• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stationair warmdraaien? HELL NO!

Auteur: Author, gepost 9 november 2016 om 12:59 – 167 Reacties

Stationair warmdraaien? HELL NO!


De nachten gaan lengen en de temperaturen dalen. Naderende winterse omstandigheden maken dan ook de vraag relevant of het nuttig is om je auto stationair warm te laten draaien. Autoblog maakt voor eens en altijd een einde aan deze jaarlijks terugkerende discussie.

We postten enkele jaren geleden nog een artikel waarin de vraag werd beantwoord of het nou verstandig is om je auto stationair warm te laten draaien bij koud weer. Het antwoord op deze vraag: neen! Dat werkt als volgt. Bij stationaire toerentallen gebruikt de motor een extra rijk mengsel. Dat betekent dat er relatief veel brandstof wordt ingespoten in verhouding tot de hoeveelheid lucht die bij de verbranding wordt gebruikt.

Het gevolg: vervuiling van de interne delen van je motor. Bij benzinemotoren krijg je afzetting op bijvoorbeeld de gasklep en diesels kunnen gaan roeten. Eigenlijk gebeurt op deze manier dus ongeveer hetzelfde als wanneer je enkel en alleen korte ritjes met de auto rijdt waarbij de boel nét niet lekker op temperatuur komt. Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!

Lezer @kliko mailde ons (tips [at] autoblog [punt] nl) of deze uitleg wellicht niet een stukje uitgebreider kon. De klant is koning, dus daar gaat ‘ie!

De discussie

Je bejaarde buurman of je schoonvader houdt namelijk de poot stijf: je auto stationair warm laten draaien is bijkans een must! Deze mannen zijn waarschijnlijk opgegroeid in de tijd van de carburateurs en destijds had het wel degelijk zin om je motor onbelast warm te laten draaien. De goeie ouwe carbs hadden namelijk een bepaalde bedrijfstemperatuur nodig voordat ze hun werk goed deden. Moderne ECU’s passen het mengsel echter automatisch aan de omstandigheden aan en de carburateur wordt allang niet meer in nieuwe auto’s ingebouwd, dus dit verhaal kan de prullenmand in.

Bovenstaand pleidooi maakte als het goed is al duidelijk dat stationair warmdraaien schadelijk kan zijn voor het blok, maar het kost natuurlijk ook brandstof en het levert de (on)nodige extra uitlaatgassen op. Toch kunnen we nog dieper ingaan op de schadelijke gevolgen van het stationair warmdraaien van je auto.

Technische gevolgen

“Koude” motoren hebben een minder mooie verbranding, wat wil zeggen dat het mengsel minder volledig verbrandt in de cilinder. Om dat op te heffen spuiten koude motoren bij stationaire toerentallen dus extra brandstof in. Deze extra brandstof (in casu: benzine) kan echter de olie van de cilinderwand opnemen, waardoor de olie uit de cilinder verdwijnt. Dat levert meer wrijving op en na langere tijd is dat schadelijk voor het blok. Daar komt bij dat de motorolie nog koud is en dus minder snel terugkeert in de cilinder, want koude vloeistoffen zijn dikker. Double trouble. Nog een nadeel van de extra brandstof die wordt ingespoten: deze kan zich gaan mengen met de olie. Laatstgenoemde wordt daardoor dunner en kan daardoor minder goed smeren. Ook niet wat je wilt.

Tot slot nog een paar extra puntjes om je ervan te overtuigen dat stationair warmdraaien uit den boze is. Motorolie hoeft in principe alleen maar te circuleren om het blok te smeren. Na het starten circuleert het goedje (ook bij koud weer) in afdoende mate om weg te kunnen rijden, zelfs als de olie dan nog niet op temperatuur is. Over dat wegrijden: hou je bij koud weer een beetje in, zodat alle vloeistoffen rustig de tijd hebben om op te warmen. Als alle meters staan waar je ze wilt hebben kan het gas er gewoon op.

Dan nog een allerlaatste puntje waar zelfs je schoonvader niks tegenin te brengen heeft. Al rijdend warmt motorolie veel sneller op dan bij stationaire toerentallen. Je bespaart dus tijd door gewoon te starten en rustig weg te rijden, al is dat een open deur. Onder belasting moet de motor immers veel harder werken waardoor er meer hitte in het blok wordt gegenereerd en de olie dus sneller op temperatuur is. Daar komt nog bij dat al rijdend ook de olie in je versnellingsbak opwarmt, wat bij stationaire toerentallen niet of nauwelijks het geval is.

Conclusie

Long story short: stationair je motor laten draaien tijdens het krabben van je ruiten is slecht voor de motor. Gewoon starten en rustig wegrijden is vele malen beter voor je portemonnee, voor de ijsbeer en niet in de laatste plaats voor je auto. Amen.

Foto: een G63 AMG in de sneeuw, door @jorisk via Autojunk

Ook interessant!

  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?
  • Video: past deze motor ertussen, nee of nee?

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, olie, sneeuw, Specials, Techniek, winter

Vorig bericht: « Deze BMW E39 Touring heeft een gigantisch V8-hart
Volgend bericht: Waarom Duitse autobouwers vrezen voor Trump »

Lees Interacties

Reacties

  1. carlover66 zegt

    9 november 2016 om 13:03

    Weer wat geleerd!

    Login om te reageren
    • vagtroep zegt

      9 november 2016 om 16:18

      @carlover66: hoezo wel na draaien dan? Kan iemand een artikel over na laten lopen na stilstand maken?

      Login om te reageren
      • rw1994 zegt

        9 november 2016 om 18:02

        @vagtroep: Vooral voor motoren met turbo, de olie wordt niet meer rondgepompt en blijft dus stil staan in de turbo, de turbo is superdupermegaheet en de olie in de turbo verbrand aangezien deze stil staat, en da is nie goe nie.

        Login om te reageren
        • merc-94 zegt

          9 november 2016 om 18:50

          @rw1994: man man man, je reactie stond er bij mij niet bij toen ik m’n verhaaltje enthousiast typte… anders had ik nooit gereageerd haha

          Login om te reageren
      • hans33sw zegt

        9 november 2016 om 18:41

        @vagtroep: hoeft niet. Dit doe je alleen als je flink hebt lopen trappen en dan de auto stil zet. De olie heeft dan nog een hoge temperatuur (90’+) en krijgt geen kans om rustig terug te zakken in temperatuur. Dit is bij auto’s met turbo funest voor de turbo en bij blokken waar aluminium gebruikt is ook onwenselijk ivm evt ongecontroleerde vervorming. Bij een oud gietijzeren volvootje maakt het allemaal wat minder uit ?

        Login om te reageren
      • merc-94 zegt

        9 november 2016 om 18:48

        @vagtroep: Dat is vooral belangrijk voor motoren met een turbo. Zodra je de motor direct uit zet, staat de turbo nog met een enorm hoog toerental te draaien, wanneer plotseling de oliedruk “wegvalt” (is niet helemaal waar, maar gaat om de gedachte).

