Deze BMW E39 Touring heeft een gigantisch V8-hart

Auteur: , 41 Reacties

Maar het komt níet uit een E39 M5.

En ook niet uit een 535i of 540i. Bij deze E39 die onder onze ogen kwam via Bringatrailer.com hebben we namelijk te maken met American Muscle in een Duitse jas. Mocht die beschrijving bij jouw een beeld oproepen aan Hulk Hogan in een Duitse officiersjas uit W.O. II, dan hebben we goed nieuws voor je: hoewel het niet ieder’s pakje aan zal zijn is dit bouwsel is een stuk beter te pruimen.

Oorspronkelijk startte deze Bimmer zijn leven als een nette BMW 528i Touring in de Individual-kleur Mojave Brown metallic. Enkele plaatjes bij de advertentie zijn nog stille getuigen aan deze lang vervlogen dagen. Eentje zie je bijvoorbeeld hieronder. Prachtig toch, die Amerikaanse stijl ‘gele’ pinkers en dat ingetogen design?

528i

Toen de verkopende partij deze Bimmer eenmaal in zijn ‘grubby mitts’ had, kreeg de gemoedelijke stationwagon echter een flinke cultuurschok te verwerken. De trouwe zes-in-lijn werd uit het vooronder geschroeft en in plaats daarvan kwam een V8. Geen S62 uit een van zijn snelle broertjes (rijtest) en zelfs geen M62 uit een nog altijd rappe zus. Nee, deze E39 kreeg een dikke V8 van Amerikaanse makelij achter de nieren. En niet zomaar eentje, maar een exemplaar met een grootte van 427 cubic inches. Dat is 7.0-liter in Euro’s. De nieuwe krachtbron levert maar liefst 493 pk. Aan de wielen welteverstaan.

Ook optisch is er veel verbouwd aan de 528. Het uiterlijk kreeg een update met de nodige M-onderdelen en in het interieur is schitterend origineel E39 M5 meubilair ingebouwd in de kleur ‘Nappa Heritage Caramel’. Helaas zijn er ook wat minpuntjes op te merken. Ten eerste heeft de E39 nu neppe ‘angel eyes’ en is de achterbank raar genoeg in zwart leder gehouden. Mogelijk pastte het M5-leder niet precies op de achterbank van de Touring, maar dan nog zou je even wat kunnen regelen met de lokale lederboer om het geheel wat uniformer te maken zou je zeggen. Dat laatste is eens te meer het geval als je bedenkt dat de man die verantwoordelijk is voor de ombouw claimt zo’n 35.000 Dollar in het project gestopt te hebben.

Nu we het toch hebben over de prijs vraag je je natuurlijk af wat dit alles nu moet kosten. Het antwoord weten we niet, want het is al te laat. De auto is inmiddels verkocht, voor 36.000 Dollar. Omdat het zo’n tof project was wilden we het echter alsnog even onder de aandacht brengen. Stel dat je toevallig nog een ‘Crate Engine’ ergens hebt liggen en er een oude 5-serie in je garage staat, dan weet je nu wat je te doen staat. Mocht je nog twijfelen, check dan even deze video.



41 reacties

1982 Mercedes-Benz 300TD Wagon
http://www.hemmings.com/classifieds/dealer/mercedes_benz/300td/1855534.html

Liever deze. Geweldige Sleeper!
Die LS is een beetje de hoer van engineswap land.
@shogun: Goedkoop, sterk en betrouwbaar
@lekkaah: En omdat ze compact en licht in gewicht zijn. Populair onder kitcars zoals de Ultima GTR
@lekkaah: En licht.
@shogun: Ja, en het frustreert mij als Mopar liefhebber dat het ook nog eens hele goeie motoren zijn.
@ikbenmnzus: tsja, zo is er ook helemaal niks mis met de originele M52B28 die in deze 5 lag. of een van de BMW V8’en. dit is gewoon een 13 in een dozijn swap.
Leuk projectje. Afgezien van het interieur vind ik het erg geslaagd. Wel veel geld. Voor 36.000 dollar kun je in Amerika ook een hoop ander leuk spul kopen.
Jammer, ik dacht dat ze het exterieur zo gelaten hadden. Die twee nieuwe uitlaten kort en onzichtbaar, het oude sierstuk/pijp in plaats, 528i achterop en mensen pesten op de autobahn.
Heel erg gaaf ding, een monster! Wel had ik het veel toffer gevonden als ze het exterieur lieten voor wat het was. Dan had je toch wel een ultieme sleeper gehad met zijn enkele uitlaatpijp.
Dat is nou typische Amerika, iets uitgebalanceerd en efficient vervangen voor iets oneffeciënt en lomp wat ook veel herrie maakt en weinig teweeg brengt…goh…”
@piquet1986: er is vrijwel geen motor zo efficiënt (in de praktijk!) als een ls v8. Laag gewicht (zou zomaar minder kunnen zijn dan de BMW 6 in lijn) laag zwaartepunt (v vorm en geen loeizware cilinderkoppen). Koppel overal en dus makkelijk laag in de toeren te rijden en dus zuinig. En bijna 500pk aan de wielen… Het ding klopt de e60 v10 aan alle kanten compleet.
@piquet1986: Duidelijk een echte LS kenner…..
@piquet1986: Heb je het nu over de e39 of de verkiezingen in Amerika?
@piquet1986: laat dat nou precies vandaag weer uitgekomen zijn!
Het kon smakelijker: oa velgen en de angel eyes… Maar, het is zeker een gaaf project. Met heerlijke sound!
Ik vind de engineswap echt om te huilen.. Die LS wordt echt in elk auto geïnstalleerd. Laatst nog Gas Monkey een LS in een Porsche 911 zien droppen, like wtf..
@misterdrogba: Ja zat het ook te kijken. Een Amerikaan kan maar op 1 manier tunen. Motor er uit en een Crate V8 er in. ALTIJD.. barf.. vond die Porsche ook helemaal niks. Doe mij de originele van Richard maar.
@Freewarefreak:
inderdaad een heerlijke Turbo S met die gifgroene lak!
Best een lang verhaal voor “het is een E39 Touring met een LS7” ;)
@Jochempie: Wel met mods dan. 505pk stock geeft geen 493pk aan de wielen ;)
@e34m5touring: Tenzij die 505 aan de crank bullshit is :)
@Jochempie: Een LS haalt z’n vermogen wel. Ik vermoed een andere nokkenas. Populaire upgrade op zo’n motor. Wordt ie echt ‘wakker’ van.

