Dat lijkt ons een smakelijk recept.
Zoals jullie weten hebben BMW en Toyota de handen ineen geslagen om de wereld twee lekker sportieve modellen te schenken. Afgelopen week schotelden we je in twee porties al de eerste plaatjes van de Z4 voor, die over een dikke week officieel onthuld zal worden in Pebble Beach, California. De onthulling van de Supra zal daarna ook vast snel volgen. De Japanner kent eveneens weinig geheimen meer voor ons.
De createur van de automobiel waar dit bericht over gaat had echter een vooruitziende blik en maakte reeds een BMYota voordat BMW en Toyota zo ver waren. De basis van de blepper wordt gevormd door een epische BMW E34 5-serie, in dit geval een 530i uit 1988. De Beierse zes-in-lijn is echter vervangen door een Japanse zes-in-lijn, afkomstig uit -jawel- een Toyota Supra.
Waarom deze op het oog laterale move? Wel, de 2JZ staat bekend als een motor die een beetje tuning goed kan hebben. Er is ook vanalles beschikbaar voor het blok om er meer pk’s uit te peuren. Je begrijpt: de eigenaar heeft dat laatste dan ook gedaan. Zijn eigen onsterfelijke commentaar hierbij in de advertentie luidt als volgt:
Single turbokit met grote intercooler en alle benodigde onderdelen aangepast op 850pk maar om het veilig te houden is het afgesteld op 750pk.
Heroïsch. Extra mooi: ondanks de ingrepen die er onder de kap zijn gedaan, is het uiterlijk van de E34 op het eerste gezicht grotendeels ongemoeid gebleven. Nadere inspectie leert dat enkele kunstofdelen die normaal in het zwart zijn uitgevoerd meegespoten zijn in carrosseriekleur. Verder vallen de gele koplampen in het oog, alsmede de velgen die lijken op de kenmerkende units van de E39 M5, maar waarschijnlijk replica’s betreffen. Aan de achterkant zien we helaas wel twee minpuntjes in de vorm van de tacky aftermarket lichtunits en de M5-badge. Maar dat zijn easy fixes.
Dan nog de prijs van deze Duits-Japanse raket: 20.000 Euro wil de verkoper hebben. Hij meldt erbij dat hij is begonnen aan een nieuw project. Maar tegelijkertijd wil hij benadrukken dat deze ToyMW ‘niet in de weg staat’. Een bod van 5.000 Euro hoef je dus niet te doen. Wat zou jij over hebben voor dit staaltje huisvlijt?
Bedankt Jan voor de tip!
Zo, lekker hoor. Die 300 op de teller zou zo maar eens aangetikt kunnen worden met dit blok in het vooronder.
@sr20det: als de bak verhoudingen het toelaat gaat dit er ver overheen
Een pond peren en een Calippo cola.
@vetnek: keurig
@vetnek: ik snap het niet, helaas.
@neleev: antwoord op de vraag: “Wat zou jij over hebben voor dit staaltje huisvlijt?”
@vetnek: Ik ga mezelf voor de kop slaan. Dank voor de opheldering.
Helemaal niks. Gaaf dat mensen zulke dingen doen, maar na mijn supra heb ik het wel gezien met de 2JZ’s
@spykerboy: want? Was onbetrouwbaar?
@goodolddays: meest onbetrouwbare motor die ik ooit gehad heb, of een tijdje mee heb mogen rijden, zelfs italianen met minder problemen motorisch dan een 2jz
@spykerboy: is dat jou ervaring met dat blok of in het algemeen zo? Want een persoon die dit roept terwijl er lui zijn die in de 500+ pk roeren met het zelfde blok zegt natuurlijk niets.
@gasskaas: volgens mij staat er duidelijk in mijn beide reacties dat ik het over MIJN ervaring heb…. Ik zou er voor geen goud meer 1 willen hebben!
Heb nu een M3 met meer vermogen dan je ooit kan gebruiken in nl, met de S54 erin, en dat blijft beter heel dan een stock 2JZ dat deed bij mij… nuff said
@spykerboy: jij hebt waarschijnlijk gewoon echt pech gehad met jou 2JZ aan je reactie af te lezen
Gele lampen? Het is toch geen antieke Fransoos?
@shibby: modegril van de tuningscene, van enkele jaren terug. Vooral op iconen uit de jaren tachtig.
@RRRobert: en nog een kruisje met isolatie tape bij de rally rijders
@shibby: Gele lampen rijden zó lekker rustig ‘s avonds. En op ronde koplampen mag het altijd (E30/36, E34, Alfetta’s, GTV’s, etc…)
@posthumus: gtv’s in het bijzonder.
@posthumus: gtv’s in het bijzonder.7
@posthumus: Vorige eeuw had mijn Golf II 16-klepper ook gele koplampen. Lichtopbrengst viel altijd tegen, maar het ging om de looks.
M5 tellerbakkie dr in. Leuk ding hoor. Voor iemand anders.
@e34m5touring: hier is niks mis mee, behalve dan het blok.
Bonuspunten voor de herintroductie van het woord ‘blepper’.