        Zelfde geldt ook voor NA motoren, alleen in mindere mate.

        Dus het devies: zet je motor pas na 10-15 seconde stilstaan echt uit. Die paar secondes maken je ook geen drol uit.

        Login om te reageren
  2. Tenck zegt

    9 november 2016 om 13:05

    Of neem een standkachel.

    Login om te reageren
    • henk123456 zegt

      9 november 2016 om 14:03

      @tenck: Een garage en stoelverwarming zijn ook heerlijk in de winter!

      Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      9 november 2016 om 15:59

      @tenck: of neem een Elektro-auto. Ben je compleet van dat hele gesodemieter af. Ook korte ritjes geen probleem want een EV heeft van dit alles totaal geen last ;-)

      Login om te reageren
      • hoonigan247 zegt

        9 november 2016 om 17:54

        @fijnkonijn: koekkoek !!

        Login om te reageren
      • v60germany zegt

        9 november 2016 om 20:41

        @fijnkonijn: klopt, met Volvo-on-Call werkt dat overigens prima.
        Op tijd instellen en je stoelverwarming op standje sambal en de Vulva is ontdooid.

        Ik rij de afgelopen dagen zonder geklappertand rustig weg op electro.
        Jammer dat vervolgens die krakende 5-pitter diesel eerst nog moet ontwaken. De baas is namelijk dan allang wakker!

        Login om te reageren
        • chimaera zegt

          15 november 2016 om 18:12

          @v60germany: Heerlijk, die 5 pitter diesels. Kan genieten van het geluid alleen al, en aan trekkracht geen gebrek bij die blokken!

          Login om te reageren
  3. basgsi zegt

    9 november 2016 om 13:05

    Gewoon lekker warm laten draaien, als de motor (olie) dan op temperatuur is al het vermogen aanspreken en alles weer schoon branden! :p

    Login om te reageren
    • riri zegt

      9 november 2016 om 14:03

      @basgsi: dat lukt niet want de motor zal nooit vies worden maar het gasklephuis wel en dan maakt de motor meer toeren dan noodzakelijk met een te rijke mengsel .
      (dit komt omdat door de vuilophoping de boel vacuüm trekt en je opeens ipv 800 toeren je 2500 toeren draait of meer )

      Remmenreiniger in het gasklephuis spuiten helpt, voorkom wel aanraking met plastic en rubber dat spul is bijtend.

      Login om te reageren
      • trust zegt

        9 november 2016 om 15:27

        @riri: begrijp mij niet verkeerd maar injectoren zitten toch vaak na gasklep? Dus hoe kan benzine het dat dan vies maken?

        Login om te reageren
        • dutchdriver12 zegt

          9 november 2016 om 15:52

          @trust: absolute bullshit dat je gasklephuis vies word.

          Login om te reageren
          • marvin1608 zegt

            9 november 2016 om 17:05

            @dutchdriver12: Zou misschien te maken kunnen hebben met de carterventilatie. Weet alleen niet uit mijn hoofd of die altijd na gasklep zit.

            Login om te reageren
            • dutchdriver12 zegt

              9 november 2016 om 18:21

              @marvin1608: zit meestal voor de gasklep. Dus in warme toestand of koude toestand, in deellast of vollast er zal altijd oliedamp tegen de gasklep komen.

              Login om te reageren
          • riri zegt

            9 november 2016 om 18:58

            @dutchdriver12: http://volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/images/DSC00633kl.preview.jpg

            Login om te reageren
        • riri zegt

          9 november 2016 om 19:03

          @trust: http://www.automotive-werkplaats.nl/techniek/item/5827-vervuilde-injector-geeft-vertekend-beeld

          Het kan echt en is heel vervelend je auto draait stationair tot wel 3000 rpm .

          Schaamrood iedereen denkt dat je populair doet

          Login om te reageren
          • dutchdriver12 zegt

            10 november 2016 om 08:23

            @riri: leuk die linkjes die je stuurt maar ik zie de relatie niet met stationair draaien met de koude start.

            Login om te reageren
  4. caraddict7 zegt

    9 november 2016 om 13:05

    Starten, krabben, rijden.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 november 2016 om 13:10

      @caraddict7: Jij scoort vast hoge punten voor begrijpend lezen.

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      9 november 2016 om 13:24

      @caraddict7: Niet dus. Krabben, starten, rijden.

      Login om te reageren
      • riri zegt

        9 november 2016 om 14:05

        @jochempie: Hij heeft niet gezegd wat hij krabt

        Login om te reageren
        • damrakker zegt

          9 november 2016 om 14:31

          @riri: krab ‘m by the pussy

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            9 november 2016 om 15:24

            @damrakker: Jullie zijn scherp! I like.

            Login om te reageren
      • ronnys zegt

        9 november 2016 om 14:31

        @jochempie: En dan weer na 20 meter stil staan omdat de voorruit aan de binnenkant zodanig is beslagen dat je geen hand voor ogen ziet…

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          9 november 2016 om 15:24

          @ronnys: Je kunt ook gewoon zo’n reflectieschermpje op je voorruit leggen nadat je ’s avonds thuis komt. Hoef je niet te krabben en je ruit beslaat ook niet.

          Login om te reageren
        • ikbenmnzus zegt

          9 november 2016 om 20:18

          @ronnys: Of je koopt gewoon een Ford met voorruitverwarming. Beste optie op mijn mondi (in de winter).

          Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        9 november 2016 om 16:44

        @Jochempie: Tip: Spiritus in een planten spray fles, spray het op de bevroren ruiten, starten en rijden ;-)

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      9 november 2016 om 13:27

      @caraddict7: Nee, je loopt naar je auto met een fles water, gooit dat over de ruiten heen, weg ijs. Dan stap je in en rij je weg.

      Gewoon koud water of eventueel lauw water werkt gewoon hartstikke goed om ijs op de ruit weg te halen.

      Login om te reageren
      • e36thuglife zegt

        9 november 2016 om 13:40

        @fanboy: nou dat hangt er van af hoe koud het is want als het -20 is dan maak je daarmee van je auto een keiharde ijs lolly en als je te warm water gaat gebruiken dan kunnen er dingen krak zeggen!

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 november 2016 om 15:09

        @fanboy: nee joh. Heet water, en dan het liefst kokend. Gelezen in een folder van carglass!

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          9 november 2016 om 20:41

          @lekbak: Dat heb ik een keer iemand zien doen. M’n zuster. Heb nog nooit zo hard gelachen om m’n zus.

          Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        9 november 2016 om 16:49

        @fanboy: Oké, nog 1x dan… Spiritus in een sprayflacon en op de bevroren ruiten spayen ;-) (niet te veel rond vertellen, want dat vind de krabber fabrikant niet zo leuk)

        Login om te reageren
        • rw1994 zegt

          9 november 2016 om 18:05

          @venividivici: Verrassend, dat gebruikte men vroeger als ruitensproeiervloeistof (Nu nog als grondstof voor).

