gaat nog een stapje verder. Meer dan 3.500 registraties voor de KONA Electric tot en met september dit jaar. Dat aantal zal voorlopig nog wel doorlopen. Zeker gezien het feit dat de bijtellingsregels weer gaan veranderen.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

1. Tesla Model 3 – 13.587 registraties (-)
De Tesla Model 3 kunnen we nu al uitroepen tot winnaar van 2019. Die laatste paar maanden zijn niet meer spannend. Het verschil tussen de nummer één en twee is zo groot. Elke vertegenwoordiger met een toereikend leasebudget kiest voor de Model 3. Een absolute hit.
De 15 meest verkochte EV's van Nederland

Cijfers: VWE Automotive januari-september 2019 in vergelijking met jan-sept 2018

Ook interessant!

  • Tesla Model Y rijtest video
  • Video: Tesla Model 3 gaat zwemmen ná crash
  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na
  • Video - Tesla-hater gooit steen naar Model 3

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

ampera-e, Audi, BMW, e-golf, e-niro, e-nv200, e-tron, e-vito, Elektrisch, ev10daagse-2019, evalia, Hyundai, i-pace, i3, ioniq, Jaguar, Kia, kona, leaf, lijstjes, Mercedes, model-3, model-s, model-x, Nissan, Opel, Renault, Tesla, tourer, Volkswagen, zoe

Vorig bericht: « Yes: Renault wil ZOE e-Sport wel in productie nemen
Volgend bericht: Deze blubberdikke Jeep met V8 is wél ‘betaalbaar’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. baklava zegt

    11 oktober 2019 om 20:17

    Waarom is het zo moeilijk om een mooie stekkerauto te maken?

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      11 oktober 2019 om 21:16

      @baklava: aerodynamica.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      11 oktober 2019 om 22:52

      @baklava: dat krijg je als je nerds auto’s last ontwerpen..

      Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      12 oktober 2019 om 00:05

      @baklava: omdat smaken nu eenmaal verschillen. Wat jij lelijk vindt, vindt een ander mooi.

      Login om te reageren
  2. chriscross zegt

    11 oktober 2019 om 20:17

    Onlangs mee mogen rijden in een I-Pace. Ja het trekt enorm hard op omdat je meteen maximale koppel hebt maar ik kan maar niet wennen aan die stilte, afgezien van het geruis van de wind en de banden

    Login om te reageren
    • P1m zegt

      11 oktober 2019 om 20:55

      @chriscross: hahaha wat een onzin, alsof je ook niet kunt wennen aan de stilte in een BMW 7 ofzo..

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      11 oktober 2019 om 21:20

      @chriscross: Alsof de hedendaagse auto’s zoveel herrie maken. Bijna elke premium Duitser is stiller dan mijn Model 3 op de snelweg. Gelukkig zit er fatsoenlijke audio in.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      11 oktober 2019 om 22:24

      @chriscross: liever dat dan een auto met zo veel motorgeluid en bandengeruis aan boord dat je met gehoorbeschadiging eindigt. En ja, dat geldt ook voor auto’s met een goed motorgeluid. Dat is af en toe leuk, maar als je echt veel moet doen met een auto moet er min of meer een ‘quiet mode’ op de uitlaat zitten. Anders wordt je er gillend gek van.

      Login om te reageren
  3. atrak zegt

    11 oktober 2019 om 20:19

    De laatste paar dagen is het net Eautoblog.nl

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      11 oktober 2019 om 20:30

      @atrak: Het zal nooit meer worden zoals het was, voor mv nieuws zijn er helaas ook al betere bronnen te vinden.

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        11 oktober 2019 om 20:49

        @barendbotje: Oke doei.

        Login om te reageren
        • dwfc zegt

          11 oktober 2019 om 21:07

          @olivier420: pikt dat ?

          Login om te reageren
    • dawid1 zegt

      11 oktober 2019 om 21:53

      @atrak: tiendaagse e dagen hebben ze

      Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      12 oktober 2019 om 10:27

      @atrak: dit viel mij ook al op. Lijkt wel alsof ze gesponsord worden om nieuws te posten over elektrische auto’s

      Login om te reageren
  4. pindakoning zegt

    11 oktober 2019 om 20:24

    Wow 13.000 model 3’s. Gewoon erg knap!