Ik bedacht me laatst ineens, je vroeg toen naar het merk van de module die onze Cayenne verlaagt. Dat is een KW aansturingsmodule met een andere compressor. Ik heb toen ff gekeken maar ben vergeten terug te koppelen.
@e34m5touring: Hey dankjewel, da’s handig om te weten!
Is niet voor het eerst dat dat gedaan wordt; ergens midden jaren 80 had -ik meen Hartge- al zoiets gedaan; BMW met Mercedes kruisen…
Haha geweldig, hier houd ik wel van!
Volg dit project al een tijdje ..
Bizar hoe professioneel dit gedaan is door een hobbyist ..

Staat in elk opzicht ver boven de M5 ..
@lincoln:
Klopt, bij Motorsport GmbH kunnen ze niets van auto’s bouwen. Zelfs zoiets simpels als de stoelen en achterbank in een verschillende kleur doen lukt ze al niet.

/sarcasme
@lincoln: Ik sluit me gewoon aan bij Lincoln.
Het is een 528; niet bepaald speciaal of zeldzaam. Niemand die daar over zal klagen.
Als iemand er dan vervolgens een dikke V8 in weet te hangen en alles mooi werkend krijgt: top. Ik ben jaloers: ik zou dat graag ook kunnen doen. Ik zou graag de tijd, plaats, tools en skills hebben.
Verder is er niks mis met een 7.0 v8, voor weinig geld, die 500 pk levert. Zeker als je in een land woont waar men je financieel niet van achteren neemt dmv wegenbelasting en benzine prijzen.

(of het beter is als een M5 van toen; wieweet, wat maakt t uit.)
Toch jammer. De looks zijn echt geweldig, swapje is altijd fijn, maar als je dan een fijn blok wilt, pak dan een hele dikke diesel!
@dutchdriftking: dude… You serious? Een diesel prefereren boven een ls7? Ga eens tijden met een auto met een ls v8 (bij voorkeur een ls7).
@w0o0dy: het is geen BMW blok. 550d blok zou ik veel gaver vinden.
@dutchdriftking: je hebt het over een dieselmotor!!! Hoe kun je die nou kiezen boven de ls7? Wat is er mis met je? Sorry hoor maar in mijn ogen komt een 500pk diesel niet eens in de buurt van deze ls7….
@w0o0dy: @lincoln : Noem me een mierenneuker, maar ik ben van mening dat swapjes geweldig zijn, mits je een blok van het zelfde concern gebruikt. Een Amerikaanse V8 (hoe goed ook) vind ik niet passen in een Duitser. Andersom overigens ook niet. Dus in een BMW gewoon een fijn BMW/Mini/Rolls blok.
@dutchdriftking:

Een LS blok is op werkelijk ELK punt beter dan elk willekeurig BMW blok ..
ja ja ja en nog is jaah! ik was nog opzoek naar een belachelijk snelle staionkar
Uit een ander project weet ik dat de LS minder weegt dan de 2.5 in lijn van BMW. Bovendien is het blok lager en ligt bijna 10cm verder naar achteren. Het verschil in gewicht van de motor + versnellingsbak is vrijwel gelijk alleen iets meer naar het centrum van de auto geplaatst. Dit zal vrijwel zeker beter sturen dan het origineel.
Wat voor model BBS velgen zijn dit??
‘pastte’?!
Wat een fijn land is Amerika wat dat betreft ?
Gave auto. Ik hou wel van zulke sleepers. Daarom heb ik een ogenschijnlijk bescheiden Mercedes W211, maar dan wel eentje met 5.5 liter V8, ontbrekende typeaanduiding en zonder zichtbare uitlaten. 388pk en 0-100 in 5.3 seconden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).