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2016 om 13:31

      @caraddict7: is dat niet starten, krabben, hoesten, rijden?
      In de uitlaatsgassen van eigen auto staan te krabben? Wat doet de mens zichzelf aan?

      Login om te reageren
      • rw1994 zegt

        9 november 2016 om 18:06

        @mashell: een achterruit hoef je niet te krabben hè?

        Login om te reageren
    • riri zegt

      9 november 2016 om 14:04

      @caraddict7: Heb je jeuk ?

      Login om te reageren
  5. lpgbarrel zegt

    9 november 2016 om 13:07

    Ach, starten en de achterruitverwarming, koplampen en airco alvast aan. En daarna volgas warm rijden. Is het lekker snel comfortabel binnen

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      9 november 2016 om 13:22

      @lpgbarrel: Van stationair warmdraaien wordt je olie amper warm, dat duurt in de winter wel 20-30 minuten (los van het feit dat het slecht is). Daarnaast, je versnellingsbak, diff’s en banden komen ook wel lekker op temperatuur met dat stationair warm draaien…

      Login om te reageren
      • marvin1608 zegt

        9 november 2016 om 13:50

        @themaster: Sommige diesel worden ook niet goed warm van een snelwegritje. Zon snelwegrit is ook een vrij lage belasting.

        Login om te reageren
        • rw1994 zegt

          9 november 2016 om 18:07

          @marvin1608: Bring in the good old “wintergrill” van karton!

          Login om te reageren
  6. marc94 zegt

    9 november 2016 om 13:07

    Betekend dit dat het zogenaamde positieve effect van het “even voordraaien” van een turbo motor ook onzin is? Of het buiten warm of koud is, het komt op hetzelfde neer.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 november 2016 om 13:13

      @marc94: Volgens mij is het juist andersom. Je moet een turbomotor even laten uitdraaien voordat je de motor stopt. Ik zie niet in waarom een turbomotor even zou moeten voordraaien.

      Login om te reageren
      • marc94 zegt

        9 november 2016 om 17:18

        @berlinetta: ik zag hier ook het nit niet van in vandaar de vraag. Andersom was uiteraard wel bekend.

        Login om te reageren
      • Onehp zegt

        9 november 2016 om 18:25

        @berlinetta: veel turboschades, die nog steeds voorkomen, komen juist uit het te vroeg het koppel aanspreken op een koude turbo die dan steeds een thermische shok krijgt. Nadraaien hoeft dan weer niet op een moderne turbo, die zijn watergekoeld en de koeling blijft in gang na het afzetten van de motor tot de temperatuur veilig is. Uitzonderingen: autobahnrun en plots stilstaan om te tanken, en ritjes op circuit, in zulke gevallen kan de turbo letterlijk roodgloeiend heet zijn en dan draai je best een minuutje ofzo na…

        Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    9 november 2016 om 13:09

    Nederland en winter. Ook al is het al heel lang geen winter meer in dit land, telkens weer staat Nederland op zijn kop. Het is efkes koud, het regent een beetje en je ziet het terug in de files.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 november 2016 om 13:41

      @viezefreddyw: Dat klopt helemaal. Sinds de wintertijd is ingegaan en het weer ietsje is omgeslagen, komt bijna iedereen dagelijks te laat op kantoor hier. De twee drukste avondspitsen hebben we ook al in de afgelopen twee weken gehad. En waarom? Dat weet niemand.

      Login om te reageren
  8. fordnut zegt

    9 november 2016 om 13:11

    Ondanks dat ik voor- en achterruitverwarming heb zit starten en wegrijden er niet in, ik wil toch wel graag zien waar ik heen ga.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 november 2016 om 13:14

      @fordnut: Daarvoor is een krabber uitgevonden ;)

      Login om te reageren
      • taan zegt

        9 november 2016 om 13:31

        @berlinetta: Sure. Heb je eindelijk voorruitverwarming die alleen werkt bij een draaiende motor waardoor je binnen 2 minuten even de ruitenwissers hoeft aan te zetten om ijsvrij te zijn, dan moeten we volgens dit artikel eerst de krabbert ter hand nemen. Dacht het niet.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          9 november 2016 om 13:39

          @taan: Als je je motor en het milieu een beetje wil sparen, is dat inderdaad wel de betere optie. Ik snap dat het niet de meest aantrekkelijke optie is nee. Heb me er zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt.

          Login om te reageren
          • taan zegt

            9 november 2016 om 13:56

            @berlinetta: Tja, volgens die logica heb je dus niets meer aan voorruitverwarming. Ik snap dat je je auto geen kwartier moet laten warmdraaien, maar die 2 minuutjes gaan het verschil niet maken denk ik.

            Login om te reageren
      • fordnut zegt

        9 november 2016 om 13:38

        @berlinetta: Dan is de binnenkant nog steeds beslagen.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          9 november 2016 om 13:41

          @fordnut: Een beslagen binnenkant los je binnen een paar seconde op door de airco aan te zetten.

          Login om te reageren
          • Klojum zegt

            9 november 2016 om 13:55

            @berlinetta: Niet alle airco’s werken onder de 4 graden Celsius.

            Login om te reageren
            • realracing3 zegt

              9 november 2016 om 16:52

              @klojum: dan moet je gewoon geen auto uit 1937 hebben… wil ook nog wel eens helpen.

              Login om te reageren
            • sanderm3 zegt

              10 november 2016 om 14:37

              @Klojum: bij mn A4 werkt deze vanaf 3.0 graden. Daaronder niet. Dus alles beslaat dan bij koud/vochtig weer. Dacht eerst dat de afvoerkanaaltjes verstopt zaten, of t interieurfilter gaar was, maar niks van dit alles. Ook geen lekkages. Maar ieder jaar rond deze tijd hou ik mn hart vast hiervoor. Hopende dat t maar boven de 3 graden blijft.

              Login om te reageren
      • CRX zegt

        9 november 2016 om 14:02

        @berlinetta: Zodat je al die fietsers en voetgangers die je niet hebt gezien doordat je ramen beslagen zijn, van je bumper kunt krabben? Of krab jij de mist ook van de binnenkant van je voorruit?

        Ik laat de motor lekker draaien tijdens het krabben. Zijn de ramen niet meer (of minder) beslagen als ik weg rij.

        Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        9 november 2016 om 19:02

        @berlinetta: Daarvoor is Spiritus in een sprayfles uitgevonden ;-) (nooit geen natuurkunde gehad zeker?)