Jammer,
In originele staat had dit echt een mooitje kunnen zijn. Maar met een blok van een ander merk… Nein Danke…
Ik heb ook gewoon een 3 cilinder 1.5 turbo blok vab BMW in mijn Prius gelepeld! #thuglife
@toyotaprius: Watsop?
Ipv M5 had ik er 520i opgeplakt ?
@driver28: Inderdaad, lekker op de autobahn cruisen met 120 tot er iets snels aankomt. Dan even gas geven, heerlijk gevoel……
530i E34, was toch een 8-cilinder?
@jasone34: 530i is geleverd als V8 en 6 in lijn.
@jasone34: In 1988 nog niet. Toen was het een 188 pk zes in lijn. In 1990 verviel de 530i, omdat de 525i toen een ander blok kreeg, met 192 in plaats van 170 pk. In 1992 kwam er weer een 530i, maar nu met een 218 pk sterke V8. Auto in dit artikel is volgens dit artikel van 1988, dus die had origineel ook een zes op een rijtje.
@baardmijt: oke, thnx! Weer wat geleerd.
@jasone34: Graag gedaan. Eerlijk is eerlijk, voor de exacte jaartallen moest ik even Googlen.
@baardmijt:
Hier zat dus oorspronkelijk een M30 blok in.
Valt met turbo anders ook wat uit te halen.
Had ik liever gezien.
@e28forever: Die heeft zeker potentie inderdaad. Maar ik vind dit ook wel leuk hoor. En ach, het is ‘maar’ een e34. Als ze van de e28’s afblijven vind ik het prima. ;-)
Leuk, maar er zijn ZOVEEL fijne BMW motoren die met wat beademings apparatuur erop minstens dezelfde prestatie kunnen leveren en dan houd je alles bij BMW.
@turbobrick: m50b25 heeft ook genoeg potentieel. En daar hoef je geen ‘swap’ voor uit te voeren.
@turbobrick: S54B32 bijvoorbeeld
De foto’s zijn bij Akca Banden in Rotterdam-Spaanse Polder genomen, eigenaar van deze zaak heeft een hele mooie e39 M5.
Niet mooi, wel gaaf. Kunnen het ook echte M5 wielen zijn om fatsoenlijke remmen passend te krijgen?
Je bedoelt de Beierse V8 ingeruild voor een Japanse 6-in-lijn..
@jasone34: Misschien moet je jezelf jasoni3 noemen, daarvan is het motorenaanbod wat overzichtelijker. ;-)
@jasone34: nope, die V8 kwam pas later.
@jasone34: 1988 was een 3.0 i6
Met wat aanpassingen is dit een erg leuke sleeper, dat blok is even legendarisch als pak hem beet een BMW S54 blok, in de jaren 60/70 was het ook geen uitzondering om een engelse auto met italiaanse koets en amerikaanse v8 tegen te komen.
@deepep: dat was logisch want de Italianen konden wel designen maar geen betrouwbare motor bouwen, terwijl de doorsnee US V8 een mensenleven mee kon gaan en alles behalve complex was (en zeer betaalbaar).
De motor staat niet op kenteken, in het geval van een dergelijke swap erg onverstandig. Je rijdt immers onverzekerd rond. Geen verzekering die uitkeert tijdens een ongeval. Of je loopt tegen de lamp tijdens een politie controle.
@tazmania: wel een mooie gele lamp
@tazmania: precies! 5k voor het blokkie, 1k voor de koets, 1k voor de goodies, 7/8k is de prijs voor op het circuit. Maar ja, dan moet je aan de gang met de remmen. Of de driftscene ermee in, maar daar is ie te groot en zwaar voor. Blijft over dagje beren op Zandvoort of Weeze…
Nog niemand gezien dat, afgaande op de foto’s, meneer de originele vijfbak heeft laten zitten? Zonde! Volgens mij werd de 2JZ standaard met handgeschakelde zesbak geleverd, lijkt mij een stuk relaxter rijden!
Daarnaast kun je natuurlijk vliegwiel en koppeling aanpassen op 25-30 jaar oude versnellingsbak, maar dat houdt ook een keer op!
@janjanssen: of hij heeft enkel de oude pook laten zitten?
@alino: vandaar ook het “afgaande op de foto’s”.
Het lijkt mij trouwens ook dat als inderdaad de Gertrag Type233 aan de 2JZ dat dit ook wel zichtbaar zou zijn in het interieur. Ik neem aan dat de lengte van blok+bak en de plaatsing van de pook niet volledig identiek is aan de originele set-up van BMW.
@janjanssen: Nee, werd zowel met een W58 als een V160/161 geleverd, de W58 is een 5 bak (bekend van de MK3 supra’s, konden ook niet super veel power aan) de V16X is de MK4 6 bak (en zijn onbetaalbaar geworden ondertussen). Verder waren er ook genoeg automaten.
Mooi project, niks mis mee. Op de aftermarket lampen en de M5 badge na dan.
@ikleesookoverautos: ja ik had er een achter geplakt, omdat ie gehakt maakt van welke M5 ook.
Waarom zou je dit doen bmw heeft potente motoren zat. Andersom zou ik ook niet snappen toyota heeft ook leuk spul.