• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze BMW 2002tii op Marktplaats is gepantserd…?

Auteur: jaapiyo, gepost 13 juli 2024 om 18:31 – 7 Reacties

BMW brandblusser

Een BMW 2002tii met pantsering en brandblus-systeem? Naar verluidt was ‘ie ooit van een boef. Maar nu staat ‘ie op Marktplaats?

De BMW 02-modellen waren in de jaren ’60 en ’70 de laatste BMW’s die nog geen 3-Serie, 5-Serie of 7-Serie heetten. Het was een doorontwikkeling van de Neue Klasse, de auto die BMW redde van de ondergang. En die de ietwat controversiële Quandt-familie opnieuw steenrijk maakte. De transgressies van de familie even daargelaten, was dat wel een huzarenstukje van Herbert Quandt en zeker niet zonder risico.

BMW was namelijk echt op sterven na dood toen Quandt de tent overnam. Sterker nog, er lag al een deal op tafel waarin Mercedes de fabrieken van BMW zou overnemen. En waarin BMW als merk dan zou verdwijnen. Bijzonder hoe kleine beslissingen de wereld anders vorm kunnen geven. Quandt zette naar verluidt (bijna) alle chips in die hij nog over had. En mede door de Neue Klasse, betaalde dat uit in veelvoud.

Uit de Neue Klasse werd medio jaren ’60 een tweedeurs variant geboren. Intern heette de auto Typ 114 en later kwamen er de bekende ‘E-nummers’. E6 voor de tweedeurs ‘kombi’, E10 en later E20 voor het bekende tweedeurs sedanmodel. Er is ook nog een cabrio geweest die bij carrosseriebouwer Bauer gebouwd werd. Dat zijn veel auws achter elkaar.

Vooral bekend is dit model echter vanwege de 2002 varianten met 2.0 liter motor onder de kap. En dan met name de ti, de tii en natuurlijk, de turbo. Die laatste was een van de eerste productieauto’s met turbomotor. Nog voordat de 911 Turbo op de markt kwam.

De tii was net iets lauwwarmer. Standaard was de 2.0 voorzien van 1 carburateur en had die 100 pk. De tii had twee carburateurs en 120 pk. De tii had mechanische brandstofinjectie en schopte het daarmee tot 130 pk. Gezien het lichte gewicht van auto’s destijds, was dat goed voor een nul naar honderd in 9,2 seconden. In die tijd behoorlijk rap dus.

Tegenwoordig zijn het gewilde klassiekers. Een turbo is onbetaalbaar. Een ti of tii kan je nog vinden voor ‘Jan Modaal wil in het weekend toeren met een klassieker’ bedragen. Mocht het je wat lijken, is dit exemplaar op Marktplaats wel een bijzondere optie. Het is namelijk een tii, maar voorzien van wat pantsering, een brandblussysteem en wat andere snufjes die hinten naar een kleurrijk leven van een vorige eigenaar (in Italië). De verkoper maakt het in ieder geval spannend:

De BMW is gepantserd/kogelvrij uitgevoerd, van deuren tot ramen, van dak tot aan ondervloer. Deze BMW heeft bovendien z’n eigen blussysteem waardoor je binnen enkele seconden afrekent met bijvoorbeeld brand veroorzaakt door een autobom. Met deze 002 waan je jezelf in het decor van een klassieke 007 film, er zijn knopjes en compartimenten aanwezig in de BMW die wij zelf onberoerd laten, je weet maar nooit……..

Verkopert, leeft zelf ook in Casino Royale

Een echte tii was de auto overigens ooit wel gezien de plaatjes op het chassis, maar eigenlijk is het dat nu niet meer. De verkopert meldt namelijk dat er twee Webers opzitten. Dat zou betekenen dat de originele Kugelfischer injectie (datgene wat de tii de tii maakt) vervangen is. De Campagnolo wielen zijn ook een latere additie. Nou ja, goed…op zich ook leuk. Even BMW hubcaps en goaaan. Qua prestaties zal het niet veel uitmaken. De vraagprijs is 24.900 Euro. Koop dan?

Ook interessant!

  • De beroemdste BMW 130i van Marktplaats
    De beroemdste BMW 130i van Marktplaats
  • Koop de BMW M140i van een legende op Marktplaats
  • De goedkoopste BMW M3 (G80) van Marktplaats
    De goedkoopste BMW M3 (G80) van Marktplaats
  • goedkoopste BMW M2
    Goedkoopste BMW M2 van NL duikt onder magische 40k

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

2002, 2002-tii, BMW, Klassiekers, marktplaats, occasion

Vorig bericht: « BREEK: de SEPP subsidiepot voor gebruikte EV’s is bijna leeg
Volgend bericht: Deze 10 auto’s kun je heel goed chippen »

Lees Interacties

Reacties

  1. William zegt

    13 juli 2024 om 20:24

    Italie heeft meerdere decennia gekend met vele ontvoeringen. Ook lokale mensen, gewone ondernemers, het was een verdienmodel van de maffia. In die tijd zal er zeker veel meer vraag zijn geweest naar auto’s die geheel of deels kogelwerend waren uitgevoerd.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      13 juli 2024 om 23:55

      In banen republieken van vandaag de dag nog steeds een gangbare praktijk om auto’s te bepantseren.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        13 juli 2024 om 23:58

        Dus prima voor Nederland dan…

        Login om te reageren
  2. Robert zegt

    13 juli 2024 om 20:34

    De vervanging van de mechanische brandstofinjectie door dubbele Webers kan mogelijk te maken hebben met het niet goed afgesteld (betrouwbaar?) krijgen van het injectiesysteem? Het klinkt in ieder geval wel beter.

    Waarom zou je trouwens de iconische Campagnolo velgen vervangen door iets met wieldoppen? Ze zijn periode correct en een setje gave exemplaren kost al snel 1500 euro.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      13 juli 2024 om 21:02

      De wielen niet, maar even BMW hubcaps voor de OEM plus look. Is een inside joke met @willeme

      Login om te reageren
  3. MarcoM zegt

    14 juli 2024 om 13:55

    Unieke BMW.

    Login om te reageren
  4. wimbers zegt

    15 juli 2024 om 10:50

    Ik ben in ’96 nog met een vriend op vakantie geweest met zijn 1975 1602 met 2 liter motor uit een 2002. Aanhanger met surfspullen erachter en 130 op de peage naar Spanje.. Ging allemaal supergoed totdat op de terugweg bij montelimar bleek dat het olielampje had moeten gaan branden, maar dat niet deed. Het was klap boem, en over. De stoterstangen waren zo door de zijkant van het blok geslagen en een oliespoor over de weg als getuige van de ellende onder de motorkap.

    Uiteindelijk met de trein in Nederland aankomen was lang niet zo heroïsch als we gedacht hadden weer thuis te komen. De auto is later met een 320i blok gewoon weer op de weg gezet, en door diezelfde vriend na een nacht doorwerken op de A2 in de vangrail geparkeerd door in slaap te vallen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North