        Login om te reageren
  9. Design_Driven zegt

    9 november 2016 om 13:12

    Ik start hem altijd de avond te voren, dan is ie s’ochtens lekker warm. :)

    Login om te reageren
    • Author zegt

      9 november 2016 om 13:13

      @sketcher: zet je de motor uberhaupt wel uit als je thuiskomt? ;)

      Login om te reageren
    • st3fan zegt

      9 november 2016 om 21:37

      @sketcher: hahahahah

      Login om te reageren
  10. misterdrogba zegt

    9 november 2016 om 13:16

    Ik heb een 1.9 TDI 130 PK standaard, gechipt naar 170 PK.
    Ik laat hem in de winter altijd toch 5 minuten draaien voor ik effectief wegrij, tot nu toe motorisch niks negatiefs gehad. *klopt af*
    Mijn tuner drukte mij op het hart om altijd winter/zomer netjes warm te rijden en eventjes te wachten met plankgas rijden totdat alles op bedrijfstemperatuur komt en altijd een minuutje te laten nadraaien bij aankomst.
    Maar met de moderne motoren geloof ik best dat dit allemaal niet meer hoeft.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2016 om 13:35

      @misterdrogba: als je tuner je dat op het hart drukt dan denk je toch “hmm de tuner heeft niet al te veel vertrouwen in de kwalitiet van zijn werk, dus haal die tuning er maar weer uit”.

      Login om te reageren
      • misterdrogba zegt

        9 november 2016 om 13:41

        @mashell:
        Sinds 2013 rij ik gechipped rond met deze, daarvoor ook diverse auto’s laten chippen bij hem. Nooit problemen gehad en op de testbank altijd opgegeven vermogen gehaald.
        Maar we wijken af.. Ik laat mijn pompverstuiver TDI dus tegen de advies van Autoblog in wel warmdraaien en dat gaat zonder problemen tot op heden.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          9 november 2016 om 15:40

          @misterdrogba: je pompverstuiver is dan ook één van de beste motoren van de afgelopen 20 jaar. Nog steeds is het beter om gewoon rustig weg te rijden ipv stationair warm laten draaien. Je stop procedure is wel erg goed.

          Login om te reageren
      • julez zegt

        9 november 2016 om 13:46

        @MauritsH: hoe zit het dan met een turbo-motor? Wat ik altijd geleerd heb, en gedaan heb, in de tijd van mijn S3: de auto altijd zeker een minuutje of anderhalf/twee stationair laten draaien voor het wegrijden, en ook weer bij thuiskomst anderhalf/twee minuten stationair laten draaien. In de winter vaak wat langer.

        Login om te reageren
        • marvin1608 zegt

          9 november 2016 om 13:54

          @julez: Je hoeft hem in de winter niet langer na te laten draaien dan in de zomer.
          Heel even wachten na het starten totdat de olie op alle plekken is waar die zou moeten komen zou ik wel doen.
          Misschien is er iemand die kan vertellen hoelang het duurt voordat de turbo oliedruk heeft.
          Denk dat dat nog geen halve minuut is en misschien nog wel een stuk korter ook.

          Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          9 november 2016 om 15:46

          @julez:

          Ligt eraan wat je rijdt. Volvo heeft in de Euro 4 D5 een klep voor en na de turbo geplaatst in het oliecircuit. Deze klep zorgt ervoor dat er oliedruk op de turbo blijft.

          Login om te reageren
          • marvin1608 zegt

            9 november 2016 om 17:09

            @jack_abarth: Dat is zodat de olie niet weg stroomt. Lijkt me sterk dat de oliedruk blijft. De druk zal geheid weglekken

            Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 november 2016 om 13:43

      @misterdrogba: Maar je tuner sprak over rustig warm rijden en niet rustig stationair warm laten draaien. Hij heeft dus gewoon gelijk.
      Ook het rustig laten uitdraaien van een turbomotor is volgens mij belangrijk, omdat een turbo vaak nog even nadraait als je stopt. Het meteen afzetten van de motor leidt er toe dat er geen smering meer is. Het kan wel goed zijn dat dit probleem tegenwoordig door allerlei systeempjes wordt voorkomen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 november 2016 om 15:42

        @berlinetta: het na laten draaien gaat ook om verbrande olie. Je turbo is heet en bij direct afzetten wordt de olie die dan dus stil staat net zo heet en verbrand. Bij na laten draaien hou je nog ff olie flow door die hete turbo waardoor die afkoelt en de olie dus niet verbrand.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          9 november 2016 om 16:33

          @lekbak: Ik zal al te wachten op iemand die me zou aanvullen en/of verbeteren ;)

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      9 november 2016 om 17:23

      @misterdrogba: “Ik laat hem in de winter altijd toch 5 minuten draaien voor ik effectief wegrij, tot nu toe motorisch niks negatiefs gehad. *klopt af*
      Mijn tuner drukte mij op het hart om altijd winter/zomer netjes warm te rijden en eventjes te wachten met plankgas rijden totdat alles op bedrijfstemperatuur komt en altijd een minuutje te laten nadraaien bij aankomst. ”
      Stationair laten warmdraaien en warmrijden zijn 2 totaal verschillende dingen. Warmrijden wilt zeggen dat je daadwerkelijk rijdt, maar bv niet boven de 3000 toeren komt totdat de boel op temperatuur is. Dát is een goede raad. Het stationair laten warmdraaien, waarover het artikel gaat, is schadelijk.

      Login om te reageren
  11. dafmaf zegt

    9 november 2016 om 13:16

    Kan iemand dit verhaal aan Groenlinks Utrecht doosturen? Daar staan rond de binnenstad alle verkeerslichten zodanig afgesteld dat er maar een handvol auto’s tegelijk door groen kan ‘om de luchtkwaliteit te verbeteren’. De rest staat met stationair draaiende motor te wachten. Misschien begrijpen ze dan waarom Utrecht nog steeds een luchtvervuiling- en fijnstofprobleem heeft.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      9 november 2016 om 20:35

      @dafmaf: Zet je de auto toch weer uit :’)

      Login om te reageren
  12. FieRo zegt

    9 november 2016 om 13:19

    En dan heb je nog gekkies die stilstaand met koude motor vol gas geven zodat het binnen sneller warm wordt..

    Login om te reageren
  13. broekhoest zegt

    9 november 2016 om 13:21

    Ik laat mijn Ford Feestje altijd een minuutje of 2 stationair draaien voordat ik daadwerkelijk ga rijden, dit zodat de voorruitverwarming zijn werk kan doen.

    Daarna kan ik mooi wegrijden zonder een krabber te hebben aangeraakt, maar die 2 minuutjes zullen het ook wel niet doen toch?

    Login om te reageren
    • taan zegt

      9 november 2016 om 13:39

      @broekhoest: Welnee, boeit niets. Ik doe precies hetzelfde.
      Iedere keer kan ik weer genieten van de voorruitverwarming als ik mijn buurmannen weer zie krabben, blijft een groot raadsel waarom niet meer autofabrikanten dit hebben.

      Login om te reageren
      • roadrage zegt

        9 november 2016 om 13:59

        @taan: omdat niet iedereen door die kleine ribbeltjes wil kijken naar buiten, ik kon me er behoorlijk aan irriteren bij mijn 2 Ford Escorts.
        en volgens mij heeft iedere zelf respecterende autofabrikant deze optie wel degelijk alleen is het dan alleen voor de dikkere modellen uit hun gamma en dan nog is het een optie?