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      12 oktober 2019 om 04:43

      @pindakoning: Lijstjes! Registratie-overzichten! Interpretatie van cijfers! Meningen! Gooi alles in de blender en je krijgt “de mix” of “het gemiddelde”! En daar koop je dus echt helemaal niks voor! Maar waar gaat het nu eigenlijk om? Om de feiten! Toch?
      Als ik bijvoorbeeld naar het begin van dit artikel kijk, dan vraag ik mij gewoon af waarom daarin de zeer sterke daling van de verkopen van de Model X en Model S extra benadrukt moet worden. Die daling is toch heel gewoon en logisch te verklaren? Bovendien begrijp ik niet waarom er vermeld moet worden: “Het is altijd een raar lijstje, die verkoopcijfers van elektrische auto’s. Waar je naar kijkt is een lijst die sterk afhankelijk is van financiële voordeeltjes.” Wat is daar raar aan? Is dat dan ooit anders geweest? Wij Nederlanders (en wij beslist niet alleen!) zijn nou eenmaal altijd al dol geweest op financiële voordeeltjes. Waarom zou dat dan voor de EV’s anders zijn?
      Iedereen is het er altijd al over eens geweest dat de Model X en Model S voorbehouden waren aan de “happy few”, die het zich konden permitteren. Met de introductie van de Model 3 heeft Tesla niets meer en niets minder dan een zware concurrent in eigen huis geschapen. Mensen, die zoal van plan waren om elektrisch te gaan rijden en het zich konden permitteren, konden opeens bij Tesla ook al voor minder terecht. Meer betalen dan nodig hoefde dus niet meer. En wat was het resultaat? Ten opzichte van de eerste 9 maanden van 2018 steeg de verkoop van Tesla’s in dezelfde periode dit jaar met maar liefst 165%! Van 5.284 auto’s naar 13.991! Kun je dat dan nog klappen noemen? Ik vind dat er eerder van een klapper sprake is.
      In mijn optiek is er hierdoor zelfs sprake van een belangrijk signaal voor de andere producenten van EV’s. Ook mensen, die het zich goed kunnen permitteren om te shoppen in het dure segment, nemen genoegen met een kleiner en voordeliger model. Als de criteria maar kloppen. Daarom vraag ik me nu al af in hoeverre bijv. Porsche met zijn Taycan zal weten te scoren t.o.v. Tesla. De toekomst zal ons leren of ik me totaal vergist heb.

      Login om te reageren
  5. rickthestig zegt

    11 oktober 2019 om 20:45

    Ik was laatst nog oo een parkeerplaats en telde zeker 20 electrische auto’s, veel harde muziek, een zwik pubers en ouders met kinderen….

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      11 oktober 2019 om 21:21

      @rickthestig: en jij keek toe vanaf je rondjes draaiende paardje op een stukje? Vroeger was alles beter.

      Login om te reageren
  6. dwfc zegt

    11 oktober 2019 om 21:06

    Je zou het ook anders kunnen analyseren … de som van alle andere heeft Tesla gemist!

    Login om te reageren
  7. barchettadriver zegt

    11 oktober 2019 om 21:41

    Vinden de petrolheads vast niet leuk om te horen, maar EV’s zijn rap beter aan het worden dan verbrandingsauto’s.
    Contra voor mij:
    – Korte range, is rap bruikbaar aan het worden in het betaalbare segment
    – Laadsnelheid, is bv bij Tesla ook al niet echt een issue meer, en met 800V straks helemaal niet meer met 350KW.

    – Pro’s
    -EV’s die als EV ontworpen zijn, zijn vaak ruimer met dezelfde buitenmaten
    -Lagere onderhoudskosten
    -Stilte, Rust
    -Lagere operationele kosten
    -Minder slecht voor het milieu en dus:
    -Je mag er overal mee komen
    -Ik sponsor het stelletje debielen in het MO niet meer, beter voor de wereldvrede

    Voor mij zijn dat voldoende pluspunten waar de minpunten niet zo zwaar tellen. Ik heb een eigen oprit en 3 fase 63 (189A totaal) Ampere aansluiting. Kan dus een beste laadpaal op eigen terrein kwijt en hoef met een 60KW akku vrijwel nooit te snelladen.

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      11 oktober 2019 om 23:40

      @barchettadriver: 1 woord: vastrecht.

      Login om te reageren
  8. RiKe zegt

    12 oktober 2019 om 03:39

    Het is vast niet zo dat het alleen mij opvalt dat de duurdere auto’s niet meer te slijten zijn sinds de bijtelling veranderd is. Kortom, er wordt niet “gekocht” (praktisch al die Tesla’s zijn geleased) met het hart/oogpunt voor het milieu, maar puur voor de portemonnee.

    Login om te reageren
    • sanderp zegt

      12 oktober 2019 om 08:19

      @rike: Ohja, want kadetjes werden gekocht met enorm veel emotie.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North