• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze brute Boxster heeft het hart van een Audi A8

Auteur: Dizono, gepost 22 september 2016 om 19:58 – 17 Reacties

Afbeelding Deze brute Boxster heeft het hart van een Audi A8Afbeelding Deze brute Boxster heeft het hart van een Audi A8Afbeelding Deze brute Boxster heeft het hart van een Audi A8Afbeelding Deze brute Boxster heeft het hart van een Audi A8Afbeelding Deze brute Boxster heeft het hart van een Audi A8Afbeelding Deze brute Boxster heeft het hart van een Audi A8Afbeelding Deze brute Boxster heeft het hart van een Audi A8Afbeelding Deze brute Boxster heeft het hart van een Audi A8

Porsche Boxster met Audi V8
En daarmee dubbel zo veel cilinders als de huidige generatie Boxsters.

Terwijl sommigen mijmerend terugdenken aan de tijd dat een Boxster nog een zespitter (rijtest) had in plaats van een viercilinder (rijtest), zijn ze in Amerika nogal fan van een motortype met nog meer zuigers: de V8. Je zou denken dat een crate engine van Ford of Chevy de meest voor de hand liggende keuze is in de States, maar eigenlijk is dit Audi ABZ V8-blok lang zo gek niet. Het past namelijk 1-op-1 op de transmissie van de Boxster, die toevalligerwijs ook bij Audi vandaan komt.

Deze wagen begon zijn leven als Boxster S uit 2000, maar kampte met motorproblemen. Daarom werd besloten de auto om te bouwen naar racespecificatie en te gebruiken om een adapterset te ontwikkelen waarmee Subaru-boxermotoren gebruikt kunnen worden. In die hoedanigheid is er ook geracet met de auto. De hevig opgefokte viercilinder boxer met turbo leverde een gigantische bak vermogen, maar uiteindelijk wilde de eigenaar het wat rustiger aan doen en in een lagere, meer competitieve klasse uitkomen. Daarvoor moest een nieuwe krachtbron worden gevonden, met iets minder vermogen en een meer lineaire vermogensopbouw. Een atmosferische motor met een groter slagvolume genoot dus de voorkeur.

Het terugplaatsen van een Porsche-blok werd nog even overwogen, maar deze bleken duurder dan het Audi V8-blok, dat net zo makkelijk aan de versnellingsbak geschroefd kan worden. Zeker als je vaak op het circuit te vinden bent, zijn goedkope reservemotoren een pré. Zodoende werd het Audi-blok midscheeps in de Boxster geplaatst, goed voor 316 pk op inferieure Amerikaanse 91-peut.

Straatlegaal is de auto niet, dit is echt een trackdayspeeltje, dat in de States ook nog in diverse klassen mag uitkomen. Het interieur is dan ook volledig gestript, maar wel voorzien van fijne goodies als een digitale teller-unit, Momo-stuurtje, een hoger geplaatste pook en een mooi kuipzitje met kevlar-schaal. Ook de andere detailfoto’s onthullen dat deze auto met liefde voor detail en behoorlijk compromisloos is omgebouwd tot racer. Je bent vrij om een bod te doen, maar voor 50.000 dollar weet je zeker dat je de nieuwe eigenaar bent van deze groene gifkikker. (via BaT)

Ook interessant!

  • Porsche Boxster 25 Years rijtest
    Porsche Boxster 25 Years rijtest
  • Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan
  • Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]
    Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video]
  • Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster
    Maak een hypercar van je doodgewone Porsche Boxster

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, boxster, ebay, groen, occasion, Porsche, Racing, V8

Vorig bericht: « Volvo XC60 Polar: alle prijzen en specs
Volgend bericht: Honda’s nieuwe driecilinder is sneller dan een Bugatti »

Lees Interacties

Reacties

  1. fmgarcia zegt

    22 september 2016 om 20:12

    Ziet er toch niet uit haha.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      22 september 2016 om 20:23

      @fmgarcia: Valt wel mee toch? En het hoeft er ook niet uit te zien, dit is gewoon een gaaf project geweest. Lijkt me geweldig om hier een rondje circuit mee te doen.

      Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        22 september 2016 om 20:30

        @viezefreddyw: Ik denk dat ik na een rondje Nordschleife in deze ongeveer dezelfde kleur heb als de Boxster! Wat een bommetje is dit!

        Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        22 september 2016 om 21:17

        @viezefreddyw: Nee valt niet mee. Een andere kleur evt wat stickers en een kleinere spoiler doen wonderen. Wielen ook vervangen voor een beetje europese stijl (dus geen chrome rand) je hebt een prachtbak. Zal gaan als de brandweer dus graag in het blauw met donkere sportvelg en een spoiler van 10 cm minder.

        Login om te reageren
    • atrak zegt

      22 september 2016 om 22:33

      @fmgarcia: Inderdaad verhoudingen zijn helemaal zoek en dan nog die taartschep, bah bah.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        22 september 2016 om 22:35

        @atrak: vast een reden.

        Login om te reageren
    • g40freak zegt

      24 september 2016 om 02:22

      @fmgarcia: niks wat een paar spuitbussen mat zwart niet kan oplossen.

      Login om te reageren
  2. snorrie zegt

    22 september 2016 om 20:23

    Ziet er vet uit.

    Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    22 september 2016 om 20:27

    Dacht eerst bwegh, maar als ik het verhaal er achter lees denk ik: slim gedaan, goedkoop een mooi track speeltje, interieur ziet er ook nog netjes uit moet ik zeggen.

    Login om te reageren
  4. suzikubelona zegt

    22 september 2016 om 20:28

    Ik mag toch aannemen dat de versnellingsbak van de R8 andere overbrengingen heeft dan die van een Boxster?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      22 september 2016 om 21:16

      @suzikubelona: dit is de oude 4.2 uit de eerste generatie A8.

      Login om te reageren
      • suzikubelona zegt

        22 september 2016 om 21:22

        @dutchdriftking: My bad! Ik had ’t niet goed gelezen idd.

        Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    22 september 2016 om 20:44

    Zonde

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    22 september 2016 om 21:16

    De 4.2 klinkt in iedergeval fantastisch.

    Login om te reageren
  7. Gulli zegt

    22 september 2016 om 22:00

    Niet straatlegaal maar wel trackday. Was het niet het idee van een trackday-auto dat je ermee van en naar het circuit kon rijden?

    Wat maakt hem eigenlijk straatillegaal? Ontbrekende verlichting/kentekenplaten oid?

    Login om te reageren
  8. room850 zegt

    22 september 2016 om 22:34

    Dat knopje met “oil add’ deed mij wel even gniffelen

    Login om te reageren
  9. neidjel zegt

    22 september 2016 om 23:41

    Amerikaanse 91 octane is toch 91AKI wat het zelfde is als de 95RON die we hier kennen, en dus helemaal niet zo inferieur?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North