        Login om te reageren
        • taan zegt

          9 november 2016 om 14:09

          @roadrage: De laatste 4 Fords die ik had hadden voorruitverwarming, ik heb me nooit echt aan de ribbeltjes gestoord. Overdag zie je er sowieso weinig van, ’s avonds wil je het bij tegenlicht nog wel eens zien. Het lijkt overigens wel dat de draadjes steeds dunner worden als de auto’s nieuwer zijn. Bij mijn huidige S-Max (2013) zie je er nauwelijks iets van.
          Ik heb het nog nooit op andere auto’s gezien, echte voorruitverwarming met draadjes dus, niet de heteluchtkanonnen die sommige auto’s hebben, maar ik kan er naast zitten. Wat ik wel weet is dat ik mijn auto’s erop uit zoek, zonder voorruitverwarming geen interesse, zelfs al gebruik je het in NL maar beperkt. De voorruit schoonkrabben van een hoge, brede auto zoals een S-Max is niet echt mijn hobby.

          Login om te reageren
          • stradale888 zegt

            9 november 2016 om 14:27

            @taan: Ik heb het al eens gehad in een Mini Cooper S en ook de Skoda Octavia heeft het als optie. Er zullen er dus nog wel meer zijn.

            Login om te reageren
          • yupyup zegt

            9 november 2016 om 22:07

            @taan: Volvo heeft ook, in het winterpakket zit het geloof ik.

            Zelf kan ik mij ’s avonds/’s nachts ook irriteren aan de draadjes in het ruit, ben persoonlijk blij dat niet elk merk dit veelvuldig uitvoert.

            Login om te reageren
        • mrrallycross zegt

          9 november 2016 om 18:09

          @roadrage: men doet aan ontwikkeling. Dit wil zeggen dat je met auto’s die je tegenwoordig koopt hier geen last meer van hebt

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            9 november 2016 om 23:24

            @mrrallycross: ik heb een 2016 Ford en erger me verschrikkelijk aan die draadjes, zoveel is er dus niet ontwikkeld.

            Mocht mijn voorruit onverhoopt vervangen moeten worden dan komt er bij mij geen voorruit met verwarming meer in.

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2016 om 15:48

      @broekhoest: mijn ervaringen met Ford voorruit verwarming (2004) ik de draadjes wel kan zien en dus geen vorruitverwarming wil hebben.
      Maar gaat die niet ook gewoon aan als de motor op contact staat? Bij elke wagen die ik ken werkt dat zo met de achterruitverwarming, dat zou ook moeten kunnen met de voorruitverwarming.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 november 2016 om 18:56

        @mashell: bij elke auto die ik ken zit er een knopje voor de achterruitverwarming. De voorruitverwarming bij ford heeft een eigen knopje.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 november 2016 om 18:57

        @mashell: goede morgen… Ik faal een beetje, excuus.

        Login om te reageren
  14. kimhung zegt

    9 november 2016 om 13:22

    Oké, een goede uitleg. Hoe zit het dan met de mensen die ongeveer net geen 5 minuten (steenworp afstand) van de snelweg wonen. Deze mensen rijden weg en in paar minuten tijd trekken ze de auto (benzine/diesel) in paar seconde naar de 100km/h. Dit heeft toch ook gevolgen op een koude motor?

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      9 november 2016 om 13:26

      @kimhung: Die mensen zijn ook niet al te snugger nee. Op zich maakt het niet veel uit dat je de snelweg opdraait als je motor nog koud is. Als je het maar gedoceerd doet en niet gelijk vol gas gaat.

      Login om te reageren
      • kimhung zegt

        9 november 2016 om 13:36

        @viezefreddyw: in voeg altijd met het verkeer mee en dat is toch ongeveer 100 á 110 km/h. Dus veel keus heb je niet.

        Login om te reageren
      • gregorius zegt

        9 november 2016 om 13:52

        @viezefreddyw: Wat is ‘vol gas’ dan voor een motor? (serieus)
        Met voorzichtig gasgeven in mijn M3 of met 2000 rpm in mijn Infiniti diesel, ben je al sneller dan een het gemiddelde leasegebakje vol-gas. Is dat dan prima? Of moet ook dan nog een stuk minder?

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          9 november 2016 om 14:01

          @gregorius: Nee, volgas hoef jij niet te doen met die twee auto’s. Ik denk dat jij wel snapt wat ik bedoel met geforceerd richting hogere snelheden gaan terwijl de motor nog koud is.

          Login om te reageren
          • gregorius zegt

            9 november 2016 om 14:57

            @viezefreddyw: I bedoelde meer als serieuze vraag: wat is forceren?
            Hoe minder hoe beter?
            Een bepaalde kracht op bepaalde onderdeleen?
            Vol gas snap ik. Maar goed, mijn auto’s leveren dus meer kracht bij licht gebruik dan een Megane 1.6 met 110pk op volle kracht.
            Ik hoop dat bepaalde onderdelen in mijn auto’s sterker zijn, maar alsnog heb ik eigenlijk geen idee of ik iets doe wat slecht is terwijl ik denk dat het prima kan. Maar; zoals bij alles is het antwoord waarschijnlijk “het ligt eraan”.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              9 november 2016 om 19:02

              @gregorius: ook met die krachtige auto’s van je kan je als het goed is gewoon rustig rijden. Zondagmiddagopwegnaarfamiliealsbabyboomer-style, je kent ze vast wel (die zijn ook wel in Zwitserland toch?)

              Auto’s met heel weinig vermogen zouden dan eigenlijk de snelweg moeten mijden. Doe ik trouwens ook vaak, ff omrijden en een andere oprit nemen.

              Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              10 november 2016 om 07:48

              @gregorius: Ik snap wel wat je bedoelt, met geforceerd richting hogere snelheden bedoel ik dat je rustig er naar toe moet. Op zich is het ook niet erg om te auto een klein beetje later te laten opschakelen tijdens het accelereren, als je maar niet vol gas richting de toerenbegrenzer gaat.

              En de tip van @lekbak is ook wel een goede. Ik woon een minuut of 4 van de snelweg af en als ik met de Ferrari op pad ga, pak ik een andere oprit die wat verder rijden is.

              Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2016 om 13:33

      @kimhung: dat zou zo zijn als 100 km/h een zware belasting zou vormen. Maar het is slechts de helft van de mogelijke snelheid. Dus nog gewoon luilekkerland voor de motor.

      Login om te reageren
      • kimhung zegt

        9 november 2016 om 13:38

        @mashell: als je het zo stelt, dan is er niks aan de hand

        Login om te reageren
      • Gulli zegt

        9 november 2016 om 13:43

        @mashell: probeer het eens in z’n 1 zou ik zeggen ;)

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 november 2016 om 13:46

      @kimhung: Als je het goed doet, maakt het niks uit. Je hoeft niet de toerenbegrenzer aan te tikken om die snelheid te halen. Je kan gewoon netjes bij 2.500 toeren schakelen. En zodra je eenmaal op snelheid bent, is het alleen maar goed voor de motor om op een constante snelheid en met lage belasting warm te draaien.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        9 november 2016 om 14:21

        @berlinetta: mijn 206 draait al 2800rpm bij 100 in de 5 ;-) dus niet echt mogelijk.. gaat er meer om hoe je het vermogen verbruikt naar mijn inzien. Als je het pedaal op de bodem legt, dan heb je meer benzine toevoer en meer roetontwikkeling, terwijl als je rustig aan doet, je prima met 90 in kunt voegen, en niet het maximale vraagt.

        Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      9 november 2016 om 14:12

      @kimhung: Ach, maakt niet uit toch, is toch een lease bak

      Login om te reageren
      • kimhung zegt

        9 november 2016 om 14:22

        @janmetdelangeachternaam: voor de leaserijders maak het niet uit. Dat klopt! Maar ik ben zelf in bezit van een alfa Romeo 147 waar ik elke dag met plezier in rij. En hoop hiermee een miljoen kilometers mee te halen. (Zit nu op 2 ton) elke dag op en neer van delft naar Rotterdam. Ik behandel m’n auto met liefde en zij staat ongeveer 2x per jaar in de garage voor een check. Bijna 16 jaar oud. Ik controleer regelmatig alle vloeistoffen etc. Etc. Ik merk dat m’n auto niet al te veel vermogen heeft, en ik word er altijd eruit getrokken bij de stoplicht. (Ik doe nooit er aan mee) van autoblog probeer ik ook e.e.a te leren om m’n auto/motor/carrosserie goed te onderhouden. Vandaar m’n vraag bij het optrekken op de snelwegen

        Login om te reageren
  15. Calimero zegt

    9 november 2016 om 13:26

    Het is toch wel fijn dat je iets kunt zien voordat je weg rijd i.p.v. alle ramen beslagen of tenminste de voorruit. Dus de ontwaseming moet aan en bij voldoende zicht wegrijden.Dan zal de auto toch eerst stationair moeten lopen. Verhaal gaat dus niet helemaal op.

    Login om te reageren
  16. xenonlampje zegt

    9 november 2016 om 13:27

    Eerst krabben dan starten levert vaak bestaande ruiten op. Waardoor je dus weer langs de kant staat te wachten met draaiende motor. Daarom eerst starten en dan krabben.

    Login om te reageren
    • xenonlampje zegt

      9 november 2016 om 13:28

      @xenonlampje: en daarbij, dat hok is toch van de zaak. Dus terwijl de 308 lekker warm staat te worden zit ik nog binnen aan de koffie.

      Login om te reageren
    • riri zegt

      9 november 2016 om 14:11

      @xenonlampje: raampjes open/deur kan het vocht weg tijdens het krabben ….dat doe ik altijd soms heb ik zo’n chemisch goedje wat je op het glas kan spuiten .

      Login om te reageren
  17. bonzoo zegt

    9 november 2016 om 13:28

    Kijk duidelijke taal!!! Even me buurman laten lezen! Want die man snapt het nog niet na al die jaren!

    Login om te reageren
  18. 123bat zegt

    9 november 2016 om 13:30

    Gewoon een Cadillac Fleetwood uit de jaren ’60 kopen. Die zijn aan het einde van de straat al warm terwijl je buurman de ruiten van z’n Aygo nog staat te krabben. Het verbruik van 1 op 3 neem ik dan wel voor lief…

    Login om te reageren
  19. hilpp zegt

    9 november 2016 om 13:32

    “Als alle meters staan waar je ze wilt hebben kan het gas er gewoon op.” Als je geen olie temp meter hebt maar alleen water temp (zoals veel auto’s tegenwoordig) is dat toch wat te vroeg. Eerste kwartier doe ik met mijn 260pk Saab iig altijd rustig aan.

    Login om te reageren
  20. skid zegt

    9 november 2016 om 13:32

    Lang stationair draaien is sowieso een afrader. Olie komt niet waar het moet zijn onder lage druk, en als het koud is werkt de viscositeit ook tegen. Starten en wegrijden levert een betere smering onder hogere druk, sneller warm onder hoge druk en daarmee langere levensduur van de draaiende motordelen.

    Maar ja, de leasesletten denken: Boeien!

    Login om te reageren
  21. mcshine zegt

    9 november 2016 om 13:38

    Ik laat hem wel stationair warm draaien omdat het veiliger is, de kachel werkt alleen wanneer de motor al de warmte af kan geven. En dan is het zichtveld me net iets dierbaarder dan het effect dat dit op de levensduur motor zou hebben.

    Login om te reageren
  22. lucskie zegt

    9 november 2016 om 13:42

    What about ‘standkachel’?

    Login om te reageren
  23. Dutchdriftking zegt

    9 november 2016 om 13:43

    Een opmerking voor degene met distributie ketting ivm riem, 10/15 seconden laten lopen na starten is verstandig omdat dan je ketting op spant. Direct wegrijden na starten klopt in dit geval dus NIET!

    Login om te reageren
  24. bisazza zegt

    9 november 2016 om 13:44

    Ik heb ook wel eens vernomen dat het blok intern warm wordt maar de buitenkant in mindere mate waardoor er onjuiste spanningen op onderdelen komt te staan doordat het warme gedeelte uitzet t.o.v. Het buitenste gedeelte. Misschien niet juist maar dat is voor mij wel een reden geweest nooit de motor stationair ‘warm’ te laten draaien. Een standkachel is hier we op gebouwd maar die verwarmt enkel het interieur?

    Login om te reageren
  25. Gulli zegt

    9 november 2016 om 13:45

    Hoe zit dat dan in gebieden waar het zó koud wordt (Siberië, Noordkaap, Canada) dat ze de motor nooit uitzetten uit vrees dat het blok dan bevriest? Die dingen staan dag en nacht te draaien.

    Oh ja en een eerder genoemde kwaal, je stapt in met je warme lichaam en pats, heel de binnenboel slaat aan. Daar zul je met een draaiende motor toch echt even op moeten wachten tot het weggetrokken is voordat je veilig op weg kunt.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      9 november 2016 om 14:23

      @Gulli: daar rijden ze ook niet met een nieuw hok met nieuwe onderdelen maar auto’s uit de tijd dat je nog kon doen wat je wilt maar het nauwelijks stuk wou :-)

      Login om te reageren
    • arjontje zegt

      9 november 2016 om 14:36

      @gulli: die hebben elektrische blok verwarming. Met maar eens op in Scandinavië en Finland.Daar hebben auto’s een “stopcontact” in de grill.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        9 november 2016 om 14:41

        @arjontje: toch niet allemaal blijkbaar, want er staan er dus genoeg dag en nacht te draaien

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 november 2016 om 19:05

        @arjontje: we hebben ze ook bij ons aan boord op de boegschroef. Gewoon een kastje wat tussen koelwaterslangen gaat en wat je in het stopcontact steekt. 1500 watt aan verwarming voor een scania V8 boegschroef.

        Login om te reageren
  26. 87sandyd zegt

    9 november 2016 om 13:50

    @MauritsH zeg je nou 2x hetzelfde, of komt het omdat ik met 39 graden koorts op de bank lig?;p

    “Deze extra brandstof (in casu: benzine) kan echter de olie van de cilinderwand opnemen, waardoor de olie uit de cilinder verdwijnt. Dat levert meer wrijving op en na langere tijd is dat schadelijk voor het blok. Daar komt bij dat de motorolie nog koud is en dus minder snel terugkeert in de cilinder, want koude vloeistoffen zijn dikker. Double trouble. Nog een nadeel van de extra brandstof die wordt ingespoten: deze kan zich gaan mengen met de olie. Laatstgenoemde wordt daardoor dunner en kan daardoor minder goed smeren.”

    Login om te reageren
  27. Hubert zegt

    9 november 2016 om 13:51

    Gewoon lekker warm laten draaien. Vervolgens ruiten krabben en de binnenkant is dan ook mooi vrij van condens.

    Een beetje luxe in de vorm van een warme auto mag voor mij gewoon wat kosten.

    Login om te reageren
  28. Hubert zegt

    9 november 2016 om 13:52

    Als ik meteen na starten weg zou rijden, zie ik binnen 2 meter helemaal niets meer.
    Ondanks ontwaseming vol op de voorruit…
    Dus laat maar lekker eerst warm worden. Is veel veiliger voor het overige verkeer.

    Login om te reageren
  29. stfu zegt

    9 november 2016 om 13:54

    Ik open gewoon mijn app, doe de verwarming aan en 0 uitlaatgassen.

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      9 november 2016 om 14:12

      @stfu: u heeft een Tesla?

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        9 november 2016 om 14:47

        @janmetdelangeachternaam: Dat is correct.

        Login om te reageren
  30. jasbelle zegt

    9 november 2016 om 13:54

    Opwarmen is inderdaad nergens voor nodig, Ik jaag mijn auto al jaren gelijk de toerenbegrenzer in na het starten en ik heb pas 3 nieuwe blokken gehad.

    Maar ja, ik rij dan ook Franse auto’s dus dat hoort erbij.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      9 november 2016 om 17:28

      @jasbelle: “Maar ja, ik rij dan ook Franse auto’s dus dat hoort erbij.”

      Nee dat hoort er niet bij. De reputatie is dat de elektronica rommel is, de motoren zijn zeker zo goed ( of beter ) dan de rest.

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        9 november 2016 om 20:39

        @SimonMc: franse auto’s van de afgelopen zijn gewoon waardeloos, inclusief de eigenaren. Dit is een feit want JC en JM hebben hier een item aan gewijd in Top Gear, dus het is waar. Alles aan Franse auto’s is rubbish

        Login om te reageren
  31. peug206 zegt

    9 november 2016 om 14:05

    Daarnaast is het ook funest om de verwarming om deze maximaal aan te zetten tijdens het krabben begreep ik van een monteur. Omdat de motor daar dus weer een hogere injectie voor gebruikt om de lucht op te kunnen warmen.
    Nu weet ik het fijne er niet van, so don’t shoot the messenger ;)

    Login om te reageren
    • stradale888 zegt

      9 november 2016 om 14:36

      @peug206: In elk geval zal je motor minder snel op temperatuur komen als je de warme lucht zoveel mogelijk naar het interieur laat blazen.

      Zelfde effect als dat je een oververhitte motor probeert te koelen door de interieurverwarming vol aan te zetten. Het verschil is alleen dat het in het eerst geval nadelig is voor de motor en in het tweede geval juist omgekeerd.

      Login om te reageren
    • arjontje zegt

      9 november 2016 om 14:40

      @peug206: Dat klopt. Maar meer dat je dus de koelvloeistof die de motor warm probeert te krijgen, weer doet afkoelen door koude lucht door de kachelradiator te blazen.

      Beter is de kachel uit te laten en pas aan te zetten wanneer de motor warm is. Maar dan zie je dus geen ene moer omdat de boel beslaat.

      Dus niet vol aan zetten die ventilator.

      Login om te reageren
  32. stj88 zegt

    9 november 2016 om 14:05

    Leuk advies maar werkt alleen voor stock auto’s. Me 600pk R33 GTR stottert als je hem koud wilt rijden. En 15w55 olie moet eenmaal stationair opgeward worden. En verder is de map op de HKS F-Con zo ver ik weet vast en past zich niet aan.

    Login om te reageren
  33. Edge zegt

    9 november 2016 om 14:15

    Ik geloof het best, ik negeer dit advies toch nog maar even. De motor aan en de blazers op volle toeren helpt toch wel bij het ijs- en condensvrij maken van de auto. Ik heb nou eenmaal niet de luxe van een garage, en heb ook geen zin om 10 minuten eerder naar buiten te moeten om dat het krabben en condensvrij maken langer duurt zonder stationair draaien.

    Login om te reageren
  34. postzegel zegt

    9 november 2016 om 14:31

    Abo nemen op AutoBlog nu definitief van de baan.

    Stelletje naar milieufreaks luisterende non-technici.

    Starten. Krabben. Rijden.

    Met ontdooide vooruit is het een stuk beter rijden dan met bevroren ruiten.

    Maar vooral: onverbrande benzine bij de olie. Met een handchoke misschien. Met die moderne meuk van tegenwoordig stookt de boel nog steeds super lean bij de koude start. En olie die een beetje verdund: dat verdampt heel snel weer als de olie eenmaal tijdens t rijden écht op temperatuur is. Bij 125 graden olie temperatuur verdampt ook gewoon het condens water uit de olie.

    Anyhoe:

    Starten. Krabben. Ruiten schoon. Rijden. Met alle auto’s die ik heb. Van jaren 70 gebakjes met handchoke tot de nieuwerwetsche shit met directe injectie.

    En een gasklep die vies wordt van koud stationair draaien? Meneer Otto draait zich om in z’n graf. Net als Rudolfje Diesel.

    Login om te reageren
  35. kliko zegt

    9 november 2016 om 14:35

    @MauritsH, bedankt voor de heldere uitleg. Ik had de vraag zo lang geleden gesteld dat ik er al niet eens meer aan gedacht had.
    Laatst nog weer wat anders gehoord bij Chrisfix. Altijd als je je auto start ongeveer 10 seconden wachten voordat je wegrijden. Dus niet starten en gelijk wegrijden. Altijd even de kans krijgen om de vloeistoffen in beweging te krijgen. In een stilstaande auto zakt de olie namelijk, is het idee.

    Ik liet de auto al nooit tijdens het krabben stationair draaien, maar nu weet ik het zeker.

    Login om te reageren
    • kliko zegt

      9 november 2016 om 14:38

      @kliko: misschien dat dat 10 seconden wachten ook meer te maken heeft met turbo-motoren in tegenstelling tot atmosferische?

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        9 november 2016 om 14:46

        @kliko: nee hoor niet alleen voor de turbo motor. Idd starten en even wachten (kan je ondertussen je gordel om doen en lampen aan zetten.)
        Zelfs bij warm weer is dit handig.

        Het duurt toch een aantal seconde voordat er overal in de motor de goede olie druk is.

        Login om te reageren
      • peug206 zegt

        9 november 2016 om 15:07

        @kliko: distri ketting ipv riem

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2016 om 15:55

      @kliko: maar wat is nou het verschil tussen 10s wachten,of 10s langzaam rijden. Natuurlijk kun je van 0..100 in 10s. Maar dat doe je niet in je straat, op je oprijlaan, bij het uitdraaien van het parkeervak. Als je gewoon normaal wegrijdt ga je de eerste 10s hoogstens 20 km/h, een verwaarloosbare belasting. Die 10s wachten is wat mij betreft gewoon nonsens.

      Login om te reageren
      • marvin1608 zegt

        9 november 2016 om 18:30

        @mashell: Je zal nog versteld zijn dat de belasting bij rustig wegrijden relatief hoog is Vergeleken met het rijden op constante snelheid of bij stilstand.

        Login om te reageren
      • kliko zegt

        10 november 2016 om 07:45

        @mashell: Zolang je stilstaat zijn bepaalde onderdelen gewoonweg niet in beweging. Het gaat alleen om je motor, maar bijvoorbeeld ook om je versnellingsbak. Die even kort de boel laten rondpompen voordat je hem in D of de eerste versnelling zet, is best gewenst.

        Login om te reageren
  36. duufjexc90t8 zegt

    9 november 2016 om 16:03

    Gewoon preconditioning aanzetten. Hierdoor warmt het motorblok, het interieur en het accupakket op. Kan het via een appje op de telefoon instellen, werkt erg prettig ?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      9 november 2016 om 16:34

      @duufjexc90t8: Zo gewoon is dat niet, want nog lang niet iedereen heeft een (deels) elektrische auto die via een app of slimme sleutel te bedienen is. Maar als je de luxe hebt, zou ik er zeker gebruik van maken, ja.

      Login om te reageren
  37. stnectaire zegt

    9 november 2016 om 16:44

    Ik woon nu in Roemenie waar het in de winter makkelijk -20 wordt. Mijn auto van de zaak heeft helaas geen standverwarming, dus mijn ochtenritueel is: Wakker worden, auto aanzetten, douchen, ontbijten, krabben en gaan met die banaan.

    Ik heb ook wel eens geprobeerd om te krabben en weg te rijden, maar als het dik -20 is, bevriest je adem tegen de binnenkant van je ramen en zie je niets meer. Erg gevaarlijk.

    De auto moet toch echt wel wat opwarmen tot ongeveer 0 graden voordat je veilig kunt gaan rijden.

    Login om te reageren
  38. E34M5Touring zegt

    9 november 2016 om 17:31

    Stationair laten draaien is zeer vervuilend. Ik houd hem zelf altijd 10 minuten op 4000toeren (6000 met een benzine) dan verbrand ie alles goed en is ie ook zo warm. Staat ook in het boekje bij een JTD Toerie maximali = Rapido warme handos.

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      9 november 2016 om 18:18

      @E34M5Touring: ben blij dat ik niet een buurman van jou ben als jij je auto sochtends start ;)

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        9 november 2016 om 18:22

        @mrrallycross: Fluisterstil hoor, een koude JTD ;)

        Login om te reageren
  39. Rob zegt

    9 november 2016 om 17:33

    Oke, maar hoé slecht is het dan voor de motor? Wanneer ga ik er last van krijgen?
    Want met enkel “het is slecht” kan ik vrij weinig.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      9 november 2016 om 17:40

      @rob:
      En ik verdom het om in een koude auto te gaan rijden. Dus tenzij iemand mij kan aantonen dat mijn motorblok binnen een week aan gruzelementen is (wat mij stug lijkt, want mijn karretje is 14 jaar oud en gaat nu voor de 6e winter op rij stationair warmdraaien), blijf ik gewoon eventjes warmdraaien. Ga zeker lopen blauwbekken in mijn auto… Pffff, daar heb ik het ding niet voor gekocht.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        9 november 2016 om 18:26

        @rob: Het schijnt pas bij 14,5/15j de kop op te steken. Dan krijg je echt problemen. Als je de linkerdeur op slot doet en je voelt een klik, dan berg je maar. Kommer en kwel is on the way Rob.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          9 november 2016 om 19:08

          @e34m5touring:
          Shiiit, ik hoor al jaren een “klik”….
          Maar ik zal hem straks eens flink in de toerenbegrenzer jagen, met koude motor. Als ie dat overleeft kan ie ook wel een paar keer warmdraaien deze winter.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            9 november 2016 om 19:21

            @rob: Oh man, oog van de naald dus. Ik zou dat gewoon zo eens testen inderdaad. Goede indicatie lijkt mij.

            Login om te reageren
  40. masterik zegt

    9 november 2016 om 17:38

    Is er ook een hoofdstukje Led dagrij verlichting tijdens mist en te starten ? Benieuwd naar kennis en reacties…

    Login om te reageren
    • Klojum zegt

      9 november 2016 om 18:46

      @masterik: Vergeet niet de volkstammen die ’s avonds denken in hun auto met volledige verlichting te rijden, terwijl ze alleen aan de voorkant de kermisverlichting aan hebben en aan de achterkant helemaal niets aan verlichting hebben branden. Als je een doodswens hebt, doe dat dan niet in je auto.

      Login om te reageren
  41. oemplus zegt

    9 november 2016 om 17:50

    Ik start altijd eerst de auto, vervolgens de voorruit krabben, en binnen 2 minuten ben ik weg..

    Login om te reageren
    • Klojum zegt

      9 november 2016 om 18:48

      @oemplus: Hier net zo. Heb je net je hele auto schoongekrabt, wil die niet starten…

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      9 november 2016 om 19:13

      @oemplus: Wat heeft iedereen toch met krabben? Ik spray wat Spiritus op m’n ramen en het ijs smelt direct weg!

      Login om te reageren
  42. mrrallycross zegt

    9 november 2016 om 18:01

    Wegrijden met dichtgevroren ramen is inderdaad ook erg handig

    Login om te reageren
  43. driftkicker zegt

    9 november 2016 om 19:33

    Ik was het krabben en ontwasemen zo beu dat ik als optie een standkachel liet installeren die ik kan programmeren via mijn iPhone. Nog geen moment spijt van gehad. Ik gebruik dit zeker 6 maanden per jaar. Zowat altijd als het koude dan 10°C is of regent.

    Login om te reageren
  44. pinut187 zegt

    9 november 2016 om 19:40

    Verhuizen naar een warm land, heb nergens ooit last van…

    Login om te reageren
  45. shogun zegt

    10 november 2016 om 09:20

    hoe zit het dan met de 10 seconden laten draaien alvorens je weg rijd om de olie rond te pompen?

    Login om te reageren
  46. heisenberg zegt

    10 november 2016 om 09:59

    Het is heel simpel. De leaseauto mag gewoon elke dag op de oprit 10 minuutjes warm draaien. Hoef ik niet te krabben. Motorslijtage zal me roesten. De prive-auto is uiteraard anders.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      12 november 2016 om 10:40

      @heisenberg: Klinkt bekend in de oren! Geef je groot gelijk.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North